Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
161/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:43"]

Juuri tämän palstan velojen aktiivisuuden ansiosta olen ymmärtänyt, että veloilla on todella suuria pelkoja asiaan liittyen. Käsittääkseni etenkin menettämiseen liittyviä pelkoja.

[/quote]

Olet käsittänyt väärin. -ap

Vierailija
162/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:21"]

Olet todennäköisesti kasvanut itsekin lapsiperheessä, jo yksistään siitä syystä on outoa, että vertaat lapsen hankkimista kodittoman majoittamiseen.  

[/quote]

Aloituksen tarkoitus ei ole olla tarkka ja monisyinen kuvaus siitä, millaista perhe-elämä on vanhemman näkökulmasta. Epäileättä sinun kokemuksesi vanhemmuudesta on hyvin erilainen. Vertauksen tarkoitus on havainnollistaa, miten vastenmielisenä perhe-elämä näyttäytyy ihmiselle, joka ei sellaista halua ja joka ei siitä nauttisi. Sellaiseksi vertauksen ovat monet myös aivan oikein ymmärtäneet. -ap

[/quote]

Et sitten viitsinyt vastata siihen koko viestiin, kuten pyysin. 

Mä tosiaan siinä viestissäni - joka on kokonaisuudessaan luettavissa yläpuolella - ihmettelin sitä, ettet (ainakaan avauksesi perusteella) kykene ymmärtämään, miksi ihmiset haluavat lapsia ollenkaan. Kuitenkin haluat, että toiset ymmärtävät, miksi sinä et halua, ja kritisoit mm. minua siitä, etten halua ymmärtää. Yritin sanoa, että pidän outona sitä, ettet kykenen ymmärtämään perheen perustamista. Ymmärtäminen on kuitenkin aika eri asia kuin se, että itse haluaa jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsellinen on ollut pitkäänkin ihan vapaaehtoisesti lapseton eikä ole lapsia suunnitellut. Et voi väittää, että emme tietäisi millaista on olla vela. Turha myöskään kuvitella, että me sinun valintojasi ihmettelemme.

Vierailija
164/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:23"]

Haastetta ja välillä ihan saatanaa, mutta kyllä sitä tyydytystä asiasta saa moninkertaisesti takaisin.

[/quote]

Varmasti saakin, jos haluaa lapsia ja pitää vanhemmuutta mielekkäänä ja tärkeänä tehtävänä. Yleinen elämänkokemus kuitenkin valitettavasti osoittaa, että kaikki eivät pidä eivätkä myöskään saa vanhemmuudesta "moninkertaisesti takaisin". Fiksuimmat meistä osaavat onneksi ymmärtää sen ennakolta. -ap

[/quote]

Höpsö <3 Aloituksessasi ei ole päätä eikä häntää. Yritin tarjota ystävällistä näkökulmaa ja selittää, että homma ei todellakaan ole niin, että toosasta vaan tupsahtaa tuntematon hemmo, joka dominoi elämää seuraavat 20 vuotta. En aio hankkia sinulle siittäjää siitä huolimatta saati siviilissä hurraile toistaiseksi/ikuisesti lapsettomille kavereille, kuinka palkitsevia vauvat ovat ja kuinka kaikkien pitäisi lisääntyä ja täyttää jo valmiiksi täysi pallo. 

Hienoahan se on, jos itse saat tyydytyksesi lapsettomasta elämästä etkä koe tarvivasi jälkikasvua. Siihen en aio puuttua. Mutta tuo näkökulma on todella mustavalkoinen ja voisi olla vähemmän loukkaantunut ja provosoitu olo vauvapalstalla, mikäli et ajattelisi ihmisten perheitä muukalaistiloina. Yritin kirjoittaa kaikella ystävällisyydellä. Pahoittelen, jos on joku töksähtävästi ulos tullut juttu seassa.

Vierailija
165/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:04"]

No, et ihan syytön, kun taas piti tehdä yksi avaus lisää.

[/quote]

Tämä avaus on sinulle mahdollisuus laajentaa ja syventää ymmärrystäsi. Jos siis tähän mahdollisuuteen tartut etkä mene puolustuskannalle. -ap

[/quote]

Miksi sinä olet kiinnostunut muiden ymmärryksestä, jos et halua julistaa ideologioitasi?

Sinä siis tiedät, minkälaista on vanhemmuus ja voit tehdä siitä vertauskuvia, mutta vanhemmat eivät voi tietää, mitä on vapaaehtoinen lapsettomuus, vaikka heistä moni on sellainen ollut...? Hmm.

Sellainen sananlasku on olemassa, että "sinussa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta elämässäsi on joku todella pahasti vialla, mikäli et omista koiraa". Allekirjoitan tuon täysin. Mutta ei koiria (tai lapsia) kaikille anneta, ne pitää ansaita. Vasta koirien kanssa eläneenä tiedän, minkälaiset arvon ja sisällön ne elämääni tuovat.

Vierailija
166/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän palstan velojen aktiivisuuden ansiosta olen ymmärtänyt, että veloilla on todella suuria pelkoja asiaan liittyen. Käsittääkseni etenkin menettämiseen liittyviä pelkoja.

[/quote]

Olet käsittänyt väärin. -ap

[/quote]

Sinä tiedät ihan kaikkien puolesta, hienoa

Vierailija
167/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outo vertaus ap:lla. Ei vieraasta kulttuurista tuleva täysvieras ihminen ole sama asia kuin oma lapsi, ei sinnepäinkään.

Vierailija
168/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:59"]

Jos sun veluudesta ei saa keskustella muut kuin kanssavelat, niin parasta on olla tekemättä siitä avausta Vauva-lehden keskustelupalstalle

[/quote]

Ei minun "veluudestani" tarvitse keskustella ollenkaan. Tämän ketjun tarkoitus on havainnollistaa, miten jotkut ihmiset eivät todellakaan halua lapsia, vaikka innokkaat vanhemmat kuinka tyrkyttäisivät ilosanomaansa. Kaikki kun eivät tule vanhemmuudesta onnellisiksi, ja fiksuimmat meistä osaavat aavistaa sen ennakolta. -ap 

[/quote]

Ei mua kiinnosta ne syyt, miksi ihmiset eivät halua lapsia hankkia, ihan sama mulle, hankkivatko vai eivät. Ärsyttää lähinnä se, että palstavelojen pitää tehdä asiasta niin äärettömän suuri numero ja jankuttaa sitä omaa veluuttaan joka ketjussa.

[/quote]

Samoin. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta siitä jankkaaminen on kyllä niin turhaa, eikä näitä keskusteluja tarvis olla täällä ollenkaan.

Vierailija
169/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:44"]

Yritin sanoa, että pidän outona sitä, ettet kykenen ymmärtämään perheen perustamista. Ymmärtäminen on kuitenkin aika eri asia kuin se, että itse haluaa jotain.

[/quote]

Okei, kiitos selvennyksestä. En ole ottanut lainkaan kantaa siihen, miksi jotkut haluavat perustaa perheen. Tämä aloitus ei käsittele näitä syitä vaan sitä, miksi vapaaehtoisesti lapsettomalle ei tosiaankaan kannata tyrkyttää lapsiperhe-elämän ihanteellisuutta. Toisin kuin jotkut tässä ketjussa ovat väittäneet, vapaaehtoista lapsettomuutta todella ihmetellään usein. -ap

Vierailija
170/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:48"]

Ihan outo vertaus ap:lla. Ei vieraasta kulttuurista tuleva täysvieras ihminen ole sama asia kuin oma lapsi, ei sinnepäinkään.

[/quote]

Et tainnut aivan ymmärtää vertauksen pointtia. Monelle sellaiselle, joka ei missään tapauksessa halua omia lapsia, ajatus oman lapsen hankkimisesta on vähintään yhtä vastenmielinen (ja varsin samankaltainen) kuin ajatus kodittoman ottamisesta asumaan omaan kotiin. Tässä ei kuvattu sitä, miten tyypillinen äiti tai isä kokee oman vanhemmuutensa. -ap

Vierailija
171/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:49"]

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta siitä jankkaaminen on kyllä niin turhaa, eikä näitä keskusteluja tarvis olla täällä ollenkaan.

[/quote]

Ja silti olet tässäkin ketjussa. :)

Minusta muuten vapaaehtoisesta lapsettomuudesta puhuminen on erittäin tärkeää. -ap

Vierailija
172/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:49"]

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta siitä jankkaaminen on kyllä niin turhaa, eikä näitä keskusteluja tarvis olla täällä ollenkaan.

[/quote]

Minusta muuten vapaaehtoisesta lapsettomuudesta puhuminen on erittäin tärkeää. -ap

[/quote]Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??

Vierailija
173/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:56"]

Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??

[/quote]

En päivittele sitä, että vapaaehtoista lapsettomuutta ei ymmärretä, vaan tarjoan tässä. vertauksen, jonka kautta tuota ymmärrystä voi lisätä. Ketään ei voi tietenkään pakottaa ymmärtämään, mutta jos saat kiinni ajatuksesta, millaista olisi majoittaa koditon tuossa esimerkissä kuvailemaani tapaan, saat ehkä vähän kiinni siitä, miten vapaaehtoisesti lapseton suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. -ap

Vierailija
174/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah velaraukat

Vierailija
175/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap teit oman aloituksen veluudestasi, jos et halua tyrkyttää omaa ajatusmaailmaasi? Pitäisikö minun nyt tehdä oma aloitus ja tyrkyttää sinulle omaa ajatusmaailmaa vanhemmuudesta?

Oikeasti.... Miksi et vain nostanut vanhaa keskustelua ja jatkanut omaa näkemystäsi sinne? Olet vähän yksinkertainen. Se, että vertaat lasta kodittomaan, kertoo jo siitä.

Vierailija
176/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:45"]

Yritin tarjota ystävällistä näkökulmaa ja selittää, että homma ei todellakaan ole niin, että toosasta vaan tupsahtaa tuntematon hemmo, joka dominoi elämää seuraavat 20 vuotta. 

[/quote]

Vielä rautalangasta: ei olekaan, mutta vanhemmuus olisi minulle yhtä miellyttävää kuin kodittoman ihmisen majoittaminen vuosikausiksi olisi sinulle. Sitä tällä vertauksella haettiin. -ap

Vierailija
177/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:49"]

[/quote]

[/quote]

Miksi haluat puhua siitä? Eikö teille ole jotain omia foorumeita ihan sitä varten?

Vierailija
178/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:37"]

En ihmettele lapsettomuuttasi, se on minusta ok. Mutta jos yrität verrata vanhemmuutta johonkin, kun et oikeasti tiedä yhtään, mitä se on, vaikutat väistämättä hieman yksinkertaiselta. Fiksummalta vaikuttaisi, kun vain sanoisit, että sinä et halua lapsia. Ei sitä tarvitse perustella.

[/quote]

Et tainnut aivan ymmärtää tämän aloituksen pointtia. Koetan tässä vertauksen kautta havainnollistaa, miksi joidenkin mielestä vanhemmuus ei todellakaan ole toivottava asia. Ajatus oman lapsen hankkimisesta on minulle yhtä vastenmielinen kuin useimmille ajatus kodittoman ihmisen majoittamisesta vuosikausiksi. Tietenkään minulla ei ole omakohtaista kokemusta vanhemmuudesta, mutta tiedän siitä tarpeeksi ymmärtääkseni, että se olisi minulle todella huono valinta. -ap

[/quote]

Mutta, kuten sinulle on jo sanottu, et oikeasti voi tietää mitä se lapsi tuo tullessaan. Et vaikka kuinka olisit seurannut sisaruksesi perheen elämää yms. Et silti voi sitä tietää. Etkä voi ymmärtää täysin asiaa jota et oikeasti tunne.

Voit tuntea, ettet halua lasta ja se on täysin ok asia. Ja teet niinkuin tunnet, mutta et voi oikeasti tietää mistä jäät paitsi. Mä myös ihmettelen miksi velat pyörii isona joukkona täällä vauvapalstalla. Oletteko sittenkään aivan varmoja, että olette veloja?

Vierailija
179/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:09"]

Miksi haluat puhua siitä?

[/quote]

Vapaaehtoista lapsettomuutta tunnetaan huonosti. Sen takia moni voi päätyä hankkimaan lapsia vain tavan vuoksi tai ahdistuu huomatessaan, ettei missään tapauksessa voi tehdä sitä, mitä ympäristö häneltä odottaa. Jos voin kirjoituksillani auttaa edes yhtä nuorta ihmistä ymmärtämään, että lapsettomuus on täysin hyvä ja mahdollisesti yksilölle paljon parempi vaihtoehto kuin lisääntyminen, olen tyytyväinen.

Tietenkin myös vanhempien olisi hyvä ymmärtää, mistä vapaaehtoisessa lapsettomuudessa on kysymys. Melkein viikoittain saa kuitenkin huomata, että velan ajattelu on joillekin vanhemmille täysin käsittämätöntä. -ap

Vierailija
180/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä veloja, hienoa jos joku ymmärtää että hänestä ei ole äidiksi tai isäksi. 

Sinun aloituksesi saa minut kysymään pidätkö edes ihmisistä? 

Oikeasti et voi tietää miltä lapsen kasvattaminen sinusta tuntuisi, jos joutuisit lapsen kasvattamaan, vaikka kuinka hyvin tunnet itsesi,  vähän sama jos minä sanon että Jumala on olemassa, se on uskonasia, ei  totuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme