Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa kakara, ei muuta kommentoitavaa.

Vierailija
2/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:44"]Oletpa kakara, ei muuta kommentoitavaa.

[/quote]

No et sinäkään ihan hirveän kypsältä vaikuta.

Vierailija
4/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:44"]Oletpa kakara, ei muuta kommentoitavaa.

[/quote]

Millä perusteella. -ap

Vierailija
5/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vertaus, ap.

Ei kenenkään tarvitse hankkia lasta, jos ei itse halua. Ajatella, jos hankkisi lapsen ja luulisi, että kyllähän häneen kuitenkin kiintyy, mutta niin ei kävisikään. Onneksi ihmisillä on vapaus valita!

Vierailija
7/246 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan veloja ihmettele, ihmettelen lähinnä miksi veloja kiinnostaa selata vauvapalstaa? :)

Vierailija
8/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 03:51"]

Vai ei vela huutele! Täällä on keskustelua käyty jo 138 kommentin verran siitä, kuinka vela EI huutele, EI provosoi(...du), EI ole milläänsäkään ja ennen kaikkea, kuinka lapset ovat IHAN pelkkää ilmaa hänelle, mutta silti tästä asiasta on pakko tulla jauhamaan vauva-palstalle. En minäkään mene koiralehden palstoille hehkuttamaan sitä, kuinka minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista tarvetta hankkia koiraa. LOPETTAKAA tuo vela-höpinä täällä, maailmassa on kyllä paljon foorumeita missä voitte jatkaa.

[/quote]

En minä höpise, minä vain vastailen tällaisiin tyhmiin kommentteihin, niin kuin tämä sinunkin nyt on. :)

Mitäs jos menisit ulos nauttimaan niiden lastesi kanssa kauniista helleilmasta ja ottaisit kiristävän pipon pois päästäsi? Jookos? :)

Vierailija
9/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:56"]

Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??

[/quote]

En päivittele sitä, että vapaaehtoista lapsettomuutta ei ymmärretä, vaan tarjoan tässä. vertauksen, jonka kautta tuota ymmärrystä voi lisätä. Ketään ei voi tietenkään pakottaa ymmärtämään, mutta jos saat kiinni ajatuksesta, millaista olisi majoittaa koditon tuossa esimerkissä kuvailemaani tapaan, saat ehkä vähän kiinni siitä, miten vapaaehtoisesti lapseton suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. -ap

[/quote]

Niinpä niin, mutta tässä vertauksessa on yksi ongelma. Sinä KUVITTELET, että siltä sinusta tuntuisi, jos saisit lapsen. Mutta koska et ikinä aio hankkia lapsia, et saa koskaan tietää, olisiko se todella vastenmielistä vai ihanin asia, mitä sinulle on tapahtunut, etkä voisi kuvitellakaan elämääsi toisin. Me, jotka olemme olleet lapsettomia ensin,ja sitten saaneet lapsen, tiedämme molemmat puolet. Ja ylivoimaiselle enemmistölle lasten saaminen on maailman paras asia, huolimatta siitä mitä sitä ennen on tuntenut. Joten vaikka kuinka nyt kuvittelet, että lapsen saaminen olisi sinulle yhtä vastenmielistä kuin kodittoman asuttaminen, et sitä voi ikinä täysin varmasti TIETÄÄ. Se saattaa kalvaa sinua lopun elämääsi..

Vierailija
10/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:00"]

Sinä KUVITTELET, että siltä sinusta tuntuisi, jos saisit lapsen. Mutta koska et ikinä aio hankkia lapsia, et saa koskaan tietää, olisiko se todella vastenmielistä vai ihanin asia, mitä sinulle on tapahtunut, etkä voisi kuvitellakaan elämääsi toisin. Me, jotka olemme olleet lapsettomia ensin,ja sitten saaneet lapsen, tiedämme molemmat puolet. 

[/quote]

Väitätkö siis tosissasi, että tiedät minua paremmin, mikä minut tekee onnelliseksi tai onnettomaksi? Vai tarkoitatko, että ihminen ei voi ylipäätään aavistaa ennakolta, mikä hänet tekee onnelliseksi tai onnettomaksi? -ap

Vierailija
11/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vapaaehtoisesti autoton.

Vierailija
12/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:16"]

[/quote]

Niin minäkin. -ap

Vierailija
13/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin minäkin. -ap

[/quote]

Hienoa, että on muitakin, jotka eivät jaksa ottaa vastuuta autosta, tankkaamisesta, huolloista ja muista kuluista.

Vierailija
14/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:19"]

Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.

[/quote]

Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap

[/quote]

Oma lapsi ei ole itselle tuntematon ihminen, ei mikään koditon kulkija, joka on omat päätökset elämänsä suhteen tehnyt ja siksi päätynyt tuollaiseksi.

Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.

[/quote]

Eikö kuitenkin kannattaisi mennä hooteenettiin tekemään avauksia, joissa kerta toisensa jälkeen perustelet, miksi et halua hevosta, ja vertaat hevosenpitoa ties mihin absurdiin. Kannattaa myös kirjoittaa joka ikiseen ketjuun, joissa hevosenomistajat avautuvat hevosenomistajan murheista oma vehen (vapaaehtoisesti hevoseton) vakiokommentti siitä, miten itse olet täydellisen onnellinen, kun sinulla ei ole hevosta.

[/quote]

Mä tekisin näin, jos koko mun ikäni mulle olis hoettu, että koska hankit hevosen, sun elämäs on tyhjää ja merkityksetöntä ilman hevosta, et ole nainen jos et hanki hevosta jne. jne.

[/quote]

Ihmetyttää. Olin ihan vapaasta tahdostani lapseton 38-vuotiaaksi asti ja kukaan ei ennen sitä painostanut ja kysellyt ja tuputtanut mulle lastentekemistä. Ihmeellisessä seurassa kyllä liikut, jos näitä tuputtajia on, vai voisiko olla että teet tikusta asiaa päästäkseni korostamaan sitä kuin hiiiirvittävät paineet niskaasi asetetaan. Ihmisiä ei keskimäärin ihan oikeasti kiinnosta toisten työt, ammatinvalinnat, lempiruoat, lemmikit, puolisovalinnat ja lasten tekeminen.

Ja kun vuosia kuluu, tuo kiinnostus elämääsi vähenee yhä vaan. Viimeistään kuusikymppisenä olet kokonaan unohdettu kuten lapsettomille sukulaistädeille tuppaa käymään.

Vierailija
15/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Samoin! Ja minä olen vieläpä vapaaehtoisesti ajokortiton, vaikka yhteiskunta niin kovin painostaa ajotaidon ja auton hankkimiseen. Pitäiskös meidän perustaa yhdistys?

Vierailija
16/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:41"]

Samoin! Ja minä olen vieläpä vapaaehtoisesti ajokortiton, vaikka yhteiskunta niin kovin painostaa ajotaidon ja auton hankkimiseen. Pitäiskös meidän perustaa yhdistys?

[/quote]

Onko se jonkinlaista katkeruutta, joka saa sinut mitätöimään vapaaehtoista lapsettomuutta tällä tavalla? -ap

Vierailija
17/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:41"]

[/quote]

Onko se jonkinlaista katkeruutta, joka saa sinut mitätöimään vapaaehtoista lapsettomuutta tällä tavalla? -ap

[/quote]

Et suinkaan ole katkera ja yritä mitätöidä toisten ajokortitonta elämäntapaa? Miten tämä on sinulta pois?

Vierailija
18/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:28"]

Hyvin harva minun mielestäni ihmettelee vapaaehtoista lapsettomuutta. Esim jos joku aloittaa täällä ketjun sisällöllä "Mitä mieltä olet vapaaehtoisesta lapsettomuudesta" niin 90% vastauksista on tyyliin en mitään, jokaisen oma asia, 5% on pakollisia epäasiallisuuksia, joita tulee kaikkiin aloituksiin, ja 5% ehkä aidosti ihmettelee asiaa. Asiaa voi tutkia haulla, mutta näin muistelen.

[/quote]

On totta, että pääsääntöisesti suhtautuminen on oikein hyvää. Minusta ihmettelijöiden prosenttiosuuden pitäisi kuitenkin olla nolla.

[/quote]

Voi olla turhauttavaa lähteä noin kunnianhimoisesta tavoitteesta ja tavallaan yrittää puhdistaa yhteiskuntaa. Moni meistä kuuluu jossain asiassa  johonkin vähemmistöön tai muuten vain ryhmään. Sektiosynnyttäjät, pulloäidit (anteeksi muuten typerät määritelmät mutta lyhyempää näin), yhden lapsen vanhemmat, uraäidit, kotiäidit, lapsettomat, homot, laasaslaiset, mamun kanssa suhteessa olevat, adhd:t, fibromyalgiasta kärsivät, yh-äidit, uskovaiset, ateistit, posliinit. Harvoin, jos koskaan, olen nähnyt ketjua, jossa 100 % ymmärtäisi vähemmistön tai toisen ryhmän kokemuksia ja elämyksiä. Jopa homo-ketjuissa on se 5 % ellei enemmänkin pimahtaneita.

Tietty ihmistyyppi ihmettelee aina. Jos täti on ihmettelevää tyyppiä, hän kyllä löytää kauhisteltavaa ja myös tekee sen. Miksi vain yksi lapsi, koskas toinen. Miksi lapset noin nuorena / vanhana. Miksi noin pienellä / isolla ikäerolla. Mikset mene jo töihin / miksi noin pienen laitoit päiväkotiin. Miksi se kissakin piti tuohon ottaa. Siunakkoon, oikein ulkomaille lasten kanssa muutatte. Piloille menevät. Miksi pitää laittaa erikoislukioon, eikö lähikoulu kelpaa. Jne.

[/quote]

No juuri tämä! Velat kuvittelevat olevansa ainoita ihmisiä, joita koko maailma ei ymmärrä. Ihan tiedoksi: On ihan sama saatko lapsia vai et, kritiikkiä ja ihmettelyä tulee joka suunnasta. Ei se niin kovin koko yhteiskunnan syleilemä asia ole se perheellistyminen. Aina teet väärin jonkun mielestä. Lapsia liian nuorena tai liian vanhana tai väärään aikaan. Tai sitten lapsia on liian vähän tai liian paljon tai sitten olet laumasielu, jos niitä sen verran kuin ihmisillä keskimäärin. Yleensä hoidat ja kasvatat lapsesi aina väärin, teetpä miten tahansa.

Katsos kun mielipiteitä on aina joka lähtöön ja kukaan ei kelpaa kaikille. Yhteiskunta hyväksyy lapsettomuuden ja parisuhteettomuuden oikein hyvin, sillä yhteiskunta on lakkauttanut jo aikoja sitten ns. vanhanpiian veron. Eikä yhteiskuntamme anna lapsiperheille minkäänlaisia veroetuja kuten suurimmassa osassa Euroopan maita, joissa lapsettomia todella rokotetaan verotuksessa. Eläkemaksut ovat meillä lapsettomille saman suuruiset kuin lapsiperheiden vanhemmillekin, vaikka lapsettomat eivät panosta huoltosuhteeseen tuottamalla uutta eläkkeenmaksajaa seuraavan sukupolven muodossa. Miltäs tämä kuulostaa? Toivottavasti siltä, että kaikkeen on monta näkökulmaa ja asioissa monta puolta.

Vierailija
19/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:53"]

Et suinkaan ole katkera ja yritä mitätöidä toisten ajokortitonta elämäntapaa? Miten tämä on sinulta pois?

[/quote]

Minusta osoittaa melkoista ymmärtämättömyyttä tai huonoa makua rinnastaa lapsettomuuspäätöksen ja autottomuuden henkilökohtainen ja sosiaalinen merkitys keskenään. Tämä osoittaa hyvin, miten huonosti jotkut vanhemmat edelleen ymmrtävät vapaaehtoista lapsettomuutta. "Sen kun et hanki lapsia, mitä ihmeellistä siinä on." Toivottavasti tällaiset asenteet eivät siirry heidän lapsilleen. -ap

Vierailija
20/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:23"]

En minä ainakaan veloja ihmettele, ihmettelen lähinnä miksi veloja kiinnostaa selata vauvapalstaa? :)

[/quote]

Miksi äipät änkeytyy kommentoimaan velapalstoille? Ja mitä siitä vaikka änkeytyvät ja velat kirjoittavat vauvapalstalla, onko jonkun toisen erilaiset halut ja tekemiset jotenkin sinulta pois tai uhka omille valinnoillesi? Jotenkin tuntuu joskus siltä, koska kaikkea muuta saa olla hankkimatta missä tahansa palstalla, mutta jos joku kertoo ettei halua ja hanki lapsia, se onkin Kielletty Puheenaihe.

Sama pätee muuten irl, olen ollut työpaikalla jossa uudelta työntekijältä (3-kymppinen nainen), tivattiin kahvitauolla uteliaiden ämmien toimesta, että montako lasta sulla on, siis tuosta vaan, liittymättä mihinkään (joka jo sinänsä oli tökeröä, koska olisihan kyseinen nainen voinut olla tahtomattaan lapseton ja asia hänelle vaikea) , hän vastasi ettei yhtään, johon utelu jatkui että miksei, eikö ole sopivaa miestä löytynyt, alkaa olla kohta kiire tehdä. Kun nainen sitten sanoi, että ei ala koska en aio hankkia koska en halua lapsia, osan suhtautuminen muuttui tylyksi. Jos sama keskustelu olisi koskenut kissan hankintaa, asia olisi kuitattu että niin joo eiväthän kaikki halua kissaa tai edes pidä kissoista, mutta kun kyse oli lapsen haluamattomuudesta, kyseessä olikin suuremman luokan loukkaus.

Ei ihan aina ymmärrä ei. Varsinkaan jos on itse alettava tentata ihmisiä ilman että he itse tuovat lapsimielipidettään esille ja sitten aletaan kiukutella, kun ensin kysytään ja vastaus ei miellytäkään. Minä en edes kehtaisi kysellä (saati että kiinnostaisi, miksi jollakulla on tai ei ole lasta, kissaa tai vaikka ruohonleikkuria).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi