IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html
Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.
Kommentit (224)
Ongelma ei ole missään nimessä yksin naisten. Ongelma on se, että ajattelemme sukupuolille ominaisista piirteistä ja aikuisuudesta eri tavoin. Nimittäin tässä maailmassa naisellisiksi mielletyt piirteet saavutetaan paljon miehisiä piirteitä nopeammin. Heti, kun tyttö on ohittanut murrosiän fyysiset muutokset, on tyttö monen silmin ulkoisesti aikuinen ja iästä johtuen heti myös kaunis, eli täyttää kaikki naiseuden premissit. Pojilla miehisyyden vaatimukset ovat paljon kauempana. Ulkoiset muutokset ovat fyysisesti suurempia ja hitaampia, lihakset, pituus ja parta kasvavat, joskus pitkälle aikuisuuteen asti. Mutta se ei riitä. Jotkut puhuvat, että kasvamiseen tarvitaan armeija tai muuta vastaavaa. Ikään kuin mies on aikuinen mies vasta, kun mies osoittaa ulkoisilla teoillaan olevansa aikuisuuden arvoinen.
Vinksahtanutta tässä tietenkin on, että ikääntyminen uhkaa naiseuden lokeroa ja rajoittaa pienuudellaan naisen roolia, ja vastaavasti miesten on toksisella maskuliinisuudellaan osoitettava kerta toisensa jälkeen oma arvonsa kuvitteellisen taistelukentän keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin tässä asiassa vahvasti vanhempien suuntaan. Älkää vaatiko tytöiltänne enempää kuin pojiltannekaan älkääkä antako heidän yliseksualisoida itseään liian aikaisin ja olkaa kiinnostuneita siitä missä he liikkuvat-, kenen seurassa-, opettakaa turvarajat ja puuttukaa päihteiden käyttöön. Tämä ei tarkoita sitä, että etteikö pojilta pitäisi vaatia samaa, mutta ns. kaksoisstandardit pitää purkaa, muuten huoli on turhaa leukojen louksutusta
Olet väärässä. Eivät tytöt yliseksualisoi itseään, sen tekevät muut tyttöjen puolesta! Tutkitusti tyttöjen tekemisiä vahditaan nytkin paljon tarkemmin kuin poikien tekemisiä. Tyttöjä valvotaan liikaakin. Pojat saavat mennä liian vapaasti. Sinä juuri kannatat kaksoissatandardeja, kun haluat kahlita ja alistaa tyttöjä.
Tytöt käyttävät paljastavia vaatteita, koska haluavat huomiota, mutta moni ei ymmärrä, että tämä huomio on seksuaalista.
Tää on paras keskustelu mitä tällä sivustolla on käyty pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki on niin yksilöllistä, mutta yleistyksiä tietenkin tehdään.
Itse 13 -vutoiaana koin todella ahdistavalta, kun aikuiset miehet kävelivät kadulla ohi ja tekivät "boing, boing" -ääniä. Rintani kasvoivat nuorena heti todella isoiksi.
Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.Se mikä minusta on outoa nykyään on se myöhäinen ulostulos, varsinkin tilanteissa, joihin sinua ei ole pakotettu. Jos 16-18 -vuotias omasta tahdostaan harrastaa seksiä ja aamulla se kaduttaa, niin minusta on väärin syyttää sitä toista hyväksikäytöstä.
Koko ajan vaan toistetaan kuinka aikuisten pitäisi tietää paremmin, mutta tosiasia on, että mistä se aikuinenkaan voisi tietää, jos toinen ihan omaehtoisesti lähtee mukaan?
Minä olin silloin 16 -vuotiaana täysin valmis ja tietoisen siitä mitä teen. Kaikki eivät ole, mutta mistä se toinen voi sen sinun puolestasi tietää? Jos minä 25 -vuotiaana olisin tavannut baarissa juuri 18 vuotta täyttäneen miehenalun, joka osoittaa kiinnostusta ja päädymme sitten vaikka suhteeseen, niin tietenkin oletan, että mies on siinä ihan omasta tahdostaan.Onhan se nyt sitten kätevää vuosia myöhemmin tuli syyttelemään hyväksikäytöstä.
Ja nykykulttuurissa, #metoon vallitessa oikeasti välillä mietin millaista olisi olla mies, kun tuntuu, että viheltelykin on joillekin ahdistelua. Jos minulle on joku vihellellyt niin olen ottanut sen imarteluna (jos mies miellyttänyt silmää) ja antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ovat olleet esim. Muuten ärsyttäviä.
Ja #metoo on hyvä juttu. Itse joudun lapsena pedofiilin ahdistelemaksi tarhamatkalla (silloin, kun vielä tarhasta sai lähteä yksin kotiin) ja minut on myös raiskattu päälle parikymppisenä, eli ei ole kysy siitä, ettenkö tietäisi mitä hyväksikäyttö on.
Kyllä minulla oli tajua silloin 16-20 -vuotiaana oikeasta ja väärästä, omasta vastuusta, enkä tehnyt asioita, joita en olisi halunnut ja jos olikin joskus aamulla morkkis, niin Itse olin kyllä vastuussa omista päätöksistäni. Turha siitä muita syyttää.
Ja jatkan sen verran vielä, että koulussa olin aina kympin oppilas ja olen korkeasti koulutettu, jos sillä jotain merkitystä. Ei kaikkien tarvitse olla traumatisoituja nuorena aloitetusta seksistä vanhemman miehen kanssa. En myöskään vihaa miehiä siksi, että yksi heistä minut raiskasi.
Ja siis tosiaan kyseessä vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Hyväksyn sen, että ihmiset erilaisia. Halusin vain tuoda esille, että ei se 16 -vuotiaskaan aina ole ihan lapsi enää, vaikka ei olisikaan kypsä.
-samaItsellä pitkälti samanlainen tarina ja ketään en ole syytellyt mistään, mutta kyllä nyt ainakin tässä iässä jo järki sanoo että aivan järjetöntä aikuisilta miehiltä olla 16 v kanssa. Ei kyse ole siitä että arvalla heitetään kuka asen ikäinen traumatisoituu, vaan aikuisilla ihmisillä täytyy olla järkeä sen verran ettei penskojen kanssa lähde touhuamaan, vaikka miten olisivat suostuvaisia.
Miksi ei saisi olla 16-vuotiaiden kanssa?
Koska aikuinen ja 16-vuotias elävät eri maailmoissa.
He eivät ole henkisesti samanlaisia. Samanikäiset tai -tasoiset voivat olla keskenään.
Mitä haittaa siitä on?
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoasiantuntija Katariina Ainasoja...
Hän ei ole mikään asiantuntija.
On biologinen tosiasia että tytöt ovat ainakin kaksi vuotta edellä poikia kun he ovat alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen fyysinen murrosikä kyllä alkaa poikia aikaisemmin, sen voi joka maallikkokin havaita itse. Miettikää vaikka yläasteen aloittavia nuoria: kuinka moni sen ikäisistä tytöistä näyttää vielä ihan pikkunaperolta vs kuinka moni pojista? Sanoisin, että tytöistä ei lähes kukaan, pojista useampi.
Mutta sen olen huomannut, että tytöiltä vaaditaan kypsyyttä ihan turhaan paljon aikaisemmin, kuin pojilta. Jos poika keppostele, painii ja riehuu vielä 16-vuotiaana, pidetään sitä normaalina alaikäisen touhuna, mutta tytöltä samanlainen on outoa jo siinä 11-12-vuotiaana. Tyttöjen oletetaan muuttuvan nuoriksi naisiksi hyvin äkkiä ensimmäisten näkyvien murrosiän merkkien ilmestyttyä, mutta pojilla miehuuden rajana taitaa olla täysi-ikäisyys.
Tästä syystä sitten kuvitellaan, että murrosikäiset tytöt kypsinä kuolaa kärsimättöminä aikuisia miehiä, kun ikäisensä pojat on vielä vuositolkulla isoja lapsia, vaikka todellisuudessa se 15-vuotias tyttö saattaa haluta riehua kavereiden kanssa samalla lailla, kuin pojatkin. Hän ei kuitenkaan itse tajua sitä, koska on kasvanut ajatukseen, että teinityttö on enemmän nainen, kuin lapsi
15 vuotias ei ole enää lapsi. 60 vuotta sitten mentiin naimisiin 15 vuotiaina Suomessakin.
Tytöt kehittyy niin fyysisesti kuin henkisesti poikia nopeammin. Poikien aivojen kehitys loppuu vasta siinä 18-20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole missään nimessä yksin naisten. Ongelma on se, että ajattelemme sukupuolille ominaisista piirteistä ja aikuisuudesta eri tavoin. Nimittäin tässä maailmassa naisellisiksi mielletyt piirteet saavutetaan paljon miehisiä piirteitä nopeammin. Heti, kun tyttö on ohittanut murrosiän fyysiset muutokset, on tyttö monen silmin ulkoisesti aikuinen ja iästä johtuen heti myös kaunis, eli täyttää kaikki naiseuden premissit. Pojilla miehisyyden vaatimukset ovat paljon kauempana. Ulkoiset muutokset ovat fyysisesti suurempia ja hitaampia, lihakset, pituus ja parta kasvavat, joskus pitkälle aikuisuuteen asti. Mutta se ei riitä. Jotkut puhuvat, että kasvamiseen tarvitaan armeija tai muuta vastaavaa. Ikään kuin mies on aikuinen mies vasta, kun mies osoittaa ulkoisilla teoillaan olevansa aikuisuuden arvoinen.
Vinksahtanutta tässä tietenkin on, että ikääntyminen uhkaa naiseuden lokeroa ja rajoittaa pienuudellaan naisen roolia, ja vastaavasti miesten on toksisella maskuliinisuudellaan osoitettava kerta toisensa jälkeen oma arvonsa kuvitteellisen taistelukentän keskellä.
Naiset ovat arvokkaita, koska voivat synnyttää ja miehet ovat arvokkaita, koska voivat tehdä raskaammat työt. Näin asia on aina ollut ja tulee aina olemaan, joten kinastelu siitä kenellä on vaikeampaa on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen fyysinen murrosikä kyllä alkaa poikia aikaisemmin, sen voi joka maallikkokin havaita itse. Miettikää vaikka yläasteen aloittavia nuoria: kuinka moni sen ikäisistä tytöistä näyttää vielä ihan pikkunaperolta vs kuinka moni pojista? Sanoisin, että tytöistä ei lähes kukaan, pojista useampi.
Mutta sen olen huomannut, että tytöiltä vaaditaan kypsyyttä ihan turhaan paljon aikaisemmin, kuin pojilta. Jos poika keppostele, painii ja riehuu vielä 16-vuotiaana, pidetään sitä normaalina alaikäisen touhuna, mutta tytöltä samanlainen on outoa jo siinä 11-12-vuotiaana. Tyttöjen oletetaan muuttuvan nuoriksi naisiksi hyvin äkkiä ensimmäisten näkyvien murrosiän merkkien ilmestyttyä, mutta pojilla miehuuden rajana taitaa olla täysi-ikäisyys.
Tästä syystä sitten kuvitellaan, että murrosikäiset tytöt kypsinä kuolaa kärsimättöminä aikuisia miehiä, kun ikäisensä pojat on vielä vuositolkulla isoja lapsia, vaikka todellisuudessa se 15-vuotias tyttö saattaa haluta riehua kavereiden kanssa samalla lailla, kuin pojatkin. Hän ei kuitenkaan itse tajua sitä, koska on kasvanut ajatukseen, että teinityttö on enemmän nainen, kuin lapsi
15 vuotias ei ole enää lapsi. 60 vuotta sitten mentiin naimisiin 15 vuotiaina Suomessakin.
Tytöt kehittyy niin fyysisesti kuin henkisesti poikia nopeammin. Poikien aivojen kehitys loppuu vasta siinä 18-20 vuoden aikana.
Miesten ja naisten aivojen kehitys loppuu noin 25-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan, että nämä morkkiksesta jauhavat miehet eivät koskaan ole edes kohdanneet seksuaalisesti halukasta naista, vaan seksi on näille aina ollut itsetyydytystä toisen ihmisen keholla.
Kyllä minulle on ihan vieras ajatus, että aikuinen nainen potisi hirveää morkkista seksistä jota on omasta halustaan harrastanut häntä hyvin kohtelevan miehen kanssa parisuhteessa. Nämä miehet jotka väittävät, että ei muka voi tietää, ovat juuri niitä jotka raahaavat baarista sänkyyn umpihumalaisia nuoria tyttöjä.
Joskus naiset ja ihmiset yleensä reagoivat odottamattomalla tavalla. Muutaman kerran on nainen alkanut itkemään esileikki tai yhdynnän aikana, vaikka hän itse teki aloitteen ja kerran alkoi aamulla itkemään. En ollut mitenkään raju näiden naisten kanssa ja kysyin mikä on hätänä, mutta he pyysivät, että poistun.
Ettekö oikeasti opeta tyttäriänne varomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin tässä asiassa vahvasti vanhempien suuntaan. Älkää vaatiko tytöiltänne enempää kuin pojiltannekaan älkääkä antako heidän yliseksualisoida itseään liian aikaisin ja olkaa kiinnostuneita siitä missä he liikkuvat-, kenen seurassa-, opettakaa turvarajat ja puuttukaa päihteiden käyttöön. Tämä ei tarkoita sitä, että etteikö pojilta pitäisi vaatia samaa, mutta ns. kaksoisstandardit pitää purkaa, muuten huoli on turhaa leukojen louksutusta
Olet väärässä. Eivät tytöt yliseksualisoi itseään, sen tekevät muut tyttöjen puolesta! Tutkitusti tyttöjen tekemisiä vahditaan nytkin paljon tarkemmin kuin poikien tekemisiä. Tyttöjä valvotaan liikaakin. Pojat saavat mennä liian vapaasti. Sinä juuri kannatat kaksoissatandardeja, kun haluat kahlita ja alistaa tyttöjä.
Tytöt käyttävät paljastavia vaatteita, koska haluavat huomiota, mutta moni ei ymmärrä, että tämä huomio on seksuaalista.
Tytöt käyttävät paljastavia vaatteita, koska yhteiskunta opettaa että niin kuuluu tehdä. Yhteiskunnan ei pitäisi opettaa sitä.
Tyttöjen kohdalla seksin harrastamisen suojaikäraja pitäisi korottaa pikaisesti nykyisestä 16-v:stä -> 18 ikävuoteen. Kuka laittaa kansalaisaloitteen vireille?
Vierailija kirjoitti:
...Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.
Onpa karseaa lukea tällaista tekstiä! Ainakin manipuloinnissa tuo 24-v mies on onnistunut kiitettävästi, jos tosiaan olet yhä tänäkin päivän sitä mieltä, että kaikki meni ok. 24-v miehellä ei ole *mitään* - ei sitten minkäänlaista - syytä hakeutua harrastamaan seksiä 16-vuotiaan lapsen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mentiin, ja tietyissä kulttuureissa mennään, tai siis joudutaan, naimisiin 8-vuotiaana. Ei lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ole yhtään sen hyväksyttävämpää vaikka sitä kutsuttaisiin avioliitoksi.
Ja _ihmisten_, ihan molempien sukupuolten, aivot ovat täysin kehittyneet vasta noin _25-vuotiaana_.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.
Onpa karseaa lukea tällaista tekstiä! Ainakin manipuloinnissa tuo 24-v mies on onnistunut kiitettävästi, jos tosiaan olet yhä tänäkin päivän sitä mieltä, että kaikki meni ok. 24-v miehellä ei ole *mitään* - ei sitten minkäänlaista - syytä hakeutua harrastamaan seksiä 16-vuotiaan lapsen kanssa!
Oletko rakkaudesta kuullut? Se on hyvä syy
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Olen kyllä kuullut rakkaudesta ja kokenutkin sitä. En näe, että 24-vuotiaalla ja 16-vuotiaalla olisi tasa-arvoinen ja tasapuolinen rakkaussuhde.
Aloin seurustella nykyisen vaimoni kanssa, kun olimme molemmat 22-vuotiaita. Ei olisi tullut mieleenkään lähestyä 16-vuotiaita lapsia, saati sitten vielä pari vuotta vanhempana. Yöks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohisOlen kyllä kuullut rakkaudesta ja kokenutkin sitä. En näe, että 24-vuotiaalla ja 16-vuotiaalla olisi tasa-arvoinen ja tasapuolinen rakkaussuhde.
Aloin seurustella nykyisen vaimoni kanssa, kun olimme molemmat 22-vuotiaita. Ei olisi tullut mieleenkään lähestyä 16-vuotiaita lapsia, saati sitten vielä pari vuotta vanhempana. Yöks!
Lähes kaikki rakkaussuhteet ovat epätasa-arvoisia, koska toinen tienaa toista enemmän ja on fyysisesti vahvempi. Mitä vikaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten aivojen kehitys loppuu noin 25-vuotiaana.
Eiköhän ne aivot kehity läpi eliniän. Miten muuten uuden oppiminen 25 ikävuoden jälkeen?
Aivojen kehitys ei lopu koskaan, jos niitä harjoittaa .
Neuroplastisuus..
Totta muuten. Jossain aikaisemmin mainitsin 16v ja pedofit samassa mutta toi ikähän on jo aika vanha niille. Katsovat yleensä nuorempia. Ällöttävät aikuiset jotka vikittelevät 16v teinejä taitavat olla asia erikseen, koska luulevat sen olevan ok suojaikärajan takia.