Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta, 49 ja 47v.
Minulla sijoitusvakuutuksessa muutama tonni, puolisolla myös.
On tullut pahoina päivinä tehtyä takaisinostoja, mutta sitä vartenhan säästöt ovat.
Velkaa n. 50t, kiinteää omaisuutta muutamia satoja tuhansia.
Toiminimiyrittäjällä tosiaan voi olla huomattava, mutta hankalasti realisoitava kiinteä omaisuus, muuten elää kädestä suuhun.
Riippuu, minkä alan toiminimiyrittäjä.... Itse asianajaja, joten myyn pääni sisältöä. Ei ole realisoitavaa omaisuutta käytännössä mitään. Muutamia lakikirjoja ja alan ammattikirjallisuutta... Toimiston ostokset pääasiassa mainoksia, käyntikortteja, ATK-sovelluksia. Lakikirjojakaan ei tarvi ostella, kun nykyään on sovellus Asianajajan kirjasto, missä on lait, HE:t, oikeuskäytäntö ja myös kirjallisuus...
F
Toki joskus noinkin.
Suuri osa liiketoiminnasta on sellaista, missä tarvitaan koneita, varastorakennuksia, materiaali- ja tuotevarartoja...
Minulla ei ole mitään muuta kuin 1000e käyttötilillä.
Elämä ei ole mennyt niin hienosti, että rahaa olisi joka nurkassa ja tileillä, vaan pitkiä työttömyyspätkiä, vastoinkäymisiä lähes koko ajan ja niihin menee vähäisetkin rahat ja mielenterveys. Taas vaihteeksi työttömänä tulen olemaan ties kuinka pitkään.
Vuokra-asunnossa elelen yksin ja voin vaan haaveilla paremmasta elämästä ja asunnosta. Näin se on ettei kaikki vaan synny suotuisien tähtien alla. Tuntuu, että kun pääsee pari askelta eteenpäin elämässä, niin johan kohta tulee jotain ikävää ja mennään viisi askelta taaksepäin. Aina ollut näin, mutta yritän jatkaa, vaikka muutaman kerran olen sopuisasti luovuttanutkin.
Nainen 47-v.
Minulla on aina ollut:
-käyttötilillä 0-400€ (kuukauden budjetti laskujen jälkeen, summa vaihdellut)
-hätärahat 3kk palkka (työnantajan konkurssi, karenssi, eläinlääkäri, hajonnut pesukone jne) jos joutuu käyttämään, niin aina ykkösprioriteetti saada takaisin säästöön hätärahat.
-käyttösäästöt eli säästö johonkin isompiin ostoksiin (ulkomaanmatka, uusi sohva), nyt 6000€
-rahasto ja säästötili, olen jakanut puoliksi rahaston ja säästön. Sen verran pelottaa kuitenkin yhden romahduksen nähneenä. Nyt 40 000€
Olen pitänyt rahoja näin niin kauan kuin muistan, eli aina maksan ensin pakolliset laskut, varmistan että hätävara on ok, jätän tilille kk-budjetin ja loput säästöön/käyttö säästöön fiiliksen mukaan. Aina ei riitä rahat kaikkeen ja on ollut hetkiä nuorempana jolloin ainoastaan hätävaroissa on ollut vähän rahaa.
Yllättävät pienemmät menot maksan luottokortilla (1000€ raja). Voin esim. loppukuusta lähteä kavereiden kanssa baariin ja maksaa luottokortilla, koska tiedän, että säästöön ei juuri nyt ole pakko saada rahaa. Mutta jos hätävaraa olisi käytetty, eikä käyttösäästöjä olisi, en lähtisi.
Minulla ainakin on. Monia monia kymppitonneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta, 49 ja 47v.
Minulla sijoitusvakuutuksessa muutama tonni, puolisolla myös.
On tullut pahoina päivinä tehtyä takaisinostoja, mutta sitä vartenhan säästöt ovat.
Velkaa n. 50t, kiinteää omaisuutta muutamia satoja tuhansia.
Toiminimiyrittäjällä tosiaan voi olla huomattava, mutta hankalasti realisoitava kiinteä omaisuus, muuten elää kädestä suuhun.
Riippuu, minkä alan toiminimiyrittäjä.... Itse asianajaja, joten myyn pääni sisältöä. Ei ole realisoitavaa omaisuutta käytännössä mitään. Muutamia lakikirjoja ja alan ammattikirjallisuutta... Toimiston ostokset pääasiassa mainoksia, käyntikortteja, ATK-sovelluksia. Lakikirjojakaan ei tarvi ostella, kun nykyään on sovellus Asianajajan kirjasto, missä on lait, HE:t, oikeuskäytäntö ja myös kirjallisuus...
F
Toki joskus noinkin.
Suuri osa liiketoiminnasta on sellaista, missä tarvitaan koneita, varastorakennuksia, materiaali- ja tuotevarartoja...
Totta. Itsellä hieman eri tilanne. Unohdin ostoista kalliit koulutukset, joita pakko käydä. 18 h vuodessa on pakko kouluttautua ja ne hintavia. Rahastuskeino Asianajoliitolle ja Suomen Lakimiesliitolle. Mutta tosiaan, materiaaliostoksia ei paljoakaan ole.
F
Väkisinhän rahaa kertyy jos sitä ei käytä. Siis jopa pienituloisilla.
Mun äiti on hyvä esimerkki. Mä ja mun sisko ollaan yksinhuoltajan lapsia. Äiti on nyt 76 v ja oli ammatiltaan perushoitaja ja hänen nettoeläkkeensä on noin 1200 euroa/kk. Äiti on ihan selväjärkinen mut hänellä on näkövamma jonka takia mä jouduin vuosi sitten ottamaan valtakirjalla hoitoon mm. kaikki äidin pankkiasiat. Kun ei näe niin ei näe.
Järkytyin kun tajusin äidin omaisuuden joka on käytännössä kertynyt siitä lähtien kun sisko ja mä muutettiin pois kotoa rasittamasta äidin taloutta.
Äiti on aina ruikuttanut ja valittanut tulojen pienuutta.
No, hänellä on nyt
- velaton omistusasunto
- pankkitilillä melkein 20000 euroa
- rahastoissa, sijoitusvakuutuksessa ja pörssiosakkeissa lähemmäs 120 000 euroa
Noi kaikki on kuulemma ollu "vuosikaudet simmottiinsa" (kuten äiti sanoo), muhineet ja kasvaneet.
Äiti ei kuluta rahaa juuri muuhun kuin asunnon vastikkeeseen, joka on tosi pieni, ruokaan ja vaatteisiin, lääkkeisiin menee ihan minimaalinen summa ja silmäsairaudesta tulevat kustannukset ja hoidot korvaa Kela tai sitten ne menee maksukattoon. Joka kuukausi jää säästöön ainakin 600 euroa noinkin pienestä eläkkeestä.
Tsiisus! Kun kyselin äidiltä tarkemmin niin kaikki on alkanu jostain alle muutaman tuhannen MARKAN perinnöstä jonka äiti sai tädiltään ollessaan jotain 35-vuotias.
Kysyin milloin äiti aikoo käyttää rahaa ns. itseensä niin ihmetteli kovin, koska on ihan tyytyväinen nykyisellään. Ei keksinyt mihin voisi rahaa kuluttaa kun ei tarvitse mitään. Aikoo testamentata varansa lapsenlapsilleen.
Toki tajuan että jos äiti olisi ollut työtön pitkään tai sairastellut runsaasti, tilanne ei olisi tuo. Mut koitan nyt vaan sanoa että pienistäkin tuloista kertyy ihmeellisesti iso puro joissakin tilanteissa.
Että nyt en enää ihmettele kun lööppilehdissä on juttuja vaatimattomasti jopa kurjissa oloissa eläneistä mummoista, joilta paljastuu kuoleman jälkeen iso omaisuus, vaikka käytännössä heidän tulonsa on ollu lähinnä eläke.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta ikää.
Käyttö- ja taloustileillä on muutama tonni rahaa, säästötilillä ehkä 20€Sijoitusvarallisuuden arvo on tällä hetkellä noin 140k€
Lisäksi velaton OKT ja kesämökki.
Omalla työllä tienattu? Palkkatasosi?
Vierailija kirjoitti:
50v pariskunta, lapset jo opiskelemassa, n. 400 000€ asunto maksettuna, tileillä ja sijoituksissa hieman alle 100 000€, ajoneuvoissa kiinni n. 40 000€.
No tulihan sieltä viimein ne ajoneuvotkin tähän säästämisketjuun.
Kukaan ei ole vielä tuonut tähän ketjuun kotinsa arvotaidetta. Joko perittyä tai itse ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
Onko kaikki pirkanmaalaiset noin tyhmiä?
me keskituloiset täällä yleensä puhumme megaeuroista 1Me=1000000e, parempituloisilla on gigaeuroja
Mun vanhemmilla ei ainakaan ole yhtään mitään säästöjä. Ovat aina eläneet kädestä suuhun.
Itselläni on melkein kymppitonni ja olen 30v. Enkä ole säästänyt kuin pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei voi syödä ja säästää.
Eivät nämä säästäjät uskalla elää.
Kerrotko, millaista se eläminen mielestäsi oikein on? Muutkin saavat vastata.
Ei ole lähelläkään. Alle 40-v, säästössä kolme tonnia. Tavoite olis 10 000 kun täytän 40 mutta enpä tiedä pääseekö tuohon ikinä kun aina on jotain uutta ostettavaa (uudet kodinkoneet, parempi auto, lomamatka). Onhan se elämä tehty elettäväksi eikä odoteltavaksi sit kun aikaa.
Kyllä näin vaan on. Keski-ikä lähestyy ja säästöjen määrä yltänee kohta 6 numeroiseen summaan vaikka käytännössä palkka ollut aina alle suomalaisen työntekijän mediaanin. Varmaan käytännössä kohta 200 tonnin ylitse siis mennään koko omaisuudessa. Tajusin vasta viime vuosina (pari kolme vuotta) vaurastuneeni todella nopeasti. Tätä ennen säästöt pyöri 10-20 tonnin välillä ja jos olisin jättänyt muutaman auton ostamatta, niin olisin ollut tässä tilanteessa jo 5v sitten.
Olen kahden teinin nelikymppinen vuoroviikkohuoltaja (eli ei elareita, lapsilisät puoliksi). Mulla on hyväpalkkainen työ (vuositulot 65-70 tuhatta), josta jää kyllä jotain säästöönkin, mutta eihän yhden ihmisen palkalla mutta perheen kustannuksilla rikastumaan pääse. Mulla on juurikin muutama kymppitonni (n. 60 tuhatta) erilaisissa sijoituksissa, sekä seinissä kiinni aika paljon. Lainaa tosin maksan vielä muutaman vuoden, tavoite on olla velaton kun lapset lähtevät omilleen.
En mä nyt oikein tiedä, mitä se "eläminen" on, jos oma elämäni ei sitä ole. Mä käyn töissä ja harrastan, kasvatan lapsiani, joiden kanssa myös harrastetaan ja matkustetaan yhdessä. En mä koe että meiltä tai minulta puuttuisi mitään. Mihin se raha sitten pitäisi laittaa?
Just laskin niin 95 kymppitonnia on säästössä; osakkeissa, rahastoissa, kiinteänä omaisuutena. Enkä tiedä miten tässä näin on päässyt käymään. Töissä on oltu valmistumisesta saakka ja asiat hoidettu normaalisti, lainat maksettu eikä mitenkään kituutettu.
MN4745
Mua ottaa kans päähän kilo-sanan käyttö rahasta puhuttaessa. Onko se niin vaikeeta niitä nollia kirjoittaa....
On säästöjä ihan tavallisella pankkitilillä kuusinumeroinen luku, ensimmäinen numero on 1.
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Samaa mieltä. Säästäminen pienistä tuloista satoihin tuhansiin euroihin vaatii kyllä aika paljon aikaa, vaikka olisi suuri sijoittajaguru. Toisaalta elämä heittelee. Juuri katsoin palkkakuittia, jossa mun kuukauden nettopalkka on mun viime vuoden seitsemän kuukauden palkka. Ja tätä tai parempaa palkkaa on nyt luvassa tästä ainakin seuraavat viisi vuotta. Nyt on helppo säästää vaikka 10000€ kuukaudessa kun nettotulot pompsahti perheemme osalta yli 15000€ kuukaudessa.
40 v eikä ole isoja säästöjä. Pieni pahan päivän puskuri tilillä (2000€) ja jonkun verran sekalaisia osakkeita ja rahastoja (n 5000€).