IS: Tytöt eivät kypsy poikia aikaisemmin – uskomus on huuhaata, ja puhe kypsyydestä voi olla jopa vaarallista, sanoo asiantuntija
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008064812.html
Mitäs mieltä äidit on. Pitääkö asiantuntijan lausunto paikkansa. Vai onko kyse pelkästä feminismistä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Tytöt kypsyvät poikia aikaisemmin” on lähinnä setämiesten juoni saada nuorempia naisia, etenkin kun tuota typerää mantraa ulotetaan koskemaan jo täysi-ikäisiin nuoriin joilla murrosikä lopuillaan tai ohi.
Osa naisista sitten mielellään nielee syötin, ja hyötyväthän he siitä taloudellisesti jos setämies maksaa.
Miten selität , että kaikki opettajat selostaa samaa? Joku agenda saada tytöt pedofiilien ansaan?
No äläpä. Minulla, viisikymppisellä heterolla naisopettajalla, ei kyllä ole mitään halua seksualisoida teinityttöjä tai tuupata heitä suhteisiin, vaikka kokemukseni mukaan keskimäärin 14-vuotias tyttö on olemukseltaan ja käytökseltään 14-vuotiasta poikaa kypsempi. Lapsia ovat molemmat silti.
Mitä nyt henkinen kypsyminen edes on. Eri ihmiset pitävät eri ominaisuuksia lapsellisuutena.
Kaunisnainen-- kirjoitti:
Ehkä tämä koskettaa minun kaltaisia eli yläaste iässä keskiarvo oli 9.9. Olen nainen ja tällä siis haetaan, että kympit yläaste iässä tekivät minusta silti Pikkulapsen. Voin sanoa ettei pidä paikkaansa jo 14 vuotiaana kuljin kaverien kanssa ns limudiskoissa ja tavoite oli selkeä:löytää poikaystävä. Ei se hihittäminen riittänyt vaan sitä oli seksuaalinen olento ja koin, että minulla on oikeuksia ja tarvitsen sen oikean rinnalleni. En tiedä veinkö sitten muita ikäisiäni ns liian kypsään tilaan tavoitteellisuudellani, en tiedä.
Jaa. Olen nainen ja älykkyys on ominaisuuteni ja en vieläkään yli kolmekymppisenä koe tarvitsevani "miestä rinnalleni" enkä hihittele miesten perässä.
Parisuhde voi olla ok, jos löytyy tasaveroinen kumppani ystäväksi yhdessä viettämään arkipäiviä, mutta mikään ehdoton tarve ei ole "miehiä rinnalle" etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?
Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Tytöt kypsyvät poikia aikaisemmin” on lähinnä setämiesten juoni saada nuorempia naisia, etenkin kun tuota typerää mantraa ulotetaan koskemaan jo täysi-ikäisiin nuoriin joilla murrosikä lopuillaan tai ohi.
Osa naisista sitten mielellään nielee syötin, ja hyötyväthän he siitä taloudellisesti jos setämies maksaa.
Miten selität , että kaikki opettajat selostaa samaa? Joku agenda saada tytöt pedofiilien ansaan?
No äläpä. Minulla, viisikymppisellä heterolla naisopettajalla, ei kyllä ole mitään halua seksualisoida teinityttöjä tai tuupata heitä suhteisiin, vaikka kokemukseni mukaan keskimäärin 14-vuotias tyttö on olemukseltaan ja käytökseltään 14-vuotiasta poikaa kypsempi. Lapsia ovat molemmat silti.
Mutta vaadit tytöiltä vähän enemmän?
Vai miksi jauhat tuota p askaa oppilaille?
Tai miksi ylipäätään yleistät keskimääräisyyksien perusteella jotain oppilaslaumaa, jonka pitäisi olla sinulle esim. 20 yksilöä eikä lauma jotka ovat keskimäärin jonkinlaisia.
Minä en ollut se kypsä järkevä kiltttityttö ja todella, siis erittäin syvästi inhoan opettajia joilla on tuollaisia asenteita edes ajatusten tasolla.
Samoin tuntuvat unohtavan kokonaan ne pikkuprofessori-pojat, joita kyllä on.
Opettajat näkevät jostain syystä vain ne riehuvat höhöttelevät lätkäjätkät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös suojaikäraja on todella kyseenalaisen matala ei pelkästään globaalisti vaan myös Suomessa. Onko oikeasti miehissä jotenkin erityisen paljon pedofiilejä vai miksi ihmeessä 16-vuotiaalle - fyysisesti ja henkisesti täysin lapsen tasolla olevalle LAPSELLE annetaan päätäntävalta harrastaa seksiä aikuisen kanssa?
Muissa EU maissa on suojaikäraja 14-16 joten ei 16 ole mitenkään erityisen matala. 16-vuotiaat tytöt ovat
yleensä fyysisesti naisen tasolla esim voivat tulla raskaaksi, eivät enää kasva pituutta ja lantio ei enää levene. Henkisesti he ovat jo niin kypsiä, että ovat vastuussa omista teoistaan. Pedofiilit ovat kiinnostuneita alle murrosikäisistä, joten he eivät ole kiinnostuneita 16-vuotiaista.Itse asiassa 16-vuotiaan kehokaan ei ole vielä täysin kehittynyt. Kuten sanottua, raskaus ja synnytyskin ovat 16-vuotiaalle isompi riski kuin yli 20-vuotiaalle. Jotkut ovat tuossa iässä sitä paitsi todella lapsenvartaloisia vielä. Tuossa iässä teineillä voi olla isojakin eroja fyysisessä kehityksessä, esimerkiksi minä olin jo aika aikuismainen kropaltani mutta jotkut luokkatovereistani olivat ihan pikkuisia, olisivat menneet 12-vuotiaasta.
Henkisestä kehityksestä nyt ei luulisi tarvittavan edes puhua. Ihmisen aivotkin kehittyvät noin 25-vuotiaaksi. Jostain syystä 16-vuotias ei myöskään saa esimerkiksi äänestää tai edes ajokorttia, mutta silti netti on täynnä miesten kirjoituksia siitä kuinka 16-vuotias on täysin kypsä aikuinen -kunhan kyse on tytöstä ja kunhan kyse on seksikumppanista....
-eri
Äänestäminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja liikenteessä menehtyy paljon enemmän ihmisiä kuin synnytyksessä.
Eli silloinhan myönnät, että 16-vuotias EI ole henkisesti kypsä kun ei sitä voi yhteiskunnallisista asioista päättämään eikä liikenteeseen päästää. Vaikka kuitenkin juuri sitä, että 16-vuotias on muka aikuinen, te miehet käytätte sen puolusteluna että haluatte 16-vuotiaita seksisuhteeseen.
Hups.
Seksisuhteessa on vähemmän riskejä kuin äänestämisessä tai auton ajamisessa, joten sen saa aloittaa aikaisemmin.
Niin että se ei käy, että jotain teinilikkoja päästettäisiin äänestämään, koska sehän vaikuttaa miehiinkiin, mutta kyllä niitä aina hyväksikäyttää voi kun sehän vahingoittaa vain niitä itseään? Kuka nyt tyttöjen hyvinvoinnista piittaisi!
Ei ole lähtökohtaisesti hyväksikäyttöä jos kyseessä 16-vuotias.
Kyllä se eettiseltä kannalta on jos toinen osapuoli on aikuinen, vaikka laillista onkin.
Sinä kun et ole ollut 16-vuotias tyttö niin ehkä kannattaisi kuunnella naisten kokemuksia tästä asiasta.
Miksi 16-vuotiaan tytön ja 18-vuotiaan Miehen (isolla ämmällä) suhde on hyväksikäyttöä? Ne väitteet pitää perustella jos haluaa nostaa itsensä auktoriteetiksi.
On vain laki, ja sitten on ihmisten omat mielipiteet siitä mikä on hyväksikäyttöä vaikka olisi laillista, ja ne on kaikilla omat. Jonkun mielestä jopa 16 ja 17 on hyväksikäyttöä, koska toinen on nuori ja toinen vanhempi vaikkakin vain nimellisesti, jonkun mielestä edes 16 ja 50 ei ole hyväksikäyttöä, koska se on laillista ja molemmat sukukypsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko täällä kommentoivilla miehillä tyttäriä? Tunnetteko te halua suojella heitä aikuisilta miehiltä vai oletteko te sitä mieltä, että mitäs läksit, oma vika myös tyttärienne kohdalla?
Tottakai olen tyttärelleni opettanut, että hän on ensisijaisesti itse vastuussa valinnoistaan ja niiden seurauksista.
Se on jännä, että keskenkasvuiselta tytöltä aina tässä asiassa odotetaan enemmän vastuuta kuin aikuiselta mieheltä. Seksiä ei nähdä aikuisen miehen valintana ollenkaan (ilmeisesti miehet ovat omasta mielestään tahdottomia otuksia jotka kulkevat läpi elämänsä sukupuolielimensä johdattamina kuin uroshirvi kiima-aikaan) vaan pelkästään tytön valintana.
Samalla tavalla on miehen vastuulla, ettei hänelle itselleen tule morkkista.
Vierailija kirjoitti:
Aivoista ei ehkä riittävästi tiedetä, mutta hormonien mittaaminen on kyllä ihan eksaktia tiedettä. Munasarjat alkavat erittää estrogeenia keskimäärin pari vuotta aiemmin kuin kivekset testosteronia. Näin on vaikka intersektionaaliset feministit näköjään kuinka toivoisivat toisin. Hormonit vaikuttavat paitsi kehoon, niin myös aivoihin ja sitä kautta käytökseen.
Mitään tuosta ei voi faktoilla kiistää. Alapeukku sitten tarkoittanee, että tätä luonnonlakia tuntuu vaikealta hyväksyä.
Ja se, että keho tuottaa estroogenia ei ole mikään kypsyyden merkki.
Ps. Suurimmalla osalla tytöistä alkaa kuukautiset noin 12-13-vuotiaana. Nykyaikana kuukautisten alkamisikä on aikaistunut parilla vuodella. Ympäristötekijöillä epäillään olevat vaikutusta siihen.
Ainoa huomattava sukupuoliero tässä on se, että naisen seksuaalisuus on altis traumatisoitumaan ja tätä eivät miehet ymmärrä, koska heillä on seksuaalisesti paljon paksumpi nahka.
Tytöt voivat kehittyä joissain asioissa nopeammin kuin pojat, mutta nimenomaan seksuaalisesti tulevat paljon poikia jäljessä.
Vaikka on nuoret miehetkin tietysti seksuaalisuudeltaan joskus tosi hauraita, aivan kuten nuoret naisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska seksissä on kyse myös sen toisen, elävän ja tuntevan ihmisen tunteista, ei seksisuhteeseen koskaan voi lähteä vain sillä asenteella, että kaikki on ok kunhan vain Minulle ei tule tästä huonoja seurauksia. On otettava huomioon myös se, että toiselle voi tulla vaikka itsellä olisi kivaa. Omaa seksuaalisuuttaan saa toteuttaa niin kauan kuin sillä ei vahingoiteta muita. Seksissä ihminen ei ole vastuussa vain itsestään, vaan hän ei saa myöskään aiheuttaa vahinkoa toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi ylipäätään yleistät keskimääräisyyksien perusteella jotain oppilaslaumaa, jonka pitäisi olla sinulle esim. 20 yksilöä eikä lauma jotka ovat keskimäärin jonkinlaisia.Minä en ollut se kypsä järkevä kiltttityttö ja todella, siis erittäin syvästi inhoan opettajia joilla on tuollaisia asenteita edes ajatusten tasolla.
Opettajat näkevät jostain syystä vain ne riehuvat höhöttelevät lätkäjätkät?
Huokaus. Se, että näen keskimäärin eroja, ei meinaa etten havaitse oppilaiden olevan yksilöitä.
Kuinka moni teistä edes tuntee ketään teinejä? Täällä ollaan niin asiantuntijaa, kun on itse oltu murkkuja joskus muinoin tai kotona on yksi. Minä vietän kaikki päiväni kyseisen kohderyhmän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska seksissä on kyse myös sen toisen, elävän ja tuntevan ihmisen tunteista, ei seksisuhteeseen koskaan voi lähteä vain sillä asenteella, että kaikki on ok kunhan vain Minulle ei tule tästä huonoja seurauksia. On otettava huomioon myös se, että toiselle voi tulla vaikka itsellä olisi kivaa. Omaa seksuaalisuuttaan saa toteuttaa niin kauan kuin sillä ei vahingoiteta muita. Seksissä ihminen ei ole vastuussa vain itsestään, vaan hän ei saa myöskään aiheuttaa vahinkoa toiselle.
On mahdotonta tietää onko toisella seuraavana aamuna morkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisaalta äidin on helpompi varoittaa omaa tytärtään kuin saada kaikki miehet muuttamaan käytöstään.
Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.
Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi ylipäätään yleistät keskimääräisyyksien perusteella jotain oppilaslaumaa, jonka pitäisi olla sinulle esim. 20 yksilöä eikä lauma jotka ovat keskimäärin jonkinlaisia.Minä en ollut se kypsä järkevä kiltttityttö ja todella, siis erittäin syvästi inhoan opettajia joilla on tuollaisia asenteita edes ajatusten tasolla.
Opettajat näkevät jostain syystä vain ne riehuvat höhöttelevät lätkäjätkät?Huokaus. Se, että näen keskimäärin eroja, ei meinaa etten havaitse oppilaiden olevan yksilöitä.
Kuinka moni teistä edes tuntee ketään teinejä? Täällä ollaan niin asiantuntijaa, kun on itse oltu murkkuja joskus muinoin tai kotona on yksi. Minä vietän kaikki päiväni kyseisen kohderyhmän kanssa.
On täällä muillakin enemmän kokemusta kuin oma tai omien lasten murrosikä.
Nuoret pojat saavat kasvaa seksuaalisuuteensa useammin oman aikataulunsa mukaan.
Siksi, että heitä harvemmin aikuiset ahdistelevat seksuaalisesti, kun miehet on yleensä tyttöjä ahdistelemassa. Tällä palstallakin aikuiset miehet puhuu sen puolesta, että tytöt kypsyisi nuorina ja heitä saisi seksuaalisesti häiritä.
Tyttöjenkin pitäisi saada kasvaa oman aikataulunsa mukaan. Tyttöjen paljastavat vaatteet ei tarkoita kyvykkyyttä seksiin, vaan se tulee vasta paljon myöhemmin, vasta vanhempana.
Onkohan miehet pojista samaa mieltä, että heitä saisi seksuaalisesti häiritä jo nuorina ja, että se olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain varoitukset ja neuvot isältä, oli hyvä juttu ja toimin niiden mukaan. Suojasi minua varmasti tietyiltä jutuilta.
Toki tuo isän neuvojen tehokkuus vaati sen, että pidin isää viisaana ja kunnioitin häntä.
Kunpa kaikki isät varoittaisivat tyttäriään aikuisten seksuaalisilta ehdotuksilta!
Mulla on kaksi siskoa. Ne alkoi jo 13-vuotiaana kiertämään kartsalla, meikkaamaan ja olemaan poikiin päin. Minä ja kaverit pelattiin 13-vuotiaana keinupalloa ja leikittiin vakoojaa. Meille toi sukupuolivietin ajama käytös tuli vasta siinä 16-17v.
Nykyään se on "seksuaalinen trauma" jos tulee morkkis.
Huh, onneksi itselläni ei ollut sellaisia opettajia.
Luojan kiitos!
Mutta moni aikuinenkin nainen on aivopesty lampuli, ehkä ne opettajat on sellaisia.