Työeläkekertymä 611€, vaikka olen yli 20 vuotta työtä tehnyt, urani huipulla oleva korkeakoulutettu 44 v nainen
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette oikeasti voi olla noin tyhmiä, teeskentelette vain.
Teillä on puolet työurasta edessä ja eläke karttuu runsaimmin työuran loppupäässä.
Vanhuuseläke alkaa 65-vuotiaana.
Se ääliö, joka täällä pelottelee ettei kukaan pääse eläkkeelle, on ääliötrolli ja todennäköisesti persu, koska nimenomaan he eivät tiedä, että nykyään myös vanhempainrahakausi kerryttää eläkettä.
Esittivät nimittäin tällaista lainmuutosta kyseisen lain oltua voimassa useita vuosia jo 😂Myös eläkemaksut on suurimmillaan juuri ennen eläkkeellepääsyä.
Toki, kun se on se sama prosenttiosuus, ääliö. Jos palkka nousee, nousevat sivukulut ja verotkin ja silti jää enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.
Heh
Minä käsitän.
Olen ollut yhteensä 1 vuoden töissä ja eläke on nettona 1500/kk.
T. työkyvyttömyyseläkeellä oleva 40M
Valehtelet, mielisairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Sinulla on vielä yli 20 vuotta töitä tehtävänä.
Kyllä ja silti arvio eläkkeen suuruudesta on 66 vuotiaana 1300€. Vituttaa.
Jos olet korkeakoulutettu, voit tehdä osa-aikaista asiantuntijatyötä vaikka loppuelämäsi. Jotkut lääketieteen tohtorit luennoivat vielä 90-vuotiaana, ihan vain rakkaudesta lajiin. Tee työtä jota rakastat, niin ei tarvitse elää pelkästään eläkeikää odottaen.
Niinkö voi tehdä? Ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona äitislomalla/vanhempainlomalla viisi kertaa, ikää vajaa 50. Kertymä juuri nyt oli hiukan alle 1500€/kk, laskennallinen eläke sitten joskus kun sille pääsee oli yli 2500€/kk, jos tekisi seitsemäkymppiseksi superkarttumalla, niin oli näköjään 3500€/kk.
Koulutuksena DI, työtä tehnyt 16v alkaen (kesätyöt, opiskeluihin liittyvät harjoittelut aina palkallisina jne); harmi vaan, että ekat 7v menivät eläkkeen osalta hukkaan, alle 23v alkoi kertyä eläkettä vasta 2003. Eli työuraa takana yli 30v.
En edes ole urani huipulla, vielä olisi tehtäviä, joihin voisi hakeutua.
Teillä kertyy eläke koko työuralla, meillä vanhoilla vasta 23 vuotiaasta. Minä olen tehnyt m9nta vuotta töitä sitä ennen, niistä en saa mitään. Se on väärin.
No kyllä minäkin luen itseni vanhaksi tässä suhteessa, eli minä kuulun juuri siihen porukkaan, joka EI SAA alle 23v tehdystä työstä eläkettä. Anteeksi jos vuosiluku oli väärä (2003 kun piti olla 2004).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat eläkemaksua, niin siitä noin 1,6% menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja eläkkeitä maksetaan 30 miljardia, rahasto ei riitä.
Niin mihin ei riitä? Eihän niitä eläkkeitä rahastosta makseta kuin pieni osa. Eläkevarat kasvavat koko ajan. Vuoden 2019 lopussa eläkevarat olivat 218 mrd ja niistä maksettiin 6mrd eläkkeitä. Vuoden 2020 lopussa eläkevarat olivat 224,6 mrd (mm. 10mrd oli tullut sijoitustuottoja).
Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa eli työssäkäyvät maksavat 24 miljardia eläkkeitä vuodessa ja rahasto vain 6 miljardia.
Siis mitä? 30miljardia? Suomen valtion budjetti on jotain 55 miljardia, eihän siitä voi mennä yli puolet eläkkeisiin
Sitä varten maksat palkasta iso eläkemaksua, että nyt eläkkeellä saavat eläkkeet.
Palkasta menee työntekijältä 7,5% eläkemaksua ja työntajan osuus on 16,5 joten se on työntekijän kokonaispalkkakustannuksista neljäsosa. Iso maksu vaikkakin on tavallaan työntekijältä piilotettu kustannus jonka työntantaja maksaa tavalla tai toisella. Olen itse duunari mutta ymmärrän hieman todellisuutta jossa työntajapuoli elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat eläkemaksua, niin siitä noin 1,6% menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja eläkkeitä maksetaan 30 miljardia, rahasto ei riitä.
Niin mihin ei riitä? Eihän niitä eläkkeitä rahastosta makseta kuin pieni osa. Eläkevarat kasvavat koko ajan. Vuoden 2019 lopussa eläkevarat olivat 218 mrd ja niistä maksettiin 6mrd eläkkeitä. Vuoden 2020 lopussa eläkevarat olivat 224,6 mrd (mm. 10mrd oli tullut sijoitustuottoja).
Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa eli työssäkäyvät maksavat 24 miljardia eläkkeitä vuodessa ja rahasto vain 6 miljardia.
Niin oliko tässä jotain väärin ja katastrofaalista? Kuten sanoin eläkevarat kasvavat jatkuvasti.
No, tottakai on, eläkemaksut ovat nousseet ja ovat suuret. Koulutetut tekevät töitä 700 eurolla kuukaudessa, kun minimieläke on 836, tottakai se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään tajua. Olen 46v akateeminen ja ollut keskijohdon tason töissä 15v, sitä ennen asiantuntijana. Ei työttömyyttä mutta kolme äippälomaa. Kertymä 680e. En käsitä.
Heh
Minä käsitän.
Oletko jo käynyt katsomassa vanhuuseläkkeesi?
On se kertymät kyllä säälittäviä, mulla vain 1112€ ja 66 vee sitten 2600€ ihme jos siihen asti edes on elossa
Unohdat lukutaidon niin saat ilmaisen terveydenhuollon yksityisellä ja kotoutumistukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona äitislomalla/vanhempainlomalla viisi kertaa, ikää vajaa 50. Kertymä juuri nyt oli hiukan alle 1500€/kk, laskennallinen eläke sitten joskus kun sille pääsee oli yli 2500€/kk, jos tekisi seitsemäkymppiseksi superkarttumalla, niin oli näköjään 3500€/kk.
Koulutuksena DI, työtä tehnyt 16v alkaen (kesätyöt, opiskeluihin liittyvät harjoittelut aina palkallisina jne); harmi vaan, että ekat 7v menivät eläkkeen osalta hukkaan, alle 23v alkoi kertyä eläkettä vasta 2003. Eli työuraa takana yli 30v.
En edes ole urani huipulla, vielä olisi tehtäviä, joihin voisi hakeutua.
Ennen 2004 ei alle 23 vuotiaan työskentely kerryttänyt eläkettä.
Että semmottii.
Eikös tuo niin sanonut!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh
Minä käsitän.
Tämä ei pidä paikkaansa. Minä juuri jäin määräaikaiselle sairaseläkkeelle . Ikää 58 - vuotta.
Eläke noin rapsut 2300 josta vero% 40 eli noin 1400€ käteen kuussa. Kyllä sillä pärjää jotenkin.... töissä noin 35-vuotta olin.
Lopullinen eläke nousee tuosta vielä sen parisataa euroa.
Pieni täsmennys: kyllä kerrytti. Merillä.
Kuka pääsee jo 65- vuotiaana eläkkeelle? En minä ainakaan, vaikka ikää kohta 50 vuotta.
Stressaatteko te oikeasti jostain eläkkeistä?? Voi hyvä luoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? 30miljardia? Suomen valtion budjetti on jotain 55 miljardia, eihän siitä voi mennä yli puolet eläkkeisiin
Luvut löytyvät kyllä netistä. Lisäksi maksat veroissa eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa sekä terveydenhoitoa 6000 / eläkeläinen vuodessa, sekä kodinhoitajat, lääkkeet, kelataksit.
Ei hoitajat ilmaiseksi hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvut löytyvät kyllä netistä. Lisäksi maksat veroissa eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa sekä terveydenhoitoa 6000 / eläkeläinen vuodessa, sekä kodinhoitajat, lääkkeet, kelataksit.
Eläkeläisiä on 1600 000 eli melkein 2 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen takia nyt ei ainakaan kannata käydä töissä.
Juu, ei ehdi kerätä eläkettä, voi hakea sairaslomaa joka viikko ja olla tuilla kotona jos ei kelpaa.
Noin voi sinnitellä max. 2 kk, minkä jälkeen tarvitaan erikoislääkärin arvio työkyvystä ja kuntoutussuunnitelma.
Ellei näitä ole, kuntoutustuki loppuu.
Sairauslomalla voi olla 300 päivää yhtäjaksoisesti. Tai siis sen ajan Kela maksaa sairauslomaa.
Sen jälkeen pitää hakea eläkettä. Se sitten riippuu ihan hakemuksen käsittelevästä lääkäristä saatko eläkettä tai kuntoutustukea vai saatko yhtään mitään
Siinä ei paljon erikoislääkärin lausunnot eikä työkyvyn puutteet paina kun päätöstä arvotaan.
Ei ole mitenkään hauskaan olla työttömänä työnhakijana siinä vaiheessa kun työkykyä ei enää ole, mutta eläkettä tai kuntoustukeakaan ei myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1600 000 eli melkein 2 miljoonaa.
Ja ihmiset viitsii kitistä olemattomista työttömyystuista, joilla osa tekee vielä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen takia nyt ei ainakaan kannata käydä töissä.
Juu, ei ehdi kerätä eläkettä, voi hakea sairaslomaa joka viikko ja olla tuilla kotona jos ei kelpaa.
Noin voi sinnitellä max. 2 kk, minkä jälkeen tarvitaan erikoislääkärin arvio työkyvystä ja kuntoutussuunnitelma.
Ellei näitä ole, kuntoutustuki loppuu.
Sairauslomalla voi olla 300 päivää yhtäjaksoisesti. Tai siis sen ajan Kela maksaa sairauslomaa.
Sen jälkeen pitää hakea eläkettä. Se sitten riippuu ihan hakemuksen käsittelevästä lääkäristä saatko eläkettä tai kuntoutustukea vai saatko yhtään mitään
Siinä ei paljon erikoislääkärin lausunnot eikä työkyvyn puutteet paina kun päätöstä arvotaan.Ei ole mitenkään hauskaan olla työttömänä työnhakijana siinä vaiheessa kun työkykyä ei enää ole, mutta eläkettä tai kuntoustukeakaan ei myönnetä.
Höpö, sitten mennään taas töihin vähäksi aikaa kun työnantajan palkanmaksuvelvollisuus lakkaa.
Heh
Minä käsitän.