Kummalla on oikeus herätä/nukkua omalla tavallaan?
Eli parisuhteen toinen osapuoli on torkuttaja. Laittaa kellon herättämään jopa tuntia aikaisemmin ja torkuttaa viiden minuutin välein sen tunnin. Mä haluaisin nukkua kello soittoon ja herätä kerralla. Mä herään joka kerran kun miehen kello soi ja vittuunnun joka torkutuksella enemmän. Puhuttukin on ja vähän aikaa torkutti tyyliin vain parikymmentä minuuttia.
Mua alkaa risomaan aivan suunnattomasti kun en saa nukkua tarpeeksi. Varsinkin nyt kun olen itse lomalla ja mies töissä. Enkä mä saa enää sitten unenpäästä kiinni kun lähtee töihin kun olen jo pahimmassa tapauksessa tunnin herännyt.
Mielipiteitä? Miten tämän voisi ratkaista molempia tyydyttävällä tavalla? Ei varmaan mitenkään paitsi nukkumalla eri huonessa.
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:18"]
21, miksi sun pitää torkuttaa? Etkö voisi vain herätä siihen ensimmäiseen soittoon?
ap
[/quote]
Ei, kun se on just se torkuttajan juttu.
Mä laitan aina työviikolla kellon herättämään ensimmäisen kerran 04.30...kun se soi, on ihanaa rättiväsyneenä torkuttaa ja nukahtaa uneen uudelleen. Se tunne on niin euforinen että torkutan joka aamu :D.
Vasta 05.30 nousen ylös- Mies valittaa samasta asiasta kuin sitä eikä voi ymmärtää moista kikkailua...:/
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]Tää on suht tuore suhde vielä (puoli vuotta), mutta tää asia syö mua koko ajan enemmän ja enemmän. Korvatulpat sattuu mua korviin, mutta pitää ottaa käyttöön jos ei muu auta. En mä haluaisi sitä makkarista häätääkään. Lisättäköön vielä että se torkkuääni soi yleensä niin pitkään kunnes mä tökin sitä heräämään sen verran että painaa sitä perkeleen puhelintaan hiljaiseksi. No, tilanne paranee kun menen töihin (liukuva työaika) ja voin herätä suunnitellusti ennen miestä.
ÄRH!
ap
[/quote]
ihan ku meillä! Oon tosi herkkäuninen ja herään välittömästi siihen tärinään ennen, ku ensimmäinen ääni ees kuuluu. Miehelllä menee taas varmaan puoli minuuttia ennen kuin tajuaa kellon soivan. Tökin siis torkuttavaa miestä aina hereille.. todella raivostuttavaa! Hänkin torkutti aikoinaan lähes tunnin! Nykyään vain kerran tai kaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:18"]
21, miksi sun pitää torkuttaa? Etkö voisi vain herätä siihen ensimmäiseen soittoon?
ap
[/quote]
Ei, kun se on just se torkuttajan juttu.
Mä laitan aina työviikolla kellon herättämään ensimmäisen kerran 04.30...kun se soi, on ihanaa rättiväsyneenä torkuttaa ja nukahtaa uneen uudelleen. Se tunne on niin euforinen että torkutan joka aamu :D.
Vasta 05.30 nousen ylös- Mies valittaa samasta asiasta kuin sitä eikä voi ymmärtää moista kikkailua...:/
[/quote]
Voin kyllä ymmärtää että on ihana tunne nukahtaa uudelleen. Mutta ymmärrätkö että miehesi ei nauti ylimääräisistä herätyksistä? Miksi sinulla on mielestäsi oikeus häiritä toisen unta oman mielihyväsi vuoksi tunnuksin verran kun toinen vain kärsii siitä?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:39"]
Se on oikeasti aika teinimäinen tapa, ja mielestäni ei ollenkaan sellainen mistä ei voi päästä eroon. Kyllä pääsee jos haluaa.
[/quote]
No sitä se on. Ei puutu enää kuin äiti patistamaan ylös sängystä :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:40"]Meillä nukutaan erikseen omissa huoneissa :) saa torkuttaa tai olla torkuttamatta. Jos tää ei oo mahdollista, niin teepäs ukolles ensi yönä siten, että otat kattilankannet ja rämistelet niitä yhteen viiden min välein ja aloitat aina 2 h ennen kuin ukkos pitäisi herätä. Toista tämä vaikka parin viikon ajan joka aamu. Sen jälkeen olette samalla keskustelulinjalla :D
Kysymyshän kun kuuluu "Saako makuuhuoneessa olla sellaista toimintaa, johon toinen herää, reilusti ennen yhteistä heräämisaikaa?".
[/quote]
Lue ap tämä kysymys huolella! Vaikka miehesi on kuinka ihana ja haluat nukkua hänen vieressään, on torkuttaminen todella itsekästä. Minä torkutin yksin asuessani, mutta en todellakaan enää. Kaikilla on oikeus nukkua.
Korvatulpat kannattaa leikata pienemmiksi, ne tosiaan muuten alkavat sattua korviin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:24"]Mieheni siirtyy aina ekan herätyksen jälkeen sohvalle n. tunniksi torkuttamaan. On tehnyt näin aina, ihan pyytämättä. Kuulemma vaan mieluummin heräilee noin, mutta ymmärtää ettei ole oikein pakottaa minua heräämään siihen piipitykseen 10min välein.
[/quote]
Ihana mies sinulla! :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:36"]
Mun tuntemani äärimmäiset torkuttajat menevät liian myöhään nukkumaan, nukkuvat jotain 5-6 tuntia, vähemmänkin. Ovat aina myöhässä kaikkialta paitsi töistä, jos saa potkut myöhästelystä. Ovat sanoneet, että on typerää, kun pitää leimata itsensä sisään ajoissa, siitä tulee stressiä. Laskut maksamatta ajoissa, asiat hoitamatta.
[/quote]
Tällä on myös taloudenhalllinnallisia ongelmia! Hmm... mielenkiintoista, onkohan näillä yhteys?
ap
[/quote]
Oi miten ihanan miehen oletkaan löytänyt! Ei huomioi sinua edes sen vertaa, että saisit lomalla nukkua ja bonarina taloudenhallintaongelmat. Kuulen jo hääkellot! :D
Meillä päin asuu torkuttaja samassa kerrostalossa. On vissiin ohuet seinät ja minä sen verran herkkäuninen... Korkeaääninen piipitys alkaa viiden maissa ja toistuu viiden minuutin välein tunnin ajan. ARGH!
Torkkuherätyksen käyttäjät ovat itsekkäitä ääliöitä elleivät sitten nuku yksin. Jos haluaa nukkua, miksei nuku sinne asti kun pystyy ja herää sitten kerralla.
Tuo torkuttaminen liittyy myös vahvasti ongelmiin taloudenpidossa. Tunnen pari tapausta.
Meillä sama.... mies om todella huono heräämään ja torkutta usein 1,5 tuntia ja vielä lähtee puol 7 töihin. Voi että inhohan sitä kun itse tarvitsee vasta 9 herätä
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:37"]
Meillä päin asuu torkuttaja samassa kerrostalossa. On vissiin ohuet seinät ja minä sen verran herkkäuninen... Korkeaääninen piipitys alkaa viiden maissa ja toistuu viiden minuutin välein tunnin ajan. ARGH!
[/quote]
Auts! Toi on paha kun ei voi oikein kai vaatia lopettamaankaan niinkuin parisuhteessa vois. I feel your pain!
ap
Laitat oman kellosi soimaan samana aikaan kun miehen kello soi ensimmäisen kerran ja nouset sillin ylös. Olisiko mahdollista muuttaa jomankumman työaikaa, niin että edllä oleva sopii töihinlähtöön? Tai sitten hankit jonku harrastuksen, johon käytätä sen ajan mitä joudut heräämään aikaisemmin. Nukkuma-aikaa saa lisää kun menee illalla aikaisiemmin nukkumaan.
Tai sitten jätät miehen.
Miten joku jaksaa torkuttaa tunnin? Soiko se torkku 5min välein vai? Luulis että jos ei ole tarkoitus tuntiin nousta ylös, niin haluais edes puol tuntia yhtämittaista unta lisää?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:54"]
Kummallakin on oikeus nukkua miten tykkää, ei tuohon ole muuta vastausta. Voisit ehkä itse nousta ylös silloin kun miehen kello herättää ekan kerran ja tehdä kaikki aamun askareet valmiiksi. Mene sitten takaisin nukkumaan, kun ukko lähtee töihin. Torkutus on tosiaan risovaa. Ja toinen on tuo korvatulpat.
Vielä yksi ratkaisu: osta miehelle lahjaksi aktiivisuusranneke, joka herättää vain hänet värinällään. Olen itse toivonut sellaista synttärilahjaksi!
[/quote]Miksiköhän tuohon on painettu miinusta??? Tuo ranneke on loistava juttu, hiljainen herätys.T osin meillä siihen ei ole tarvetta, koska minä alan torkutella siitä kun puoliso nousee ylös, niin ei häiritse häntä. On mahtavaa nukahdella uudestaan tietäen että ei tarvi ihan vielä nousta ylös.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:57"]
Miten joku jaksaa torkuttaa tunnin? Soiko se torkku 5min välein vai? Luulis että jos ei ole tarkoitus tuntiin nousta ylös, niin haluais edes puol tuntia yhtämittaista unta lisää?
[/quote]Unet ovat maikeimipia sillin kuin pitäisi nousta ylös. On mukavaa sammuttaa kello ja nukantaa uudestaan :)
Meillä minä tykkään torkuttaa (max. muutaman kerran) ja mies herää kerrasta. Kompromissina yritän herätä heti ensimmäiseen soittoon, jos herään aikaisemmin kuin mies. Välillä kärsin nukahtamisvaikeuksista ja erityisesti tälläisen yön jälkeen tulee rämpättyä sitä torkkua.
Ja ihan tiedoksi, että ne laskut tulee kyllä hoideltua ajallaan ja töistä ei voi myöhästyä, kun on liukuva työaika.
Torkuttaa?? Onpa vajaata... jos kerran ei aio herätä, niin miks sen kellon pitää soida?? Luulisi, että jos haluaa nukkua, niin nukkuisi reilusti (ja huomattavasti paremmin) siihen saakka kunnes oikeasti on noustava. Väittäisin, että tuollaisen torkutuksen jälkeen on oikeasti paljon väsyneempi kuin muuten, sillä sitähän herää kesken unisyklin lukuisia kertoja, ja pyrkimyshän olisi, ettei heräisi kertaakaan kesken, jos haluaa virkeänä nousta.
Mä heittäisin koko kellon helvettiin. Tai odottaisin, että ukkon nukahtaa ja säätäisin herätyksen siihen hetkeen, kun on tosiaan noustava, ja sanoisin aamulla että ylös, tää oli vika herätys.
Ihan lapsellista pelleilyä.
Tuossa torkutuksessa on kyllä idioottien logiikka. Jos olet väsynyt ja haluaisit nukkua, niin herättelet itseäsi aikaisemmin kuin tarpeellista???
Miksette samantien laita koko yöksi herättelyä 5 min. välein jos se on niin ihanaa?
uaaaaah! Nukuin olohuoneessa ihan muista syistää kuin mieheen liittyvistä syistä. No, klo 7:15 alkoi hänen puhelimensa ulista. Molemmilla vapaapäivä! No, torkutti ja torkutti kunnes menin vittuuntuneena sanomaan että josko voisi hiljentää sen vekottimen.
Tässä välissä oli yksi päivä, jolloin en ehtinyt edes kuulemaan sitä ensimmäistä herätystä kun pomppasi jo ylös. Pitää vissiin JOKA ilta käydä keskustelu asiasta "kuinka meinaat huomenna herätä ja mihin aikaan"
HUOH!!!!!
sp