8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni
Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"
Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Naapuri teki oikein, 8-vuotiaan pitää tajuta tällaiset asiat ja niiden seuraamukset, siis jos on saanut oikean kasvatuksen.
Vaikka kahdeksanvuotias on jo jollain tasolla järkevä, on hän kuitenkin vielä kovin pieni; hetken mielijohteidensa vietävissä vaikka kuinka olisi kasvatettu. Ihmettelen, miten AP on jättänyt pienensä pihalle leikkimään valvomatta. Oliko tuo kolmevee myös ulkona ilman valvontaa? Vastuuttomia aikuisia. Lasten vika tämä keissi ei missään tapauksessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt taitaa olla molemmissa perheissä jotakin vialla. AP ei ilmeisesti koskaan komenna lastaan, koska lapsi on shokkitilassa kun joku hänelle huusi. Ja naapurit ansaitsisivat lasun, koska eivät vahdi 3-vuotiastaan.
Onko AP opettanut lapselleen, mitä saa tehdä, ja mitä ei? On kuitenkin jo koululainen, ja pitäisi ymmärtää ettei taaperoita viedä veden äärelle.
Kyllä minäkin aikusena menisin aika pahasti shokkiin, jos itseäni paljon isompi aikuinen yhtä-äkkiä ottaisi hartioista, ravistelisi ja huutaisi. Ymmärrän toki, että varmasti oli aikuinen järkyttynyt, mutta paremminhan tuon olisi voinut hoitaa.
Ehdottomasti poliisille ilmoitus 3-vuotiaan vanhemmista ja lapsi otettava huostaan. 3-vuotiasta lasta on vahdittava joka sekuntti.
Huostaanotto on ihan ylimitoitettua, jos tuon lisäksi muuta syytä ei ole, mutta vakava puhuttelu vanhemman vastuusta ja lapsen kehitystasoista olisi kyllä paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä 8 v lupa mennä yksin sinne lammen rannalle? Itse en päästäisi. Ehkä tuo isän reaktio oli väärin mutta 8 v pitää ymmärtää jo mitä vaaroja veden äärellä on eikä viedä 3 v mukanaan.
Tehtäisiinpä tästä asiasta viranomaisille ilmoitus, saisi 3-vuotiaan vanhemmat selittää miksi lapsi yksin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kersat on rasittavia, onneksi ymmärsin jättää ne hankkimatta. Kaikenlaista ylimääräistä draamaa koko ajan elämää pilaamassa.
Kyllä te aikuisvauvat olette paljon rasittavampia. Ainoa hyöty on verojen maksu ja sekään ei teiltä kaikilta onnistu
Miten ihmeessä 3-vuotiaan voi ”viedä” pihasta kenenkään huomaamatta tai taaperoa kaipaamatta? Katsoisi vaan tuo raivostunut isä itse peiliin, niin näkisi siellä aivan v**nmoisen idiootin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisen rangaistuksen ajattelit antaa lapsellesi? Tosin mikään rangaistus ei paranna tyhmyydestä.
Kahdeksanvuotias on vielä pikkuinen lapsi, ei siis tyhmä. Vanhemman velvollisuus on valvoa, ettei tällaista pääse tapahtumaan.
Ap lapsi kaapannut taaperon ja nyt sitten selitellään.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella on AINA vastuu lapsestaan. Myös ulkoillessa. Lapsesi toimi väärin, kun vei 3-vuotiaan naapurin lapsen lammelle. Molemmat lapset olivat hukkumisvaarassa. Miksi 8-vuotias lapsi on yksin ulkona? Ja miksi 3-vuotias lapsi on yksin ulkona?
Lapseen kohdistuva uhkailu ja fyysinen väkivalta on kuitenkin väärin. Isä voi keskustella tapahtuneesta lapsen vanhempien kanssa. Molempien lasten on ymmärrettävä toimineensa väärin, jotta vaaratilanne ei toistu.
Äitinä en ymmärrä, miten joku vanhempi antaa lapsensa esimerkiksi isovanhempien valvottavaksi uimarannalle tai kesämökille. Lapsen hukkumisvaara on todellinen, kun isoäiti istuu rannalla juoruamassa ja uimataidoton lapsi on monen kymmenen metrin päässä vedessä uimareitten keskellä. Samoin kesämökin ikkunasta ei voi valvoa uimataidotonta, yksin järvessä olevaa lasta. Omia lapsia en antaisi ikinä isovanhempien valvottavaksi veden ääreen!
Laiskat, mukavuudenhaluiset ja välinpitämättömät aikuiset ovat vakava turvallisuusriski lapsille. Lapsen vanhemmalla - äidillä ja isällä - on AINA ensisijainen vastuu lapsistaan. Ja lapsen turvallisuus on AINA vanhempien vastuulla.
8v lapsi osaa kyllä ulkoilla itsekseen. En näe siinä ongelmaa. 3-vuotias sitävastoin ei missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotiaan äiti kirjoitti:
No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa.
Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee.
Sit mä vetäisin sua pataan
Huijui, riisitautinen nettigangsteri taas uhkailemassa muita täysin fiktiivisellä kyvyllään väkivaltaan. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oikein. Liian vähällä pääsi. Minkälaisen rangaistuksen itse annoit?
Meillä naapurin 5-vuotias houkutteli kun hetkeksi selkäni käänsin, 2-vuotiaamme pallon perässä tielle. Potkaisi pallon ajotielle ja huusi lapsellemme että hae se.
Perään en ehtinyt, näin vaan kun 2v juoksi ajotielle palloa hakemaan.Autoa ei onneksi siinä kohtaa tullut. Siinä olisi naapurin ilkiö saanut tuntea ikuisen vihani.
Ei ollut ensimmäinen kerta kun yritti vahingoittaa häntä. Sittemmin kielsin meidän pihaan tulemisen.Sinulle opetus oli: ÄLÄ VI**U KÄÄNNÄ SELKÄÄSI KUN ULKOILET TUON IKÄISEN KANSSA! Älkää olettako että muiden lapset vahtivat teidän lapsianne missään tilanteessa! IKinä! Vahtikaa itse!
Ymmärrätkö, että on eri asia jättää lapsi toisen lapsen vahdittavaksi, kuin vahtia itse ja isompi lapsi erikseen houkuttelemalla houkuttelee vaaraan kun hetkeksi selkänsä kääntää? Tietysti se on vanhemman vika, aina on viime kädessä vanhemman vika, mutta ei se isompi lapsikaan tuossa ihan normaalilta kuulosta. Jos oma lapsi tekisi noin niin tulisi sekä rangaistus että vähintään psykologin arvio onko psyykkisessä kehityksessä jotain pielessä. Vahtimista ei voi ulkoistaa toiselle lapselle, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää tai normaalia että 8 (tai 5) ikäinen houkuttelee taaperoa autotielle/lampeen/tms. Sellaiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla ihan h*lvetin huolissaan.
Joo. Häiriintyneitä lapsia on, kuten myös kypsymättömiä lapsia. Niitä tosiaan voi tuolla ulkoilla, ja sekin sinun on aikuisena huomioitava. Se ei ole mikään selitys sille miksi oma lapsesi pääsee lähtemään mukaan toisen yllyttäessä. Vaikka toinen olisi kuinka häiriintynyt, sinä et sille voi mitään, mutta omaa lastasi valvot silti, ja hänestä olet vastuussa. Se ei muutu miksikään.
Kuten kirjoitin, ainahan se on viime kädessä vanhemman vika. Mutta kyllä minäkin silti suuttuisin 8-vuotiaalle joka on yrittänyt tehdä pahaa 3-vuotiaalle ja minusta se on ihan luonnollista. Pikemminkin ihmettelen niitä, jotka ei näe isomman lapsen toiminnassa mitään vikaa.
Tehdä pahaa :,DDD Jestas jengi on täällä sekaisin. Jos olis halunnut sille pahaa niin se olis varmaan työntänyt sen 3-vuotiaan vähän syvemmälle sinne lampeen eikä nostanut ylös sieltä.
8-vuotias pyysi kaverin leikkimään lammelle ja kaveri lähti. That's the case. Ei mitään muuta.
Kaveri???
Onko sun kahdeksanvuotiaan kaverit kolmevuotiaita?Ei, tuo ei nyt vaan kuulu kahdeksanvuotiaan normaaleihin tekoihin, että otetaan pieni lapsi luvatta ja lähdetään lammelle.
Kakara tais haluta leikkiä sankaria ja pettyikin kun sai huudot.
Jos 3-vuotiaan vanhemmat olisivat valvoneet lastaan niin tätäkään ei olisi tapahtunut ja tämä juttu on täysin 3-vuotiaan lapsen vanhempien syytä, laiskoja vanhempia, eivät viitsi edes omaa lastaan vahtia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa.
Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee.
Saisit siis vielä kovemman tuomion.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsesi oli todella vastuuton
Vastuutonta on jättää kahdeksanvuotias kolmevuotiaasta vastuuseen.
En tiedä, toimiko naapurin lapsen isä oikein vai väärin, mutta inhimillisesti ajatellen erittäin ymmärrettävä reaktio se häneltä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin 5-vuotias houkutteli kun hetkeksi selkäni käänsin, 2-vuotiaamme pallon perässä tielle. Potkaisi pallon ajotielle ja huusi lapsellemme että hae se.
Perään en ehtinyt, näin vaan kun 2v juoksi ajotielle palloa hakemaan.Autoa ei onneksi siinä kohtaa tullut. Siinä olisi naapurin ilkiö saanut tuntea ikuisen vihani.
Ei ollut ensimmäinen kerta kun yritti vahingoittaa häntä. Sittemmin kielsin meidän pihaan tulemisen.Sinulle opetus oli: ÄLÄ VI**U KÄÄNNÄ SELKÄÄSI KUN ULKOILET TUON IKÄISEN KANSSA! Älkää olettako että muiden lapset vahtivat teidän lapsianne missään tilanteessa! IKinä! Vahtikaa itse!
Ymmärrätkö, että on eri asia jättää lapsi toisen lapsen vahdittavaksi, kuin vahtia itse ja isompi lapsi erikseen houkuttelemalla houkuttelee vaaraan kun hetkeksi selkänsä kääntää? Tietysti se on vanhemman vika, aina on viime kädessä vanhemman vika, mutta ei se isompi lapsikaan tuossa ihan normaalilta kuulosta. Jos oma lapsi tekisi noin niin tulisi sekä rangaistus että vähintään psykologin arvio onko psyykkisessä kehityksessä jotain pielessä. Vahtimista ei voi ulkoistaa toiselle lapselle, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää tai normaalia että 8 (tai 5) ikäinen houkuttelee taaperoa autotielle/lampeen/tms. Sellaiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla ihan h*lvetin huolissaan.
Joo. Häiriintyneitä lapsia on, kuten myös kypsymättömiä lapsia. Niitä tosiaan voi tuolla ulkoilla, ja sekin sinun on aikuisena huomioitava. Se ei ole mikään selitys sille miksi oma lapsesi pääsee lähtemään mukaan toisen yllyttäessä. Vaikka toinen olisi kuinka häiriintynyt, sinä et sille voi mitään, mutta omaa lastasi valvot silti, ja hänestä olet vastuussa. Se ei muutu miksikään.
Kuten kirjoitin, ainahan se on viime kädessä vanhemman vika. Mutta kyllä minäkin silti suuttuisin 8-vuotiaalle joka on yrittänyt tehdä pahaa 3-vuotiaalle ja minusta se on ihan luonnollista. Pikemminkin ihmettelen niitä, jotka ei näe isomman lapsen toiminnassa mitään vikaa.
Tää oli ihan eri keissiin kommentti. Kyse oli nyt 5-vuotiaasta. Eikä pahanteosta, vaan vaaralliseen toimintaan yllyttämisestä.
Minusta se on sama asia. Tai tavallaan vielä huolestuttavampaa, koska siihen sisältyy pahateon lisäksi manipulointia. Jos minun 5 v käskisi 2 v siskoa juoksemaan auton alle niin olisin sekä h*lvetin vihainen että syvästi huolestunut.
Sinä aikuisena olet vastuussa lapsestasi ja sinulla on velvollisuus vahtia heitä koko ajan. Jos jotain sattuu niin ainoastaan sinä aikuisena olet vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, toimiko naapurin lapsen isä oikein vai väärin, mutta inhimillisesti ajatellen erittäin ymmärrettävä reaktio se häneltä oli.
Tuomio tulee jos menee viranomaisille tuo juttu ja syytteet 3-vuotiaan heitteille jätöstä.
Ei mitään oikeutta ravistella naapurin 8-vuotiasta. Laiska isä oli itse muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä pahaa :,DDD Jestas jengi on täällä sekaisin. Jos olis halunnut sille pahaa niin se olis varmaan työntänyt sen 3-vuotiaan vähän syvemmälle sinne lampeen eikä nostanut ylös sieltä.
8-vuotias pyysi kaverin leikkimään lammelle ja kaveri lähti. That's the case. Ei mitään muuta.
Kaveri???
Onko sun kahdeksanvuotiaan kaverit kolmevuotiaita?Ei, tuo ei nyt vaan kuulu kahdeksanvuotiaan normaaleihin tekoihin, että otetaan pieni lapsi luvatta ja lähdetään lammelle.
Kakara tais haluta leikkiä sankaria ja pettyikin kun sai huudot.
Eiköhän tämä ole mennyt niin, niinkuin yleensä, että naapuri on nähnyt 8v:n ulkona ja ajatellut, että siinäpä hyvä ilmainen lapsenvahti, että menepä "leikkimään" sen 8v:n kanssa. Sehän on fakta, että 8v ja 3v eivät leiki yhdessä. Ja 3v seuraa isompaa kuin hai laivaa. 8v tuskin on edes tiennyt olevansa lapsenvahti.
Mä tiedän tän kuvion. Itse olen äitinä monesti joutunut tilanteeseen, että kun menen omien lasteni kanssa taloyhtiömme leikkipihalle, taapertaa sinne liuta uhmaikäisiä eikä vanhempia näy missään. Tämä on ihan vakiokuvio osalle vanhemmista; sysätään taapero naapurin tai naapurin lasten "vahdittavaksi" ilman minkäänlaista sopimusta. Ja sitten vihaisina tuhistaan, kun naapuri lähtee johonkin. Meilläkin on ollut välillä hammaslääkäriin lähtöä ym. ja ollaan odotettu pihassa vain autokyytiä. Ei todellakaan jäädä siihen vahtimaan muiden lapsia.
Naapurin 8-vuotias ei ole vastuussa toisen naapurin 3-vuotiaasta. Ilmeisesti kuitenkin enemmän kykyä huolehtia taaperosta kuin hänen omilla vanhemmillaan?
Vierailija kirjoitti:
Naapuri teki oikein, 8-vuotiaan pitää tajuta tällaiset asiat ja niiden seuraamukset, siis jos on saanut oikean kasvatuksen.
3-vuotiaan isälle tulee tuomio jos tuo menee viranomaisille, ei mitään oikeutta koskea naapurin 8-vuotiaaseen ja jätti oman 3-vuotiaansa vahtimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit siis vielä kovemman tuomion.
Mulla on jo tuomiota ennestään ja ei tunnu yksi lisää missään. Sinne vaan jonon jatkoksi. Ei Suomessa laki enää suojele se pitäis jo ymmärtää.
Miksi 3-vuotias oli jätetty pihalle heitteille ilman aikuista. Jos joku tekee viranomaisille ilmoituksen niin 3- vuotiaan lapsen vanhemmat ovat vastuussa ja tuosta naapurin lapsen ravistelusta voi tulla tuomio.