Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla jos olet 20-30 vuotta ollut työelämässä.
No ehkä näin, jos on mennyt nopeasti töihin ja ollut työelämässä jatkuvasti, sekä koko sen ajan määrätietoisesti säästänyt.
Esim. 45.v, joka on mennyt työelämään 18-vuotiaana, ja saanut sen jälkeen joka ikinen kuukausi säästöön +300e, eikä ole näihin rahoihin koskenut. (En nyt tässä huomio sijoitusten tai korkoa korolle-ilmiön vaikutusta).
Mutta kuinka monella elämä menee oikeasti näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tilillä kymppitonneja täälläkään. Usein ihmiset laskee näissä nettikeskusteluissa ”säästön” määrään mukaan myös sen jo lyhennetyn asuntolainan osuuden, eli omaisuuden arvon mikä on kiinni siinä asunnossa. Itellä ei ole tuota periaatetta kun eihän se asunnon arvo realisoidu kuin vasta myydessä, hinnat ja olosuhteet muuttuilee joten ei se reaaliarvo välttämättä ole se mitä siihen on laitettu.
Itellä on tileillä ja rahastoissa noin 15000€ muut on kiinni talossa ja muussa omaisuudessa. Ja olen 42-v.
Rahastojen arvoko ei voi alentua? Ja ne osakkeet joita rahaston hoitaja on ostanut, niihin ei vaikuta ostajien maksukyky ja -halukkuus? Ei se rahasto ole asuntoa kummempi sijoitus. Kai tämän tyhmäkin tajuaa. Laitat rahaa johonkin kohteeseen X, koska toivot nettovarallisuutesi olevan sen avulla suurempi joidenkin vuosien päästä. X:n arvo voi kuitenkin muuttua sekä ylös, että alaspäin. Tietenkin asunnon arvo on osa henkilön omaisuutta/säästöjä. Ihan kuin rahastot, osakkeet tai vaikka bitcoinit ja keräilyautot.
Voi alentua. Mutta rahastosta voin saada rahat pois vaikka heti (tilille) tämän päivän arvon mukaan. Pystyykö talosta saamaan siihen sijoitetun pääoman heti pankkitilille jos siltä sattuu tuntumaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Minä tunnen itseni ihan luuseriksi kun en ole 35 000 euron bruttovuosituloillani onnistunut säästämään kymppitonneja ja ostamaan oman asunnon lisäksi sijoitusasuntoa, vaan edelleen elän yksin vuokralla ja kaikki raha menee arkeen ja pariin lomamatkaan vuodessa.
Ikää 43. Sijoituksissa 20 000, puskurirahastoissa noin 9000 €. Asunnossa kiinni 160-170 k€, josta puolet lainaa jäljellä. Helsingissä, yksinhuoltaja, teen omasta tahdostani 80% osa-aikatyötä.
Eli ei ole rikas olo, ei, etenkin kun kuulen muiden saman ikäisten satojen tuhansien sijoituksista. Koen kuitenkin pärjääväni ihan ok, vaikka koko ajan on periaatteessa sellainen olo, että pitäisi säästää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Ei se vahingossa tapahdu, vaan edellyttää tavoitteellista säästämistä. Erittäin hyvät tulot. Ei överikalliita autoja ja hulppeita asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Netissä on helppo olla hyvännäköinen, rikas ja huoleton. Mutta katsokaapa ihmisiä todellisuudessa...
Tämän ketjun "sijoitusvarallisuuteen" harvahko oikeasti pääsee, ja jos pääsee, on varmasti muutakin tekemistä kuin lesoilla wauwapalstalla.
Olemme ei-vapaaehtoisesti lapseton pariskunta. Molemmilla ikää yli 40v ja käynyt tuuri työn suhteen. Siis aina oltu töissä molemmat.
Olemme noin 15v ajan sijoittaneet 200 euroa kuussa yhteensä. Ei mikään suuri summa kahdelle työssäkäyvälle, mutta olen kuullut usein kuinka pitäisi mieluummin elää eikä säästää ja käärinliinoissa ei ole taskuja.
On siis olemassa ihmisiä joille pienikin säästäminen on täysin mahdotonta. Tai sitten se tarkoittaa äärimmäistä kituuttamista, jos jää vähänkin jotain sukanvarteen.
Osakkeissa kymppitonni, asunnossa pääomaa n. 200 000 kun velka vähennetty. Siinä kaikki.
Kaveripiirissä useimmat maksavat ensin asunnon ja sitten rupeaa vasta raha ja mahdolliset sijoitukset kertymään isommin. Itse olen tehnyt toisin eli sijoituksia on paljon, mutta niin myös asuntolainaa. Mikä nyt kenellekin sopii, itse pidän siitä, että parin vuosikymmenen osakesijoittaminen ja siihen liittyvät virheet ovat koulineet minusta jo kohtuullisen osaavan siinä puuhassa ja viimeisen vuoden tuotto, lainarahalla osin sekin, on ollut jo todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä näin, jos on mennyt nopeasti töihin ja ollut työelämässä jatkuvasti, sekä koko sen ajan määrätietoisesti säästänyt.
Esim. 45.v, joka on mennyt työelämään 18-vuotiaana, ja saanut sen jälkeen joka ikinen kuukausi säästöön +300e, eikä ole näihin rahoihin koskenut. (En nyt tässä huomio sijoitusten tai korkoa korolle-ilmiön vaikutusta).
Mutta kuinka monella elämä menee oikeasti näin?
Ei ole kovin vaikeaa säästää vaikka 100€ kuussa ja sillä saa jo 12000€ kymmenessä vuodessa. Jos tuon satasen laittaa edes johonkin rahastoon 10 vuodessa summa lähes tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin hölmö, että makuuttaa rahaa tilillä? Sen arvo tippuu joka ikinen päivä.
Jaa-a, itselläni on tilin saldo tänään melko tarkkaan 105 000 €. Ei tunnu yhtään hölmöltä. Päinvastoin, olen erittäin tyytyväinen enkä jaksa stressata jostain mitättömästä inflaatiosta. Sellainen vaikuttaa persaukisten puuhastelulta.
Sama tilanne + velaton asunto hyvällä alueella.
En halua kartuttaa omaisuutta, en ostaa tavaraa, en sijoittaa, joten tilillä on liikaa rahaa. Koronan takia en ole matkustellut, mihin muuten olisi mennyt edes vähän.
Inflaatio ei pienessä määrin jaksa haitata, mutta toki jos rajuksi muuttuu? Mitäpä sitä tekisi kaikilla säästöillä? Osa hyvänteleväisyyteen..
Vierailija kirjoitti:
On säästöjä ihan tavallisella pankkitilillä kuusinumeroinen luku, ensimmäinen numero on 1.
Eläkesäästössä on tämän lisäksi, osakekursseihin sidottu, hyvin tuottanut.
Vierailija kirjoitti:
No keski-ikä tarkoittanee useimmiten ja useilla (ei toki kaikilla) sitä ettei ole enää nk. huollettavia ainakaan niin isossa määrin. Myös suurimmat hankinnat on tehtynä ja usein velattomia mm. oma asunto, mökki, autot jne... Helpottaa siis kun asuu omassa velattomassa asunnossa eikä vuokralla ja maksaa vain vastiketta=rahaa jää eri tavalla säästöön. Asuu pk seudun ulkopuolella. Ei välttämättömyys, mutta varmasti halvempaa ja edelleen jää säästöön ylimääräisiä satasia. No vastaavasti palkka ei ole siellä missä voisi olla pk seudulla. Lisäksi omalla kohdalla melko pieni ennakonpidätysprossa, jossa henk. koht. vähennyksiä joten maltillisesta bruttopalkasta huolimatta nettona jää käteen kuin olisi isompikin palkka kyseessä. Firmani kiittää ja niin minäkin :)
Kaikki turhan tavaran ostelu jäänyt ainakin itsellä pois. Vain välttämättömyydet eikä esim. kännyköitä, telkkareita uusita kuin todella harvoin (tv, känny, pyörät yms. varmaan 10v vanhat). Itsellä rahastojen hyödyntäminen säästämisessä niiden vaivattomuuden vuoksi ja kasvua on tullut reippaasti. Toki osannut (sattumalta myönnän) valita oikeat rahastot joissa huippunousua (taisipa yksi olla kasvuykkösenä). Puolet säästöistä sitten käteisenä lähes 0-kasvulla ihan vaan pahan päivän hätävaralla tai laman iskiessä sijoituspääomana seuraavaa kasvuaaltoa odotellessa. Mutta näillä....
Rahastoissa, osakkeissa ja käteisenä yhteensä 350 000€. SIjoitusasunnon (kaksio) arvo Turussa about 110 000€. Rivitalon puolikaan arvo jossa asun about 90 000€. Viime vuoden mallin BMW arvo about 35 000.
M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
Onko kaikki pirkanmaalaiset noin tyhmiä?
Olemme Suomessa, ja täällä puhutaan Suomen kieltä. Oikea muoto siis t€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On säästöjä ihan tavallisella pankkitilillä kuusinumeroinen luku, ensimmäinen numero on 1.
Eläkesäästössä on tämän lisäksi, osakekursseihin sidottu, hyvin tuottanut.
Pianhan nämä säästöt olisi mennyttä, jos ostaisimme uuden auton, entinen kohta kymmenen vuotta vanha. Tämän lisäksi jos lähtisimme kaukomatkalle, niin siihenkin menisi aika paljon säästöjä, mutta kaukomatkalle lähdetään heti kun koronatilanne helpottaa. Keittiö- ja kylpyhuoneremontti taloon veisi sekin aikamoisen rahasumman tililtä.
Me ollaan yli nelikymppinen vapaaehtoisesti lapseton aviopari. Käteistä on kolmella eri tilillä vähän reilu 100 000. Sijoitusasunnosta on velkaa jäljellä n. 17 000.
Säästöön menee joka kuukausi noin 3000 ja asutaan itse vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 47v ja sijoitusrahastossa pari tonnia. Tilillä 10 000 euroa joka pitäisi sijoittaa jonnekin järkevää.n. Velkaa yli 120. 000 euroa edelleen ja omaisuutta tässä talossa ja sijoitusasunnon puolikkaassa vajaa 200 K€. Paljon pätkätöitä ja työttömyyttä niin eipä ole varallisuus ehtinyt kauheasti kertyä tähän ikään mennessä.
Vai niin..
Täällä on taas näitä, joilla on satojatuhansia säästössä. Missä on miljonäärit? Eikö tosiaan kenelläkään ole edes yhtä miljoonaa?