Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä 611€, vaikka olen yli 20 vuotta työtä tehnyt, urani huipulla oleva korkeakoulutettu 44 v nainen

Vierailija
27.06.2021 |

Naurattaisi, ellei itkettäisi.

Kommentit (194)

Vierailija
161/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruu kirjoitti:

Onkohan tää ap nyt jokin erehdys?

Olen saman ikäinen ja ollut työttömänä aimo siivun + kahdesta lapsesta pitkään kotona. Kertymä 950 ja arvio tulevasta eläkkeestä melkein kolme donaa. Mitään hirmupalkkaa en kyllä opettajana ole koskaan saanut, ei sekään selitä. 

Täytyy olla iso palkka, jos tuollainen eläke. Kaupan alalla bruttopalkka vuodessa 26000 ja lyhyemmät lomat, vuorotyö. Suomen verorahat menee julkisen palkkoihin ja eläkeläisiin.

Vierailija
162/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KuntoutusTUKI on, kuntoutusraha ei. Kuntoutustuessa ei ole mitään vähintään 40% veroa.

Kyllä on googlaa. Esim minun tapauksessani. Sain siis 1-vuoden määräaikaisen sairaseläkkeen nykyiseltä nimeltään määräaikainen kuntoutustuki. Ja sen vero on aina 40%, jos se maksetaan ” eläkeläiselle ”....siis minun tapauksessani sairaseläkeläiselle. Olenhan siis sairas ja kai eläkeläinenkin nyt...tai tarkemmin vasta elokuun alusta. Siihen saakka saan vielä sairaspäivärahaa, joka on vajaa 3-tonnia - vero, joka on huomattavasti pienempi, kuin tulevasta kuntotustuesta/sairaseläkkeestä eli vero sitten 40%

Ja tämä teksti:Eläkkeensaajalle maksettavaa kuntoutusrahaa verotetaan aina 40 %:n mukaan.

He käyttävät sanaa kuntousrahaa ja kuntoutustuki siinä samassa kirjelmässä.

Joka tapauksessa (kuten sinulle on täällä jo selitetty) tuo 40 % ei ole lopullinen vero, vaan korkeintaan ennakonpidätyksessä käytetty prosentti. 2300 euron eläkkeessä/kuntoutustuessa lopullinen vero on selvästi alle 30 % (esim. Helsingissä tai Espoossa 22-23 %, jos ei ole vähennyksiä). Tämä toki sillä edellytyksellä, että ei ole vuoden aikana muita tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuoret tekevät työmarkkinatukitöitä ja palkkatukitöitä niin he eivät pysty käymään parturissa eikä ravintoloissa. Kun eläkeläisten määrä jossain kohtaa vähenee niin yritykset loppuu. Eläkeläiset on iso asiakaskunta.

Ostan kaupasta hiusvärin 4 kertaa vuodessa, väripurkki 15 euroa, puoliso laittaa sen päähäni ja leikkaa hiusten latvat. Säälittää nuo yritykset tulevaisuudessa kun eläkeläiset vanhenee ja meillä nuoremmilla ei ole rahaa. Toivottavasti ei ole omistusasuntoja yrittäjillä tai velkaa.

Minä ostan väripurkin hintaan n. 9 e n. 4 kertaa vuodessa, levitän sen itse ja leikkaan myös hiukset itse. Hiuksia pesen vain n. 2 kertaa kuussa. Hiuksiin vuodessa ehkä n. 50 e.

Mitä ihmettä - kyllä monet meistä nuorista käy töissä ja myös kampaajallakin. Käyn kampaajalla noin 6 viikon välein. Yleensä laitetaan tyviväri ja siistitään latvat, joskus tehdään jotain muutakin, kuten kevytväri pintaan tai raitoja tai leikataan vähän enemmän. Laskua tulee noin 100 e/kk. Käyn töissä ja hyvin siihen on varaa. Ravintolassa käyn syömässä noin kerran viikossa, tosin viime aikoina suosinut enemmän kotiin ostettavia aterioita kuin ravintolassa paikan päällä syömistä. Mitään baaritouhua en harrasta ollenkaan. 

Vierailija
164/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on kertynyt eläkettä

3 791 €/kk

Alin eläkeikäsi (vahvistettu)  65v

Arvioitu eläkkeesi: 4 510 €/kk

Tavoite-eläkeikäsi (arvio) 66v 8kk

Arvioitu eläkkeesi: 5 044 €/kk

Ylin eläkeikäsi (vahvistettu) 70v

Arvioitu eläkkeesi:  6 191 €/kk

Vierailija
165/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KuntoutusTUKI on, kuntoutusraha ei. Kuntoutustuessa ei ole mitään vähintään 40% veroa.

Kyllä on googlaa. Esim minun tapauksessani. Sain siis 1-vuoden määräaikaisen sairaseläkkeen nykyiseltä nimeltään määräaikainen kuntoutustuki. Ja sen vero on aina 40%, jos se maksetaan ” eläkeläiselle ”....siis minun tapauksessani sairaseläkeläiselle. Olenhan siis sairas ja kai eläkeläinenkin nyt...tai tarkemmin vasta elokuun alusta. Siihen saakka saan vielä sairaspäivärahaa, joka on vajaa 3-tonnia - vero, joka on huomattavasti pienempi, kuin tulevasta kuntotustuesta/sairaseläkkeestä eli vero sitten 40%

Ja tämä teksti:Eläkkeensaajalle maksettavaa kuntoutusrahaa verotetaan aina 40 %:n mukaan.

https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko

Kuntoutustuki ja kuntoutusraha eivät ole sama asia.

Vierailija
166/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.

T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-verotus

Nämä ovat aivan eri asioita

- kuntousraha

- kuntoutustuki (väliaikainen)

- työkyvyttömyyseläke (pysyvä)

T. TK-eläkkeellä oleva 30v ja veroa menee 3%

Vierailija
167/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli KUNTOUTUSTUEN, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. KUNTOUTUSTUKI voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

Ei ole sama asia.

KuntoutusRAHA ja ja kuntoutusTUKI ovat 2 eri asiaa.

Vierailija
168/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todennäköisesti tulkinnut kirjeen tekstin väärin. Kuntoutusrahalla tarkoitetaan rahaa, joka sinulle maksettaisiin eläkkeen sijaan tai lisäksi siltä ajalta, kun olet kuntoutuksessa (esim. jossain hoitolaitoksessa). Kuntoutustuki on eri asia, ja siinä ei ole mitään 40 %:n veroa.

Vierailija
169/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se villakoiran ydin paljastuu. Suurten ikäluokkien pajatson putsaus.

Mä olen apn kanssa liki samoissa eli 47v ja 690e kertymä ja ennuste 1350e. Eli akateemisen, ylempää asiantuntijatyötä tekevän ihmisen koko uran ”palkka” on 1350e eläke. Tämä oletuksella että jään normaalissa eläkeiässä eläkkeelle ja teen töitä loppuun asti. Eläkeikäni 66v.

Vertailu:

Boomer isäni jäi 58v iässä valtion erikoiseläkkeelle. Silloin oli erilaisia eläkejärjestelmiä tietyille virkamiehille, palkintona virkavuosista. Isä on merkonomi. Pohjatason suorittavia töitä. Sen eläke on 2300e kuussa.

Eli siis paljon huonommalla koulutuksella, paljon pienemmällä palkalla, liki 10v nuoremmalla eläkeiällä boomeri vetäisee tonnin enemmän eläkettä kuin paljon paremmin tienaava lapsensa.

Reilukerho.

Se reilukerholainen elätti sua keskimäärin 18 vuotta. Tulisiko elatustasi tämän toimesta vielä jatkaa, jotta tuntisit tulevasi hieman reilummin kohdelluksi.

Ahneus, pihiys ja kateus... rumaa, tosi rumaa.

Se reilukerholainen boomeri kylläkin kaltoinkohteli ja pieksi minua 18v ajan. Tuo ikäluokka oli usein umpipaskoja vanhempia.

Valitettavasti tuossa on perää.

Ääretön saituus ja omaisuuden kerääminen kaiken elämästä nauttimisen kustannuksella on jotain, mitä en omissa vanhemmissani lämmöllä muista. Eipä tule oltua tekemisissä. Nöyryyttäminen oli ihan yleinen kasvatuskeino yhdistettynä välinpitämättömyyteen. Juuri siksi koetan nauttia elämästäni nyt viisissäkymmenissä, jonkun roposen sivuun pistäen.

Vierailija
170/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Kuntoutustuki voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

Höpö höpö.

Tuossa puhutaan kuntoutustuesta!

Eikä se ole kuntoutusraha. Ihan eri asia.

Vierailija
171/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin me kolmi-nelikymppiset tullaan mitään eläkkeitä saamaan. Edes takuueläkkeitä. Töitä pitäisi painaa siihen asti kunnes viikatemies iskee. 

Dragi kertoi juuri tukipaketeista tulevan pysyviä. Eläkeyhtiöiden varat tarvitaan Italiaan.

Näin, ja kun tiedetään sekin, että keskimäärin tavallinen italialainen on varakkaampi kuin tavallinen suomalainen ja heillä huomattavasti matalammat verot ja elämisen kulut, niin mahtavat he itsekin ihmetellä, että miten pölkkypäiset ja hyväuskoiset suomalaiset suostuvat olemaan heidän juhliensa ja helpon elämänsä maksajia... Joku tähän varmaan kimittää, että Italia on korviaan myöten veloissa ja se koronakin vielä, mutta itsehän ovat elelleet yli varojensa ja hoitaneet taloutensa huonosti, joten suomalaisilla ei pitäisi sen homman kanssa olla mitään tekemistä. Ja koronakin on riivannut hyvin tasapuolisesti ympäri maailmaa, ei se Italia yksinään siitä ole kärsinyt.

Vierailija
172/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuoret tekevät työmarkkinatukitöitä ja palkkatukitöitä niin he eivät pysty käymään parturissa eikä ravintoloissa. Kun eläkeläisten määrä jossain kohtaa vähenee niin yritykset loppuu. Eläkeläiset on iso asiakaskunta.

Ostan kaupasta hiusvärin 4 kertaa vuodessa, väripurkki 15 euroa, puoliso laittaa sen päähäni ja leikkaa hiusten latvat. Säälittää nuo yritykset tulevaisuudessa kun eläkeläiset vanhenee ja meillä nuoremmilla ei ole rahaa. Toivottavasti ei ole omistusasuntoja yrittäjillä tai velkaa.

Minä ostan väripurkin hintaan n. 9 e n. 4 kertaa vuodessa, levitän sen itse ja leikkaan myös hiukset itse. Hiuksia pesen vain n. 2 kertaa kuussa. Hiuksiin vuodessa ehkä n. 50 e.

Mitä ihmettä - kyllä monet meistä nuorista käy töissä ja myös kampaajallakin. Käyn kampaajalla noin 6 viikon välein. Yleensä laitetaan tyviväri ja siistitään latvat, joskus tehdään jotain muutakin, kuten kevytväri pintaan tai raitoja tai leikataan vähän enemmän. Laskua tulee noin 100 e/kk. Käyn töissä ja hyvin siihen on varaa. Ravintolassa käyn syömässä noin kerran viikossa, tosin viime aikoina suosinut enemmän kotiin ostettavia aterioita kuin ravintolassa paikan päällä syömistä. Mitään baaritouhua en harrasta ollenkaan. 

500 000 työtöntä ja monella hyvät koulutukset. Partureita loppuu urakalla 10 vuoden sisällä.

Vierailija
173/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 000 työtöntä ja monella hyvät koulutukset. Partureita loppuu urakalla 10 vuoden sisällä.

Vielä on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, mutta monella jo ikää.

Vierailija
174/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin me kolmi-nelikymppiset tullaan mitään eläkkeitä saamaan. Edes takuueläkkeitä. Töitä pitäisi painaa siihen asti kunnes viikatemies iskee. 

Dragi kertoi juuri tukipaketeista tulevan pysyviä. Eläkeyhtiöiden varat tarvitaan Italiaan.

Näin, ja kun tiedetään sekin, että keskimäärin tavallinen italialainen on varakkaampi kuin tavallinen suomalainen ja heillä huomattavasti matalammat verot ja elämisen kulut, niin mahtavat he itsekin ihmetellä, että miten pölkkypäiset ja hyväuskoiset suomalaiset suostuvat olemaan heidän juhliensa ja helpon elämänsä maksajia... Joku tähän varmaan kimittää, että Italia on korviaan myöten veloissa ja se koronakin vielä, mutta itsehän ovat elelleet yli varojensa ja hoitaneet taloutensa huonosti, joten suomalaisilla ei pitäisi sen homman kanssa olla mitään tekemistä. Ja koronakin on riivannut hyvin tasapuolisesti ympäri maailmaa, ei se Italia yksinään siitä ole kärsinyt.

Totta. Itseäni viisaammat ovat lisäksi kertoneet, että Suomen on täysin turhaa pitää tiukkaa talouskuria nyt, kun muualla sitä ei kuitenkaan tehdä. Nyt pitäisi Suomen ottaa niin paljon velkaa kuin suinkin saa, ja alkaa investoimaan sitä tuottaviin hankkeisiin. Siinä kohtaa kun rahahanat laitetaan kiinni, on turha itkeä ja kaikki muut maat ovat joka tapuksessa korviaan myöten veloissa. Meidän täytyy tehdä sama.

Vierailija
175/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 518 kuukaudessa, itse saa 660 kun 2 lasta, mutta maksan tuosta vuokraa 400, kun puoliso ei yksin pysty.

Vierailija
176/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti maahan pitää tuoda 10 000-20 000 työntekijää ulkomailta joka vuosi, jotta ne välttämättömät hommat tulisi tehtyä. Jännä.

Vierailija
177/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 518 kuukaudessa, itse saa 660 kun 2 lasta, mutta maksan tuosta vuokraa 400, kun puoliso ei yksin pysty.

Jos puoliso tienaa 1600 netto, ei 4 hengen perhe saa muita tukia.

Joko paperimiehet on löytäneet itselleen töitä vai alkavatko he maksaa laskuja tuolla 518 netto summalla?

Vierailija
178/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso tienaa 1600 netto, ei 4 hengen perhe saa muita tukia.

Joko paperimiehet on löytäneet itselleen töitä vai alkavatko he maksaa laskuja tuolla 518 netto summalla?

Työkkäri ei auta työn saannissa, itse pitää löytää työpaikka.

Vierailija
179/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munn äitikin tehny töitä 50 vuottta ja eläke 800 e/kk.

Vierailija
180/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munn äitikin tehny töitä 50 vuottta ja eläke 800 e/kk.

Mutta hän onkin karjalan plikoi ja isä ollu sodasssa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä