Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija

Vierailija
27.06.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html

Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?

Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.

Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.

toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.

Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.

Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.

Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!

Hei nyt seis. Miksi täällä puhutaan vaan aikusten miesten ehdotuksista? Tai jotkut puhuvat kyllä yleisestikin täällä.

Juuri näin. Todella outoa. Pojilla kikkeli kasvaa täyteen mittaansa jo ennen täysi-ikää, jos tässä siitä kikkelin pituudesta on kyse kun vain aikuisista pitäisi varoitella...

Minusta muutenkaan tytöt eivät ole valmiita seksiin vielä edes 18-vuotiaana, eikä sen vielä pitkälle sen jälkeenkään. Silti esim. täällä palstalla ja muualla juuri naiset pakottavat irtoseksiä sun muuta nuorille.

Tai vaikka ei pakoittaisikaan juuri nuorille, aikuisilta nämä jutut opitaan. Voisi naiset, niin kuin miehetkin, hillitä sitä holtitonta seksuaalista käyttäytymistä.

Vierailija
162/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pyritään häivyttämään se tosiasia, että koululaitos suosii tyttöjä. Nämä propagandistit tietävät että asia on niin, mutta eivät halua myöntää sitä ja siksi käyvät vastahyökkäykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pyritään häivyttämään se tosiasia, että koululaitos suosii tyttöjä. Nämä propagandistit tietävät että asia on niin, mutta eivät halua myöntää sitä ja siksi käyvät vastahyökkäykseen.

Koululaitos ei suosi tyttöjä vaan hyvinkäyttäytyviä ja menestyviä lapsia.

Vierailija
164/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 16 vuotias kun minua kuusi vuotta vanhempi mies huumasi minut ja en edelleenkään tiedä siis mitä hän minulle teki. Päädyin hänen luokseen, koska uskoin (nuoren tytön sinisilmäisyydelläni) että hän on ihastunut minuun ja pitää minusta. Lopulta tiedän vain että heräsin hänen sängystään alasti, ja myöhemmin sain kuulla mieheltä, että seksiä oli ollut.

Nyt 10-vuotta myöhemmin olen alkanut muistamaan jotain. Herään painajaisiin.

16-vuotias harvoin on valmis seksiin, varsinkaan itseään vanhemman kanssa. En olisi minäkään ollut, mutta lopulta en saanut edes siitä päättää.

En edes tiennyt että mies teki väärin, koska olin niiin naiivi, enkä osanut vaatia oikeuksiani. Sellainenko on valmis siis seksiin? Kyllä 16-vuotias tyttö on kehitykseltään vielä lapsi. Siinä missä on 16-vuotias poikakin. Nuoria tyttöjä hyväksikäytetään jatkuvasti, koska heidän ajatellaan olevan jo niin fiksuja aikuisia.

Vierailija
165/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi siskoa. Ne alkoi jo 13-vuotiaana kiertämään kartsalla, meikkaamaan ja olemaan poikiin päin. Minä ja kaverit pelattiin 13-vuotiaana keinupalloa ja leikittiin vakoojaa. Meille toi sukupuolivietin ajama käytös tuli vasta siinä 16-17v.

No, oliko ne sun siskot sun mielestä kypsiä ja valmiita seksisuhteisiin missä ollaan tasaveroisesti kypsiä?

Ei tietenkään. Enkä väitä että 13-vuotias olisi sellaiseen kypsä, koska ei tietenkään ymmärrä tekojensa seurauksia. Mutta se kypsyminen on silti syy, että miksi ne teinitytöt notkuu Esson baarissa tupakilla ja kaljalla, kun samanikäiset pojat vielä rakentelee esteratoja Nikko-autolle. Sanomattakin selvää kummassa aktiviteetissa on enemmän vaaroja.

Lasten ja nuorten käyttäytymiseen vaikuttaa paljon myös joukkoonkuulumisen tarve. Essolle mennään siis hegailemaan, koska vaikkapa joku sellainen lapsi, jota muut lapset katsovat ylöspäin hengaa Essolla myös. Sinne ei siis mennä välttämättä siksi, että oikeasti huvittaisi.

Vierailija
166/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että asiasta puhutaan. Jostain syystä tuolla 'tytöt kypsyy poikia aiemmin' on usein puolusteltu sitä jos joku 17-vuotias tai parikymppinen seukkaa 13-vuotiaiden kanssa.

Niin on, mutta se on ollut jo kauan mennyttä aikaa.

Voitko kuvitella 18- vuotiaan pojan seurustelemassa nykyään 14- vuotiasn tytön kanssa ilman että:

1. Tytöstä tehdään lasu.

2. Pojasta tehdään rikosilmoitus.

3. Poikaa pidettäisiin tavattoman nolona.

????

Ei se ole mennyttä aikaa. Käsittääkseni se on nykyään ihan yhtä tavallista kuin aiemminkin.

Vierailija
167/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin 16 vuotias kun minua kuusi vuotta vanhempi mies huumasi minut ja en edelleenkään tiedä siis mitä hän minulle teki. Päädyin hänen luokseen, koska uskoin (nuoren tytön sinisilmäisyydelläni) että hän on ihastunut minuun ja pitää minusta. Lopulta tiedän vain että heräsin hänen sängystään alasti, ja myöhemmin sain kuulla mieheltä, että seksiä oli ollut.

16-vuotias harvoin on valmis seksiin, varsinkaan itseään vanhemman kanssa. En olisi minäkään ollut, mutta lopulta en saanut edes siitä päättää.

En edes tiennyt että mies teki väärin, koska olin niiin naiivi, enkä osanut vaatia oikeuksiani. Sellainenko on valmis siis seksiin? Kyllä 16-vuotias tyttö on kehitykseltään vielä lapsi. Siinä missä on 16-vuotias poikakin. Nuoria tyttöjä hyväksikäytetään jatkuvasti, koska heidän ajatellaan olevan jo niin fiksuja aikuisia.

Kyllä juuri näin. Jos jonkun ikäisen kanssa 16-vuotias on valmis seksiin niin omanikäisensä kanssa. Jotkut ovat ja jotkut eivät.

Vierailija
168/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Helsingin Sanomien tiedetoimituksen esimies Jukka Ruukki nosti esiin opettajien merkityksen poikien ja tyttöjen välisiin eroihin kouluissa. Hänen siteeraamansa tutkimuksen mukaan tytöt saavat onnistumisistaan parempia kouluarvo­sanoja kuin pojat, mutta sukupuolten väliset erot supistuvat, mikäli kokeet arvioidaan nimettömästi."

https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8279…

Vierailija
169/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Tässä sinulle pari lähdettä.

"Helsingin Sanomien tiedetoimituksen esimies Jukka Ruukki nosti esiin opettajien merkityksen poikien ja tyttöjen välisiin eroihin kouluissa. Hänen siteeraamansa tutkimuksen mukaan tytöt saavat onnistumisistaan parempia kouluarvo­sanoja kuin pojat, mutta sukupuolten väliset erot supistuvat, mikäli kokeet arvioidaan nimettömästi."

https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8279…

Tutkimus: Tytöille parempi koulutodistus samoilla tiedoilla

https://yle.fi/uutiset/3-5807803

Vierailija
170/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin. Jos jonkun ikäisen kanssa 16-vuotias on valmis seksiin niin omanikäisensä kanssa. Jotkut ovat ja jotkut eivät.

Ei ole omankaan ikäisen kanssa. Miksi se eroaisi?

Vierailija
171/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin joku puhuu siitä, mistä minä olen aina puhunut!

Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että tytöt kypsyisivät yhtään sen aikaisemmin (varsinkaan henkisesti) enkä ole koskaan nähnyt MITÄÄN merkkiä siitä, että esimerkiksi 20-vuotiaat tytöt olisivat yhtään sen kypsempiä kuin 20-vuotiaat pojatkaan.

Tuollainen puhe on nimenomaan vaarallista, antakaa tyttöjen olla tyttöjä älkääkä ahtako niitä mihinkään muka-kypsän varhaisaikuisen muottiin!!

Keski-ikäisenä ollaan sitten katkeria, kun nuorena oltiin muka niin ”kypsää”, niin kypsää..

Fysiologinen tosiasia on, että puberteetti alkaa tytöillä noin kaksi vuotta aikaisemmin kuin pojilla. Merkkinä tästä on rintojen ja karvoituksen kasvu ja kuukautisten alkaminen. Monilla tytöillä puberteetti alkaa siinä 12 v. Eli pelit ja vehkeet seksiin on , mutta Henkisen kypsyyden laita on toisin.

12 vuotta on keskimääräistä myöhäisempi aika puberteetille. Siinä iässä puberteetti yleensä loppuu, ei ala. Itselläni alkoi puberteetti 9-vuotiaana ja loppui 11-vuotiaana. Henkinen murrosikä oli 14-vuotiaana. En ole koskaan uskonut siihen, että tytöt kehittyisivät henkisesti yhtään sen aikaisemmin kuin pojatkaan.

Vierailija
172/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?

Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.

Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.

toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.

Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.

Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.

Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!

Hei nyt seis. Miksi täällä puhutaan vaan aikusten miesten ehdotuksista? Tai jotkut puhuvat kyllä yleisestikin täällä.

Juuri näin. Todella outoa. Pojilla kikkeli kasvaa täyteen mittaansa jo ennen täysi-ikää, jos tässä siitä kikkelin pituudesta on kyse kun vain aikuisista pitäisi varoitella...

Minusta muutenkaan tytöt eivät ole valmiita seksiin vielä edes 18-vuotiaana, eikä sen vielä pitkälle sen jälkeenkään. Silti esim. täällä palstalla ja muualla juuri naiset pakottavat irtoseksiä sun muuta nuorille.

Tai vaikka ei pakoittaisikaan juuri nuorille, aikuisilta nämä jutut opitaan. Voisi naiset, niin kuin miehetkin, hillitä sitä holtitonta seksuaalista käyttäytymistä.

Tämä! Naiset nykyään itse voimaantuvat ja ylistävät holtitonta seksuaalista käyttäytymistä ja sitten lapset oppivat heiltä ja yhteiskunnalta sitä. Seksi vain aikuisille parisuhteeseen!

Vierailija
173/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Tytöille parempi koulutodistus samoilla tiedoilla

https://yle.fi/uutiset/3-5807803

Whataboutisti vauhdissa. Tuo on kumottu, myös pojat hyötyvät mukautuvasta ja hyväkäytöksisestä luonteesta.

Nyt puhutaan siitä, onko oikein työntää niin fyysisesti kuin psyykkisestikin keskenkasvuisia tyttöjä aikuisen rooliin ja vastuuttaa aikuisten käytöksestä. Täällä raikuu raamattuvyöhyke - ketju on täynnä ikänsä puolesta (ei kaikilta osin psykologisesti) aikuisia miehiä, joiden mielestä kehittyvät tytöt ovat ihan tosi kypsiä s*ksiin aikuisten kanssa mutta kaikkeen mahdolliseen muuhun eivät.

Vierailija
174/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viestiketju on kyllä kunnon WTF-osastoa. Keskenkasvuiset tytöt valitsevat sen, että aikuiset miehet lähentelee (niin, pitikö aloittaa se puberteetti jo alakoulussa?) ja ovat vastuussa sen seurauksista (mikä kyllä valitettavasti on totta biologisten realiteettien vuoksi...). Ja tällä on jotain tekemistä kikkelin koon kanssa miten? Ja onko ne naiset nyt täysivaltaisia- JA vastuullisia aikuisia heti puberteetin alettua vai kykenemättömiä seksielämään yli 18-vuotiainakin?

Vierailija
175/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten naiset valtaavat yliopistot ja miehiä niissä näkee vähemmän? Sama pätee myös eliittilukioihin.

Vierailija
176/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina yläasteaikoinani osa tytöistä kävi Helsingissä hankkimassa taskurahaa vaateisiin-, muotiin ym. vanhimmalla ammatilla. Nykyaikana nuorten suhde seksiin on erilainen kuin omilla vanhemmilla ja ikävä kyllä tässä asiassa katse kääntyy vahvasti vanhempien suuntaan.

Vierailija
177/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten naiset valtaavat yliopistot ja miehiä niissä näkee vähemmän? Sama pätee myös eliittilukioihin.

Poikia pitää potkia enemmän persuksille myös koulujen toimesta ja tyttöjä puolestaan vähemmän. Poikien hölmöilyjä katsotaan liian pitkään ja herkästi läpi sormien ja se pleikkaohjain saa olla kädessä vielä silloinkin, kun tilalla pitäisi olla koulukirja. Osa pojista tarvitsee auktoriteettiä joka puskee eteenpäin.

Vierailija
178/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki on niin yksilöllistä, mutta yleistyksiä tietenkin tehdään.

Itse 13 -vutoiaana koin todella ahdistavalta, kun aikuiset miehet kävelivät kadulla ohi ja tekivät "boing, boing" -ääniä. Rintani kasvoivat nuorena heti todella isoiksi.

Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.

Se mikä minusta on outoa nykyään on se myöhäinen ulostulos, varsinkin tilanteissa, joihin sinua ei ole pakotettu. Jos 16-18 -vuotias omasta tahdostaan harrastaa seksiä ja aamulla se kaduttaa, niin minusta on väärin syyttää sitä toista hyväksikäytöstä.

Koko ajan vaan toistetaan kuinka aikuisten pitäisi tietää paremmin, mutta tosiasia on, että mistä se aikuinenkaan voisi tietää, jos toinen ihan omaehtoisesti lähtee mukaan?

Minä olin silloin 16 -vuotiaana täysin valmis ja tietoisen siitä mitä teen. Kaikki eivät ole, mutta mistä se toinen voi sen sinun puolestasi tietää? Jos minä 25 -vuotiaana olisin tavannut baarissa juuri 18 vuotta täyttäneen miehenalun, joka osoittaa kiinnostusta ja päädymme sitten vaikka suhteeseen, niin tietenkin oletan, että mies on siinä ihan omasta tahdostaan.

Onhan se nyt sitten kätevää vuosia myöhemmin tuli syyttelemään hyväksikäytöstä.

Ja nykykulttuurissa, #metoon vallitessa oikeasti välillä mietin millaista olisi olla mies, kun tuntuu, että viheltelykin on joillekin ahdistelua. Jos minulle on joku vihellellyt niin olen ottanut sen imarteluna (jos mies miellyttänyt silmää) ja antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ovat olleet esim. Muuten ärsyttäviä.

Ja #metoo on hyvä juttu. Itse joudun lapsena pedofiilin ahdistelemaksi tarhamatkalla (silloin, kun vielä tarhasta sai lähteä yksin kotiin) ja minut on myös raiskattu päälle parikymppisenä, eli ei ole kysy siitä, ettenkö tietäisi mitä hyväksikäyttö on.

Kyllä minulla oli tajua silloin 16-20 -vuotiaana oikeasta ja väärästä, omasta vastuusta, enkä tehnyt asioita, joita en olisi halunnut ja jos olikin joskus aamulla morkkis, niin Itse olin kyllä vastuussa omista päätöksistäni. Turha siitä muita syyttää.

Vierailija
179/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän rooli tytön kehittymisessä on tärkeä. Jos isä on etäinen, kuten Suomessa usein on, tyttö etsii helpommin hyväksyntää muilta miespuolisilta.

Vierailija
180/224 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki on niin yksilöllistä, mutta yleistyksiä tietenkin tehdään.

Itse 13 -vutoiaana koin todella ahdistavalta, kun aikuiset miehet kävelivät kadulla ohi ja tekivät "boing, boing" -ääniä. Rintani kasvoivat nuorena heti todella isoiksi.

Mutta, kun 16 -vuotiaana harrastin, omasta halustani, seksiä ensimmäisen kerran 24v miehen kanssa, niin olin siihen täysin valmis. Edelleen tänäkään päivänä, lähes 20v myöhemmin, en kadu asiaa yhtään tai koe, että minua olisi käytetty hyväksi. Mieskin otti huomioon, että oli ensimmäinen kertani ja oli oikein ihana.

Se mikä minusta on outoa nykyään on se myöhäinen ulostulos, varsinkin tilanteissa, joihin sinua ei ole pakotettu. Jos 16-18 -vuotias omasta tahdostaan harrastaa seksiä ja aamulla se kaduttaa, niin minusta on väärin syyttää sitä toista hyväksikäytöstä.

Koko ajan vaan toistetaan kuinka aikuisten pitäisi tietää paremmin, mutta tosiasia on, että mistä se aikuinenkaan voisi tietää, jos toinen ihan omaehtoisesti lähtee mukaan?

Minä olin silloin 16 -vuotiaana täysin valmis ja tietoisen siitä mitä teen. Kaikki eivät ole, mutta mistä se toinen voi sen sinun puolestasi tietää? Jos minä 25 -vuotiaana olisin tavannut baarissa juuri 18 vuotta täyttäneen miehenalun, joka osoittaa kiinnostusta ja päädymme sitten vaikka suhteeseen, niin tietenkin oletan, että mies on siinä ihan omasta tahdostaan.

Onhan se nyt sitten kätevää vuosia myöhemmin tuli syyttelemään hyväksikäytöstä.

Ja nykykulttuurissa, #metoon vallitessa oikeasti välillä mietin millaista olisi olla mies, kun tuntuu, että viheltelykin on joillekin ahdistelua. Jos minulle on joku vihellellyt niin olen ottanut sen imarteluna (jos mies miellyttänyt silmää) ja antanut mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ovat olleet esim. Muuten ärsyttäviä.

Ja #metoo on hyvä juttu. Itse joudun lapsena pedofiilin ahdistelemaksi tarhamatkalla (silloin, kun vielä tarhasta sai lähteä yksin kotiin) ja minut on myös raiskattu päälle parikymppisenä, eli ei ole kysy siitä, ettenkö tietäisi mitä hyväksikäyttö on.

Kyllä minulla oli tajua silloin 16-20 -vuotiaana oikeasta ja väärästä, omasta vastuusta, enkä tehnyt asioita, joita en olisi halunnut ja jos olikin joskus aamulla morkkis, niin Itse olin kyllä vastuussa omista päätöksistäni. Turha siitä muita syyttää.

Ja jatkan sen verran vielä, että koulussa olin aina kympin oppilas ja olen korkeasti koulutettu, jos sillä jotain merkitystä. Ei kaikkien tarvitse olla traumatisoituja nuorena aloitetusta seksistä vanhemman miehen kanssa. En myöskään vihaa miehiä siksi, että yksi heistä minut raiskasi.

Ja siis tosiaan kyseessä vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Hyväksyn sen, että ihmiset erilaisia. Halusin vain tuoda esille, että ei se 16 -vuotiaskaan aina ole ihan lapsi enää, vaikka ei olisikaan kypsä.

-sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi