Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummalla on oikeus herätä/nukkua omalla tavallaan?

Vierailija
23.07.2014 |

Eli parisuhteen toinen osapuoli on torkuttaja. Laittaa kellon herättämään jopa tuntia aikaisemmin ja torkuttaa viiden minuutin välein sen tunnin. Mä haluaisin nukkua kello soittoon ja herätä kerralla. Mä herään joka kerran kun miehen kello soi ja vittuunnun joka torkutuksella enemmän. Puhuttukin on ja vähän aikaa torkutti tyyliin vain parikymmentä minuuttia.

Mua alkaa risomaan aivan suunnattomasti kun en saa nukkua tarpeeksi. Varsinkin nyt kun olen itse lomalla ja mies töissä. Enkä mä saa enää sitten unenpäästä kiinni kun lähtee töihin kun olen jo pahimmassa tapauksessa tunnin herännyt.

Mielipiteitä? Miten tämän voisi ratkaista molempia tyydyttävällä tavalla? Ei varmaan mitenkään paitsi nukkumalla eri huonessa.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sellainen jännä juttu kuin keskustelu miehen kanssa? 

Vierailija
62/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:44"]Toiset nyt vaan herää hitaammin. Tuntuu tosi karulta et toiset potkasis ja suunnilleen rankasis torkutuksesta. Ehkä pitäis asentaa se ohjelma puhelimeen, mikä eka seuraa pari yötä miten liikkuu yms (puhelin pitää olla sängyssä) ja sitten rupee herättelemään oikeessa univaiheessa.

Mä herään kyllä tiettyinä aamuina kuin haulikolla uhattais, mutta oon tosi pöpperössä ja sekasin ja pystyn nukahtamaan seisaalteen siitä ilman mitään ongelmia. Se torkutus pitää hereillä ja saa herätä sopivassa tahissa. Tunti nyt kyllä on ihan överiaika. 15min maksimissaan mun mies joutuu mua herättelemään, ja jossain vaiheessa vetää käsistä istumaan. Valot nyt tietty sytyttää kun itse herää ja laittelee kahveja yms, ei mitään apua.

-30-

[/quote]

Olen myös pitkään koomassa heräämisen jälkeen, mutta en torkuta. Kerrasta ylös (pakko!) ja siitä suoraan vessaan ja kasvot huuhdellaan niin kylmällä vedellä kun hanasta tulee. Tää auttaa jo paljon, vaikka tokkurassa silti vielä olen. Jos torkuttaisin, se tekisi vaan sängystä nouseminen vielä vaikeammaksi. Se on kerrasta poikki! Asennekysymys. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemani äärimmäiset torkuttajat menevät liian myöhään nukkumaan, nukkuvat jotain 5-6 tuntia, vähemmänkin. Ovat aina myöhässä kaikkialta paitsi töistä, jos saa potkut myöhästelystä. Ovat sanoneet, että on typerää, kun pitää leimata itsensä sisään ajoissa, siitä tulee stressiä. Laskut maksamatta ajoissa, asiat hoitamatta. 

Vierailija
64/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:36"]

Mun tuntemani äärimmäiset torkuttajat menevät liian myöhään nukkumaan, nukkuvat jotain 5-6 tuntia, vähemmänkin. Ovat aina myöhässä kaikkialta paitsi töistä, jos saa potkut myöhästelystä. Ovat sanoneet, että on typerää, kun pitää leimata itsensä sisään ajoissa, siitä tulee stressiä. Laskut maksamatta ajoissa, asiat hoitamatta. 

[/quote]

Tällä on myös taloudenhalllinnallisia ongelmia! Hmm... mielenkiintoista, onkohan näillä yhteys?

ap

Vierailija
65/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ongelma. Mä kans nyt äitiyslomalla ja mies herää kuudelta töihin. Nykyään vähän havahduin kun tulee antamaan suukon ennen kun lähtee töihin. Ennen nousin ylös samaan aikaan ja nukuin sitten päiväunet. Olisi hyvä miehesi opetella myös tuo kerrasta nouseminen. Puhelin pois sängyn vierestä että on pakko nousta. Saisit ehkä sinäkin uudelleen unen päästä kiinni kun ei soi kokoaikaa. Tsemppiä. :)

Vierailija
66/114 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt ole kyse oikeudesta herätä vaan oikeudesta nukkua. Ja kummallakin on yhtäläinen oikeus nukkua kuten haluaa, kunhan se ei häiritse toisen unta. Juttele miehesi kanssa ja kysy suoraan, tykkäisikö hän siitä, että häntä pidettäisiin väkisin hereillä joka ikinen aamu tunnin ajan. Jospa hän ei vain ole tullut ajatelleeksi, miten isosta asiasta on kyse.

Mikäli hän ei hyvällä tajua, suosittelen että sitten kokeilet huonolla. Mutta varoitat häntä etukäteen. Sanot, että koska hän ei halua kunnioittaa sinun oikeuttasi nukkua, ei sinunkaan tarvitse kunnioittaa hänen oikeuttaan nukkua. Ja heti seuraavana aamuna alat kellon soidessa sellaisen mekastuksen itse, että miehen on mahdotonta nukkua vaikka miten tekisi mieli. Jos ei muu auta, niin käy vaikka viiden minuutin välein niitä kattilan kansia sen korvan juuressa paukuttamassa.

Tuo täällä ehdotettu puolen tunninkin torkuttelu on minusta liikaa. Kyllä siinäkin ajassa oma uni ehtii kadota yhtä hyvin kuin tunnissakin. Vartti on minusta sellainen aika, jonka toisen hyväksi voisi joustaa, mutta ei enempää. Uni on kuitenkin tärkeämpää kuin toisen oikeus huudattaa herätyskelloaan. Uni on ihmisen perustarve ja välttämätön edellytys, herätyskellon huudattaminen viiden minuutin välein ei ole. 

Vierailija
67/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on niin kohtelias, että herää kännyn herätykseen heti, sammuttaa sen nopeasti. Ja lähtee makuuhuoneesta tosi hiljaa.

Noin teen sitten minäkin vuorollani. Minusta tuo on niin itsestään selvää toisen huomioimista.

Minäkään en ymmärrä tuota heräämisen venyttämistä. En edes viitsi mainita koko t.....mis sanaa, kun Se on niin typerä.

Vierailija
68/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon inhoan myös torukttamista!!!! Exä teki sitä.

Kieltäisin sen täysin oman rauhan nimessä. Minusta toisen unta ei saa häiritä.

Vierailija
69/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:37"]

Meillä päin asuu torkuttaja samassa kerrostalossa. On vissiin ohuet seinät ja minä sen verran herkkäuninen... Korkeaääninen piipitys alkaa viiden maissa ja toistuu viiden minuutin välein tunnin ajan. ARGH!

[/quote]

Minulla oli sama ongelma. Tosin tässä talossa on ihan hyvät äänieristykset, mutta ei nekään auta, kun tyyppi tunkee kännykänsä kiinni patteriin ja sitä kautta herätys kuuluu minullekin. Olen käynyt keskustelemassa asiasta ja puhelin siirettiin kauemmaksi. Välillä se vain tuntuu unohtuvan... Käy sitten aina uudelleen keskustelemassa. Naapureitten on turha valittaa vastaa, koska kyseinen herätys raikaa 05:00-06:00

[/quote]

Kyllä tuosta pitäisi valittaa ihan viralliselle tahollekin. Viidestä kuuteen on vielä yörauhan aikaa, eli talon asukkailla pitäisi olla mahdollisuus nukkua. Kännykän herätystoimintoa on tietysti täysi oikeus käyttää eikä sitä voi kieltää, mutta asukasta voi vaatia vähintäänkin pitämään kännykän poissa patterin vierestä ja ehkä myös laittamaan äänen hiljaisemmalle.

Vierailija
70/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:18"]

21, miksi sun pitää torkuttaa? Etkö voisi vain herätä siihen ensimmäiseen soittoon?

ap

[/quote]

Ei, kun se on just se torkuttajan juttu.

Mä laitan aina työviikolla kellon herättämään ensimmäisen kerran 04.30...kun se soi, on ihanaa rättiväsyneenä torkuttaa ja nukahtaa uneen uudelleen. Se tunne on niin euforinen että torkutan joka aamu :D.

Vasta 05.30 nousen ylös- Mies valittaa samasta asiasta kuin sitä eikä voi ymmärtää moista kikkailua...:/

[/quote]

Voi luoja että oletkin läpi-itsekäs ämmä. Sinä kiusaat miestäsi joka saakelin AAMUYÖ tunnin ajan, koska sinun euforian tunteesi ovat sinulle niin paljon tärkeämpää kuin miehesi hyvinvointi ja terveys. Ja kehtaat vielä naureskella itsekkyydellesi. 

Ei pahalla, mutta mistä on kyse? Etkö oikeasti muka ymmärrä kuinka toistuvat unen häiriintymiset ovat ihan ihmisen terveydelle vaarallista? Etkö tosiaan tiedosta, miten tärkeää uni ihmiselle on? Vai etkö vain välitä miehestäsi pätkääkään?

Vierailija
71/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:n miehellä uniapnea, koska ei aamulla saa herättyä kerralla? Mieheni on aivan samanlainen, saan tökkiä häntä hereille sammuttamaan kellon ja silti menee n. tunti, että saa itsensä sängystä ylös. Hänellä on diagnosoitu uniapnea ja ensi kuussa onneksi tulossa siihen helpotusta.

Vierailija
72/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehesi on nukahtanut, liimaa herätyskello kattoon kiinni jeesusteipillä. Siinähän torkuttaa!

Vierailija
73/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteen alussa mies muutaman kerran torkutti tuolla tavalla, asuttiin molemmat yksiössä. Kestin yhden torkun, mutta en enää kovinkaan montaa sen jälkeen. Ehkä toisen pirahduksen jälkeen venyttelin sängyssä kuuluvasti, huusin "OHO JOKO SE SOI! HUOMENTAAAA!", juoksin vessaan, pesin hampaat mahdollisimman äänekkäästi ja aloin pitämään meteliä. Ukko makasi edelleen raatona ja jotain mussutti, että miksi nousen ylös ja miksi ei saa nukkua. Totesin, että en aio maata sängyssä tuntia vain siksi, että hän saa torkutella tunnin ajan. Nousen ylös kun herään hänen (siis hänen kello) herättämänä, jos ei kelpaa niin älä torkuta. Loppui siihen paikkaan tuo överitorkutus, pari viiden minuutin torkkua on mulle aivan ok.

Vierailija
74/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin kuin tumputtamista; kivaan kun tottuu, niin vaikea siitä on luopua.

Vierailija
75/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita miehesi puhelimeen torkkuraja. Mulla on ohjelmoituna herätykseen torkku 5 minuutin välein max. 3 kertaa. Viimeisellä kerralla ei enää olekaan torkkunappia vaan ainoastaan se, että herätys on laitettava pois. Onnistuu ainakin ikivanhassa Samsungin puhelimessa, joten varmasti vastaava toiminto löytyy muistakin puhelimista.

Vierailija
76/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex oli torkuttaja, ja kuinka ärsyttävää olikaan herätä yöllä siihen kun alkoi torkuttamaan, onneksi nopeasti ymmärsi että minä saisin vielä nukkua useamman tunnin kun hän herää ja torkuttaminen väheni. Pahinta oli kai se että niitä torkuttavia kännyköitä oli kaksi tai kolmekin :D

Nykyinen mies herää ensimmäiseen soittoon, ja jos minä saan nukkua pitempään, aika nopeaan nousee ylös ja jättää miut nukkumaan. Varmaankin sen takia että tietää kuinka kiukkunen olen jos en saa nukkua kunnolla ja tarpeeksi kauan :D Yhtä aikaa kun herätään niin kello menee kiinni mutta voidaan silti jäädä loikoilemaan sänkyyn vielä hetkeksi.

Itse olen niitä herääjiä jotka heräävät pari minuuttia ennen kelloa, ja sitten tyytyväisenä oottaa että kello soi, joko pomppaan heti ylös tai loikoilen hetken vielä herättämättä toista.

Vierailija
77/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen torkuttaja, enkä tiedä kyllä keinoa miten tavasta pääsisi eroon.

Olen yksinkertaisesti niin sikeäuninen, etten niin ensimmäisiin soittoihin edes herää. Puhelin oli yksin asuessanikin aina yksiön toisessa päässä, mutta silti kykenin nousemaan sängystä ylös, kävelemään sammuttamaan torkun ja palaamaan sängyyn takaisin - heräämättä. Kun torkkuja oli jo muutama kasassa alan vasta oikeasti heräämään ja tajuamaan, että puhelin onkin jo yli puoli tuntia torkuttanut ja olen sen puhelimen sammuttanut ilman mitään muistikuvia.

Nyt asun yhdessä poikaystäväni kanssa, joka puolestaan on herkkäuninen ja nousee sängystä ylös aina heti kun kello soi. Toistaiseksi elämänrytmimme ovat olleet suotuisat eikä tämä torkkuminen ole häntä häirinnyt kun on noussut itse aina aikasemmin. Eihän sitä ikinä tiedä, jos se joskus tulevaisuudessa tuleekin häiritsemään, miten sitten toimia?

Miten pystyisin tavasta opettelemaan eroon kun en _oikeasti_ herää ensimmäisiin kellon soittoihin vaan toimin unissani enkä siten hallitse toimintaani? 

Vierailija
78/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:37"]

Torkkuherätyksen käyttäjät ovat itsekkäitä ääliöitä elleivät sitten nuku yksin. Jos haluaa nukkua, miksei nuku sinne asti kun pystyy ja herää sitten kerralla.

Tuo torkuttaminen liittyy myös vahvasti ongelmiin taloudenpidossa. Tunnen pari tapausta.

[/quote]

Mielenkiintoinen väite. Torkutan, koska aamuiset heräämiset ovat todella vaikeita. Luotainen unirytmini on täysin päinvastainen, mitä tämä kahdeksasta neljään, joten uneni ovat aina enemmän tai vähemmän sekaisin. Olen yrittänyt tässä aika monta vuotta kääntää rytmiä siinä onnistumatta...mutta asiaan: vaikka torkutan, hallitsen taloudenpidon. En elä yri varojeni ja laskuni maksan aina ajallaan. Hallitsen talouden paljon paremmin, mitä mieheni, joka ei torkuta (mutta ei häiriinny torkuttamisestani joten olen onnekas), sillä hän ei osaa suunnitella elämää pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
79/114 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torkuttajille ei taida tulla riittävästi unta. Siksi eivät herää kunnolla. Ihmisen kroppa vaatii yhtäjaksoista unta riittävästi, jotta ihminen tuntee olonsa levänneeksi. Ihminen siis on levänneempi silloin, kun nukkuu 8 tuntia putkeen kuin nukkuessaan 7 tuntia putkeen ja siihen tunti päälle heräten 5 minuutin välein. Sitten on vielä erikseen ihmiset, jotka kuvittelevat pärjäävänsä alle 6 tunnin yöunilla. Joku voi olla virkeä kyllä silläkin unimäärällä, mutta aivan fysiologinen fakta on se, että se ei riitä elimistölle. Kamalaa terrorisointia puolisoa kohtaan, jos häiritsee jatkuvasti toisen unta.

Vierailija
80/114 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 07:43"]

Ap:lla ja miehellä ei nähtävästi ole vielä lapsia, mutta voin kertoa, että ainakin meillä hitaasti heräävä torkuttaja (mies) ja vauvan/taaperonhoito yöllä sopii huonosti yhteen.

[/quote]Tuo on niin totta. Jos ei herää herätyskelloon, ei myöskään herää lapsen itkuun.