Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
121/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:55"]

Musta tämä avaus on velahullun kirjoittama. Velahulluja on siis ne tahot, jotka jatkuvasti tyrkyttävät palstalla omaa veluuttaan kaikille.

[/quote]

Tässä ketjussa ei tyrkytetä "veluutta" kenellekään, jos et ole huomannut. -ap

Vierailija
122/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:52"]

Jos et halua, että joku arvioi vertaustasi, älä hyvä ihminen kirjoita sitä julki.

[/quote]

Sellaisella, jolla on lapsia, ei vain ole kompetenssia arvioida tuota vertausta. Sehän kuvaa vapaaehtoisesti lapsettoman kokemusta, ja siitä on ani harvalla vanhemmalla mitään omakohtaista tietoa (eikä näemmä ymmärrystäkään). Ymmärryksen puute ei kuitenkaan ilmeisesti estä vanhempia loukkaantumasta ihan turhasta. -ap

[/quote]

Jos sun veluudesta ei saa keskustella muut kuin kanssavelat, niin parasta on olla tekemättä siitä avausta Vauva-lehden keskustelupalstalle, koska kuitenkin suurin osa keskustelijoista on täällä äitejä. Joo joo, aihe vapaa ja nännännää, mutta tämä on tosiaan Vauva-lehden sivuilla toimiva palsta. 

Mä muuten sain lapsia yli kolmekymppisenä, ja noin 28-vuotiaaksi asti olin varma siitä, etten ikinä halua lapsia, että kokemusta on (toki se ei ole varmastikaan teillä velauskontoisille sitä Oikeaa Kokemusta, varsinkaan, kun en kokenut tarpeelliseksi ruotia vapaaehtoista lapsettomuuttani jatkuvasti Vauva-lehden keskustelupalstalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:41"]

En ole tuo vastaaja, mutta tätä "kliseetä" hoetaan siksi, että se on totta. On NAURETTAVAA ajatella tietävänsä millaista vanhemmuus ja perhe-elämä vanhempana on ennen kuin on sen kokenut. 

[/quote]

Mitä naurettavaa siinä on? Kyllä tälläkin palstalla ovat monet todenneet vanhemmuuden vastanneen aika pitkälti omia odotuksia. Lisäksi unohdat, ettei kenenkään  arvitse osata kuvitella vanhemmuutta etukäteen jokaista yksityiskohtaa myöden. Riittää, kun tietää siitä tarpeeksi osatakseen arvioida, lisäisikö vai vähentäisikö vanhemmuus omaa onnellisuutta eli onko se fiksu elämäntapavalinta vai ei. -ap

Vierailija
124/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässä ketjussa jo todettiinkin, vanhemmuudesta ei tiedä juuri mitään ennenkuin sen kokee. Mutta ajatelkaapa, miten itse asiassa aika karmiva koko asia on! Meillä on jos jonkinlaista kuvitelmaa vanhemmuudesta, jotka enemmän tai vähemmän romuttuvat saatuamme lapsen. Entä jos kaikesta perusteellisesta harkinnasta ja haluamisesta huolimatta lapsiperheen arki löisi vastaan niin totaallisen armottomasti, että pitäisi todeta, että ei helkkari, tämä ei ole todellakaan mun juttuni vähääkään!

Mutta silloinhan se on jo myöhäistä. Se lapsi on siinä ja sinun pitää olla sille äiti seuraavat vuosikymmenet.

Tämä on minusta aina ollut se kauhea MUTTA. Että entä jos se elämä lapsen kanssa osoittautuukin ihan sietämättömäksi eikä siis ollenkaan sellaiseksi kuin kuvittelin lasta halutessani??

Onneksi minulle ei käynyt niin ja halusin vielä toisenkin lapsen ja olen onnellinen äitinä. Mutta minulla olisi voinut käydä niin! Koska vanhemmuudestahan ei mitään tiedä ennenkuin tulee vanhemmaksi.

Veloille nostan hattua, että tuntevat itsensä niin hyvin, että jättävät väliin asian, jolle eivät voi lämmetä ollenkaan.

Vierailija
125/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]

Jos olet sinut asian kanssa, niin eihän siinä ole mitään selittelemistä.

[/quote]

Ei minulla ole mitään tarvetta perustella valintaani. Se ei kuulu muille ihmisille pätkän vertaa. Olen kuitenkin lukenut aika monta viestiä, joissa ihmetellään, miksi vela ei muka halua lapsia. Tämän vuoksi tarjoan tällaista vertausta, joka toivoakseni havainnollistaa, miten vapaaehtoisesti lapseton ajattelee lasten hankinnasta. Jos joku on riittävän yksinkertainen tulkitakseen sen jonkinlaiseksi hyökkäyksesi palstan äitien vanhemmuutta vastaan, olen pahoillani. -ap

[/quote]Itse en muista sellaisia viestejä ollenkaan. Korkeintaa jonkun velan aiempien kommenttien kirvoittamissa vastauksissa.

Vierailija
126/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:55"]

Musta tämä avaus on velahullun kirjoittama. Velahulluja on siis ne tahot, jotka jatkuvasti tyrkyttävät palstalla omaa veluuttaan kaikille.

[/quote]

Tässä ketjussa ei tyrkytetä "veluutta" kenellekään, jos et ole huomannut. -ap

[/quote]

Jos et ole huomannut, palsta on taas ollut täynnä vela-sitä-vela-tätä-avauksia. Tuntuu jonkinlaiselta tyrkytykseltä, kun joka ketjussa on joku vela kertomassa, miten ei olisi kannattanut hankkia lapsia. Se on aika ärsyttävää.

Vierailija
127/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:59"]

Jos sun veluudesta ei saa keskustella muut kuin kanssavelat, niin parasta on olla tekemättä siitä avausta Vauva-lehden keskustelupalstalle

[/quote]

Ei minun "veluudestani" tarvitse keskustella ollenkaan. Tämän ketjun tarkoitus on havainnollistaa, miten jotkut ihmiset eivät todellakaan halua lapsia, vaikka innokkaat vanhemmat kuinka tyrkyttäisivät ilosanomaansa. Kaikki kun eivät tule vanhemmuudesta onnellisiksi, ja fiksuimmat meistä osaavat aavistaa sen ennakolta. -ap 

Vierailija
128/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:02"]

Jos et ole huomannut, palsta on taas ollut täynnä vela-sitä-vela-tätä-avauksia. 

[/quote]

Syytön minä siihen olen. -ap

Vierailija
129/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:53"]

Onkohan veloilla myös oma palsta, jossa käy lapsellisia anonyymejä jankkaamassa lisääntymisen ihanuudesta :D?

[/quote]

On.

Vierailija
130/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:03"]

Jos et ole huomannut, palsta on taas ollut täynnä vela-sitä-vela-tätä-avauksia. 

[/quote]

Syytön minä siihen olen. -ap

[/quote]

No, et ihan syytön, kun taas piti tehdä yksi avaus lisää.

Vierailija
131/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

]Itse en muista sellaisia viestejä ollenkaan.

[/quote]

Sitten niitä ei varmaan ole olemassa. -ap

Vierailija
132/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ihmetytä vapaaehtoinen lapsettomuus vaan se, että niiden vapaaehtoisesti lapsettomien täytyy tyrkyttää omaa agendaansa täällä niin äänekkäästi.

Vierailija
133/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:04"]

No, et ihan syytön, kun taas piti tehdä yksi avaus lisää.

[/quote]

Tämä avaus on sinulle mahdollisuus laajentaa ja syventää ymmärrystäsi. Jos siis tähän mahdollisuuteen tartut etkä mene puolustuskannalle. -ap

Vierailija
134/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:18"]

Hyvä vertaus, ap.

Ei kenenkään tarvitse hankkia lasta, jos ei itse halua. Ajatella, jos hankkisi lapsen ja luulisi, että kyllähän häneen kuitenkin kiintyy, mutta niin ei kävisikään. Onneksi ihmisillä on vapaus valita!

[/quote]

Niinpä. Minulle (ja varmaan aika monelle muullekin vapaaehtoisesti lapsettomalle) ajatus oman lapsen hankkimisesta on yhtä vieras ja epämiellyttävä kuin tämä skenaario useimmille äideille. Jos olisi pakko valita, ottaisin kyllä mieluummin kodittoman asumaan. Sillä olisi ainakin jotakin sosiaalista arvoa enkä joutuisi olemaan raskaana ja synnyttämään. Mutta tietenkin paljon mieluummin elän ihan omaa elämääni. -ap

[/quote]

Tämä ei ole tarkoitettu kommenttina " sä mistään mitään tiedä". Olen vahingossa lapsellinen ja nyt ajattelin tehdä sitten pari lisää, koska sarkastisesti ilmaistuna suossa ollaan. Lastani rakastan äärettömästi tästä lauseesta huolimatta. Olen aina halunnut lapsia, mutta ajankohta oli " ei vielä" ja "oho". 

Se lapsi ehkä ulkopuoliselle näyttää muukalaiselta, mutta raskaana ollaan se 10 kk ja sinä aikana ne lapsen liikkeet ja tunteet oppii tunnistamaan ja lapsi tuntuu omalta. Ei välttämättä siirappituntein omalta heti alkuun, vaan vähintään samalla tavalla omalta, kuin oma törkeän kallis auto. Sen ihmisen vaan tuntee. Ei sillä kyllä mitään osaa tehdä ja alkuun varsinkin vauvanoviisina, kuten minä, oli ekat viikot hukassa, että miten tää nyt toimii, mutta oma huollettava tuttava se siitä huolimatta oli. Hormoonit tekee tehtävänsä sen valaskauden aikana.

Vierailija
135/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:59"]

Jos sun veluudesta ei saa keskustella muut kuin kanssavelat, niin parasta on olla tekemättä siitä avausta Vauva-lehden keskustelupalstalle

[/quote]

Ei minun "veluudestani" tarvitse keskustella ollenkaan. Tämän ketjun tarkoitus on havainnollistaa, miten jotkut ihmiset eivät todellakaan halua lapsia, vaikka innokkaat vanhemmat kuinka tyrkyttäisivät ilosanomaansa. Kaikki kun eivät tule vanhemmuudesta onnellisiksi, ja fiksuimmat meistä osaavat aavistaa sen ennakolta. -ap 

[/quote]

Ei mua kiinnosta ne syyt, miksi ihmiset eivät halua lapsia hankkia, ihan sama mulle, hankkivatko vai eivät. Ärsyttää lähinnä se, että palstavelojen pitää tehdä asiasta niin äärettömän suuri numero ja jankuttaa sitä omaa veluuttaan joka ketjussa.

Vierailija
136/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:02"]

]Itse en muista sellaisia viestejä ollenkaan.

[/quote]

Sitten niitä ei varmaan ole olemassa. -ap

[/quote]Mietipä jos niin on.

Vierailija
137/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:07"]

Olen aina halunnut lapsia

[/quote]

Aloitukseni ei siis ole tarkoituskaan kuvata sinun kokemustasi. Nauti lapsistasi, vaikka ajoitus olikin erilainen kuin etukäteen kuvittelit. :) -ap

Vierailija
138/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:01"]

Kuten tässä ketjussa jo todettiinkin, vanhemmuudesta ei tiedä juuri mitään ennenkuin sen kokee. Mutta ajatelkaapa, miten itse asiassa aika karmiva koko asia on! Meillä on jos jonkinlaista kuvitelmaa vanhemmuudesta, jotka enemmän tai vähemmän romuttuvat saatuamme lapsen. Entä jos kaikesta perusteellisesta harkinnasta ja haluamisesta huolimatta lapsiperheen arki löisi vastaan niin totaallisen armottomasti, että pitäisi todeta, että ei helkkari, tämä ei ole todellakaan mun juttuni vähääkään!

Mutta silloinhan se on jo myöhäistä. Se lapsi on siinä ja sinun pitää olla sille äiti seuraavat vuosikymmenet.

Tämä on minusta aina ollut se kauhea MUTTA. Että entä jos se elämä lapsen kanssa osoittautuukin ihan sietämättömäksi eikä siis ollenkaan sellaiseksi kuin kuvittelin lasta halutessani??

Onneksi minulle ei käynyt niin ja halusin vielä toisenkin lapsen ja olen onnellinen äitinä. Mutta minulla olisi voinut käydä niin! Koska vanhemmuudestahan ei mitään tiedä ennenkuin tulee vanhemmaksi.

Veloille nostan hattua, että tuntevat itsensä niin hyvin, että jättävät väliin asian, jolle eivät voi lämmetä ollenkaan.

[/quote]

Hyvin kiteytetty.

Vierailija
139/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kummastelen sitä miksi velan täytyy koko ajan todistella ja perustella omaa näkemystään.

[/quote]

Ei ainakaan mun ole koskaan tarvinnut mitään todistella. Enemmänkin olen ihmetellyt miksi lapsellisten pitää koko ajan olla vänkäämässä tuosta lapsettomuudesta.

Vierailija
140/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:11"] 

Minäkin kummastelen sitä miksi velan täytyy koko ajan todistella ja perustella omaa näkemystään.

[/quote]

Ei ainakaan mun ole koskaan tarvinnut mitään todistella. Enemmänkin olen ihmetellyt miksi lapsellisten pitää koko ajan olla vänkäämässä tuosta lapsettomuudesta.

[/quote]Mutta kun emme me ole. Nyt me vänkäämme, kun itse aloitit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän