Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä 611€, vaikka olen yli 20 vuotta työtä tehnyt, urani huipulla oleva korkeakoulutettu 44 v nainen

Vierailija
27.06.2021 |

Naurattaisi, ellei itkettäisi.

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruu kirjoitti:

Onkohan tää ap nyt jokin erehdys?

Olen saman ikäinen ja ollut työttömänä aimo siivun + kahdesta lapsesta pitkään kotona. Kertymä 950 ja arvio tulevasta eläkkeestä melkein kolme donaa. Mitään hirmupalkkaa en kyllä opettajana ole koskaan saanut, ei sekään selitä. 

En tiedä sitten, olen tehnyt töitä kyllä nuorena, alle 23 vuotiaana melko paljonkin myös opintojen ohella, sitten sain pari lasta, mutta en ollut pitkään kotona, yhteensä 3 vuotta. Sen jälkeen olen ollut jatkuvasti työsuhteessa. Paitsi yhtenä kesänä, kun minulla ei ollut vielä virkaa, olin 3 kk työttömänä. Työnantaja vaihtui kun sain viran ja siitäkin on nyt kohta 15 vuotta aikaa. Palkka on ollut surkea, reilusti alle keskipalkan koko ajan.

Vierailija
182/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä kertynyt 90e, oon ollu 12v työttömänä.

M35

Jos työeläkkeesi on pieni tai sitä et saa ollenkaan, voit saada kansaneläkettä.

Voit saada Kelasta kansaneläkettä, kun kuulut Suomen sosiaaliturvaan ja täytät seuraavat ehdot:

- Olet asunut Suomessa vähintään 3 vuotta sen jälkeen, kun olet täyttänyt 16 vuotta.

- Muut eläkkeesi ja korvauksesi jäävät alle kansaneläkkeen tulorajan.

https://www.kela.fi/kansanelake

Kansaneläkkeen määrä ja maksaminen

https://www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.

T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-verotus

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Kuntoutustuki voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

Vierailija
184/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munn äitikin tehny töitä 50 vuottta ja eläke 800 e/kk.

Jos työeläke 800e, tulee päälle kansaneläkettä. Joka tapauksessa takuueläkekin 834. Jos oikeita palkkatöitä tehnyt 50 vuotta niin epäilen ettei jää 800 euroon. Tai sitten ei ole hakenut kaikkia kuuluvia.

Vierailija
185/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen ja ollut päätoimisesti työelämässä parisenkymmentä vuotta. Kaksi vanhempainvapaata, mutta kertymää on tullut silloinkin tietysti. Hoitovapaalla olen ollut vain pari kuukautta. Kertymä vähän vajaa 1300 ja arvio vähän päälle 3000 alimmalla eläkeiällä 66v 5kk. Jos jaksan 70-vuotiaaksi asti (tuskin), arvio reilut 3800. Arvio perustuu tämänhetkisiin tuloihin n. 5700 e/kk. Nehän saattaa seuraavien 20 vuoden aikana muuttua suuntaan jos toiseen.

Vierailija
186/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.

Heh

Minä käsitän.

Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.

T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.

Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.

Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.

Kyllä tuo voi hyvin pitää paikkansa. Jos on ollut töissä tarpeeksi lähellä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, eläke lasketaan kuin olisi jatkanut viimeisessä työpaikassa alimpaan eläkeikään asti.

Sen sijaan sinun väitteesi 40 %:n veroprosentista 2300 euron eläkkeestä ei ole totta muuten kuin siinä tapauksessa, että sinulla on eläkkeen lisäksi merkittävä määrä muita tuloja.p

Kyllä muuten pitää. Eläkkeensaajalle maksettava kuntousrahasta maksetaan AINA veroa40% mukaa.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha-verotus

Kuntoutusraha ei ole eläke.

Kyllä muuten on:

Myönnämme määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen, jos arvioimme, että olet työkyvytön, mutta työkykysi voi vielä palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Kuntoutustuki voi olla kestoltaan yhdestä kuukaudesta useaan vuoteen ja se voidaan myöntää useana perättäisenä jaksona.

Kuntoutusraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke ovat eri asioita!

Kuntutustaha:

Kuntoutusraha turvaa toimeentulosi kuntoutuksen aikana.

https://www.kela.fi/kuntoutusraha

Kuntoutustuki:

Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke.

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki

Työkyvyttömyyseläke:

Jos työkykysi ei kuitenkaan hoidon tai kuntoutuksen aikana palaudu tai parane, sinulla voi olla oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen. Jos selviydyt osa-aikatyöstä tai kevyemmistä tehtävistä, voit hakea osatyökyvyttömyyseläkettä työeläkelaitokselta. Osatyökyvyttömyyseläke ei kuulu Kelan maksamiin eläkkeisiin.

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki

Lopetatko ystävällisesti tuon väärän tiedon jankkaamisesi!

Vierailija
187/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 46 v ja mulle on kertynyt eläkettä 1900 eur/kk. Arvioitu eläke nykytuloilla 66 vuoden iässä olisi noin 4200 eur/kk.

Vierailija
188/194 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläkkeen veroprosentti yli 25

Vierailija
189/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 46 v ja mulle on kertynyt eläkettä 1900 eur/kk. Arvioitu eläke nykytuloilla 66 vuoden iässä olisi noin 4200 eur/kk.

Oho, miten olet saanut noin paljon?

Vierailija
190/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu ei tasan tarkkaan kerry kuin kilot ja rypyt.

Vierailija
191/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja meidän boomerien keskimääräinen työeläke on vähän toista tonnia. 1960- ja 70-lukujen kehitysmaa-Suomen minipalkoista ei paljon eläkettä karttunut.

Vierailija
192/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja meidän boomerien keskimääräinen työeläke on vähän toista tonnia. 1960- ja 70-lukujen kehitysmaa-Suomen minipalkoista ei paljon eläkettä karttunut.

Puolison palkka 2400 brutto vuorotyöstä eli 1700 netto ja tuossa on mukana vuorolisät, lomarahat ja veronpalautukset. Puolisoni tekee paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä, täydet työtunnit.

Vierailija
193/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Tiedät taatusti, että tuo jolle vastasit on täysin poikkeuksellisen korkeatuloinen. Me 40+ ikäiset maksamme joka tapauksessa puolet eläkkeistänne, te vain kolmanneksen.

Ja se oleellisin ero: te saatte niitä eläkkeitä. Me erittäin todennäköisesti emme todellakaan tule saamaan!

Vierailija
194/194 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli ennen semmonen kaveri, joka oli päästään eläkkeellä ja mitään muuta työuraa sillä ei ollut kuin sen että oli ollut amisikäisenä puoli vuotta isänsä firmassa oppipoikana. Vuonna 2008 sille maksettiin eläkettä 520€ kuukaudessa.

Sillä lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän