Työeläkekertymä 611€, vaikka olen yli 20 vuotta työtä tehnyt, urani huipulla oleva korkeakoulutettu 44 v nainen
Kommentit (194)
Eläkeikää nostetaan vielä päälle 70 v. Kuka elää sinne asti?
Koska tulevaisuudesta ei voi tietää mitään, eikä tulevista eläkkeistäkään ole takeita 20+ vuoden päästä, niin kannattaa keskittyä siihen elämästä nauttimiseen tässä ja nyt. On tietysti hienoa, jos eläkkeellä saa olla ensinnäkin TERVE, ja lisäksi jos on riittävästi rahaa, että voi tehdä jotain ekstraa. Silti painottaisin panostamaan elämään juuri nyt.
Itse teen työmarkkinatukitöitä ja palkkatukitöitä, parturissa en käy kun milloin tahansa voin tippua työmarkkinatuella 518 netto. Teen toimistotöitä niin ostan vaatteita töihin kirpputorilta.
Osa nuoremmista sukupolvista ei ole ymmärtänyt lainkaan, että meillä on 1600000 eläkeläistä. Lehdessä olikin että moni ei ymmärrä miten se vaikuttaa. Me asumme vuokralla, puoliso on ainoa lapsi ja hänen vanhemmilla omakotitalo ja mökki. Me emme pysty ostamaan mitään, kun 3 tutkinnon suorittamisen jälkeen saa vain työmarkkinatukitöitä tai palkkatukitöitä. Osalle tulee sitten perinnöksi asunto, vaikka he maksavat nyt velkaa omasta asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se villakoiran ydin paljastuu. Suurten ikäluokkien pajatson putsaus.
Mä olen apn kanssa liki samoissa eli 47v ja 690e kertymä ja ennuste 1350e. Eli akateemisen, ylempää asiantuntijatyötä tekevän ihmisen koko uran ”palkka” on 1350e eläke. Tämä oletuksella että jään normaalissa eläkeiässä eläkkeelle ja teen töitä loppuun asti. Eläkeikäni 66v.
Vertailu:
Boomer isäni jäi 58v iässä valtion erikoiseläkkeelle. Silloin oli erilaisia eläkejärjestelmiä tietyille virkamiehille, palkintona virkavuosista. Isä on merkonomi. Pohjatason suorittavia töitä. Sen eläke on 2300e kuussa.
Eli siis paljon huonommalla koulutuksella, paljon pienemmällä palkalla, liki 10v nuoremmalla eläkeiällä boomeri vetäisee tonnin enemmän eläkettä kuin paljon paremmin tienaava lapsensa.
Reilukerho.
Itse olen sinua muutaman vuoden nuorempi ja AMK-pohjalta. Tämän hetken kertymä on vaja 1200€ ja lopullinen lienee jotain tuplasti tuo. Erikoisen vähän teillä on akateemisiksi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.
Heh
Minä käsitän.
Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.
T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M
Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.
Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.
Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.
No se riippuu kunkin ansioista. Kyllä minäkin kuulin juttuja hyvistä tk-eläkkeistä jotakuinkin yhtä lyhyillä työhistorioilla kuin itselläni. Kun lasketaan se tuleva aika, ikään kuin tienaisit sen saman eläkeikään asti.
Minulle ei laskettu tulevaa aikaa, olen ollut muutamia vuosia yhteensä töissä, ja työeläkkeeksi jäi 50 e kertymä, joten saan takuueläkkeen verran.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota eläkkeestä stressaamista. Kauhea stressi siitä paljonko jää käteen muutaman viimeisen elinvuoden aikana. Ja mikä vielä surullisempaa, on se että monelle tuo eläkkeen kerryttäminen on ainoa syy juosta oravanpyörässä(jotain paska duunia tehden).
Kun nuoret tekevät työmarkkinatukitöitä ja palkkatukitöitä niin he eivät pysty käymään parturissa eikä ravintoloissa. Kun eläkeläisten määrä jossain kohtaa vähenee niin yritykset loppuu. Eläkeläiset on iso asiakaskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.
Heh
Minä käsitän.
Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.
T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M
Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.
Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.
Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.
Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.
Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p
Vierailija kirjoitti:
Kun nuoret tekevät työmarkkinatukitöitä ja palkkatukitöitä niin he eivät pysty käymään parturissa eikä ravintoloissa. Kun eläkeläisten määrä jossain kohtaa vähenee niin yritykset loppuu. Eläkeläiset on iso asiakaskunta.
Ostan kaupasta hiusvärin 4 kertaa vuodessa, väripurkki 15 euroa, puoliso laittaa sen päähäni ja leikkaa hiusten latvat. Säälittää nuo yritykset tulevaisuudessa kun eläkeläiset vanhenee ja meillä nuoremmilla ei ole rahaa. Toivottavasti ei ole omistusasuntoja yrittäjillä tai velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona äitislomalla/vanhempainlomalla viisi kertaa, ikää vajaa 50. Kertymä juuri nyt oli hiukan alle 1500€/kk, laskennallinen eläke sitten joskus kun sille pääsee oli yli 2500€/kk, jos tekisi seitsemäkymppiseksi superkarttumalla, niin oli näköjään 3500€/kk.
Koulutuksena DI, työtä tehnyt 16v alkaen (kesätyöt, opiskeluihin liittyvät harjoittelut aina palkallisina jne); harmi vaan, että ekat 7v menivät eläkkeen osalta hukkaan, alle 23v alkoi kertyä eläkettä vasta 2003. Eli työuraa takana yli 30v.
En edes ole urani huipulla, vielä olisi tehtäviä, joihin voisi hakeutua.
Teillä kertyy eläke koko työuralla, meillä vanhoilla vasta 23 vuotiaasta. Minä olen tehnyt m9nta vuotta töitä sitä ennen, niistä en saa mitään. Se on väärin.
Kelle teille? Olen 50, ja tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti kaikki viikonloput, ja loma-ajat koulun ja lukion ohella. En saa alle 23v tehdystä työstä yhtään mitään. Vaikka olen akateeminen, eläke jää suunnilleen takuueläkkeeseen, koska apurahat, lapsenhoito ja nyt työttömyys. Isot opintovelat olleet, joita ei inflaatio syönyt, kuten aiemman sukupolven, ja yliopisto-opiskelu ysärin laman aikaan, jolloin korot huipussaan ja kesätyöt kiven alla. En usko, että enää saan töitä. Miestäkään ei ole turvana, ei säästöjä.
Se on ihan sama kuinka korkealle eläkeikää nostetaan. Kyse on poliitkoille helpommasta ratkaisusta. Näin saadan eläkkeitä pienemmäksi. Ei oletetakaan ihmisten jatkavan/jaksavan töissä 70 vuotiaaksi. Olet joko sairaseläkeellä, työllistämisputkessa tai haudassa. Toki joku kevyttä toimistyötä tekevä voi tuohon pystyä, mutta esim IT alalla tuo onnistuu vain harvalta. Tekniikan kehitys on niin valtava, ettei yli 60 v pysy mukana. Iso johtaja tai joku joka tekee tiettyä tukitoimintaa voi pysyä mukana. Johtajille tosin tarjotaan kultaista kädenpuristusta siinä vaiheessa kun ymmärtävät lähteä. Harvemmin ne potkuja saavat. Silloin pitää sössiä oikein kunnolla.
Eläkettä kertynyt 90e, oon ollu 12v työttömänä.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona äitislomalla/vanhempainlomalla viisi kertaa, ikää vajaa 50. Kertymä juuri nyt oli hiukan alle 1500€/kk, laskennallinen eläke sitten joskus kun sille pääsee oli yli 2500€/kk, jos tekisi seitsemäkymppiseksi superkarttumalla, niin oli näköjään 3500€/kk.
Koulutuksena DI, työtä tehnyt 16v alkaen (kesätyöt, opiskeluihin liittyvät harjoittelut aina palkallisina jne); harmi vaan, että ekat 7v menivät eläkkeen osalta hukkaan, alle 23v alkoi kertyä eläkettä vasta 2003. Eli työuraa takana yli 30v.
En edes ole urani huipulla, vielä olisi tehtäviä, joihin voisi hakeutua.
Teillä kertyy eläke koko työuralla, meillä vanhoilla vasta 23 vuotiaasta. Minä olen tehnyt m9nta vuotta töitä sitä ennen, niistä en saa mitään. Se on väärin.
Kelle teille? Olen 50, ja tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti kaikki viikonloput, ja loma-ajat koulun ja lukion ohella. En saa alle 23v tehdystä työstä yhtään mitään. Vaikka olen akateeminen, eläke jää suunnilleen takuueläkkeeseen, koska apurahat, lapsenhoito ja nyt työttömyys. Isot opintovelat olleet, joita ei inflaatio syönyt, kuten aiemman sukupolven, ja yliopisto-opiskelu ysärin laman aikaan, jolloin korot huipussaan ja kesätyöt kiven alla. En usko, että enää saan töitä. Miestäkään ei ole turvana, ei säästöjä.
Saat vuokra-asuntoon eläkeläisen asumistuen ja lääkkeisiin toimeentulotukea. Vuokraa kaksio niin siivosmaksut ei ole niin suuret.
Vierailija kirjoitti:
M35
Saat minimieläkettä 836 + eläkeläisen asumistukea jonkun verran. Lääkkeisiin saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys.
Eläkekertymä nyt 2940 e, työuraa alimpaan eläkeikään noin 13 vuotta jäljellä. Eläke-ennuste 4.650 e/kk.
Melko samat, kertymää enemmän, eläkkeelle vähemmän ja ennuste parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Sinulla on vielä yli 20 vuotta töitä tehtävänä.
Kyllä ja silti arvio eläkkeen suuruudesta on 66 vuotiaana 1300€. Vituttaa.
Jos olet korkeakoulutettu, voit tehdä osa-aikaista asiantuntijatyötä vaikka loppuelämäsi. Jotkut lääketieteen tohtorit luennoivat vielä 90-vuotiaana, ihan vain rakkaudesta lajiin. Tee työtä jota rakastat, niin ei tarvitse elää pelkästään eläkeikää odottaen.
Tee työtä, jota rakastat, on hyvä neuvo, mutta se edellyttää oikeita opintovalintoja. Nuorena ei vaan tiedä, mikä olisi itselle se sopiva ala. Itse olen tehnyt koko elämäni töitä, joista en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla oikein? Itse olen amk-koulutuksella ollut sote-alalla vuosia ja kertymä vähän vajaa 1400e. Yksi lyhkäinen äitiysloma ja ikää 43.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Saat minimieläkettä 836 + eläkeläisen asumistukea jonkun verran. Lääkkeisiin saa toimeentulotukea.
Huom! M35 ehtii vielä olla töissä 30 v.
Se reilukerholainen boomeri kylläkin kaltoinkohteli ja pieksi minua 18v ajan. Tuo ikäluokka oli usein umpipaskoja vanhempia.