Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
141/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan "ihmetellyt" lapsettomuutta. Ymmärrän varsin hyvin, ettei sitä lasta joku halua. Se on aivan sama kuin minkä tahansa elämäntavan kanssa. Minä en missään olosuhteissa suostuisi joksikin lätkävaimoksi (olen sitä läheltä seurannut) tai vaikkapa karavaanariksi. Kun siinä elämäntavassa ei vain ole mitään kiinnostavaa, pelkkiä huonoja puolia. Että sikäli ymmärsin analogiasi ja mitä sillä hait.

Tietenkin on totta, ettei voi tietää täsmälleen, mitä joku tietynlainen elämä on, ellei sitä ole kokenut, mutta minusta järkevä ihminen kyllä ymmärtää sen verran, että ei tee asiaa joka ei kiinnosta. Olisi typerää sitoutua 20 vuodeksi vain koska muut ovat sitä mieltä, että se kannattaa.

Vierailija
142/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos et ole huomannut, palsta on taas ollut täynnä vela-sitä-vela-tätä-avauksia. Tuntuu jonkinlaiselta tyrkytykseltä, kun joka ketjussa on joku vela kertomassa, miten ei olisi kannattanut hankkia lapsia. Se on aika ärsyttävää.

[/quote]

Käväissyt koskaan mielessä, että välttämättä nuo kirjoitukset eivät olekaan velojen tekemiä vaan provokaattorin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:14"]

Minä en missään olosuhteissa suostuisi joksikin lätkävaimoksi (olen sitä läheltä seurannut) tai vaikkapa karavaanariksi. Kun siinä elämäntavassa ei vain ole mitään kiinnostavaa, pelkkiä huonoja puolia. Että sikäli ymmärsin analogiasi ja mitä sillä hait.

Tietenkin on totta, ettei voi tietää täsmälleen, mitä joku tietynlainen elämä on, ellei sitä ole kokenut, mutta minusta järkevä ihminen kyllä ymmärtää sen verran, että ei tee asiaa joka ei kiinnosta. Olisi typerää sitoutua 20 vuodeksi vain koska muut ovat sitä mieltä, että se kannattaa.

[/quote]

Kiitos. Selvästi ymmärsit, mistä on kysymys. -ap

Vierailija
144/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kummastelen sitä miksi velan täytyy koko ajan todistella ja perustella

[/quote]Mutta kun emme me ole. Nyt me vänkäämme, kun itse aloitit.

[/quote]

Vaan enpä aloittanut sillä en ole aloituksen tehnyt.

Vierailija
145/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:04"]

No, et ihan syytön, kun taas piti tehdä yksi avaus lisää.

[/quote]

Tämä avaus on sinulle mahdollisuus laajentaa ja syventää ymmärrystäsi. Jos siis tähän mahdollisuuteen tartut etkä mene puolustuskannalle. -ap

[/quote]

Musta on hieman outoa, että ihminen, joka itse tuntuu ymmärtävän lapsen hankkimisen (tai hankkimattomuuden) vain henkilökohtaisesta näkökulmasta, puhuu ymmärryksen laajentamisesta ja syventämisestä. Okei, sinä et halua lapsia. Ihan sama minulle, mua ei oikeastaan kiinnosta pätkääkään, haluaako joku lapsia vai ei, ja mistä syystä haluaa tai on haluamatta. Mutta lasten hankkimisessa on vähän muitakin konteksteja kuin pelkkä henkilökohtainen haluaminen ja haluamattomuus, mm. biologia. Siitä näkökulmasta on todella kummaa, että lasten hankkimista (eli lajin jatkumista) verrataan johonkin kodittoman nurkkiin ottamiseen. Joo, sinä et halua lapsia (eikä tarvitse halutakaan), mutta luulisi, että ymmärtäisit asiaa vähän muistakin näkökulmista, etkä pitäisi sitä täysin kummallisena asiana. Tämä tässä hiertää.

(Ja jos vastaat viestiini, toivon, että vastaat koko  viestissä olevaan ajatukseen, etkä poimi vain yhtä lausetta, jota kommentoit.)

Vierailija
146/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:15"]

[/quote]

Jos et ole huomannut, palsta on taas ollut täynnä vela-sitä-vela-tätä-avauksia. Tuntuu jonkinlaiselta tyrkytykseltä, kun joka ketjussa on joku vela kertomassa, miten ei olisi kannattanut hankkia lapsia. Se on aika ärsyttävää.

[/quote]

Käväissyt koskaan mielessä, että välttämättä nuo kirjoitukset eivät olekaan velojen tekemiä vaan provokaattorin?

[/quote]

Käväissyt koskaan mielessä, että ne avaukset voivatkin olla velojen, ei provokaattorien tekemiä?

Vierailija
147/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:07"]

Olen aina halunnut lapsia

[/quote]

Aloitukseni ei siis ole tarkoituskaan kuvata sinun kokemustasi. Nauti lapsistasi, vaikka ajoitus olikin erilainen kuin etukäteen kuvittelit. :) -ap

[/quote]

Jos tuo oli typistetty lainaus kommentistani, niin pointtini oli se, että ei se lapsi miltään tuntemattomalta kodittomalta tunnu. Itsehän se lapsi siinä arjessa muovataan. Se varsinainen vauva on vain jonkin tasoisella temperamentilla varustettu savipala, josta yritetään luoda fiksu ihminen. Haastetta ja välillä ihan saatanaa, mutta kyllä sitä tyydytystä asiasta saa moninkertaisesti takaisin. En siltikään ole sitä mieltä, että kaikki naiset pakkoraskautettava.

Vierailija
148/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käväissyt koskaan mielessä, että ne avaukset voivatkin olla velojen, ei provokaattorien tekemiä?

[/quote]

En elä noin kuplassa, että uskoisin kaikkien olevan velojen tekemiä.

Vierailija
149/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapseton on onnellinen/tyytyväinen elämäänsä. Mitä ihmettelemistä siinä on?

Vierailija
150/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:21"]

(Ja jos vastaat viestiini, toivon, että vastaat koko  viestissä olevaan ajatukseen, etkä poimi vain yhtä lausetta, jota kommentoit.)

[/quote]

Tämän aloituksen tarkoitus on havainnollistaa vanhemmuutta vain vapaaehtoisesti lapsettoman subjektiivisesta ja henkilökohtaisesta näkökulmasta ja auttaa vapaaehtoista lapsettomuutta kummastelevia vanhempia ymmärtämään, miksi meille ei kannata tyrkyttää lapsiperhe-elämän onnea ja autuutta. Jos tämä henkilökohtainen näkökulma ei kiinnosta sinua, ketjulla tuskin on sinulle muuta annettavaa. -ap

Vierailija
151/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:23"]

Haastetta ja välillä ihan saatanaa, mutta kyllä sitä tyydytystä asiasta saa moninkertaisesti takaisin.

[/quote]

Varmasti saakin, jos haluaa lapsia ja pitää vanhemmuutta mielekkäänä ja tärkeänä tehtävänä. Yleinen elämänkokemus kuitenkin valitettavasti osoittaa, että kaikki eivät pidä eivätkä myöskään saa vanhemmuudesta "moninkertaisesti takaisin". Fiksuimmat meistä osaavat onneksi ymmärtää sen ennakolta. -ap

Vierailija
152/246 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:40"]

Minulla on oma teoriani siitä, miksi velat ärsyttävät joitakin 'lapsellisia'. Koska jotkut lapsen hankkineista katuu asiaa ja haluaisi lapsettoman  huolettoman elämänsä takaisin. Minulla on neljä läheistä vela-ystävää ja kyllä joskus olen kateellinen heille hetken tai kaksi. Olen pääsääntöisesti mielelläni äiti, mutta joskus koko vastuu ja työmäärä painaa päälle ja silloin vela-ystäväni tuntuvat elämän todellista unelmaelämää vapaudessaan. Luulen, että moni veloihin pääsääntöisesti vihamielisesti suhtautuvat ovat hyvinkin kateellisia ja ehkä joka hetki!

[/quote]

Tätä teoriaa tukee se, että sanotaan että et voi tietää ennenkuin sinullakin lapsi. Koska tällöinhän ollaan peruuttamattomassa tilanteessa, jonka jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta vaikka haluaisikin. Minkä vuoksi koko et voi tietää ennenkuin sinullakin on-jankutus on täysin absurdi - lapsen hankinnan jälkeen ei voi enää valita lapsettomuutta, vain tekemättä lasta voi.

Tämä lienee liian vaikeaa tajuta lapsellisille tai sitten sitä kateutta valinnasta, jota ei voi enää itse tehdä.

[/quote]

Tätä minäkin olen usein naureskellut, että oikeastiko lapselliset eivät tajua että lapsen hankinta ei ole kokeilu, jotta voi todeta että olin oikeassa enkä todellakaan halunnut lasta, mutta koska lapsellisten mielestä sitähän_ei_voi_tietää_ennenkuin_on_kokemusta, miten he kuvittelevat lapsen hankkineen ja silti lapsia haluamattomaksi osoittautuneen palaavan takaisin lapsettomuuden tilaan? Että hänestä voi tulla jälleen vela, joka nyt voi sanoa että ei todellakaan halua lapsia kun on kokeillut ja sellaisen hankkinut? Vai onko niin että kukaan ei saa olla omasta halustaan lapseton ja siksi jokaisen olisi "kokeiltava", koska sen jälkeen ei voi enää olla lapseton (vaikka ei haluaisikaan olla lapsellinen) ja lapselliset omalla logiikallaan voittavat jotakin.

Tajuatteko jo tämän ei voi tietää jos ei ole ollut kuin lapseton-jankutuksenne absurdiuden?

Vierailija
153/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]

Jos olet sinut asian kanssa, niin eihän siinä ole mitään selittelemistä.

[/quote]

Ei minulla ole mitään tarvetta perustella valintaani. Se ei kuulu muille ihmisille pätkän vertaa. Olen kuitenkin lukenut aika monta viestiä, joissa ihmetellään, miksi vela ei muka halua lapsia. Tämän vuoksi tarjoan tällaista vertausta, joka toivoakseni havainnollistaa, miten vapaaehtoisesti lapseton ajattelee lasten hankinnasta. Jos joku on riittävän yksinkertainen tulkitakseen sen jonkinlaiseksi hyökkäyksesi palstan äitien vanhemmuutta vastaan, olen pahoillani. -ap

[/quote]

Tuskinpa kukaan vanhempi kokee vertaustasi hyökkäyksenä tai loukkaantuu siitä. Elä yliarvioi kykyjäsi. Tuo aloitushan on ihan uskomattoman omituinen kokonaisuudessaan. Eipä tuohon oikein muuta voi sanoa, kuin koita elää oman pääsi kanssa. Kyllä sinä jossakin vaiheessa pääset balanssiin tuskaisen sisäisesi kanssa.

En ole törmännyt täällä siihen, että veloilta vaadittais selityksiä valintoihinsa. Viimeksikin on ollut vain keskustelua kun velat haluavat korostaa oman elämän rikkautta. Täällä palstalla on enimmäkseen perheellisiä ihmisiä, vaikka niin kovasti haluattekin toitottaa, että aihe on vapaa. Tämä on kuitenkin vauvan palsta, profiililtaan erilainen kuin vaikka hesari tai tiede. Siksi on ihmeellistä, että velat tulevat tänne mesoamaan. Eikö se ole aika vaikeakin olla täällä, kun puolet jutuista on perhettä, vanhemmuutta ja lapsia koskevia?

Vierailija
154/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:26"]

[/quote]

Tämän aloituksen tarkoitus on havainnollistaa vanhemmuutta vain vapaaehtoisesti lapsettoman subjektiivisesta ja henkilökohtaisesta näkökulmasta ja auttaa vapaaehtoista lapsettomuutta kummastelevia vanhempia ymmärtämään, miksi meille ei kannata tyrkyttää lapsiperhe-elämän onnea ja autuutta. Jos tämä henkilökohtainen näkökulma ei kiinnosta sinua, ketjulla tuskin on sinulle muuta annettavaa. -ap

[/quote]

Ethän säkään halua löytää mitään yhteistä pohjaa, jolta keskustella. Syytät toisia siitä, että he eivät halua ymmärtää sun henkilökohtaisia ratkaisujasi, mutta et itsekään tunnu haluavan ymmärtää muita. Et kestä kritiikkiä avaustasi kohtaan lainkaan, haluat vain lopettaa keskustelun, ellei keskustelija ole kanssasi täysin samaa mieltä.

Yritän sanoa, että vaikka sinä kuinka et halua lapsia, luulisi, että kykenisit ymmärtämään, miksi toiset niitä haluavat (koska ainakin minä ymmärrän, miksi joku ei lapsia halua, vaikka itse olenkin halunnut toisin). Avauksesi perusteella et tähän tunnu kykenevän. Olet todennäköisesti kasvanut itsekin lapsiperheessä, jo yksistään siitä syystä on outoa, että vertaat lapsen hankkimista kodittoman majoittamiseen. Olet kuitenkin varmasti (toivottavasti!) saanut vanhemmiltasi rakkautta ja turvaa, ja sen kautta kykenisit ymmärtämään jotain vanhemmuudesta, eikä sinun tarvitsi silmät pyöreinä ihmetellä, miten ihmiset voivat nauttia lapsiperhe-elämästä. Koska se, että ymmärrät, ei tarvitse tarkoittaa sitä, että itse haluat samaa.

Sinä pyydät ymmärrystä vapaaehtoista lapsettomuutta kohtaan, mutta itse et tunnu halukkaalta ymmärtämään.

(Toivon tämänkin viestin kohdalla, että vastaat taas koko ajatukseeni, ei pelkästään yhteen lauseeseen.)

Vierailija
155/246 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:05"]Miesvaltaisilla työpaikoilla (onneksi) enimmäkseen työskennelleenä, on sanottava että näitä lastenhankintativauksia eivät harrasta muut kuin naiset. Miehillä asia tulee esille tavallisen keskustelun lomassa, ei kukaan erikseen kysele että onkos sulla arska lapsia jaa ei no miksei. Arskalla ei ole lapsia ja that's it, ei sitä jäädä vatuloimaan saati vakuuttelemaan arskalle että kyllä niitä nyt on pikimmiten hommattava koska meilläkin on. Naisvaltaisella työpaikalla siitä että lissulla ei ole lapsia, saadaan aikaan jos vaikka millaista draamaa.

[/quote]No tuossa ei kyllä ole mitään hienoa, etteivät lapset miehiä kiinnosta. Itse olen ollut aika naisvaltaisissa työpaikoissa, joissa toisten lapsista ja perhesuhteista ei

[/quote]

On se aika hienoa jos ihmiset tajuavat pitää suunsa kiinni ja olla utelematta muiden asioista, jotka eivät heille kuulu mitenkään. Voihan olla että arska ei pidä lapsista, yhtä hyvin voi olla että arska tai arskan vaimo ei voi saada lapsia tai arskaa ei vain kiinnosta koko asia. Jos ihmiset keskittyisivät muutenkin ihan vain omiin asioihinsa, heillä menisi paljon paremmin itselläänkin.

[/quote]Tuo on myytti, että naiset koko ajan utelisivat tai juoruaisivat. Jos viettää vuosikausia aikaa ihmisten kanssa, on ihan hyväksyttävää puhua muustakin

n kuin työstä.

[/quote]

Koko ajan? On siis ok urkkia siinä vaiheessa kun on oltu samassa duunipaikassa pitempään? On yhtä hyväksyttävää myös olla puhumatta. Ja vielä hyväksyttävämpää olla vastaamatta jos joku on niin juntti ja tökerö että alkaa udella toisten henkilökohtaisia asioita.

Vaikka voihan sitä aina kysyä takaisin vaikka että vieläkö miehesi käy vieraissa tai minäkin olen ihmetellyt sellaista sinussa että kuinka jollakulla voi olla noin paljon selluliittia. Kun nyt on alettu kysellä toisten asioita, jotka ei itselle kuulu, niin kysellään toisinkinpäin.

Vierailija
156/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:26"]

Olet todennäköisesti kasvanut itsekin lapsiperheessä, jo yksistään siitä syystä on outoa, että vertaat lapsen hankkimista kodittoman majoittamiseen.  

[/quote]

Aloituksen tarkoitus ei ole olla tarkka ja monisyinen kuvaus siitä, millaista perhe-elämä on vanhemman näkökulmasta. Epäileättä sinun kokemuksesi vanhemmuudesta on hyvin erilainen. Vertauksen tarkoitus on havainnollistaa, miten vastenmielisenä perhe-elämä näyttäytyy ihmiselle, joka ei sellaista halua ja joka ei siitä nauttisi. Sellaiseksi vertauksen ovat monet myös aivan oikein ymmärtäneet. -ap

Vierailija
157/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:52"]

Jos et halua, että joku arvioi vertaustasi, älä hyvä ihminen kirjoita sitä julki.

[/quote]

Sellaisella, jolla on lapsia, ei vain ole kompetenssia arvioida tuota vertausta. Sehän kuvaa vapaaehtoisesti lapsettoman kokemusta, ja siitä on ani harvalla vanhemmalla mitään omakohtaista tietoa (eikä näemmä ymmärrystäkään). Ymmärryksen puute ei kuitenkaan ilmeisesti estä vanhempia loukkaantumasta ihan turhasta. -ap

[/quote]

Minä olen ollut vuosia vapaaehtoisesti lapseton. En ollut lasten hankkimista suunnitellut tai miettinyt. Tilanne oli täysin vapaaehtoinen. Mikä sinä olet määrittelemään toisten kokemuksia tai ymmärtämystä?

Minulla on myös kokemusta kodittoman ihmisen majoittamisesta. En vertaisi sitä lapseen, koska tämä koditon oli aikuinen, ei huollettava. Minä en myöskään kantanut häntä päivääkään kohdussani, en imettänyt, ja vessassakin osasi käydä itse koko meillä asumisen ajan. Minulla ei myöskään ollut juridista velvollisuutta huolehtia hänestä, en ollut hänen huoltajansa.

Vierailija
158/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen kuvitellut vapaaehtoisesti lapsettomien olevan pääosin fiksuja ihmisiä, joiden elämässä lapsille ei ole tilaa. Palstaveloista tuler se kuva, että he kuvittelevat koko maailman ihmettelevän valintaansa. Maailma ei yleensä ihmettele, jos ihmisen elämästä näkee sen olevan täynnä muita, tärkeitä asioita.

Vierailija
159/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:31"]

Kyllä sinä jossakin vaiheessa pääset balanssiin tuskaisen sisäisesi kanssa.

[/quote]

Ei minulla ole minkäänlaista sisäistä tuskaa. Toivottavasti ei sinullakaan. -ap

Vierailija
160/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:43"]

Huono vertaus, ap.

[/quote]

Erittäin huono. Mutta selventää, että velalla on joitain aivan uskomattomia harhakuvia vanhemmuudesta. Ja lisäksi selvittämättömiä suuria pelkoja.

[/quote]

Juuri tämän palstan velojen aktiivisuuden ansiosta olen ymmärtänyt, että veloilla on todella suuria pelkoja asiaan liittyen. Käsittääkseni etenkin menettämiseen liittyviä pelkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi