Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni

Vierailija
03.07.2021 |

Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"

Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?

Kommentit (683)

Vierailija
221/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi byhyy jos ei uskalla mennä ulos. Kyllä se siitä. Hiton nykyajan vanhemmat, kun lapsia pitäisi kaikilta pettymyksiltä, suurilta tunteilta ja torumisilta suojella. Kyllä mies on ollut ihan syystä järkyttynyt, eikä olkapäistä kiinni pitäminen ole nyt mikään väkivallan teko.

Kuvitellaan, että sun naapurin isokokoinen mies pelästyy jotain ja tulee huutamaan sulle, ottaa olkapäistä kiinni ja ravistelee. Ihan ok? Tai töissä joku käyttäytyisi noin, ravistelisi työkaveria olkapäistä, koska pelästyi.

Vierailija
222/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. voisi hortoilla vaikka autotielle... Ei 3-vuotiaaseen kuulu luottaa eikä jättää yksin ilman valvontaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin kävi noin, että kun menin omien pienten kanssa taloyhtiön leikkipaikalle, sinne lähetettiin muitakin pikkulapsia. Yksi ilmoitti että on raskaana ja ulkoilu vaikeaa, niin laittaa siksi omansa muiden vanhempien kanssa, siis sopimatta mitään. Toinen äiti myönsi asian myös avoimesti, mutta ei onneksi asunut mun lähellä. Eli kun joku vanhempi on ulkona, hänen ajatellaan automaattisesti kaitsevan kaikkia leikkipaikalla olevia lapsia ja sinne lähetetään omakin. Ovat kiukkuisia jälkikäteen jos oma lapsi on saanut lapiosta, miksei Vilman äiti puuttunut valivali.

Kerran yksi pieni lähti seuraamaan meitä kotiin kun lähdimme, oli tulossa kotiimme. Vein hänet takaisin puistoon yksin, ja hän alkoi takertua minuun. Oli pakko hakea omat lapset takaisin ja odottaa, että hänen äitinsä tuli jostain rapusta hakemaan. Seuraavalla kerralla pienet sisarukset lähtivät harhailemaan parkkipaikalle. Lähellä ei ole vettä ja parkkiskin niin turvallinen kuin voi olla, vain pari autoa jne. Tein totta kai väärin, mutta annoin heidän mennä, ei ole minun asiani, lähdimme itse pois. Joskus 10 min päästä heidän oletettu äitinsä kirkui ja huusi lapsiaan pihalla. Löytyivät parkkipaikan puskasta majaa tekemästä eli ei hätää, mutta toivottavasti vähän heräsi.

Vierailija
224/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi byhyy jos ei uskalla mennä ulos. Kyllä se siitä. Hiton nykyajan vanhemmat, kun lapsia pitäisi kaikilta pettymyksiltä, suurilta tunteilta ja torumisilta suojella. Kyllä mies on ollut ihan syystä järkyttynyt, eikä olkapäistä kiinni pitäminen ole nyt mikään väkivallan teko.

Olisi vaan ollut järkyttynyt omasta tyhmyydestään ja vastuuttomuudestaan, jos ei tiedä eikä mitä ilmeisimmin edes kiinnosta missä oma 3-vuotias on.

Vierailija
225/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki väärin. Lapsia ei missään tilanteessa saa pahoinpidellä.

Hänen olisi pitänyt tuoda 8v kotiovelle täysin asiallisesti ja sen jälkeen kertoa teille vanhemmille mitä tapahtui ja keskustella asiasta. Mutta lapseen ei saa käydä käsiksi!

Ei tässä voi pahoinpitelystä puhua.

Vierailija
226/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisella on AINA vastuu lapsestaan. Myös ulkoillessa. Lapsesi toimi väärin, kun vei 3-vuotiaan naapurin lapsen lammelle. Molemmat lapset olivat hukkumisvaarassa. Miksi 8-vuotias lapsi on yksin ulkona? Ja miksi 3-vuotias lapsi on yksin ulkona?

Lapseen kohdistuva uhkailu ja fyysinen väkivalta on kuitenkin väärin. Isä voi keskustella tapahtuneesta lapsen vanhempien kanssa. Molempien lasten on ymmärrettävä toimineensa väärin, jotta vaaratilanne ei toistu.

Äitinä en ymmärrä, miten joku vanhempi antaa lapsensa esimerkiksi isovanhempien valvottavaksi uimarannalle tai kesämökille. Lapsen hukkumisvaara on todellinen, kun isoäiti istuu rannalla juoruamassa ja uimataidoton lapsi on monen kymmenen metrin päässä vedessä uimareitten keskellä. Samoin kesämökin ikkunasta ei voi valvoa uimataidotonta, yksin järvessä olevaa lasta. Omia lapsia en antaisi ikinä isovanhempien valvottavaksi veden ääreen!

Laiskat, mukavuudenhaluiset ja välinpitämättömät aikuiset ovat vakava turvallisuusriski lapsille. Lapsen vanhemmalla - äidillä ja isällä - on AINA ensisijainen vastuu lapsistaan. Ja lapsen turvallisuus on AINA vanhempien vastuulla.

8v lapsi osaa kyllä ulkoilla itsekseen. En näe siinä ongelmaa. 3-vuotias sitävastoin ei missään tapauksessa.

Niinpä. 8-vuotias on jo koululainen, joka muutenkin liikkuu jo itsekseen ulkona.

Mutta 3-vuotiaalla pitäisi olla aina aikuinen valvomassa ulkona ollessaan. Ja vielä kun on vesistö lähellä! Sehän voisi sinne itsekseenkin lähteä ellei kukaan aikuinen huolehdi.

Vierailija
227/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin kävi noin, että kun menin omien pienten kanssa taloyhtiön leikkipaikalle, sinne lähetettiin muitakin pikkulapsia. Yksi ilmoitti että on raskaana ja ulkoilu vaikeaa, niin laittaa siksi omansa muiden vanhempien kanssa, siis sopimatta mitään. Toinen äiti myönsi asian myös avoimesti, mutta ei onneksi asunut mun lähellä. Eli kun joku vanhempi on ulkona, hänen ajatellaan automaattisesti kaitsevan kaikkia leikkipaikalla olevia lapsia ja sinne lähetetään omakin. Ovat kiukkuisia jälkikäteen jos oma lapsi on saanut lapiosta, miksei Vilman äiti puuttunut valivali.

Kerran yksi pieni lähti seuraamaan meitä kotiin kun lähdimme, oli tulossa kotiimme. Vein hänet takaisin puistoon yksin, ja hän alkoi takertua minuun. Oli pakko hakea omat lapset takaisin ja odottaa, että hänen äitinsä tuli jostain rapusta hakemaan. Seuraavalla kerralla pienet sisarukset lähtivät harhailemaan parkkipaikalle. Lähellä ei ole vettä ja parkkiskin niin turvallinen kuin voi olla, vain pari autoa jne. Tein totta kai väärin, mutta annoin heidän mennä, ei ole minun asiani, lähdimme itse pois. Joskus 10 min päästä heidän oletettu äitinsä kirkui ja huusi lapsiaan pihalla. Löytyivät parkkipaikan puskasta majaa tekemästä eli ei hätää, mutta toivottavasti vähän heräsi.

Sellaista se on VT- lähiöissä

Vierailija
228/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijai kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, toimiko naapurin lapsen isä oikein vai väärin, mutta inhimillisesti ajatellen erittäin ymmärrettävä reaktio se häneltä oli.

Tuomio tulee jos menee viranomaisille tuo juttu ja syytteet 3-vuotiaan heitteille jätöstä.

Ei mitään oikeutta ravistella naapurin 8-vuotiasta. Laiska isä oli itse muualla.

Älä puhu paskaa. Ketään ei kiinnosta.

Toivottavasti menee viranomaisille ja syytteet 3-vuotiaan vanhemmille.

Koska te apinat tajuatte ettei ketään kiinnosta teidät hiekkalaatikko jutut.

Viranomaisia takuulla kiinnostaa. En ihmettele huostaanottoja.

Älä puhu paskaa. Ne kiusaa vaan teitä joilla on muka kaikki kunnossa.

Vierailija
229/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, toimiko naapurin lapsen isä oikein vai väärin, mutta inhimillisesti ajatellen erittäin ymmärrettävä reaktio se häneltä oli.

No aika tyhmä olet, jos et tiedä toimiko oikein vain väärin, kun syyttää pientä lasta siitä, että ITSE on laitanut lapsenvahtivastuustaan. Eikä ole mitenkään ymmärrettävä reaktio käydä käsiksi ja ravistella vierasta lasta siitä syystä, että ITSE on tehnyt virheen (eikä tietenkään ole ok mistään muustakaan syystä).

Mutta tämä on kovin yleistä nykyään vähemmän älykkäiltä ihmisiltä, että mitä pahemmin ITSE mokaa ja pelästyy, sitä voimakkaampaa se muiden syyttely ja riehuminen on. Hyökkäys on paras puolustus, vai miten se menikään.

Vierailija
230/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinä menisin heti lapseni kanssa puhumaan tämän toisen perheen kanssa.

Teiltä vanhemmilta petti molempien lasten vahtiminen jos kerran vielä lähellä on lampi johon voidaan hukkua.

Turha tänne tulla puhumaan.

Molemmat lapset säikähtäneitä ja teidän velvollisuus käydä tapantunut fiksusti läpi.

Sovitte pelisäännöt lasten kanssa ja käytte riidattomasti asian läpi lasten kuullen.

Ja ette riitele vaan sovitte asian niin lapsetkin näkevät ettei loppujen lopuksi sattunut mitään peruuttamatonta, onneksi.

Toimikaa lasten parhaaksi ja sovussa, olette aikuisia.

7-vuotiaat lapset kulkevat jo kouluun yksin, mutta 3-vuotiaan ei kuulu olla ilman aikuista pihalla.

Vierailija
231/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen professori Päivi Atjonen Itä-Suomen yliopistosta, voiko kolmevuotiaan lapsen jättää pihalle yksin leikkimään?

”En jättäisi kolmevuotiasta lasta yksin pihalle minuutiksikaan ilman valvontaa. Jo minuutissa lapsi voi karata tai ehtiä tehdä oikeastaan mitä vain. ”

https://seura.fi/asiat/tutkivat/rikosoikeuden-professorin-mielesta-pikk…

Vierailija
232/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmä olet, jos et tiedä toimiko oikein vain väärin, kun syyttää pientä lasta siitä, että ITSE on laitanut lapsenvahtivastuustaan. Eikä ole mitenkään ymmärrettävä reaktio käydä käsiksi ja ravistella vierasta lasta siitä syystä, että ITSE on tehnyt virheen (eikä tietenkään ole ok mistään muustakaan syystä).

Mutta tämä on kovin yleistä nykyään vähemmän älykkäiltä ihmisiltä, että mitä pahemmin ITSE mokaa ja pelästyy, sitä voimakkaampaa se muiden syyttely ja riehuminen on. Hyökkäys on paras puolustus, vai miten se menikään.

*laistanut* lapsenvahtivastuustaan

Vierailija
233/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 8v vie SALAA 3v niin täysin sen 8v vika ja syy, se joka tollasta kakaraa puolustaa on todella tyhmä. Toisen lapsia ei viedä salaa. Jos tämä 3v olisi hukkunut niin mitä AP siihen sanoisi?? Turpaan olisi silloin saanut kakarasi.

Niin. Olisihan se kolmevuotias voinut lähteä iekseenkin sinne rantsuun. Missähän sen vanhemmat oikein oli?

Mut aapee, mene juttelemaan. Naapurille. Lapsesi teki ajattelemattomasti. Lapset on srllasia. Niiden aivot vasta kehittyy.

Se kolmevuotias ... ylsni pihalla lähellä lampea.

Sun lapselle pitäis puhua. Se ei uskalla jatkossa mennä pihalle sinne naapuriin, jos te ette käsittele tuota kokonaisuutta.

Isä raivostui. Pelästyi. Pelästyi sitä, että

Oli itse jättänyt lapsensa vartioimatta ja sitten kävi noin.

Vierailija
234/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijai kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomio tulee jos menee viranomaisille tuo juttu ja syytteet 3-vuotiaan heitteille jätöstä.

Ei mitään oikeutta ravistella naapurin 8-vuotiasta. Laiska isä oli itse muualla.

Älä puhu paskaa. Ketään ei kiinnosta.

Toivottavasti menee viranomaisille ja syytteet 3-vuotiaan vanhemmille.

Koska te apinat tajuatte ettei ketään kiinnosta teidät hiekkalaatikko jutut.

Viranomaisia takuulla kiinnostaa. En ihmettele huostaanottoja.

Älä puhu paskaa. Ne kiusaa vaan teitä joilla on muka kaikki kunnossa.

Oletko sinä tuon 3-vuotiaan isä. Toivon todellakin että ap vie jutun viranomaisille ja 3-vuotiaan vanhemmat saa syytteen.

Vierailija
235/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisen lapset jättäisit yksin pihalle leikkimään?

”En jättäisi alle kouluikäistä lasta lainkaan leikkimään ilman aikuisen valvontaa. Ja esimerkiksi viisivuotiaan lapsen kehitysaste on vielä sellainen, että perään pitää katsoa koko ajan. Totta kai lapsissa on persoonallisuuseroja, toiset ovat ehtiväisempiä kuin toiset, mutta alle kouluikäisen kyky ennakoida tekemisten seurauksia on vielä puutteellinen. ”

Vierailija
236/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki väärin. Lapsia ei missään tilanteessa saa pahoinpidellä.

Hänen olisi pitänyt tuoda 8v kotiovelle täysin asiallisesti ja sen jälkeen kertoa teille vanhemmille mitä tapahtui ja keskustella asiasta. Mutta lapseen ei saa käydä käsiksi!

Ei tässä voi pahoinpitelystä puhua.

Todellakin voi. Jos 3v:n isä olisi tehnyt saman esim. työkaverilleen, pomolleen, asiakkaalleen tai vaikka kaupan kassalle niin seurauksia tulisi heti. Sama juttu lapsen kanssa.

Vierailija
237/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta naapuri teki oikein. Nyt sinun lapsesi muistaa että pieneenkin veteen voi hukkua ja naapuri muistaa vahtia lastaan paremmin.

Isomman opetuksen tuossa se naapuri sai. Hänhän toimi oikeasti väärin kun ei itse vahtinut lastaan. Sinun lapsesi selvisi säikähdykselläkun mitään ei tapahtunut. Mieti jos olisi?! Lapsellasi olisi hirveä asia tavallaan tunnollaan lopun ikäänsä vaikka hän lapsena ei siihen aivan syyllinen olisikaan.

Vierailija
238/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on VT- lähiöissä

Itse teen tuollaisista lapsista lasun. Jokaisen kuuluu hoitaa omat lapsensa.

Vierailija
239/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin oikein. Liian vähällä pääsi. Minkälaisen rangaistuksen itse annoit?

Meillä naapurin 5-vuotias houkutteli kun hetkeksi selkäni käänsin, 2-vuotiaamme pallon perässä tielle. Potkaisi pallon ajotielle ja huusi lapsellemme että hae se.

Perään en ehtinyt, näin vaan kun 2v juoksi ajotielle palloa hakemaan.

Autoa ei onneksi siinä kohtaa tullut. Siinä olisi naapurin ilkiö saanut tuntea ikuisen vihani.

Ei ollut ensimmäinen kerta kun yritti vahingoittaa häntä. Sittemmin kielsin meidän pihaan tulemisen.

Sinulle opetus oli: ÄLÄ VI**U KÄÄNNÄ SELKÄÄSI KUN ULKOILET TUON IKÄISEN KANSSA! Älkää olettako että muiden lapset vahtivat teidän lapsianne missään tilanteessa! IKinä! Vahtikaa itse!

Ymmärrätkö, että on eri asia jättää lapsi toisen lapsen vahdittavaksi, kuin vahtia itse ja isompi lapsi erikseen houkuttelemalla houkuttelee vaaraan kun hetkeksi selkänsä kääntää? Tietysti se on vanhemman vika, aina on viime kädessä vanhemman vika, mutta ei se isompi lapsikaan tuossa ihan normaalilta kuulosta. Jos oma lapsi tekisi noin niin tulisi sekä rangaistus että vähintään psykologin arvio onko psyykkisessä kehityksessä jotain pielessä. Vahtimista ei voi ulkoistaa toiselle lapselle, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää tai normaalia että 8 (tai 5) ikäinen houkuttelee taaperoa autotielle/lampeen/tms. Sellaiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla ihan h*lvetin huolissaan.

Joo. Häiriintyneitä lapsia on, kuten myös kypsymättömiä lapsia. Niitä tosiaan voi tuolla ulkoilla, ja sekin sinun on aikuisena huomioitava. Se ei ole mikään selitys sille miksi oma lapsesi pääsee lähtemään mukaan toisen yllyttäessä. Vaikka toinen olisi kuinka häiriintynyt, sinä et sille voi mitään, mutta omaa lastasi valvot silti, ja hänestä olet vastuussa. Se ei muutu miksikään.

Kuten kirjoitin, ainahan se on viime kädessä vanhemman vika. Mutta kyllä minäkin silti suuttuisin 8-vuotiaalle joka on yrittänyt tehdä pahaa 3-vuotiaalle ja minusta se on ihan luonnollista. Pikemminkin ihmettelen niitä, jotka ei näe isomman lapsen toiminnassa mitään vikaa.

Tää oli ihan eri keissiin kommentti. Kyse oli nyt 5-vuotiaasta. Eikä pahanteosta, vaan vaaralliseen toimintaan yllyttämisestä.

Minusta se on sama asia. Tai tavallaan vielä huolestuttavampaa, koska siihen sisältyy pahateon lisäksi manipulointia. Jos minun 5 v käskisi 2 v siskoa juoksemaan auton alle niin olisin sekä h*lvetin vihainen että syvästi huolestunut.

Eihän se 5-vuotias käskenyt 2-vuotiasta juoksemaan auton alle, vaan hakemaan tielle karannutta palloa. 5-vuotiaan aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että hän osaisi maalailla kauhukuvia niin pitkälle kuin aikuiset, vaan hänen ajatuksensa ovat siinä pallossa, siinä missä aikuinen ajattelee mahdollisia vaaroja.

Vierailija
240/683 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta naapuri teki oikein. Nyt sinun lapsesi muistaa että pieneenkin veteen voi hukkua ja naapuri muistaa vahtia lastaan paremmin.

Isomman opetuksen tuossa se naapuri sai. Hänhän toimi oikeasti väärin kun ei itse vahtinut lastaan. Sinun lapsesi

säikähdykselläkun mitään ei tapahtunut. Mieti jos olisi?! Lapsellasi olisi hirveä asia tavallaan tunnollaan lopun ikäänsä vaikka hän lapsena ei siihen aivan syyllinen olisikaan.

Niin mitä 3-vuotiaalle kävi, vaatteet kastui. 8-vuotiaalle voi tulla tuosta psyykkisiä ongelmia, on menty ravistelemaan ja nyt pelkää. Ehdottomasti viranomaisille asia ja 3-vuotiaan vanhemmille syytteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan