IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html
Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki on niin yksilöllistä, mutta yleistyksiä tietenkin tehdään.
Itse 13 -vutoiaana koin todella ahdistavalta, kun aikuiset miehet kävelivät kadulla ohi ja tekivät "boing, boing" -ääniä. Rintani kasvoivat nuorena heti todella isoiksi.
Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.Se mikä minusta on outoa nykyään on se myöhäinen ulostulos, varsinkin tilanteissa, joihin sinua ei ole pakotettu. Jos 16-18 -vuotias omasta tahdostaan harrastaa seksiä ja aamulla se kaduttaa, niin minusta on väärin syyttää sitä toista hyväksikäytöstä.
Koko ajan vaan toistetaan kuinka aikuisten pitäisi tietää paremmin, mutta tosiasia on, että mistä se aikuinenkaan voisi tietää, jos toinen ihan omaehtoisesti lähtee mukaan?
Minä olin silloin 16 -vuotiaana täysin valmis ja tietoisen siitä mitä teen. Kaikki eivät ole, mutta mistä se toinen voi sen sinun puolestasi tietää? Jos minä 25 -vuotiaana olisin tavannut baarissa juuri 18 vuotta täyttäneen miehenalun, joka osoittaa kiinnostusta ja päädymme sitten vaikka suhteeseen, niin tietenkin oletan, että mies on siinä ihan omasta tahdostaan.Onhan se nyt sitten kätevää vuosia myöhemmin tuli syyttelemään hyväksikäytöstä.
Ja nykykulttuurissa, #metoon vallitessa oikeasti välillä mietin millaista olisi olla mies, kun tuntuu, että viheltelykin on joillekin ahdistelua. Jos minulle on joku vihellellyt niin olen ottanut sen imarteluna (jos mies miellyttänyt silmää) ja antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ovat olleet esim. Muuten ärsyttäviä.
Ja #metoo on hyvä juttu. Itse joudun lapsena pedofiilin ahdistelemaksi tarhamatkalla (silloin, kun vielä tarhasta sai lähteä yksin kotiin) ja minut on myös raiskattu päälle parikymppisenä, eli ei ole kysy siitä, ettenkö tietäisi mitä hyväksikäyttö on.
Kyllä minulla oli tajua silloin 16-20 -vuotiaana oikeasta ja väärästä, omasta vastuusta, enkä tehnyt asioita, joita en olisi halunnut ja jos olikin joskus aamulla morkkis, niin Itse olin kyllä vastuussa omista päätöksistäni. Turha siitä muita syyttää.
Ja jatkan sen verran vielä, että koulussa olin aina kympin oppilas ja olen korkeasti koulutettu, jos sillä jotain merkitystä. Ei kaikkien tarvitse olla traumatisoituja nuorena aloitetusta seksistä vanhemman miehen kanssa. En myöskään vihaa miehiä siksi, että yksi heistä minut raiskasi.
Ja siis tosiaan kyseessä vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Hyväksyn sen, että ihmiset erilaisia. Halusin vain tuoda esille, että ei se 16 -vuotiaskaan aina ole ihan lapsi enää, vaikka ei olisikaan kypsä.
-sama
Itsellä pitkälti samanlainen tarina ja ketään en ole syytellyt mistään, mutta kyllä nyt ainakin tässä iässä jo järki sanoo että aivan järjetöntä aikuisilta miehiltä olla 16 v kanssa. Ei kyse ole siitä että arvalla heitetään kuka asen ikäinen traumatisoituu, vaan aikuisilla ihmisillä täytyy olla järkeä sen verran ettei penskojen kanssa lähde touhuamaan, vaikka miten olisivat suostuvaisia.
” Toki se opittu kypsyyden esittäminen on erona, siinä tytöt loistaa
Ihanko tosissasi sanoit tämän ääneen, että tytöt vain esittää?
Olen nähnyt työssäni myös tämän tyttöjen muka kypsyyden. Vaikka fyysiset merkit (rinnat, lantio yms) muistuttavat aikuista + meikillä ja pukeutumisella sitä lisätään, niin tunne- elämältään ja ajattelultasn he ovat vielä lapsia. Valitettavasti tämä näkyi siten, että vähintään joka vuosiluokalta joku tyttö pamahti raskaaksi 15 vuotiaana. Ja isä oli järjestään pari- kolme vuotta vanhempi poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 13 -vutoiaana koin todella ahdistavalta, kun aikuiset miehet kävelivät kadulla ohi ja tekivät "boing, boing" -ääniä. Rintani kasvoivat nuorena heti todella isoiksi.
Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.Se mikä minusta on outoa nykyään on se myöhäinen ulostulos, varsinkin tilanteissa, joihin sinua ei ole pakotettu. Jos 16-18 -vuotias omasta tahdostaan harrastaa seksiä ja aamulla se kaduttaa, niin minusta on väärin syyttää sitä toista hyväksikäytöstä.
Koko ajan vaan toistetaan kuinka aikuisten pitäisi tietää paremmin, mutta tosiasia on, että mistä se aikuinenkaan voisi tietää, jos toinen ihan omaehtoisesti lähtee mukaan?
Minä olin silloin 16 -vuotiaana täysin valmis ja tietoisen siitä mitä teen. Kaikki eivät ole, mutta mistä se toinen voi sen sinun puolestasi tietää? Jos minä 25 -vuotiaana olisin tavannut baarissa juuri 18 vuotta täyttäneen miehenalun, joka osoittaa kiinnostusta ja päädymme sitten vaikka suhteeseen, niin tietenkin oletan, että mies on siinä ihan omasta tahdostaan.Onhan se nyt sitten kätevää vuosia myöhemmin tuli syyttelemään hyväksikäytöstä.
Ja nykykulttuurissa, #metoon vallitessa oikeasti välillä mietin millaista olisi olla mies, kun tuntuu, että viheltelykin on joillekin ahdistelua. Jos minulle on joku vihellellyt niin olen ottanut sen imarteluna (jos mies miellyttänyt silmää) ja antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ovat olleet esim. Muuten ärsyttäviä.
Ja #metoo on hyvä juttu. Itse joudun lapsena pedofiilin ahdistelemaksi tarhamatkalla (silloin, kun vielä tarhasta sai lähteä yksin kotiin) ja minut on myös raiskattu päälle parikymppisenä, eli ei ole kysy siitä, ettenkö tietäisi mitä hyväksikäyttö on.
Kyllä minulla oli tajua silloin 16-20 -vuotiaana oikeasta ja väärästä, omasta vastuusta, enkä tehnyt asioita, joita en olisi halunnut ja jos olikin joskus aamulla morkkis, niin Itse olin kyllä vastuussa omista päätöksistäni. Turha siitä muita syyttää.
Ja jatkan sen verran vielä, että koulussa olin aina kympin oppilas ja olen korkeasti koulutettu, jos sillä jotain merkitystä. Ei kaikkien tarvitse olla traumatisoituja nuorena aloitetusta seksistä vanhemman miehen kanssa. En myöskään vihaa miehiä siksi, että yksi heistä minut raiskasi.
Ja siis tosiaan kyseessä vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Hyväksyn sen, että ihmiset erilaisia. Halusin vain tuoda esille, että ei se 16 -vuotiaskaan aina ole ihan lapsi enää, vaikka ei olisikaan kypsä.
-samaItsellä pitkälti samanlainen tarina ja ketään en ole syytellyt mistään, mutta kyllä nyt ainakin tässä iässä jo järki sanoo että aivan järjetöntä aikuisilta miehiltä olla 16 v kanssa. Ei kyse ole siitä että arvalla heitetään kuka asen ikäinen traumatisoituu, vaan aikuisilla ihmisillä täytyy olla järkeä sen verran ettei penskojen kanssa lähde touhuamaan, vaikka miten olisivat suostuvaisia.
Miksi ei saisi olla 16-vuotiaiden kanssa?
Kyllä useimmat tytöt kypsyvät fyysisesti ensin.
Tosin tuntuu, että ero on tasoittumaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-samaItsellä pitkälti samanlainen tarina ja ketään en ole syytellyt mistään, mutta kyllä nyt ainakin tässä iässä jo järki sanoo että aivan järjetöntä aikuisilta miehiltä olla 16 v kanssa. Ei kyse ole siitä että arvalla heitetään kuka asen ikäinen traumatisoituu, vaan aikuisilla ihmisillä täytyy olla järkeä sen verran ettei penskojen kanssa lähde touhuamaan, vaikka miten olisivat suostuvaisia.
Miksi ei saisi olla 16-vuotiaiden kanssa?
Koska aikuinen ja 16-vuotias elävät eri maailmoissa.
He eivät ole henkisesti samanlaisia. Samanikäiset tai -tasoiset voivat olla keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu siitä, mistä minä olen aina puhunut!
Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että tytöt kypsyisivät yhtään sen aikaisemmin (varsinkaan henkisesti) enkä ole koskaan nähnyt MITÄÄN merkkiä siitä, että esimerkiksi 20-vuotiaat tytöt olisivat yhtään sen kypsempiä kuin 20-vuotiaat pojatkaan.
Tuollainen puhe on nimenomaan vaarallista, antakaa tyttöjen olla tyttöjä älkääkä ahtako niitä mihinkään muka-kypsän varhaisaikuisen muottiin!!
Keski-ikäisenä ollaan sitten katkeria, kun nuorena oltiin muka niin ”kypsää”, niin kypsää..
20-vuotiaat ovat kyllä aikuisia, niin tytöt kuin pojat.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt työssäni myös tämän tyttöjen muka kypsyyden. Vaikka fyysiset merkit (rinnat, lantio yms) muistuttavat aikuista + meikillä ja pukeutumisella sitä lisätään, niin tunne- elämältään ja ajattelultasn he ovat vielä lapsia. Valitettavasti tämä näkyi siten, että vähintään joka vuosiluokalta joku tyttö pamahti raskaaksi 15 vuotiaana. Ja isä oli järjestään pari- kolme vuotta vanhempi poika.
Ovat kuitenkin tuossa iässä poikia edellä kehityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu siitä, mistä minä olen aina puhunut!
Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että tytöt kypsyisivät yhtään sen aikaisemmin (varsinkaan henkisesti) enkä ole koskaan nähnyt MITÄÄN merkkiä siitä, että esimerkiksi 20-vuotiaat tytöt olisivat yhtään sen kypsempiä kuin 20-vuotiaat pojatkaan.
Tuollainen puhe on nimenomaan vaarallista, antakaa tyttöjen olla tyttöjä älkääkä ahtako niitä mihinkään muka-kypsän varhaisaikuisen muottiin!!
Keski-ikäisenä ollaan sitten katkeria, kun nuorena oltiin muka niin ”kypsää”, niin kypsää..20-vuotiaat ovat kyllä aikuisia, niin tytöt kuin pojat.
Tuohon ikään mennessä pojat ovat saavuttaneet tytöt kypsyydessä, mutta siihen asti tytöt ovat olleet edellä.
Jos tytöt ja pojat ovat samalla kehitysaseella koulussa, miksi tytöt sitten pärjäävät paremmin, mutta aikuisena tällaisia eroja ei naisten hyväksi ole? On selvää, että tytöt ovat kouluiässä poikia kypsempiä, huomasin tämän itsekin kouluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin tässä asiassa vahvasti vanhempien suuntaan. Älkää vaatiko tytöiltänne enempää kuin pojiltannekaan älkääkä antako heidän yliseksualisoida itseään liian aikaisin ja olkaa kiinnostuneita siitä missä he liikkuvat-, kenen seurassa-, opettakaa turvarajat ja puuttukaa päihteiden käyttöön. Tämä ei tarkoita sitä, että etteikö pojilta pitäisi vaatia samaa, mutta ns. kaksoisstandardit pitää purkaa, muuten huoli on turhaa leukojen louksutusta
Olet väärässä. Eivät tytöt yliseksualisoi itseään, sen tekevät muut tyttöjen puolesta! Tutkitusti tyttöjen tekemisiä vahditaan nytkin paljon tarkemmin kuin poikien tekemisiä. Tyttöjä valvotaan liikaakin. Pojat saavat mennä liian vapaasti. Sinä juuri kannatat kaksoissatandardeja, kun haluat kahlita ja alistaa tyttöjä.
"Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija"
Siinä vahvistus siitä kuinka tytöt ovat yleensä fiksumpia kuin monet pojat ihan alusta alkaen, koska vanhemmat antavat epäreilun kasvatuksen sukupuolen perusteella.
Monet pojat saavat olla typerämpiä tyttöihin nähden, vaikka pojilta pitäisi vaatia paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Myös suojaikäraja on todella kyseenalaisen matala ei pelkästään globaalisti vaan myös Suomessa. Onko oikeasti miehissä jotenkin erityisen paljon pedofiilejä vai miksi ihmeessä 16-vuotiaalle - fyysisesti ja henkisesti täysin lapsen tasolla olevalle LAPSELLE annetaan päätäntävalta harrastaa seksiä aikuisen kanssa?
Kenties näin onkin. Muistuttaisin kuitenkin, että vielä jokin aika sitten tällä palstalla oltiin melko yksimielisesti vaatimassa rikosoikeudellisen vastuun ikärajan laskemista kun alle 15v pyllyjen läpsijät eivät joutuneet tuomiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä aina ajatellut että tämä tyttöjen varhaisempi kypsyminen koskee lähinnä murrosiän fyysisiä muutoksia. En niinkään kypsymistä psykologisella tasolla.
Samoin. Tyttö on biologisesti ajateltuna sukukypsä jo 11-vuotiaana kun kuukautiset alkavat, mutta yksikään poika ei missään tilanteessa ole sukukypsä 11-vuotiaana.
En ole ikinä ajatellut että tällä kypsyyspuheella olisi tarkoitettu henkistä kypsymistä!
Siitä, että 11-vuotiaalla voi olla kuukautiset (kaikilla ei todellakaan ole) ja että hedelmöittyminen saattaa olla mahdollista, on vielä pitkä matka terveiden jälkeläisten synnyttämiseen normaalien riskien rajoissa. Näitä lapsiäitejä kuolee paljon kehitysmaissa. Itse asiassa vielä sellainen 18-vuotiaskin on suuremmassa riskissä saada raskauteen ja synnytykseen liittyviä komplikaatioita kuin yli 20-vuotias.
11-vuotiaan keho ei myöskään kestä yhdyntää, vaan se on vähintäänkin erittäin kivuliasta, pahimmassa tapauksesta siitä voi seurata hengenvaarallinen vamma. Lapsimorsiamia on kuollut hääyönä saamiinsa vammoihin.
Todellakin 18-vuotias on hyvässä synnytysiässä, ainakin fyysisesti. 11-vuotias on täysin eri asia, haloo.
Keskiverto 18-vuotias EI todellakaan ole hyvässä synnytysiässä, ei ainakaan fyysisesti.
Fakta on se, että 18-vuotiaalla on suuri riski saada komplikaatioita raskaudesta ja synnytyksestä.
Huomaa kommenteista miten Suomessa on edelleen pedofiilinen ongelma. Kytköksiä ja piirejä tullut aina välillä esiin, mitä virkavalta ehtinyt paljastaa.
Osa aikuisista (suurin osa miehiä) syyllistämässä tyttöjä mutta samaan aikaan itse seksualisoivat heitä.
Mitä sitten, että seksuaalinen suojaikäraja on 16 vuotta? Ovat silti vielä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Myös suojaikäraja on todella kyseenalaisen matala ei pelkästään globaalisti vaan myös Suomessa. Onko oikeasti miehissä jotenkin erityisen paljon pedofiilejä vai miksi ihmeessä 16-vuotiaalle - fyysisesti ja henkisesti täysin lapsen tasolla olevalle LAPSELLE annetaan päätäntävalta harrastaa seksiä aikuisen kanssa?
Pedofiilit eivät lähtökohtaisesti kuolaa 16-vuotiaiden perään. Sen sijaan osa pedofiileistä tajuaa taipumuksensa tuossa iässä. Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä voidaan tuomita jo 15-vuotias.
Enkä nyt väitä, että olisi tosi hieno juttu kun joku 30+ setä vikittelee 16-vuotiaita. Mutta ei kannata lähteä liioittelemaan myöskään toiseen suuntaan. Suojaikäraja on aina jonkinlainen kompromissi, koska kypsyys vaihtelee paljon myös yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pojat saavat kasvaa seksuaalisuuteensa useammin oman aikataulunsa mukaan.
Siksi, että heitä harvemmin aikuiset ahdistelevat seksuaalisesti, kun miehet on yleensä tyttöjä ahdistelemassa. Tällä palstallakin aikuiset miehet puhuu sen puolesta, että tytöt kypsyisi nuorina ja heitä saisi seksuaalisesti häiritä.Tyttöjenkin pitäisi saada kasvaa oman aikataulunsa mukaan. Tyttöjen paljastavat vaatteet ei tarkoita kyvykkyyttä seksiin, vaan se tulee vasta paljon myöhemmin, vasta vanhempana.
Onkohan miehet pojista samaa mieltä, että heitä saisi seksuaalisesti häiritä jo nuorina ja, että se olisi ok.
Aika monen pojan haave on päästä panemaan naisopettajaa. Itsekin wänkkäilin jo kolmosluokalla nuorelle naisopelle. Näitä tapauksia kun joskus tulee ilmi missä naisopettaja on pannut poikaa, niin ei niitä kovin paljon tunnuta paheksuvan muutenkaan kenenkään suunnalta.
Sietäisi kyllä paheksua.
Tyttöjen fyysinen murrosikä kyllä alkaa poikia aikaisemmin, sen voi joka maallikkokin havaita itse. Miettikää vaikka yläasteen aloittavia nuoria: kuinka moni sen ikäisistä tytöistä näyttää vielä ihan pikkunaperolta vs kuinka moni pojista? Sanoisin, että tytöistä ei lähes kukaan, pojista useampi.
Mutta sen olen huomannut, että tytöiltä vaaditaan kypsyyttä ihan turhaan paljon aikaisemmin, kuin pojilta. Jos poika keppostele, painii ja riehuu vielä 16-vuotiaana, pidetään sitä normaalina alaikäisen touhuna, mutta tytöltä samanlainen on outoa jo siinä 11-12-vuotiaana. Tyttöjen oletetaan muuttuvan nuoriksi naisiksi hyvin äkkiä ensimmäisten näkyvien murrosiän merkkien ilmestyttyä, mutta pojilla miehuuden rajana taitaa olla täysi-ikäisyys.
Tästä syystä sitten kuvitellaan, että murrosikäiset tytöt kypsinä kuolaa kärsimättöminä aikuisia miehiä, kun ikäisensä pojat on vielä vuositolkulla isoja lapsia, vaikka todellisuudessa se 15-vuotias tyttö saattaa haluta riehua kavereiden kanssa samalla lailla, kuin pojatkin. Hän ei kuitenkaan itse tajua sitä, koska on kasvanut ajatukseen, että teinityttö on enemmän nainen, kuin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?
Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.
toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.
Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.
Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.
Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!
Hei nyt seis. Miksi täällä puhutaan vaan aikusten miesten ehdotuksista? Tai jotkut puhuvat kyllä yleisestikin täällä.
Juuri näin. Todella outoa. Pojilla kikkeli kasvaa täyteen mittaansa jo ennen täysi-ikää, jos tässä siitä kikkelin pituudesta on kyse kun vain aikuisista pitäisi varoitella...
Minusta muutenkaan tytöt eivät ole valmiita seksiin vielä edes 18-vuotiaana, eikä sen vielä pitkälle sen jälkeenkään. Silti esim. täällä palstalla ja muualla juuri naiset pakottavat irtoseksiä sun muuta nuorille.
Tai vaikka ei pakoittaisikaan juuri nuorille, aikuisilta nämä jutut opitaan. Voisi naiset, niin kuin miehetkin, hillitä sitä holtitonta seksuaalista käyttäytymistä.
Tämä! Naiset nykyään itse voimaantuvat ja ylistävät holtitonta seksuaalista käyttäytymistä ja sitten lapset oppivat heiltä ja yhteiskunnalta sitä. Seksi vain aikuisille parisuhteeseen!
*haukotus*
*HAUKOTUS*
Kuulostat mieheltä.. Jostain syystä miehet eivät vaan näe sen tyttöjen "muka kypsyyden" läpi. Ja syyt usein kovin ikävät.. Itse olen myös työskennellyt yhtä kauan nuorten parissa ja todellakaan ei tytöt ole kypsempiä. Monessa suhteessa paremminkin jäljessä poikia. Toki se opittu kypsyyden esittäminen on erona, siinä tytöt loistaa ja sekoittaa monen pään. Niin minkäin toimin nuorena ja ihan tiedostamattani. Onneksi tuohon harvoin oikeat ammattilaiset lankeaa, sukupuolestaan riippumatta.
N45