Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummalla on oikeus herätä/nukkua omalla tavallaan?

Vierailija
23.07.2014 |

Eli parisuhteen toinen osapuoli on torkuttaja. Laittaa kellon herättämään jopa tuntia aikaisemmin ja torkuttaa viiden minuutin välein sen tunnin. Mä haluaisin nukkua kello soittoon ja herätä kerralla. Mä herään joka kerran kun miehen kello soi ja vittuunnun joka torkutuksella enemmän. Puhuttukin on ja vähän aikaa torkutti tyyliin vain parikymmentä minuuttia.

Mua alkaa risomaan aivan suunnattomasti kun en saa nukkua tarpeeksi. Varsinkin nyt kun olen itse lomalla ja mies töissä. Enkä mä saa enää sitten unenpäästä kiinni kun lähtee töihin kun olen jo pahimmassa tapauksessa tunnin herännyt.

Mielipiteitä? Miten tämän voisi ratkaista molempia tyydyttävällä tavalla? Ei varmaan mitenkään paitsi nukkumalla eri huonessa.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:28"]

En mä osaa sulkea herätystä siitä kun sillä on jotain helvetin vaikeita matikkatehtäviä siinä :D Eli ne pitää ratkoa ennen kuin torkku lähtee pois. Enkä halua nukkua muualla kuin sen vieressä

ap

[/quote]

Akku sitten irti, kun alkaa pilpatus. Hiljenee se silläkin.

Vierailija
42/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kukaan terve ihminen tarvitse tunnin torkutusta herätäkseen hitaasti! 10-15 min on ihan eri asia ja semmosen kestää kuunnella vierestäkin. Neuvottele miehen kanssa, ehdota että koittais joskus laittaa kellon soittamaan vasta kun on pakko herätä ja nousiskin ylös kerrasta. 

Ja todellakin lopetat ainakin sen että herättelet miestä.. Minä sinkoisin ylös ensimmäisestä piipistä ja antaisin sen torkuttaa vaikka iltaan asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävä ei torkuta vaan antaa huutaa kunnes puhelin lopettaa sen itestään ~ 30 min. Onneks molemmilla omat kämpät, en enää mee sen työaamuina yöks. Se ei kuulemma nuku niin hyvin yksin, mut ehkäpä se kohta oppii

Vierailija
44/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla kasvaneena ja elämänsä ekat 18 vuotta ilman herätyskelloa eläneenä herään ilman kilinää tai piipitystä klo 6.00. Jos siinä vieressä olisi joku, jonka herätyskello/kännykkä ääntelee 5 min välein, niin se esine lähtisi samantien pois makuuhuoneesta. Joko heräät tai et herää, välimuotoa ei ole.

Vierailija
45/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuohon ON yksi ainoa oikea vastaus: kenelläkään ei ole oikeutta terrorisoida toisen yöunia! Kyllä munkin mies välillä torkuttaa, mutta ei suunnitellusti, eli sillä on ollut aikomus herätä vaikkapa tuntia aiemmin kun on ihan pakko - ja sitten ei jaksakaan, joten painaa torkkua, ja taas uudestaan jne. Tuo jo on tarpeeksi ärsyttävää. 

Ja jos on noin järkyttävän vaikeaa herätä kuin tuo yksi aiempi kertoi, niin mun mielestä se kertoo siitä että henkilöllä on vielä yöunet kesken. Eli aikaisemmin nukkumaan.

t. aamu-uninen myös

Vierailija
46/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kuten joku sanoi niin akku pois puhelimesta. jos iphone niin viet sen toiseen huoneeseen soimaan. itsekin olen torkuttaja mutta jos mieheni valittaisi, ottaisin huomioon ja etsisin ratkaisuja, uskon että voi olla ärsyttävää (nyt mieheni herää mua enen ja lähtee töihin ennen mun herätystä, joten ei ongelmaa).

tunnin torkutus ei tosiaan kuulosta ihan terveeltä, olen itse joskus torkuttanut parikin tuntia jonain vapaapäivänä (9min välein, mutta silti...)...ja ymmärrän kyllä että ei se normaalia ole, enkä ole sen jälkeen erityisen virkistynyt.

miehesi pitäisi olal halukas tekemään jotain kompromissia jottei pilaa sunkin aamuja. vanhanaikainen pöytäherätyskello toiselle puolelle huonetta olisi ehkä hyvä. mun miehellä on myös sellainen, ei torkutuksen takia vaan koska on niin sikeäuninen. vaadi ratkaisua, sanon minä.

Vierailija
47/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:40"]

Meillä nukutaan erikseen omissa huoneissa :) saa torkuttaa tai olla torkuttamatta. Jos tää ei oo mahdollista, niin  teepäs ukolles ensi yönä siten, että otat kattilankannet ja rämistelet niitä yhteen viiden min välein ja aloitat aina 2 h ennen kuin ukkos pitäisi herätä. Toista tämä vaikka parin viikon ajan joka aamu. Sen jälkeen olette samalla keskustelulinjalla :D

Kysymyshän kun kuuluu "Saako makuuhuoneessa olla sellaista toimintaa, johon toinen herää, reilusti ennen yhteistä heräämisaikaa?".

[/quote]

:D Loistava vinkki :D, aiheuttaa tosin varmaan lisää parisuhdeongelmia :D

ap

[/quote]

Ukkosi on varmaankin hyvä nukkuja. Hyvät nukkujat eivät voi ymmärtää herkkäunisia. Voit valitella ukollesi asiasta vaikka 10 v, mutta voin vannoa, että mitään ei tapahdu, jos et tee radikaaleja liikkeitä. Itse kerroin ukolleni jo ensi trefoilla, että jos sulle mun kanssa ongelmia tulee, niin se liittyy sitten mun nukkumiseen.  OiKeassa olin ;)

Ihan turha sun on olla väsynyt tuon asian takia. Kerro miehellesi, että et jaksa olla aina väsynyt. Ja että olet väsynyt hänen takiaan. Ja että haluat, että tämä asia ratkaistaan. Muistuta myös, että ulkonäkösi rupsahtaa paljon nopeammin, sekä myös lihot enemmän, koska nämähän on liian vähistä unista seuraavia tieteellisesti todistettuja faktoja. Sitäkö hän haluaa???! Ehdota erillisiä makkareita, eiköhän torkuttaminen lopu ;)

t. 37, huonouninen

Vierailija
48/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:25"]

Mun mielestä tuohon ON yksi ainoa oikea vastaus: kenelläkään ei ole oikeutta terrorisoida toisen yöunia! Kyllä munkin mies välillä torkuttaa, mutta ei suunnitellusti, eli sillä on ollut aikomus herätä vaikkapa tuntia aiemmin kun on ihan pakko - ja sitten ei jaksakaan, joten painaa torkkua, ja taas uudestaan jne. Tuo jo on tarpeeksi ärsyttävää. 

Ja jos on noin järkyttävän vaikeaa herätä kuin tuo yksi aiempi kertoi, niin mun mielestä se kertoo siitä että henkilöllä on vielä yöunet kesken. Eli aikaisemmin nukkumaan.

t. aamu-uninen myös

[/quote] Jos tarkoitit minua (30&41) Niin nukun 8h/yö minimissään. Ei tämä ole meidän elämässä ongelma, ratkaisu on sellainen, ettei haittaa kumpaakaan. Jos miestä haittaisi se ajoittainen torkuttamiseni ja huono herääminen herätyskelloon, niin hän voisi käydä aikaisemmin nukkumaan. 

Vierailija
49/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä torkutan myös tunnin. Lääkkeet tekevät niin tokkuraiseksi, että jos olisi yksi herätys vaan niin sen laittaisi automaattisesti pois päältä kun siinä tokkuratilassa ei vaan TAJUA että on aamu. Siksi on pakko torkuttaa. Kokeiltu on vaan yhtä herätystä ja siitä seuraa vaan pommiin nukkuminen.

Vierailija
50/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousemista heti kellon soitua voi harjoitella. Toki muutoksen pitää lähteä miehestäsi, ei sinun vaatimuksestasi.

Harjoittelin aikoinaan siten, että päivällä menin sänkyyn ja laitoin kellon soimaan muutaman minuutin päähän ja nousin heti ylös. Jonkin ajan kuluttua sama. Pian siitä tulee tapa, jonka muistaa myös unisena.

Nykyään meillä on kumppanin kanssa yhteiset heräämisajat. Herätään ja mennään nukkumaan yhdessä sen mukaan, kumman pitää mennä aikaisemmin töihin. Lähdetään myös yhdessä ulos, niin kumpikaan ei voi jäädä nukkumaan. Toiselle se on sitten aamukävely, jos ei tarvitse mennä töihin.

Kännykät pidetään toisessa huoneessa tarpeeksi kovalla, niin että sammuttaessa on pakko nousta ylös. Kumpikin huolehtii omastaan. Minun kelloni soi paria minuuttia ennen kuin kumppanini.

T. Ex-torkuttaja, jolla oli ärsyyntynyt kumppani

Vierailija
51/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme vasta 30-vuotias aviopari mutta nukumme eri huoneissa, koska mieheni on tuollainen torkuttaja ja kaikenlisäksi vierekkäin nukkuminen on hankalaa, koska herään hänen lukemattomiin kyljen kääntämisiin ja liikkumisiin.

Eri huoneissa nukkuminen on aivan mahtava ratkaisu. Molemmat saa hyvän unen ja pystyy nukahtamaan ja heräämään silloin, kun haluaa.

Toinen nukkuu olohuoneessa patjalla. Vuorottelemme tätä patjalla nukkumista, mutta useimmiten se on mieheni, koska hän haluaa katsoa tv-sarjoja yömyöhään (käyttää langattomia kuulokkeita). Unelmahan tietysti olisi kolmio, jossa molemmille on omat huoneet. Harmi vain täällä pk-seudulla ne ovat liian kalliita meille.

Vierailija
52/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisen ihmisen tulee pystyä heräämään muutenkin kuin tunnon torkuttamisella...miehes tulee mennä niin ajoissa nukkumaan ettei tarvi sentään tunnin ajan torkutella herätyskellon kanssa ja samalla häiritä muita.

Maiju

Vierailija
53/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkäuninen herää helposti, nukahtaa huonosti ja nukkuu koko yön niin että herää helposti öisiin ääniin, joten koko unirytmi voi mennä pilalle tai unettomuus räjähtää käsiin toisen torkuttelusta. Itsekin saman kokeneena sanoisin, että torkuttajan on pakko sopeutua tai sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin eri huoneet. 

Vierailija
54/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi herätä, miten haluaa, kunhan oma herääminen ei häiritse toisen yöunia. Se, ettei torkuta, ei häiritse ketään, kun taas torkuttaminen voi hyvinkin häiritä. Siispä torkuttaja joutuu tässä tapauksessa muuttamaan tapojaan. Värinäherätyskello on hyvä idea.

Vierailija
55/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuommoinen torkutuskello lentää seinään ekan torkkunapin painon jälkeen. Jos torkkuja myöhästyy töistä, niin se ei ole minun ongelmani. Torkkuja oppiii kyllä heräämään ns. normaalisti ja viikonloppuna saa nukkua vaikka puoleen päivään jos siltä tuntuu.

Ei kaikkea tarvitse sietää parisuhteessa, varsinkaan älyttömiä tapoja.

Vierailija
56/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehes jolu keskenkasvuinen vätys jos ei helpommalla ylös pääse kuin tunnin torkuttamisella? Anteeksi vaan mutta kuulostaa siltä ettei osaa mennä ajoissa nukkumaan. Mies parantakoon tapansa! Todella itsekeskeistä tuollainen ei tulis kuuloonkaan mun parisuhteessani...

Vierailija
57/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ratkaisu on yksinkertaisesti eri herätysäänet. En herää miehen herätykseen, eikä se mun. Itse harrastan aina vahingossa tuota torkuttamista, laitan herätyksen niin aikaseen, että ehtisin rauhassa juomaan kupin kahvia yms. mut sit nukuttaakin. Pari kertaa torkutuksen takia myöhästyneenä olen oppinut nostamaan puhelimeni niin kauas sängystä, että on pakko nousta ylös, jotta sen saa sammutettua. Ja kun on jo pystyssä, niin turha torkuttaa..

Vierailija
58/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:16"]

Meillä mies kitisee mulle samasta asiasta.

Hän myös on vaatinut, että.vaihdan herätysääneni hiljaiseksi linnun lirkutukseksi. Kerran tein tämän hänen pyynnöstään ja nukuin pommiin, jonka jälkeen miehelle ainoat vaihtoehot on ollu joko hyväksyä asia tai nukkua olkkarissa. Hän on päättänyt hyväksyä asian.

En minä sille mitään mahda, että nukun sikeästi. Ja vielä.vähemmän mies voi sille mitään, että on herkkäuninen.

[/quote]

Sinun sikeästi nukkumisella ei ole torkuttamisen kanssa mitään tekemistä. Kukaan ei estä sua nukkumasta sikeästi kellon soittoon ja sitten heräämästä. Sun torkuttamisesi on sen sijaan vain herkkäunisemman puolisosi tahallista kiusaamista. Vasta sitten, jos sinua aletaan estämään nukkumasta, olette jotenkin tasoissa. Toivottavasti miehesi alkaa pian valvottamaan sinua väkisin kuten sinä täysin tahallasi nyt häntä valvotat. Ehkä sitten tajuat, että sinun oikeutesi nukkua ei ole miehesi vastaavaa oikeutta arvokkaampi.

Vierailija
59/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että kohtalotovereita löytyi :). Pitää puhua miehen kanssa jos se vaikka tajuaisi mun pointin ja saatas kompromissi aikaiseksi

ap

Vierailija
60/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni siirtyy aina ekan herätyksen jälkeen sohvalle n. tunniksi torkuttamaan. On tehnyt näin aina, ihan pyytämättä. Kuulemma vaan mieluummin heräilee noin, mutta ymmärtää ettei ole oikein pakottaa minua heräämään siihen piipitykseen 10min välein.