Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison saattohoito

Vierailija
06.10.2026 |

Mieheni tulee kuolemaan, alle 50-vuotiaana. Hän on vakavasti sairas, tauti on etenevä ja johtaa lopulta kuolemaan. Kukaan ei osaa ennustaa milloin tämä tapahtuu. Ehkä jo tänä vuonna tai ensi vuonna?  Toistaiseksi hän on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, pieniä max. viikkoja kestäviä sairausjaksoja lukuunottamatta. Meillä on kaksi aikuista lasta ja pieni vauva. Mieheni sai diagnoosin samoihin aikoihin, kun testi plussasi. Silti oli selvää, että lapsi syntyy ja olen hänen syntymästä äärimmäisen onnellinen ja kiitollinen. Vaikka joudunkin hänet yksin kasvattamaan, mutta silti. Ilman häntä tuskin jäisin tänne kärsimään.

Olemme päättäneet elää normaalia elämää, kunnes kuolema meidät erottaa. Ja mieheni toive on, ettei häntä kiduteta eli nopea ja kivuton lähtö. Olen luvannut hoitaa hänet loppuun asti kotona. Tarvittaessa matkustamme eutanasia klinikalla toiseen maahan. 

Silti mieheni tekee järjestelyjä, lähinnä turvatakseen meidän talouden ja pärjäämisen. Sellainen hän on aina ollut, mies joka tuo leivän pöytään. Totta kai olen tästäkin äärimmäisen kiitollinen, pärjään varmasti loppu elämän mieheni "perinnöllä".

Olemme parina olleet "aina yhdessä", minä olin 16v. ja mieheni 22v., kun tapasimme. Yksi ehdotus minua hämmensi kovasti ja hämmentää edelleen. Mieheni ehdotti, että hommataan minulle uusi hyvä mies jo hänen eläessä. Suoriltaan tyrmäsin ajatuksen ja se on minulle edelleen ehdoton ei. Mieheni näkee ideassaan paljon hyvää ja pyytää, että antaisin ajatukselle edes mahdollisuuden. Olen sen verran tullut vastaan, että suostun kuuntelemaan hänen ajatukset asiasta. Mutta siihen se jää. En ymmärrä miten ikinä hänen eläessään enkä usko, että kovin pian kuoleman jälkeenkään voin rakastua keneenkään toiseen. Jos siis ikinä, aika näyttää. 

Palstalaiset, rakentavia kommentteja mieheni ehdotukseen! 

-Joku päivä leski N42-

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tähän tarinaan.

Vierailija
2/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, tarvitaanko testamenttia, kun noin pieni lapsi. Muuten miehen omaisuus menee lapsille, ei sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi on ainoa vaihtoehto eutanasiaturismille. Varaudu maksamaan 20000 € + matkat ja mahdolliset muut kulut. 

Vierailija
4/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuoliso saa puolet yhteisestä omaisuudesta, jos ei ole avioehtoa. Mutta hän ei peri mitään.

Vierailija
5/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousasiat olisi tärkeämpää järjestää. Tietenkään et voi aloittaa uutta suhdetta.

Vierailija
6/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, että kukaan asiallinen mies suostuisi kumppaniksesi tuollaisessa tilanteessa. Joku epätoivoinen tai epämääräinen tapaus ehkä, mutta ei kukaan sellainen, jonka kanssa voisi rakentaa ehjän ja tasapainoisen suhteen.

Kuulostaa ennemmin miehesi tarpeelta hallita tilannettaan. Sorruin itsekin samaan tai siis kuolemani jälkeen valmiiksi hoidettujen asioiden suunnitteluun vähän aikaa sitten kuolemaa odotellessa. Oma puolisoni sai tarpeekseen ja lakkasi kuuntelemasta, kun homma meni yli.

Vierailija
7/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tähän tarinaan.

On taas jollakin mielikuvitusta, onko tommonen kirjoittelu jo vähän sairasta? 

Vierailija
8/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsi on ainoa vaihtoehto eutanasiaturismille. Varaudu maksamaan 20000 € + matkat ja mahdolliset muut kulut. 

Se prosessi kestää vuosia ja edellyttää myös sveitsiläisen lääkärin konsultaation. Viimeksi eilen tarkisttin.

Vierailija
9/9 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole mitenkään outoa että mies toivoo sinun löytävän uuden rakkaan rinnalle arkea jakamaan. Ei heti tarvitse deittailla, mutta voi tavata muita avoimin mielin, suunnata katsetta hiljalleen siihen aikaan, kun miehesi on poissa. Jos ei tunnu luontevalta, niin ei. Ei surussa tule kiirehtiä, eikä rakkaudessa.

Hyviä hetkiä perheellesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän