Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummalla on oikeus herätä/nukkua omalla tavallaan?

Vierailija
23.07.2014 |

Eli parisuhteen toinen osapuoli on torkuttaja. Laittaa kellon herättämään jopa tuntia aikaisemmin ja torkuttaa viiden minuutin välein sen tunnin. Mä haluaisin nukkua kello soittoon ja herätä kerralla. Mä herään joka kerran kun miehen kello soi ja vittuunnun joka torkutuksella enemmän. Puhuttukin on ja vähän aikaa torkutti tyyliin vain parikymmentä minuuttia.

Mua alkaa risomaan aivan suunnattomasti kun en saa nukkua tarpeeksi. Varsinkin nyt kun olen itse lomalla ja mies töissä. Enkä mä saa enää sitten unenpäästä kiinni kun lähtee töihin kun olen jo pahimmassa tapauksessa tunnin herännyt.

Mielipiteitä? Miten tämän voisi ratkaista molempia tyydyttävällä tavalla? Ei varmaan mitenkään paitsi nukkumalla eri huonessa.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, miksi sun pitää torkuttaa? Etkö voisi vain herätä siihen ensimmäiseen soittoon?

ap

Vierailija
22/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]Tää on suht tuore suhde vielä (puoli vuotta), mutta tää asia syö mua koko ajan enemmän ja enemmän. Korvatulpat sattuu mua korviin, mutta pitää ottaa käyttöön jos ei muu auta. En mä haluaisi sitä makkarista häätääkään. Lisättäköön vielä että se torkkuääni soi yleensä niin pitkään kunnes mä tökin sitä heräämään sen verran että painaa sitä perkeleen puhelintaan hiljaiseksi. No, tilanne paranee kun menen töihin (liukuva työaika) ja voin herätä suunnitellusti ennen miestä.

ÄRH!

ap

[/quote]

Mä lopetin miehen herättämisen, siinähän sitten myöhästyy töistä jos ei vaivaudu nousemaan ylös ekalla kellonsoitolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tääkään myöhästy töistä, kun laittaa sen torkun päälle jo esim. 7:30 kun menee yhdeksäksi töihin! Nousi tänään 8:20 kun kiukkuisehkosti kysyin että meinaakohan se jo kohta herätä.

ap ja elämää suuremmat ongelmat :D

Vierailija
24/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]Tää on suht tuore suhde vielä (puoli vuotta), mutta tää asia syö mua koko ajan enemmän ja enemmän. Korvatulpat sattuu mua korviin, mutta pitää ottaa käyttöön jos ei muu auta. En mä haluaisi sitä makkarista häätääkään. Lisättäköön vielä että se torkkuääni soi yleensä niin pitkään kunnes mä tökin sitä heräämään sen verran että painaa sitä perkeleen puhelintaan hiljaiseksi. No, tilanne paranee kun menen töihin (liukuva työaika) ja voin herätä suunnitellusti ennen miestä.

ÄRH!

ap

[/quote]

Mä lopetin miehen herättämisen, siinähän sitten myöhästyy töistä jos ei vaivaudu nousemaan ylös ekalla kellonsoitolla.

[/quote]

Juuri näin! Mies ei ole lapsi, miehellä on vastuu itsestään. Jos ei herää niin ei herää, kyllä ne yleensä parista kerrasta oppii.

Itse tekisin olohuoneeseen oman makuutilan, jossa nukkuisin kaikessa rauhassa miehen torkutellessa. Hän tekee valinnan heräillä aamulla pitkään, minä teen valinnan nukkua olohuoneessa. Jos se ei ole miehen mielestä kiva juttu, niin voi voi.

Vierailija
25/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]

Tää on suht tuore suhde vielä (puoli vuotta), mutta tää asia syö mua koko ajan enemmän ja enemmän. Korvatulpat sattuu mua korviin, mutta pitää ottaa käyttöön jos ei muu auta. En mä haluaisi sitä makkarista häätääkään. Lisättäköön vielä että se torkkuääni soi yleensä niin pitkään kunnes mä tökin sitä heräämään sen verran että painaa sitä perkeleen puhelintaan hiljaiseksi. No, tilanne paranee kun menen töihin (liukuva työaika) ja voin herätä suunnitellusti ennen miestä.

ÄRH!

ap

[/quote]

Älä töki sitä miestä hereille vaan sulje itse herätys sen puhelimesta. Siinäpähän nukkuu ilman torkutusta siihen asti kun lystää. Luulisi ainakin parin työaamun myöhästymisen jälkeen tajuavan jo, että kannattaa muuttaa tapansa.

Vierailija
26/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samaa...mene ap aikaisemmin nukkumaan?

Vierailija
27/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa sulkea herätystä siitä kun sillä on jotain helvetin vaikeita matikkatehtäviä siinä :D Eli ne pitää ratkoa ennen kuin torkku lähtee pois. Enkä halua nukkua muualla kuin sen vieressä

ap

Vierailija
28/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ratkaisikin ongelmansa itse - eri huoneisiin nukkumaan :) Tai sitten sovitte että torkuttajan aikaisin torkutus on sinun normaali heräämisaikasi.

Vierailija
29/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies herää kerrasta ja minä torkutan tai muuten vain joudun kuuntelemeen herätyskelloa todella kauan että herään.

Käytän herätyskelloa vain niinä aamuina, kun mun pitää herätä ennen miestä, niitä on onneksi harvoin. Mies yrittää silloin kestää sen rimputtelun tai tönii mut hereille mutta ei itse nouse.

Muina aamuina mies herättää, niin sen ei tartte kuunnella mun torkuttelua.

Vierailija
30/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siirtyy sohvalle torkuttamaan, kun kello ensimmäisen kerran soi!

Vierailija
31/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä se torkuttaminen on? Herätyskello soi monta kertaa peräkkäinkö? Siis miksi? Jos soi ennen kun on edes aikeita nousta ylös, niin sehän häiritsee nukkumista?

Vierailija
32/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ratkaistiin se niin, että mä menen nukkumaan erilliseen huoneeseen, koska mies torkuttaa. Aika nopeasti loppui se torkutus kun lakanat viileni. Älä stressaa ap, sulla on oikeus normaalin aamuherätykseen, se torkuttelu tekee hulluksi. Monesti vaan torkuttaja ei tajua miten raivostuttavaa se on. Mä olin pari vuotta aivan helvetin vihainen aina kun heräsin, kun olin kuunnellut sitä torkuttamista liian kauan. Sitten päätin olla itsekäs ja saada ne aamu-unet. Mä en torkuta koskaan, herään kun kello soi.

Tavasta voi päästä eroon, pitää vaan punnita vaihtoehtoja. :)

Vierailija
33/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tohon ole todellakaan mitään oikeaa vastausta, jokaisella on oikeus toimia omalla tavallaan. Teidän pitää vaan se itse ratkoa mikä olisi molempia tyydyttävä ratkaisu. Meillä mä tykkään torkuttaa ja mies ei mutta eipä se häntä niin tunnu haittaavan.

Vierailija
34/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine nousi pelkästä lukemisesta, tuossa on yks asia mitä en suhteessa kyllä vois sietää varmaan :D Yhden tai kaksi torkkua mä ymmärrän mutta tunti.. Siinä ei taatusti ole noustessaan yhtään en virkeämpi kun olis jos nukkuis suoraan sen tunnin lisää vaan, miksi torkutus jos ei oo edes aikomusta nousta ennen kun sit kun on jo pakko! 

Ratkasuks mä varmaan vaatisin että mies alkaa torkuttaan vasta puoli tuntia myöhemmin ja nousisin ite ylös sitten kun eka kerran herätys soi. Enkä todellakaan sit hissuttelis ja hiiviskelis kyllä, oman puoliskoni sängystä petaisin ja varmaan vois puurokulho kolahtaa pöytään vähän kovaa.. Oon niin aikuinen :D 

Vierailija
35/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:37"]

Me ratkaistiin se niin, että mä menen nukkumaan erilliseen huoneeseen, koska mies torkuttaa. Aika nopeasti loppui se torkutus kun lakanat viileni. Älä stressaa ap, sulla on oikeus normaalin aamuherätykseen, se torkuttelu tekee hulluksi. Monesti vaan torkuttaja ei tajua miten raivostuttavaa se on. Mä olin pari vuotta aivan helvetin vihainen aina kun heräsin, kun olin kuunnellut sitä torkuttamista liian kauan. Sitten päätin olla itsekäs ja saada ne aamu-unet. Mä en torkuta koskaan, herään kun kello soi.

Tavasta voi päästä eroon, pitää vaan punnita vaihtoehtoja. :)

[/quote]

Lisään tähän omaani vielä sen, että mies siis torkutti useita kertoja. Ja aina siten että kello soittaa seitsemältä ja laski siihen torkkuvaran. Kun olin aikani nukkunut eri huoneessa, mies poisti torkkuvaran ja myöhästyi siksi paristi töistä. Sitten kummasti alkoi heräämään. :D Se on oikeasti aika teinimäinen tapa, ja mielestäni ei ollenkaan sellainen mistä ei voi päästä eroon. Kyllä pääsee jos haluaa.

Vierailija
36/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan erikseen omissa huoneissa :) saa torkuttaa tai olla torkuttamatta. Jos tää ei oo mahdollista, niin  teepäs ukolles ensi yönä siten, että otat kattilankannet ja rämistelet niitä yhteen viiden min välein ja aloitat aina 2 h ennen kuin ukkos pitäisi herätä. Toista tämä vaikka parin viikon ajan joka aamu. Sen jälkeen olette samalla keskustelulinjalla :D

Kysymyshän kun kuuluu "Saako makuuhuoneessa olla sellaista toimintaa, johon toinen herää, reilusti ennen yhteistä heräämisaikaa?".

Vierailija
37/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mä olen se torkuttaja, mutta mies on niin sikeä uninen, ettei herää edes omaan hälytykseensä ensimmäisellä kerralla. Onneksi se menee mua ennen töihin niin tuupin sen ylös, kun sen kello soi.

Vierailija
38/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana ennen kännyköitä olin opiskelijavaihdossa ja asuin samassa huoneessa saksalaisen tytön kanssa. Hänellä oli piippaava herätyskello, jossa oli torkkuominaisuus. En tajua, miten kestin selväjärkisenä hänen aamuherätyksensä. Piip-piip-piip - torkku viisi minuuttia - piip-piip-piip - torkku viisi minuuttia... Ja tätä jatkui tunnin! Olin sen verran arka ja ujo, etten kehdannut pyytää häntä lopettamaan mokomaa touhua. Tosin ratkaisin asian niin, että anoin ja sain vaihdon toiseen huoneeseen ei-torkuttajan seuraksi. 

Torkuttaminen on kidutusta sellaiselle, joka nousee kerrasta ylös. En osaa sanoa, miten tilanne pitäisi ratkaista. Ehkä voisit ehdottaa miehelle, että kokeilisi kaksi viikkoa nousta suoraan herätyksestä ylös. Ja herätys olisi niin myöhään, että on pakko nousta heti. Itsekin huomasin, että torkuttamiseen voi liukua, jos antaa siihen itselleen mahdollisuuden. Eli minäkin entinen torkutuksen vihaaja sorruin siihen. Sittemmin olen parantanut tapani.

Vierailija
39/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:40"]

Meillä nukutaan erikseen omissa huoneissa :) saa torkuttaa tai olla torkuttamatta. Jos tää ei oo mahdollista, niin  teepäs ukolles ensi yönä siten, että otat kattilankannet ja rämistelet niitä yhteen viiden min välein ja aloitat aina 2 h ennen kuin ukkos pitäisi herätä. Toista tämä vaikka parin viikon ajan joka aamu. Sen jälkeen olette samalla keskustelulinjalla :D

Kysymyshän kun kuuluu "Saako makuuhuoneessa olla sellaista toimintaa, johon toinen herää, reilusti ennen yhteistä heräämisaikaa?".

[/quote]

:D Loistava vinkki :D, aiheuttaa tosin varmaan lisää parisuhdeongelmia :D

ap

Vierailija
40/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nyt vaan herää hitaammin. Tuntuu tosi karulta et toiset potkasis ja suunnilleen rankasis torkutuksesta. Ehkä pitäis asentaa se ohjelma puhelimeen, mikä eka seuraa pari yötä miten liikkuu yms (puhelin pitää olla sängyssä) ja sitten rupee herättelemään oikeessa univaiheessa.

Mä herään kyllä tiettyinä aamuina kuin haulikolla uhattais, mutta oon tosi pöpperössä ja sekasin ja pystyn nukahtamaan seisaalteen siitä ilman mitään ongelmia. Se torkutus pitää hereillä ja saa herätä sopivassa tahissa. Tunti nyt kyllä on ihan överiaika. 15min maksimissaan mun mies joutuu mua herättelemään, ja jossain vaiheessa vetää käsistä istumaan. Valot nyt tietty sytyttää kun itse herää ja laittelee kahveja yms, ei mitään apua.

-30-