Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
201/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:42"]

Itsehän sinä pidät kauheana ajatuksena ottaa toinen ihminen kotiisi? Minulle ei ole mitenkään kauhistuttavaa ajatus ottaa edes vierasta ihmistä kotiini, edes pidemmäksi aikaa.

[/quote]

Sitten tuo vertaus ei varmaankaan toimi juuri sinun kohdallasi. Tein rohkean oletuksen siitä, että useimmista ajatus vieraasta ihmisestä asumassa omassa kodissa monen vuoden ajan olisi epämiellyttävä ajatus. Minusta se ainakin on! -ap

Vierailija
202/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ei tarkoita, että kaikki. Sekin on biologiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:44"]

Itsehän sinä pidät kauheana ajatuksena ottaa toinen ihminen kotiisi? Minulle ei ole mitenkään kauhistuttavaa ajatus ottaa edes vierasta ihmistä kotiini, edes pidemmäksi aikaa.

[/quote]

Sitten tuo vertaus ei varmaankaan toimi juuri sinun kohdallasi. Tein rohkean oletuksen siitä, että useimmista ajatus vieraasta ihmisestä asumassa omassa kodissa monen vuoden ajan olisi epämiellyttävä ajatus. Minusta se ainakin on! -ap

[/quote]

Oikeasti en ole ymmärtänyt sinun syitäsi vapaaehtoiseen lapsettomuuteen vai saako niitä kysyä? Sinulla on tunne että oma lapsi kodissasi olisi sama kuin kulkuri kodissasi? Onko se ainoa syy? Vai pidätkö lapsen tekemistä useimmille ympäristön vaatimuksien täyttämisenä?

Vierailija
204/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:51"]

Oikeasti en ole ymmärtänyt sinun syitäsi vapaaehtoiseen lapsettomuuteen vai saako niitä kysyä? 

[/quote]

En ole puhunut omista syistäni mitään, eikä niissä paljon puhumista olisikaan. Olen lapseton yksinkertaisesti siksi, etten halua omia lapsia enkä halua elää lapsiperhe-elämää. Ajatus siitä, että synnyttäisin lapsen, hoivaisin sitä ja kasvattaisin siitä kelpo aikuisen ei vain ole millään tasolla vetoava. Vanhemman roolissa ei ole mitään, mistä nauttisin tai mitä pitäisin tärkeänä, eikä se veisi minua ollenkaan sellaiseen suuntaan, johon haluan elämässäni mennä. Taustalla ei siis ole mitään traumaa, yhteiskunnallista protestia tai pelkoa. Persoonani ja elämänarvoni nyt vain ovat sellaiset, että minun kannattaa etsiä onnea muualta. -ap

Vierailija
205/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:44"]

[/quote]

[/quote]

Lapsi ei ole vieras. Tuo ei vain ole toimiva analogia. Lemmikki olisi parempi, vaikka ei myöskään aivan kohdalleen. Ikävää, että kohtaat ihmettelyä. Mutta minusta ihmisten ei tarvitse emotionaalisesti ymmärtää kaikkia toisen kokemuksia, eikä se ole mahdollistakaan. Ethän itsekään voi elämyksellisesti ymmärtää miltä tuntuu olla äiti tai isä. Kaikkien pitäisi toki tajuta noudattaa normaaleja käytöstapoja, eikä laukoa juttuja tunteittensa pohjalta (esim "en tajua miksi joku ei halua lapsia!!" Tai käänteisenä sama).

Vierailija
206/246 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:13"]

Ja teet niinkuin tunnet, mutta et voi oikeasti tietää mistä jäät paitsi.

[/quote]

Tätä palstaa lukemalla kenelle tahansa on selvää, ettei vanhemmuus tee kaikkia onnelliseksi. Joka päivä täällä kuuluu valitus siitä, miten puoliso haluaa vain omaa aikaa, vetäytyy perheensä parista harrastusten ja kavereiden pariin tai vaihtaa kokonaan maisemaa. Selvästikään kaikki eivät vain koe vanhemmuutta niin antoisaksi ja merkitykselliseksi rooliksi, että se riittäisi hyvittämään lasten hankintaan liittyvät negatiiviset piirteet vapauden ja itsenäisyyden menetyksestä hiljaisuuden puuttumiseen. 

Sinun mielestäsi kukaan ei voi kuitenkaan tuntea itseään sitä vertaa, että osaisi etukäteen ennakoida kuuluvansa tähän joukkoon, jolle vanhemmuus ei tuo onnea. Miksi ihmeessä ei? -ap

[/quote]

Teet aika rohkeita johtopäätöksiä noista aloituksista. Jos joku valittaa sitä, että puoliso haluaa liikaa omaa aikaa, niin tästä voidaan päätellä ko. puolison olevan onneton vanhempana? Ehkä, mutta yhtä lailla voi olla kyse ainoastaan siitä, että puolisoilla on erimielisyyttä ajankäytöstä. Et voi mitenkään tietää, mitä lisää omaa aikaa kaipaava sinulle tuntemattoman henkilön puoliso ajattelee. Villi veikkaukseni on, että vaikka ajankäyttö aiheuttaisi riitaa niin tuskinpa nämä perheet lapsistaan luopuisivat! Tai kokisivat olevansa onnettomampia lastensa kanssa kuin ilman heitä. Ajankäyttöön liittyvät erimielisyydet keskittyvät todennäköisesti myös hyvin lyhyeeseen ajanjaksoon, jolloin lapset ovat pieniä - kouluikäisten kanssa omaa aikaa on jo helppo järjestää riittävästi kaikille. Ja se, että kaipaa omaa aikaa ei tarkoita, että ei yhtä lailla (ja paljon enemmän) kaipaisi aikaa niiden lasten kanssa. Itsekin kaipaan omaa aikaa, mutta jo tunnin lenkin jälkeen on varsin mukava palata taas lasten luokse!

Oman tuttavapiirini velat valittavat ajoittain myös vaihtelevista aihesta - töistä, parisuhteesta, taloustilanteesta. Voinko siis olettaa, että nämä velat ovat onnettomia elämässään? Onnellisia elämäntilanteeseensa ovat vain ne, jotka eivät milloinkaan valita? 

Vierailija
207/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertauksesi on outo, koska vieras aikuinen ihminen on ihan eri asia, kuin sinusta syntynyt pieni ihminen. Se on vain niin epäonnistunut ajatus, eikä tosiaankaan yhtään avaa velan maailmaa, vaan tekee teille vain hallaa. 

Vierailija
208/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:03"]

Vertauksesi on outo, koska vieras aikuinen ihminen on ihan eri asia, kuin sinusta syntynyt pieni ihminen.

[/quote]

Niin, vanhemmalle se onkin eri asia. Ihmiselle, joka ei missään tapauksessa halua omaa lasta, se on yllättävän samanlainen asia. -ap

Vierailija
209/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:51"]

Oikeasti en ole ymmärtänyt sinun syitäsi vapaaehtoiseen lapsettomuuteen vai saako niitä kysyä? 

[/quote]

En ole puhunut omista syistäni mitään, eikä niissä paljon puhumista olisikaan. Olen lapseton yksinkertaisesti siksi, etten halua omia lapsia enkä halua elää lapsiperhe-elämää. Ajatus siitä, että synnyttäisin lapsen, hoivaisin sitä ja kasvattaisin siitä kelpo aikuisen ei vain ole millään tasolla vetoava. Vanhemman roolissa ei ole mitään, mistä nauttisin tai mitä pitäisin tärkeänä, eikä se veisi minua ollenkaan sellaiseen suuntaan, johon haluan elämässäni mennä. Taustalla ei siis ole mitään traumaa, yhteiskunnallista protestia tai pelkoa. Persoonani ja elämänarvoni nyt vain ovat sellaiset, että minun kannattaa etsiä onnea muualta. -ap

[/quote]

Muista kuitenkin että onni ei tule etsien, se tulee eläen rohkeasti ja joskus hyppy tuntemattomaan on se onni. Minusta olisi oikeasti mielenkiintoista oikeasti ymmärtää syitä miksi joku on niin erilainen kuin minä, joka olisin tehnyt lapset vaikka 13v, jos minulle olisi sanottu että teet nyt tai et koskaan saa.  

Vierailija
210/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:03"]

Vertauksesi on outo, koska vieras aikuinen ihminen on ihan eri asia, kuin sinusta syntynyt pieni ihminen. Se on vain niin epäonnistunut ajatus, eikä tosiaankaan yhtään avaa velan maailmaa, vaan tekee teille vain hallaa. 

[/quote]

Minä pidän kammottavana ajatusta, että minusta olisi syntynyt pieni ihminen. Se on todella puistattavaa. Hyi.

Ei ap.

Vierailija
211/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:05"]

Minusta olisi oikeasti mielenkiintoista oikeasti ymmärtää syitä miksi joku on niin erilainen kuin minä, joka olisin tehnyt lapset vaikka 13v, jos minulle olisi sanottu että teet nyt tai et koskaan saa.  

[/quote]

Onhan se mielenkiintoista etenkin, kun vanhemmuus on ylipäätään ollut tietoinen elämäntapavalinta vasta hädin tuskin parin sukupolven ajan. Luotettavan ehkäisyn puute ja sosiaaliset normit ovat aikaisemmin pitäneet huolen siitä, että terveille ja seksuaalisille heteronaisille siunaantui lapsia, halusi niitä tai ei. Lapsista ei myöskään haettua mitään elämän täydellistäjää, vaan monesti lapset olivat suuri taloudellinen katastrofi ja aviottomina joskus myös sosiaalinen. Osa vanhoista kehtolauluista on aika karmivia, kun niissä toivotaan lapsen kuolemaa. Lapsenmurhatkin olivat tavallisia vielä 1800-luvun lopulla.

Lasten hankinnassa on toki paljon biologiaa mutta myös yllin kyllin kulttuuria. -ap

Vierailija
212/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:28"]

Hyvin harva minun mielestäni ihmettelee vapaaehtoista lapsettomuutta. Esim jos joku aloittaa täällä ketjun sisällöllä "Mitä mieltä olet vapaaehtoisesta lapsettomuudesta" niin 90% vastauksista on tyyliin en mitään, jokaisen oma asia, 5% on pakollisia epäasiallisuuksia, joita tulee kaikkiin aloituksiin, ja 5% ehkä aidosti ihmettelee asiaa. Asiaa voi tutkia haulla, mutta näin muistelen.

[/quote]

On totta, että pääsääntöisesti suhtautuminen on oikein hyvää. Minusta ihmettelijöiden prosenttiosuuden pitäisi kuitenkin olla nolla. Sen vuoksi tarjosinkin tätä vertausta. Monet kun varmasti ymmärtävät älyllisesti, millaista on, kun ei halua missään tapauksessa omia lapsia, mutta eivät todella pysty eläytymään siihen kokemukseen. Ehkä ajatellaan, että kyseessä on samanlainen epävarmuus kuin vaikka parikymppisellä ns. aidallaistujalla, ja että lopulta vanhemmuus on kuitenkin lopulta kaikille hyvä juttu.

Tätä esimerkkiä jotkut tuntuivat pitävän aika rankkana, mutta minusta se on aika hyvä. Valitettavasti pari kirjoittajaa reagoi juuri niin kuin odotinkin: kun he ymmärtävät, että joku ei ihan oikeasti halua lapsia ja ottaisi mieluummin luokseen kodittoman kuin oman kohtunsa hedelmän, he kauhistuvat ja haluavat patologisoida vapaaehtoisen lapsettomuuden. Moni hyväksyy älyllisesti sen, ettei "vanhemmuus ole kaikkia varten", mutta kun asia konkretisoituu, äkkiä sitä aletaankin paheksua.

Tämän vuoksi vapaaehtoisesta lapsettomuudesta pitää vielä puhua, ja toivottavasti te vanhemmatkin huomioitte ssian kasvatuksessanne. Kertokaa lapsellenne, että vauvoja ei vain tule, kun on aikuinen, vaan niitä voi itse yrittää hankkia, jos siltä tuntuu. -ap

[/quote]

Eihän yhteiskunnassa mitään asiaa hyväksytä 100%, aina joku ihmettelee, kritisoi, tuomitsee, moittii. Ihan takuulla, oli asia mikä hyvänsä. Mutta se on vain hyväksyttävä. Et sinä voi vääntää yhteiskuntaa mieleiseksesi, sinun on sopeuduttava jos haluat tulla toimeen. Sopeutumisella en tarkoita sitä, että alkaisit toimia joidenkin yleisesti hyväksyttyjen normien mukaisesti, vaan jatkat valitsemallasi tielläsi tyytyväisenä. Sinä olet sellaisena ihan hyvä jäsen tänne, vaikket lapsia tekisikään. Meitä on moneksi, jotkut massassa, toiset marginaalissa, mutta kaikki saman arvoisia. 

Minusta tuntuu, että sinä et koe oloasi hyväksytyksi, siksi luulet, että valintaasi kritisoidaan ja ihmetellään ja koet tarvetta selitellä. Mutta muut eivät näe tuota siten, vain sinä ja muut velat näette sen. Koette häiritsevänä sen ettei yhteiskunta ymmärrä asiaa teidän kannalta. Ei se koskaan ymmärrä, hyväksyä voi, mutta enempää ei voi vaatia.

Vierailija
213/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:18"]

Ajatella, jos hankkisi lapsen ja luulisi, että kyllähän häneen kuitenkin kiintyy, mutta niin ei kävisikään.

[/quote]

Minä en halua lasta, johon kiintyä. Vanhemman ja lapsen kiintymyssuhde ei ole sellaisen ihmissuhde, jonka haluan elämääni. En siis hankkisi lasta, vaikka minulle luvattaisiin, että tulisin tuntemaan asiaankuuluvaa hellyyttä ja suojelunhalua. Vanhemman elämä ei ole sellaista elämää, jota haluan elää ja jossa olen onnellisin. -ap

Vierailija
214/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa paloi käämi puolessa vuodessa fletkuun vaihto-oppilaaseen, mutta omat lapseni olen kyllä kestänyt satunnaisia (ja harvoja) epätoivon hetkiä lukuun ottamatta tosi hyvin.

Vierailija
215/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihmettele muuta ku sitä, miksi vela roikkuu VAUVA-palstalla? O_o

Vierailija
216/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:16"]

Koette häiritsevänä sen ettei yhteiskunta ymmärrä asiaa teidän kannalta. Ei se koskaan ymmärrä, hyväksyä voi, mutta enempää ei voi vaatia. 

[/quote]

En olisi näin pessimistinen. Ennen homoseksuaalisuutta kauhisteltiin, eikä sitä ymmärretty juuri lainkaan. Nykyisin homoutta paitsi hyväksytään, myös ymmärretään.

Koen itseni ihmisenä täysin hyväksytyksi: onhan minulla työ, kumppani ja muita tärkeitä ihmissuhteita, maksan veroni ja hoidan asiani kunnialla. Valintaani jäädä lapsettomaksi joskus kummastellaan, mutta olen asenteista huolissani ennemminkin nuorten, lasten hankintaa vasta harkitsevien näkökulmasta. He tarvitsevat viestin siitä, että on enemmän kuin okei jättää lisääntyminen välistä, jos siltä tuntuu.

Tietenkään vapaaehtoisesta lapsettomuudesta ei voi koskaan tulla kovin ylestä, koska lapsia hankkineet siirtävät pronatalistiset asenteet aina eteenpäin seuraavalle sukupolvelle, mutta lapsettomat eivät siirrä omiaan. -ap

Vierailija
217/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:18"]

Vanhemman elämä ei ole sellaista elämää, jota haluan elää ja jossa olen onnellisin. -ap

[/quote]

Tuolla onnellisuus argumentilla ei voi perustella lapsettomuuttaan tai lapsen hankkimistaan. En minäkään voi tietää olisinko yhtä onnellinen kuin nyt, vaikka en olisi saanut lapsiani, tietenkin olisi ollut ensin surullinen, mutta kun olisin asian hyväksynyt, olisin voinut olla ihan yhtä onnellinen lapsettomana.

Vierailija
218/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:29"]

En minäkään voi tietää olisinko yhtä onnellinen kuin nyt, vaikka en olisi saanut lapsiani, tietenkin olisi ollut ensin surullinen, mutta kun olisin asian hyväksynyt, olisin voinut olla ihan yhtä onnellinen lapsettomana.

[/quote]

Varmaankin jotkut ihmiset ovat suurin piirtein yhtä onnellisia, valitsivat he sitten lapsettomuuden tai vanhemmuuden. Minä en kuitenkaan kuulu näihin ihmisiin. -ap

Vierailija
219/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:23"]

Mä en ihmettele muuta ku sitä, miksi vela roikkuu VAUVA-palstalla? O_o

[/quote]

Ks. kommenttiani tähän toiseen ketjuun samasta aiheesta: http://www.vauva.fi/keskustelu/4218407/ketju/ovatko_taalla_vauvapalstalla_kirjoittavat_velat/sivu/3

Totta kai saat, ihan yhtä lailla kuin esimerkiksi kaikki nuo miehet, jotka anaaliseksin ihanuutta jaksavat hehkuttaa ketju toisensa jälkeen. Anaaliseksistä nyt ei ainakaan synny vauvoja ja perheitä. :D

Vierailija
220/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:19"]

Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.

[/quote]

Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap

[/quote]

Oma lapsi ei ole itselle tuntematon ihminen, ei mikään koditon kulkija, joka on omat päätökset elämänsä suhteen tehnyt ja siksi päätynyt tuollaiseksi.

Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.

[/quote]

Eikö kuitenkin kannattaisi mennä hooteenettiin tekemään avauksia, joissa kerta toisensa jälkeen perustelet, miksi et halua hevosta, ja vertaat hevosenpitoa ties mihin absurdiin. Kannattaa myös kirjoittaa joka ikiseen ketjuun, joissa hevosenomistajat avautuvat hevosenomistajan murheista oma vehen (vapaaehtoisesti hevoseton) vakiokommentti siitä, miten itse olet täydellisen onnellinen, kun sinulla ei ole hevosta.

[/quote]

Touché!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi