Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
241/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:28"]

Hyvin harva minun mielestäni ihmettelee vapaaehtoista lapsettomuutta. Esim jos joku aloittaa täällä ketjun sisällöllä "Mitä mieltä olet vapaaehtoisesta lapsettomuudesta" niin 90% vastauksista on tyyliin en mitään, jokaisen oma asia, 5% on pakollisia epäasiallisuuksia, joita tulee kaikkiin aloituksiin, ja 5% ehkä aidosti ihmettelee asiaa. Asiaa voi tutkia haulla, mutta näin muistelen.

[/quote]

On totta, että pääsääntöisesti suhtautuminen on oikein hyvää. Minusta ihmettelijöiden prosenttiosuuden pitäisi kuitenkin olla nolla.

[/quote]

Voi olla turhauttavaa lähteä noin kunnianhimoisesta tavoitteesta ja tavallaan yrittää puhdistaa yhteiskuntaa. Moni meistä kuuluu jossain asiassa  johonkin vähemmistöön tai muuten vain ryhmään. Sektiosynnyttäjät, pulloäidit (anteeksi muuten typerät määritelmät mutta lyhyempää näin), yhden lapsen vanhemmat, uraäidit, kotiäidit, lapsettomat, homot, laasaslaiset, mamun kanssa suhteessa olevat, adhd:t, fibromyalgiasta kärsivät, yh-äidit, uskovaiset, ateistit, posliinit. Harvoin, jos koskaan, olen nähnyt ketjua, jossa 100 % ymmärtäisi vähemmistön tai toisen ryhmän kokemuksia ja elämyksiä. Jopa homo-ketjuissa on se 5 % ellei enemmänkin pimahtaneita.

Tietty ihmistyyppi ihmettelee aina. Jos täti on ihmettelevää tyyppiä, hän kyllä löytää kauhisteltavaa ja myös tekee sen. Miksi vain yksi lapsi, koskas toinen. Miksi lapset noin nuorena / vanhana. Miksi noin pienellä / isolla ikäerolla. Mikset mene jo töihin / miksi noin pienen laitoit päiväkotiin. Miksi se kissakin piti tuohon ottaa. Siunakkoon, oikein ulkomaille lasten kanssa muutatte. Piloille menevät. Miksi pitää laittaa erikoislukioon, eikö lähikoulu kelpaa. Jne.

Vierailija
242/246 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin, jos sanon etten saa hevosta (tai Mersua, kun sekin on mainittu), se tarkoittaa etten pysty niitä hankkimaan vaikka haluaisin, jos sanon etten halua hevosta tai Mersua, se tarkoittaa etten halua, riippumatta siitä pystynkö vai en - sillä ei ole edes merkitystä, koska en halua.

Jo on omituista että ihmisten olisi alettava selittää, etteivät saa jotakin, vaikka kyse on siitä etteivät edes halua. Koville se ottaa lapsellisille, toisten valitsema lapsettomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:18"]

Hyvä vertaus, ap.

Ei kenenkään tarvitse hankkia lasta, jos ei itse halua. Ajatella, jos hankkisi lapsen ja luulisi, että kyllähän häneen kuitenkin kiintyy, mutta niin ei kävisikään. Onneksi ihmisillä on vapaus valita!

[/quote]

Niinpä. Minulle (ja varmaan aika monelle muullekin vapaaehtoisesti lapsettomalle) ajatus oman lapsen hankkimisesta on yhtä vieras ja epämiellyttävä kuin tämä skenaario useimmille äideille. Jos olisi pakko valita, ottaisin kyllä mieluummin kodittoman asumaan. Sillä olisi ainakin jotakin sosiaalista arvoa enkä joutuisi olemaan raskaana ja synnyttämään. Mutta tietenkin paljon mieluummin elän ihan omaa elämääni. -ap

Vierailija
244/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.

Vierailija
245/246 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:54"]

Onpa herttainen keskustelu.

Lapsia ei haluta. Ne saadaan. Joten voisitko ap korjata tuon ja tästä eteenpäin vaikka sanoa "minä en saa lapsia"? Keskustelusi siitä... vapaaehtoisesta lapsettomuudesta (?)... tyssää samantien, eikä sitä sen enempää tarvitse perustella :)

[/quote]

Vapaaehtoinen lapsettomuus ei tarkoita, ettei SAA lapsia, vaan että ei halua lapsia eikä niitä myöskään hanki. Kyse on aivan eri asioista - haluamisesta mutta ei voi saada ja saamattomuudesta koska ei halua.

Miksi ihmeessä kenenkään olisi valehdeltava jotta ei kävisi ilmi että on omasta halustaan lapseton? Jos se ei jonkun pieneen maailmankatsomukseen sovi että on ihmisiä, jotka eivät halua lapsia ja ovat niitä tekemättä, niin se on hänen ongelmansa.

Sitäpaitsi, lapsia kyllä olisi tarkoitus haluta ja sitten tehdä, ei vain "saada" oho saadaan lapsi-tyyliin.

Vierailija
246/246 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:01"]

Tämä on se kohta, joka minua ärsyttää. "...arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat". Se tenava, joka pitää sinulle ovea auki tai antaa sinulle jäätelön voisi yhtä lailla olla oma tenavasi. Oman lapsesi kohdalla et siis arvostaisikaan näitä asioita? 

[/quote]

Jäikö sinulle tuon äskeisen viestin jälkeen vielä epäselväksi, mitä tarkoitin? -ap

[/quote]Itse ymmärrät tahallasi väärin saamiasi kommentteja, joten ei kannattaisi paheksua. Tuossa sentään lainattiin suoraan omaa tekstiäsi. Vaikka ei ehkä pitäisikään nostaa tätä uudestaan ylöspäin, koska ap tulkitsee sen omien valintojensa jatkuvaksi ihmettelyksi. Minä ihmettelen ap:n keskustelutyyliä.

[/quote]

Niin, jäikö epäselväksi, mitä tarkoitin? En aio jankata yksittäisistä sananvalinnoista, mutta selvennän toki tarvittaessa, mitä ajattelin. Tämän ketjun tarkoitus kun on lisätä ymmärrystä, ei toimia väittelynä, jossa on voittajia ja häviäjiä. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän