Kummalla on oikeus herätä/nukkua omalla tavallaan?
Eli parisuhteen toinen osapuoli on torkuttaja. Laittaa kellon herättämään jopa tuntia aikaisemmin ja torkuttaa viiden minuutin välein sen tunnin. Mä haluaisin nukkua kello soittoon ja herätä kerralla. Mä herään joka kerran kun miehen kello soi ja vittuunnun joka torkutuksella enemmän. Puhuttukin on ja vähän aikaa torkutti tyyliin vain parikymmentä minuuttia.
Mua alkaa risomaan aivan suunnattomasti kun en saa nukkua tarpeeksi. Varsinkin nyt kun olen itse lomalla ja mies töissä. Enkä mä saa enää sitten unenpäästä kiinni kun lähtee töihin kun olen jo pahimmassa tapauksessa tunnin herännyt.
Mielipiteitä? Miten tämän voisi ratkaista molempia tyydyttävällä tavalla? Ei varmaan mitenkään paitsi nukkumalla eri huonessa.
Kommentit (114)
Mä en saa unta jos mut kerran herätetään, joten jos mieheni ei olisi suostunut lopettamaan torkutusta, olisin muuttanut eri huoneeseen nukkumaan.
Jos sellaista mahdollisuutta ei olisi niin torkuttamisen olisi loputtava, sillä unen tarve on ehdottomasti tärkeämpi ihmiselle biologisena olentona kuin "kymmeneen kertaan per aamu heräämisen tarve".
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:36"]Mun tuntemani äärimmäiset torkuttajat menevät liian myöhään nukkumaan, nukkuvat jotain 5-6 tuntia, vähemmänkin. Ovat aina myöhässä kaikkialta paitsi töistä, jos saa potkut myöhästelystä. Ovat sanoneet, että on typerää, kun pitää leimata itsensä sisään ajoissa, siitä tulee stressiä. Laskut maksamatta ajoissa, asiat hoitamatta.
[/quote]Minä olen hyvin toimeentuleva, maksukykyinen, hyvä organisoija ja aina ajoissa. Herään usein jo ennen kelloa hyväntuulisena ja virkeänä pää täynnä ideoita ja torkutan kuitenkin. Kyse ei ole heräämisestä vaan kiireettömästä aamufilosofiasta.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:57"]
Miten joku jaksaa torkuttaa tunnin? Soiko se torkku 5min välein vai? Luulis että jos ei ole tarkoitus tuntiin nousta ylös, niin haluais edes puol tuntia yhtämittaista unta lisää?
[/quote]Unet ovat maikeimipia sillin kuin pitäisi nousta ylös. On mukavaa sammuttaa kello ja nukantaa uudestaan :)
[/quote]
Ja kohta taas uudelleen herätys, nukahdus, herätys, nukahdus, herätys, nukahdus? Mä ainakin välillä herään aamulla katsomaan kelloa ennen kun se soi ja välillä on ihan reilustikin aikaa ennen kuin kello pirahtaa, niin silloin on ihanaa kääntää kylkee ja tietää, ettei vielä tarvi nousta, mutta en haluaisi kellon pirisevän mua hereille tuntia liian aikaisin ja vielä siinä tunnin aikana useaampaan otteeseen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:23"]Tuossa torkutuksessa on kyllä idioottien logiikka. Jos olet väsynyt ja haluaisit nukkua, niin herättelet itseäsi aikaisemmin kuin tarpeellista???
Miksette samantien laita koko yöksi herättelyä 5 min. välein jos se on niin ihanaa?
[/quote]Minä olen aamuvirkku torkuttaja. Nautin siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:36"]Mun tuntemani äärimmäiset torkuttajat menevät liian myöhään nukkumaan, nukkuvat jotain 5-6 tuntia, vähemmänkin. Ovat aina myöhässä kaikkialta paitsi töistä, jos saa potkut myöhästelystä. Ovat sanoneet, että on typerää, kun pitää leimata itsensä sisään ajoissa, siitä tulee stressiä. Laskut maksamatta ajoissa, asiat hoitamatta.
[/quote]Minä olen hyvin toimeentuleva, maksukykyinen, hyvä organisoija ja aina ajoissa. Herään usein jo ennen kelloa hyväntuulisena ja virkeänä pää täynnä ideoita ja torkutan kuitenkin. Kyse ei ole heräämisestä vaan kiireettömästä aamufilosofiasta.
[/quote]
Ja olet myös idiootti ja kova valehtelemaan.
Torkuttajille apukeinoja: http://www.mulletoi.com/shop/haku/?search=Her%C3%A4tys+&pricerange= :)
Kaikki eivät vaan osaa nousta heti kun se kello soi. Mä ainakin tarvitsen aikaa heräilyyn, niin, että uni pikkuhiljaa kevenee. Mun torkku on 9min tokalla tai 3. Soitolla nousen. Ekan soiton jälkeen laitan kännykän tyynyn alle ja herään heti värinään torkussa, superherkkäuninen mieheni ei enää torkkuihin herää, koska tosiaan painan ne samalla sekunnilla pois kun tunnen värinän. Miestä ärsyttää silti periaate, etten heti nouse. En ymmärrä mitä väliä sillä on jos koen itselleni helpommaksi herätä näin.. Tunnen itseni pirteämmäksi torkun jälkeen kuin sen jälkeen, ettö oisin yhtenäisesti nukkunut 9min pidempään.
108 jatkaa. Talous on kohdallaan, en myöhästele ja nukun puol 11-7, eli riittävästi.
Ap:lla ja miehellä ei nähtävästi ole vielä lapsia, mutta voin kertoa, että ainakin meillä hitaasti heräävä torkuttaja (mies) ja vauvan/taaperonhoito yöllä sopii huonosti yhteen.
Illalla mies voi luvata kirkkain silmin, että hän vuorostaan herää ensimmäiseen vauvan itkuun. Vauva itkee, ei mitään reaktiota. Minä tökin miestä että se huutaa, mene. Mies nousee istumaan. Vauva jatkaa itkuaan. Mies käy uudestaan makaamaan. Minä tökin lisää, nyt menet. Vauva rääkyy. Mies istuu sängyllä eikä tajua mistään mitään. Minä nousen kanniskelemaan lasta. Aamulla miehellä ei ole pienintäkään hajua, että noin on toimittu ja vieläpä useita kertoja. Mies voi aamulla tyytyväisenä sanoa, että nythän meni yö hyvin, vaikka minä olisin käyttänyt tunteja vauvan kanniskeluun.
Nyt meidän lapset ovat jo kouluikäisiä, mutta jurppi tuollainen hitaasti heräävä hyväuninen mies lasten vauva/taapero-aikaan aika pahasti. (Luonnollisesti vauvat meillä nukkuivat yleensä vieressä, mutta lapset itkeskelivät leikki-ikäsiksi asti öisin usein.)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:01"]
Hanki vanhanaikainen herätyskello, sellainen järkyttävä pirisijä, laita se sängyn alle ja herätys noin 5 min ekan herätyksen jälkeen. Siinä ei paljoa torkuta, kun huoneen täyttää hirveä meteli. Ja jos tuo ei riitä, toinen vastaava pirisemään jonnekin muualle piiloon 5 min kuluttua. Kun mies ihmettelee, mitä tämä on, käännät kylkeä ja sanot, että ei aavistustakaan.
[/quote]
Mun siskolla on rämiseviä herätyskelloja 3 kappaletta ja silti tuntuu ettei pääse sängystä ylös. On todella hidas herääjä, aamusta on ensimmäisen tunnin ihan tokkurassa vaikka kuinka pitkään olisi nukkunut. Onneksi ei ole minun puolisoni. =)
Minun mies on myös torkuttaja, mutta yleensä nousee viimeistään kolmannen torkun kohdalla. Enää en edes herää hänen herätykseensä, aivot tajuaa että vääränlainen soittoääni, ei tarkoita minua. Omaan herätykseen herään heti ja myös nousen heti. Mutta olihan ne ekat vuodet kärsimystä kun mulla ärsytti jo se ensimmäinen lirinä jos siihen reagoitu heti.
Mun ex oli myös torkuttaja. Muutenkin oli järisyttävän hyvät unenlahjat, pystyi nukahtamaan missä ja milloin vain, herääminen vastaavasti tuotti tuskaa, ei voinut ollenkaan ymmärtää herkkä- tai huonounisia. Meillä oli myös vuorokausirytmit aivan erilaiset. Jotenkuten pärjäsin tämän kanssa siihen asti kun oltiin kahden, mutta lasten synnyttyä arki kävi todella hankalaksi. Ei nyt ollut varsinainen eron syy, mutta moni vaikeus lähti liikkeelle erilaisista vuorokausirytmeistä. Ja mun päiväni alkoi säännöllisesti huonosti kun heräsin torkuttamiseen ja jouduin huolehtimaan että mies ehtii töihin.
Mies oli krooninen myöhästelijä ja jos hänen piti huolehtia lasten ehtimisestä hoitoon tai kouluun, myös lapset myöhästyivät. Ja yleensäkin asioiden hoitaminen oli retuperällä ja myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:44"]Me olemme vasta 30-vuotias aviopari mutta nukumme eri huoneissa, koska mieheni on tuollainen torkuttaja ja kaikenlisäksi vierekkäin nukkuminen on hankalaa, koska herään hänen lukemattomiin kyljen kääntämisiin ja liikkumisiin.
Eri huoneissa nukkuminen on aivan mahtava ratkaisu. Molemmat saa hyvän unen ja pystyy nukahtamaan ja heräämään silloin, kun haluaa.
Toinen nukkuu olohuoneessa patjalla. Vuorottelemme tätä patjalla nukkumista, mutta useimmiten se on mieheni, koska hän haluaa katsoa tv-sarjoja yömyöhään (käyttää langattomia kuulokkeita). Unelmahan tietysti olisi kolmio, jossa molemmille on omat huoneet. Harmi vain täällä pk-seudulla ne ovat liian kalliita meille.
[/quote]
Kuinka vanha teidän parisuhde voi? Nukutteko vapaapäivinäkin eri sängyissä?? Mulle iso osa parisuhdetta on se, kun saa nukahtaa toisen viereen käsikkäin tai sylikkäin ja aamulla kuunnella toisen unista tuhinaa. <3
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:44"]Me olemme vasta 30-vuotias aviopari mutta nukumme eri huoneissa, koska mieheni on tuollainen torkuttaja ja kaikenlisäksi vierekkäin nukkuminen on hankalaa, koska herään hänen lukemattomiin kyljen kääntämisiin ja liikkumisiin.
Eri huoneissa nukkuminen on aivan mahtava ratkaisu. Molemmat saa hyvän unen ja pystyy nukahtamaan ja heräämään silloin, kun haluaa.
Toinen nukkuu olohuoneessa patjalla. Vuorottelemme tätä patjalla nukkumista, mutta useimmiten se on mieheni, koska hän haluaa katsoa tv-sarjoja yömyöhään (käyttää langattomia kuulokkeita). Unelmahan tietysti olisi kolmio, jossa molemmille on omat huoneet. Harmi vain täällä pk-seudulla ne ovat liian kalliita meille.
[/quote]
Kuinka vanha teidän parisuhde voi? Nukutteko vapaapäivinäkin eri sängyissä?? Mulle iso osa parisuhdetta on se, kun saa nukahtaa toisen viereen käsikkäin tai sylikkäin ja aamulla kuunnella toisen unista tuhinaa. <3
[/quote]
Ööh miksi alapeukkuja? Eikö muille erilliset sängyt jatkuvasti ole omituinen ajatus? Minulle itsestäänselvyys ja välillä toki heräämis/nukkumisongelmia on meilläkin ollut, mutta olemme pyrkineet siihen että emme torkuta kuin max 2 kertaa, jos toisella on mahdollisuus jatkaa unia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:37"]
Meillä päin asuu torkuttaja samassa kerrostalossa. On vissiin ohuet seinät ja minä sen verran herkkäuninen... Korkeaääninen piipitys alkaa viiden maissa ja toistuu viiden minuutin välein tunnin ajan. ARGH!
[/quote]
Minulla oli sama ongelma. Tosin tässä talossa on ihan hyvät äänieristykset, mutta ei nekään auta, kun tyyppi tunkee kännykänsä kiinni patteriin ja sitä kautta herätys kuuluu minullekin. Olen käynyt keskustelemassa asiasta ja puhelin siirettiin kauemmaksi. Välillä se vain tuntuu unohtuvan... Käy sitten aina uudelleen keskustelemassa. Naapureitten on turha valittaa vastaa, koska kyseinen herätys raikaa 05:00-06:00