IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html
Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Tytöt kypsyvät poikia aikaisemmin” on lähinnä setämiesten juoni saada nuorempia naisia, etenkin kun tuota typerää mantraa ulotetaan koskemaan jo täysi-ikäisiin nuoriin joilla murrosikä lopuillaan tai ohi.
Osa naisista sitten mielellään nielee syötin, ja hyötyväthän he siitä taloudellisesti jos setämies maksaa.
Miten selität , että kaikki opettajat selostaa samaa? Joku agenda saada tytöt pedofiilien ansaan?
No äläpä. Minulla, viisikymppisellä heterolla naisopettajalla, ei kyllä ole mitään halua seksualisoida teinityttöjä tai tuupata heitä suhteisiin, vaikka kokemukseni mukaan keskimäärin 14-vuotias tyttö on olemukseltaan ja käytökseltään 14-vuotiasta poikaa kypsempi. Lapsia ovat molemmat silti.
Mutta vaadit tytöiltä vähän enemmän?
Vai miksi jauhat tuota p askaa oppilaille?
Tai miksi ylipäätään yleistät keskimääräisyyksien perusteella jotain oppilaslaumaa, jonka pitäisi olla sinulle esim. 20 yksilöä eikä lauma jotka ovat keskimäärin jonkinlaisia.Minä en ollut se kypsä järkevä kiltttityttö ja todella, siis erittäin syvästi inhoan opettajia joilla on tuollaisia asenteita edes ajatusten tasolla.
Samoin tuntuvat unohtavan kokonaan ne pikkuprofessori-pojat, joita kyllä on.
Opettajat näkevät jostain syystä vain ne riehuvat höhöttelevät lätkäjätkät?Huokaus. Se, että näen keskimäärin eroja, ei meinaa etten havaitse oppilaiden olevan yksilöitä.
Kuinka moni teistä edes tuntee ketään teinejä? Täällä ollaan niin asiantuntijaa, kun on itse oltu murkkuja joskus muinoin tai kotona on yksi. Minä vietän kaikki päiväni kyseisen kohderyhmän kanssa.
On täällä muillakin enemmän kokemusta kuin oma tai omien lasten murrosikä.
No kerro? Montako teiniä tunnet? Oletko sitä mieltä, että pojissa ja tytöissä ei keskimäärin ole eroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?
Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.
Samalla tavalla on miehen vastuulla, ettei hänelle itselleen tule morkkista.
Koska seksissä on kyse myös sen toisen, elävän ja tuntevan ihmisen tunteista, ei seksisuhteeseen koskaan voi lähteä vain sillä asenteella, että kaikki on ok kunhan vain Minulle ei tule tästä huonoja seurauksia. On otettava huomioon myös se, että toiselle voi tulla vaikka itsellä olisi kivaa. Omaa seksuaalisuuttaan saa toteuttaa niin kauan kuin sillä ei vahingoiteta muita. Seksissä ihminen ei ole vastuussa vain itsestään, vaan hän ei saa myöskään aiheuttaa vahinkoa toiselle.
On mahdotonta tietää onko toisella seuraavana aamuna morkkis.
Tämä on yhtä älytöntä kuin se väite, että mies olisi jatkuvassa vaarassa saada r*iskaussyytteitä. Ihan oikeasti aikuinen mies kyllä tietää miten käyttäytyy seksuaalisesti halukas nainen ja jos pitäytyy kumppaneissaan niissä joilla on kehitystasonsa puitteissa edes teoriassa riittävä kypsyys seksiin niin tuskin on syytöksistä pelkoa. Sen sijaan jos harrastaa yhden illan suhteita humalaisten teinien kanssa niin voi tullakin. Aikuisten, järjissään olevien ja halukkaiden kumppanien kanssa olevien miesten tuskin tarvitsee näitä asioita ihmetellä.
Tämä on kuin seinälle puhuisi, mutta se lienee tarkoituskin, jankata ja teeskennellä ymmärtämätöntä niin että vastapuoli hiljenee. Eivät miehet oikeasti ole noin ymmärtämättömiä, te tiedätte mitä vahinkoa teette mutta ETTE VAIN VÄLITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on "seksuaalinen trauma" jos tulee morkkis.
Ja hyvä niin, että vihdoin puhutaan oikeilla termeillä, etenkin kun on lapsista kyse.
Se on myös väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pojat saavat kasvaa seksuaalisuuteensa useammin oman aikataulunsa mukaan.
Siksi, että heitä harvemmin aikuiset ahdistelevat seksuaalisesti, kun miehet on yleensä tyttöjä ahdistelemassa. Tällä palstallakin aikuiset miehet puhuu sen puolesta, että tytöt kypsyisi nuorina ja heitä saisi seksuaalisesti häiritä.Tyttöjenkin pitäisi saada kasvaa oman aikataulunsa mukaan. Tyttöjen paljastavat vaatteet ei tarkoita kyvykkyyttä seksiin, vaan se tulee vasta paljon myöhemmin, vasta vanhempana.
Onkohan miehet pojista samaa mieltä, että heitä saisi seksuaalisesti häiritä jo nuorina ja, että se olisi ok.
Suurella osalla miehistä ei ole mahdollisuutta seksiin kuin vasta yli 20 vuotiaina eli ei pysty antamaan järkevää vastausta kun koko nuoruus meni yksin haaveiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?
Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.
Koska seksissä on kyse myös sen toisen, elävän ja tuntevan ihmisen tunteista, ei seksisuhteeseen koskaan voi lähteä vain sillä asenteella, että kaikki on ok kunhan vain Minulle ei tule tästä huonoja seurauksia. On otettava huomioon myös se, että toiselle voi tulla vaikka itsellä olisi kivaa. Omaa seksuaalisuuttaan saa toteuttaa niin kauan kuin sillä ei vahingoiteta muita. Seksissä ihminen ei ole vastuussa vain itsestään, vaan hän ei saa myöskään aiheuttaa vahinkoa toiselle.
Tämä on yhtä älytöntä kuin se väite, että mies olisi jatkuvassa vaarassa saada r*iskaussyytteitä. Ihan oikeasti aikuinen mies kyllä tietää miten käyttäytyy seksuaalisesti halukas nainen ja jos pitäytyy kumppaneissaan niissä joilla on kehitystasonsa puitteissa edes teoriassa riittävä kypsyys seksiin niin tuskin on syytöksistä pelkoa. Sen sijaan jos harrastaa yhden illan suhteita humalaisten teinien kanssa niin voi tullakin. Aikuisten, järjissään olevien ja halukkaiden kumppanien kanssa olevien miesten tuskin tarvitsee näitä asioita ihmetellä.
Tämä on kuin seinälle puhuisi, mutta se lienee tarkoituskin, jankata ja teeskennellä ymmärtämätöntä niin että vastapuoli hiljenee. Eivät miehet oikeasti ole noin ymmärtämättömiä, te tiedätte mitä vahinkoa teette mutta ETTE VAIN VÄLITÄ.
Nainen voi olla seksuaalisesti halukas seksin aikana, mutta potea morkkista seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.
Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.
Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.
Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!
Luuletko, että kaikki kuuntelevat isiään kun kaverit ja muut tekee toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti epäilen, ettei tähän ketjuun kommentoivilla ja alaikäisten tyttöjen seksuaalista ahdistelua vähättelevillä miehillä ole koskaan ollut edes teoreettista mahdollisuutta siittää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla seksuaalisesti halukas seksin aikana, mutta potea morkkista seuraavana aamuna.
Jank jank jankuti jank. Jos nyt vaikka aloitettaisiin siitä, että harrastaisit seksiä tosiaan naisten kanssa etkä keskenkasvuisten tyttöjen.
Tosiasia: Aikuiset miehet jotka vikittelee teinejä on inhottavia ja tekee väkivaltaa.
Kannattaa muuten huomata, että kyseisen artikkelin asiantuntija on tasa-arvoasiantuntija. Hän on varmaan opiskellut täällä yleisesti pilkattua sukupuolentutkimusta. Itse en sitä pilkkaa, mutta arvostaisin kyllä esimerkiksi aivotutkijan tai muun lääketieteellisen koulutuksen saaneen ihmisen näkemyksiä enemmän. Kyse kun kuitenkin on biologiasta, kun väitetään jotain sukupuolisesta kypsymisestä.
Täällä menee kyllä koko ajan kaksi asiaa sekaisin. Se, että tytöt ja pojat kypsyvät tähän tai tuohon tahtiin, ei saa määritellä heidän asemaansa lapsina.
Ihmettelen tuon tutkijan "suurta oivallusta" tyttöjen seksualisoinnista. Sehän on vain samaa kuin naiskehon yliseksualisointi ylipäänsä. Jos se loppuisi, saisivat tytötkin olla rauhassa ihan kypsymistahdista riippumatta.
Minä veikkaan, että nämä morkkiksesta jauhavat miehet eivät koskaan ole edes kohdanneet seksuaalisesti halukasta naista, vaan seksi on näille aina ollut itsetyydytystä toisen ihmisen keholla.
Kyllä minulle on ihan vieras ajatus, että aikuinen nainen potisi hirveää morkkista seksistä jota on omasta halustaan harrastanut häntä hyvin kohtelevan miehen kanssa parisuhteessa. Nämä miehet jotka väittävät, että ei muka voi tietää, ovat juuri niitä jotka raahaavat baarista sänkyyn umpihumalaisia nuoria tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.
Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.
Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.
Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!
Hei nyt seis. Miksi täällä puhutaan vaan aikusten miesten ehdotuksista? Tai jotkut puhuvat kyllä yleisestikin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu siitä, mistä minä olen aina puhunut!
Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että tytöt kypsyisivät yhtään sen aikaisemmin (varsinkaan henkisesti) enkä ole koskaan nähnyt MITÄÄN merkkiä siitä, että esimerkiksi 20-vuotiaat tytöt olisivat yhtään sen kypsempiä kuin 20-vuotiaat pojatkaan.
Tuollainen puhe on nimenomaan vaarallista, antakaa tyttöjen olla tyttöjä älkääkä ahtako niitä mihinkään muka-kypsän varhaisaikuisen muottiin!!
Keski-ikäisenä ollaan sitten katkeria, kun nuorena oltiin muka niin ”kypsää”, niin kypsää..
Älä puhu kokonaisuutena 20-vuotiaista "tytöistä" ja "pojista". Naisia ja miehiähän ne on jo. joku on lapsellinen, joku ei. Olin raskaita asioita kokenut itse jos siinä iässä, taatusti kypsempi kuin moni vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi siskoa. Ne alkoi jo 13-vuotiaana kiertämään kartsalla, meikkaamaan ja olemaan poikiin päin. Minä ja kaverit pelattiin 13-vuotiaana keinupalloa ja leikittiin vakoojaa. Meille toi sukupuolivietin ajama käytös tuli vasta siinä 16-17v.
No, oliko ne sun siskot sun mielestä kypsiä ja valmiita seksisuhteisiin missä ollaan tasaveroisesti kypsiä?
Ei tietenkään. Enkä väitä että 13-vuotias olisi sellaiseen kypsä, koska ei tietenkään ymmärrä tekojensa seurauksia. Mutta se kypsyminen on silti syy, että miksi ne teinitytöt notkuu Esson baarissa tupakilla ja kaljalla, kun samanikäiset pojat vielä rakentelee esteratoja Nikko-autolle. Sanomattakin selvää kummassa aktiviteetissa on enemmän vaaroja.
Voi kuule kyllä ne pojatkin roikkuivat tupakalla ja kaljalla ainakin meidän luokalla (minä ja kaverini, molemmat tyttöjä olimme ainoita joita eivät päihteet kiinnostaneet). Poikia ei vain seksualisoida kuten tyttöjä, ei siellä baarissa ole aikuisia naisia 13-vuotiaita poikia lääppimässä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pojat saavat kasvaa seksuaalisuuteensa useammin oman aikataulunsa mukaan.
Siksi, että heitä harvemmin aikuiset ahdistelevat seksuaalisesti, kun miehet on yleensä tyttöjä ahdistelemassa. Tällä palstallakin aikuiset miehet puhuu sen puolesta, että tytöt kypsyisi nuorina ja heitä saisi seksuaalisesti häiritä.Tyttöjenkin pitäisi saada kasvaa oman aikataulunsa mukaan. Tyttöjen paljastavat vaatteet ei tarkoita kyvykkyyttä seksiin, vaan se tulee vasta paljon myöhemmin, vasta vanhempana.
Onkohan miehet pojista samaa mieltä, että heitä saisi seksuaalisesti häiritä jo nuorina ja, että se olisi ok.
Aika monen pojan haave on päästä panemaan naisopettajaa. Itsekin wänkkäilin jo kolmosluokalla nuorelle naisopelle. Näitä tapauksia kun joskus tulee ilmi missä naisopettaja on pannut poikaa, niin ei niitä kovin paljon tunnuta paheksuvan muutenkaan kenenkään suunnalta.
Palstallakin yleinen neuvo jos on lapsenhoito-ongelmia "pyydä apuun joku naapurin tyttö". Miksei poika? Tässä taas se oletus että tytöt ovat kypsempiä ja vastuullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Siis nuoret naisethan tekee tunnetusti aivan todella typeriä valintoja, eivät uskalla tehdä mitä haluavat vaan tottelevat kiltisti muita (EPÄKYPSÄÄ), alkavat surkeisiin suhteisiin huonojen miesten kanssa, hakevat seksistä hyväksyntää jne.
Kuka tuollaista pitää kypsänä?
Minä en ole ikinä nähnyt yhtäkään merkkiä siitä, että nuoret naiset olisivat tippaakaan kypsempiä kuin nuoret miehet.
Se, että suorittaa tunnollisesti, tekee mitä käsketään eikä kehtaa sanoa vastaan ei ole kypsyyttä, vaan epäitsenäisyyttä.
Niin, nuoret naiset ovat kaikki samanlaisia vai ovatko?
Itse olin nuorena uhmakas enkä taatusti totellut ketään, enkä tosiaankaan hakenut seksistä hyväksyntää (heh). Nyt keski-iässä olen pelkuri, mietin tarkkaan kaikkea, pelkään ihmisten ajatuksia ja reaktioita, kärsin liiasta miellyttämisenhalusta...
Se, koska on valmis seksiin, on yksilöllistä. Taatusti on nuoria, jotka ovat valmiita seksiin omien ikätoveriensa kanssa, ja sellaisia jotka eivät ole. Sukupuoli ei vaikuta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku puhuu siitä, mistä minä olen aina puhunut!
Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että tytöt kypsyisivät yhtään sen aikaisemmin (varsinkaan henkisesti) enkä ole koskaan nähnyt MITÄÄN merkkiä siitä, että esimerkiksi 20-vuotiaat tytöt olisivat yhtään sen kypsempiä kuin 20-vuotiaat pojatkaan.
Tuollainen puhe on nimenomaan vaarallista, antakaa tyttöjen olla tyttöjä älkääkä ahtako niitä mihinkään muka-kypsän varhaisaikuisen muottiin!!
Keski-ikäisenä ollaan sitten katkeria, kun nuorena oltiin muka niin ”kypsää”, niin kypsää..Fysiologinen tosiasia on, että puberteetti alkaa tytöillä noin kaksi vuotta aikaisemmin kuin pojilla. Merkkinä tästä on rintojen ja karvoituksen kasvu ja kuukautisten alkaminen. Monilla tytöillä puberteetti alkaa siinä 12 v. Eli pelit ja vehkeet seksiin on , mutta Henkisen kypsyyden laita on toisin.
Sehän just ongelma onkin, että henkinen ja fyysinen kehitys ei kulje samaa tahtia. Heti kun tytöt alkavat näyttää sukukypsiltä heitä aletaan myös kohdella sen mukaisesti. Esim. huomattavasti vanhemmat pojat ja jopa aikuiset miehet alkaa tuijottaa siinä kohtaa, kun tissit vähääkään erottuu paidan läpi ja ympäristön odotukset kypsyystasosta tekee ison harppauksen lyhyessä ajassa. Kuitenkaan se psyykkinen kehitys ei nopeudu vain, koska "näyttää vanhemmalta".
Eikä ne pelit ja vehkeet tod.ole valmiita seksiin heti kuukautisten myötä, edes fysiologisella tasolla. Mm. lantion kasvu sekä vulvan/vaginan kudosten kehittyminen on tuossa vaiheessa vielä kesken. Naisten lisääntymiseen kun ei riitä pelkkä kyky sukusolujen tuottamiseen, vaan kehon pitäisi kyetä myös raskauteen ja synnytykseen. Mihin menee useampi vuosi.
No, oliko ne sun siskot sun mielestä kypsiä ja valmiita seksisuhteisiin missä ollaan tasaveroisesti kypsiä?