Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä 611€, vaikka olen yli 20 vuotta työtä tehnyt, urani huipulla oleva korkeakoulutettu 44 v nainen

Vierailija
27.06.2021 |

Naurattaisi, ellei itkettäisi.

Kommentit (194)

Vierailija
141/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää järjestelmä on NIIN epäreilu! Vuonna 1963 syntyneistä menee poikki ja sitä nuoremmat on tässä nettomaksajia. 1970-luvulla syntyneet on jo aivan kuopassa. Niille ei kertynyt eläkettä edes 18-vuotiasta, kuten sentään 80-luvulla syntyneille.

Ainoa lohtu on, että vanhempieni ikäluokka  saa hyviä eläkkeitä ja jättävät perintöä. Minä taidan laskea oman elantoni vanhana osittain vanhempieni perinnön varaan. Sääli käy niitä, joille ei maksajina edes jää sitten takaisin sitä viipaletta perintönä. Esimerkiksi omat vanhempani, kaksi rivivirkamiestä, saavat kumpikin eläkettä noin 2250 Euroa nettona kuussa. Toisen eläke menee lyhentämättömänä säästöön, ellei tule isompia kuluja. Säästöjä kertyy 20 000- 25 000 vuodessa, vaikka ylläpitävät uutta autoa, omakotitaloa ja mökkiä sekä ostavat meille ja meidän lapsille jatkuvasti kaikkea. Teinipoikani käy mummulla parin viikon välein ja palaa satanen taskussa lyhyeltä vierailulta. Sijoittavat toki pörssiin ja viimeiseksi ostivat sijoitusasunnon käyttäen velkavipua. Muhkeat alkaa olla osakepotit. Työaikana jäi säästöön ja nyt edelleen.

Niin ja meillä 4 hengen yhteiset tulot 2460, puolison palkka 1600 netto vuorotyöstä 40 tuntia viikko kaupan alalla, tuossa on jo vuorolisät, 200 lapsilisää ja työmarkkinatuki 660 ja molemmilla 3 tutkintoa.

Hyvä puoli on että eläkeläisten vähentyessä tulee valtava asuntojen hintaromahdus ja suurin osa yrityksistä loppuu.

Aika huimaa että 10 vuoden sisällä Suomen väkiluku vähenee noin. 850000 hengellä eli suurten ikäluokkien verran.

20 vuodessa vähenee 1,6 miljoonaa eläkeläistä. Asuntoja tyhjenee pilvin pimein.

Suurin osa muuttotappiokuntien asuntoja jotka mrnevät purkuun.

Osassa kerrostaloja asuu myös työikäisiä, mutta ehkä he menettävät asuntorahat, samoin kuin sijoittajat.

Vierailija
142/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamaicaman kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt tuota eläkkeestä stressaamista. Kauhea stressi siitä paljonko jää käteen muutaman viimeisen elinvuoden aikana. Ja mikä vielä surullisempaa, on se että monelle tuo eläkkeen kerryttäminen on ainoa syy juosta oravanpyörässä(jotain paska duunia tehden).

Tämä on kyllä hyvä muistutus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.

T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-verotus

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Kuntoutustuki voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

Vierailija
144/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin me kolmi-nelikymppiset tullaan mitään eläkkeitä saamaan. Edes takuueläkkeitä. Töitä pitäisi painaa siihen asti kunnes viikatemies iskee. 

tuutte saamaan

Vierailija
145/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat menee tulevaisuudessa sen mukaan mitä nuorilla on rahaa eli laskevat. Täällä moni vielä huutaa, että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä, juu 518 netto ja eläkeläispariskunta saa 4000 eläkettä yhteensä.

Vierailija
146/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette oikeasti voi olla noin tyhmiä, teeskentelette vain.

Teillä on puolet työurasta edessä ja eläke karttuu runsaimmin työuran loppupäässä.

Vanhuuseläke alkaa 65-vuotiaana.

Se ääliö, joka täällä pelottelee ettei kukaan pääse eläkkeelle, on ääliötrolli ja todennäköisesti persu, koska nimenomaan he eivät tiedä, että nykyään myös vanhempainrahakausi kerryttää eläkettä.

Esittivät nimittäin tällaista lainmuutosta kyseisen lain oltua voimassa useita vuosia jo 😂

Viimeisten työvuosien karttuma ei enää päde nykyisille tai tulevaisuudessa eläkkeelle jääville. Laki muuttui joskus vuosituhanteen vaihteessa. Nykyään eläke lasketaan koko työuran ajalta eikä viimeisten vuosien mukaan kuten ennen oli tapana.

Ennenhän eläkkeelle jäävät teki sikana töitä viimeisinä vuosina jotta saivat nostettua eläkettään.

Vierailija
147/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-verotus

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Kuntoutustuki voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

KuntoutusTUKI on, kuntoutusraha ei. Kuntoutustuessa ei ole mitään vähintään 40% veroa.

Vierailija
148/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

Oletko jo käynyt katsomassa vanhuuseläkkeesi?

No eikös se ole tuo sama summa (netto 1500/kk) kun on työkyvyttömyyseläkkeellä (=pysyvä) joka JATKUU AUTOMAATTISESTI euromääräisesti samana. Nimi vain vaihtuu TK-eläkkeestä vanhuuseläkkeeksi.

Et edes ymmärrä perusasioita eläkkeestä.

Pidät PYSYVÄÄ työkyvyttömyyseläkettä VÄLIAIKAISENA kuntoutustukena, ihan kuin pysyvä TK-eläke loppuisi ja summa muuttuisi/pienenisi vanhuuseläkkeellä.

🖕

"Täysi työkyvyttömyyseläke jatkuu vanhuuseläkeikään saakka, jolloin se muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi."

https://veritas.fi/elakkeet-kuntoutus/elaketietoa/tyokyvyttomyyselake/

🖕

"Kun työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi, vanhuuseläkkeen määrä koostuu

- TÄYDEN työkyvyttömyyseläkkeen määrästä

- työkyvyttömyyseläkkeen RINNALLA työskentelystä karttuneesta eläkkeestä

- työkyvyttömyyseläkkeen katkojen ajalta työ- ja etuusansioista KARTTUNEESTA eläkkeestä.

Työntekijällä on oikeus TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEEN AIKANA TEHDYN työn perusteella karttuneeseen eläkkeeseen, jos työsuhde on päättynyt."

https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/document.faces?…

🖕

Heh

🖕

Eli saisin vielä tienatakin, ilman että TK-eläke katkeaa ja tienaaminen NOSTAISI myöhempää maksettavaa vanhuuseläkettä.

🖕

"Työkyvyttömyyseläkkeen saajien työssäkäyntiä pyritään edistämään. Väliaikaisen työhönpaluun edistämislain (TyEdL) mukaan sekä täyden että osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana voi ansaita aina vähintään 837,59 e/kk (vuonna 2021).'

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/tyoelake-etuudet/…

🖕

Vierailija
149/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan sama kuinka korkealle eläkeikää nostetaan. Kyse on poliitkoille helpommasta ratkaisusta. Näin saadan eläkkeitä pienemmäksi. Ei oletetakaan ihmisten jatkavan/jaksavan töissä 70 vuotiaaksi. Olet joko sairaseläkeellä, työllistämisputkessa tai haudassa. Toki joku kevyttä toimistyötä tekevä voi tuohon pystyä, mutta esim IT alalla tuo onnistuu vain harvalta. Tekniikan kehitys on niin valtava, ettei yli 60 v pysy mukana. Iso johtaja tai joku joka tekee tiettyä tukitoimintaa voi pysyä mukana. Johtajille tosin tarjotaan kultaista kädenpuristusta siinä vaiheessa kun ymmärtävät lähteä. Harvemmin ne potkuja saavat. Silloin pitää sössiä oikein kunnolla.

IT-alallakin on paljon vähän yksinkertaisempia tai toistuvampia hommia, joita kenelläkään ei yleensä ole aikaa tehdä tai niitä tehdään aina jos/kun keretään. Näitä voisi hyvin mielestäni tehdä esim yli 60v tyypit, jos motivaatiota riittäisi. Ja IT-alahan vain kasvaa, eikä kohta muuta olekaan, niin ei-niin-vaativia asioita joutuu kuitenkin aina tekemään myös. Huippuosaajia ei kannata tuhlata niihin.

Vierailija
150/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi pitäisi jakaa pieniin osiin niin taloudellisesti kuin hallinnollisesti jossa jokainen kunta hoitaisi omat talousasiat itsenäisesti ilman valtion, puuttumista tai myydä pohjois-suomi eniten tarjoavalle maalle niin olisi varaa maksaa korkeampia eläkkeitä.

Kun ei tarvitse kokomaan taloutta ottaa huomioon suomi on pinta alaltaan aivan liian suuri maa väkilukuun verrattuna. Jossa puolet suomesta, on asuttuna ja puolet autiota suomalaisille, riittäisi hyvin hollannin tai belgian kokoinen maa alue väkilukuun nähden.

Vierailija
151/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

PS. "Täysi työkyvyttömyyseläke jatkuu vanhuuseläkeikään saakka, jolloin se muuttuu AUTOMAATTISESTI vanhuuseläkkeeksi. VANHUUSELÄKE ON SAMANSUURUINEN KUIN TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE, paitsi jos olet TYÖSKENNELLYT TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEEN RINNALLA JA ANSAINNUT NÄIN LISÄÄ ELÄKETTÄ. Eläkkeen rinnalla kertynyt uusi eläke pitää hakea erikseen maksuun."

https://veritas.fi/elakkeet-kuntoutus/elaketietoa/tyokyvyttomyyselake/

Heh 🖕

Vierailija
152/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrostaloissa betoni ikuisesti kestä, 60 vuotta vanhat talot on pian purkukunnossa.

Vierailija
153/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

Kyllä se voi olla 40%, koska kirjoittaja kertoi, että on juuri jäänyt eläkkeelle. Veroprosenttiin vaikuttaa koko vuoden tulot ja verotus on progressiivinen. Jos on alkuvuoden saanut hyvää palkkaa, niin se vaikuttaa kyllä katkerasti myös loppuvuoden veroprosenttiin. Kun tulot tippuu kesken vuoden, niin joutuu loppuvuodesta maksamaan korkeaa veroa pienistä tuloista. Seuraavana vuonna tuo sitten jo helpottaa. 

Vierailija
154/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tää ap nyt jokin erehdys?

Olen saman ikäinen ja ollut työttömänä aimo siivun + kahdesta lapsesta pitkään kotona. Kertymä 950 ja arvio tulevasta eläkkeestä melkein kolme donaa. Mitään hirmupalkkaa en kyllä opettajana ole koskaan saanut, ei sekään selitä. 

Vierailija
155/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KuntoutusTUKI on, kuntoutusraha ei. Kuntoutustuessa ei ole mitään vähintään 40% veroa.

Kyllä on googlaa. Esim minun tapauksessani. Sain siis 1-vuoden määräaikaisen sairaseläkkeen nykyiseltä nimeltään määräaikainen kuntoutustuki. Ja sen vero on aina 40%, jos se maksetaan ” eläkeläiselle ”....siis minun tapauksessani sairaseläkeläiselle. Olenhan siis sairas ja kai eläkeläinenkin nyt...tai tarkemmin vasta elokuun alusta. Siihen saakka saan vielä sairaspäivärahaa, joka on vajaa 3-tonnia - vero, joka on huomattavasti pienempi, kuin tulevasta kuntotustuesta/sairaseläkkeestä eli vero sitten 40%

Ja tämä teksti:Eläkkeensaajalle maksettavaa kuntoutusrahaa verotetaan aina 40 %:n mukaan.

He käyttävät sanaa kuntousrahaa ja kuntoutustuki siinä samassa kirjelmässä.

Vierailija
156/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

Se on sama kuin työkyvyttömyyseläkkeen määrä. Itse olen 42 v. ja saan 1420 € nettona tk-eläkettä. Käyn nykyään lisäksi jaksamisen mukaan keikkatöissä josta saan n. 300-600 € nettona kuussa lisärahaa.

Sulla tulee eläke vielä nousemaan vanhuuseläkkeellä koska olet nyt työkyvyttömyyseläkkeellä töissä.

Hienoa!

Vierailija
157/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Minä käsitän.

Kyllä se voi olla 40%, koska kirjoittaja kertoi, että on juuri jäänyt eläkkeelle. Veroprosenttiin vaikuttaa koko vuoden tulot ja verotus on progressiivinen. Jos on alkuvuoden saanut hyvää palkkaa, niin se vaikuttaa kyllä katkerasti myös loppuvuoden veroprosenttiin. Kun tulot tippuu kesken vuoden, niin joutuu loppuvuodesta maksamaan korkeaa veroa pienistä tuloista. Seuraavana vuonna tuo sitten jo helpottaa. 

Esimerkisi juuri tätä tarkoitin vastaukseeni kirjoittamalla lauseella "muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja."

Vierailija
158/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys.

Eläkekertymä nyt 2940 e, työuraa alimpaan eläkeikään noin 13 vuotta jäljellä. Eläke-ennuste 4.650 e/kk.

Mikä ala?

Trollitohtori Porvoon Yliopistolla

Vierailija
159/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistinen Demari kirjoitti:

Suomi pitäisi jakaa pieniin osiin niin taloudellisesti kuin hallinnollisesti jossa jokainen kunta hoitaisi omat talousasiat itsenäisesti ilman valtion, puuttumista tai myydä pohjois-suomi eniten tarjoavalle maalle niin olisi varaa maksaa korkeampia eläkkeitä.

Kun ei tarvitse kokomaan taloutta ottaa huomioon suomi on pinta alaltaan aivan liian suuri maa väkilukuun verrattuna. Jossa puolet suomesta, on asuttuna ja puolet autiota suomalaisille, riittäisi hyvin hollannin tai belgian kokoinen maa alue väkilukuun nähden.

Keskittäisi ihmiset vaan harvempiin keskuksiin. Pohjoisessa joku Oulu ja Rovaniemi ja ehkä Ivalo ja Kuusamo matkailun kannalta. Sitten vaan puuta ja kaivostoimintaa siellä missä halutaan.

Vierailija
160/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on googlaa. Esim minun tapauksessani. Sain siis 1-vuoden määräaikaisen sairaseläkkeen nykyiseltä nimeltään määräaikainen kuntoutustuki. Ja sen vero on aina 40%, jos se maksetaan ” eläkeläiselle ”....siis minun tapauksessani sairaseläkeläiselle. Olenhan siis sairas ja kai eläkeläinenkin nyt...tai tarkemmin vasta elokuun alusta. Siihen saakka saan vielä sairaspäivärahaa, joka on vajaa 3-tonnia - vero, joka on huomattavasti pienempi, kuin tulevasta kuntotustuesta/sairaseläkkeestä eli vero sitten 40%

Ja tämä teksti:Eläkkeensaajalle maksettavaa kuntoutusrahaa verotetaan aina 40 %:n mukaan.

He käyttävät sanaa kuntousrahaa ja kuntoutustuki siinä samassa kirjelmässä.

Olen saanut useita määräaikaisia pätkiä kuntoutustukea, ja lopulta pysyvän eläkkeen. Veroprosentti on ollut aina 0, paitsi sinä vuonna kun piti maksaa yleveroa, jolloin perittiin 1% ja palautettiin sitten osa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän