Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Miksei voisi? Minulla jää 10 000 euroa vuodessa säästöön ja arviolta 4 vuoden päästä esittämäsi raja ylittyy. Niin ja olen ihan keskituloinen.
Ikä 31v ja säästössä sijoituksissa 71t. Asuntolainaa maksan myös pois viidettä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Minä tunnen itseni ihan luuseriksi kun en ole 35 000 euron bruttovuosituloillani onnistunut säästämään kymppitonneja ja ostamaan oman asunnon lisäksi sijoitusasuntoa, vaan edelleen elän yksin vuokralla ja kaikki raha menee arkeen ja pariin lomamatkaan vuodessa.
Jos kävisit joka toinen vuosi yhdellä lomamatkalla, niin säästöön jäisi jo useita tonneja.
Tämä säästäminen, sijoittaminen jne on ikuisuuskysymys. Milloin ne rahat on syytä käyttää? Vai kannattaako ne numerot vaan pitää siellä tilillä että niitä on kiva katsella?
Olen jo keski-iän ehtoopuolella. Mutta eipä sitä pätkätöiden, palkattomien töiden ja uudelleen kouluttautumisen aikaan paljon säästöjä jäänyt. Nyt jää vähäsen / kk. Eikä minussa ollut vikaa sen enempää kuin muissakaan. Aina oli joku, jonka työnantaja halusi mieluummin, kerran se oli vain yksi ainoa sadasta hakijasta, jäin 1. varasijalle. Ei voi olla huono, jos jää yhden paikan päähän, mutta paikkoja oli jaossa vain yksi. Nyt on työpaikka ja työnantaja arvostaa osaamistani. Yrittäjyyteen ei ollut pääomaa, eikä ilman vakuuksia saa lainaakaan. Eli kyllä 90-luvun laman uhreja jäi montakin pysyvästi yhteiskunnan ulkopuolelle tai roikkumaan sen laidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
20k€ = 20 kiloeuroa, kilo = 1000 eli siis 20000 euroa.
Ai, että on rankkaa kirjoittaa kolme nollaa.
Tuollainen merkintä on kyllä oma keksimä... ”1ke”.
Oikein sekava.
Jotenkin myös ylimielinen.
No ei kyllä ole
"Kymmenjärjestelmän mukaiset etuliitteet ovat kuuluneet oleellisena osana metrijärjestelmään siitä saakka, kun se Ranskassa 1790-luvulla otettiin käyttöön"
kannattaisi tulla edes VIIME vuosiTUHANNELLE.
Vierailija kirjoitti:
Tämä säästäminen, sijoittaminen jne on ikuisuuskysymys. Milloin ne rahat on syytä käyttää? Vai kannattaako ne numerot vaan pitää siellä tilillä että niitä on kiva katsella?
Miksi ne pitäisi välttämättä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitin kyllä säästöillä myös noita sijoitusrahastoja ja muita, en mitään säästötiliä pelkästään.
Eli näistä vastauksista päätellen, siis on.
En ymmärrä. Ihan normaalia elämää elän, eli matkustelen, syön hyvin, ostan tarpeeseen. Ihmettelen, miten muut tekee kaikkea tätä ja silti jää säästöön.
Toki asunto on nettovarallisuutta, mutta en laske sitä nyt tähän.
Matkustelevat vähemmän tai edullisemmin. Tienaavat enemmän, pitävät arjen kulut kurissa, kyttäävät alelentoja?
Me kuulumme varakkaimpaan desiiliin mutta emme juuri matkustele. Muutenkin kulutuksemme on kohtuullista. Ehkä juuri siksi varallisuutemme nousee jyrkällä käyrällä ylöspäin. Rahaa tekee töitä ja tuo lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 37. Aloitin säästämisen vasta viime jouluna parin holtittoman vuosikymmenen taloudenpidon jälkeen. Säästän rahastoihin ja ostelen osakkeita (jotain 500e settejä kerrallaan per kk. joinain kuukausina puputan perunoita ja laitan koko tonnin sivuun). Kasassa nyt 6000e, ja rahastoissa kasvua tullut 200e. Luotto parin kasvuyhtiön osakkeisiin on kova että vähintään tuplaantuu seuraavan vuoden aikana :)
Tästä se lähtee eläkeiän rikastuminen säästäväisen elämäntapamuutoksen myötä. Kulutusluottoja on vielä maksettavana yli kymppitonni, mutta nekään eivät oikeastaan stressaa kun tiedän niiden ajan kuluessa sulavan pois, maltillisesti maksaen.
Tavoitteena olla 100 tonnia taskussa ennen 45v, ihan vain että voi alkaa ottamaan rennommin myöhemmin.
Minkälaisilla laskelmilla sijoitusvarallisuutta voisi seitsemässä vuodessa kertyä tuo 100 000, jos kerran on nuo lyhennykset ja kuukausittain ostetaan osakkeita 500-1000 eurolla. En mä ainakaan saa tuota summaa kerrytettyä seitsemässä vuodessa..
Unohdit korkoa korolle-ilmiön ja osingot?
ei ole kaikilla.
Nelikymppisillä puolella kotitalouksista on rahoitusvarallisuutta ALLE 20 000 euroa.
(vuoden 2019 tieto, lähde tilastokeskus.).
https://www.stat.fi/til/vtutk/2019/vtutk_2019_2021-06-08_tau_003_fi.html
Tällä vääristyy nämä, ja annetaan ymmärtää että on millä mällätä. Osa pitää paikkaansa varmasti, ja näihin yleensä vastaakin ne joilla menee paremmin, osa taas ovat trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ettet sä ymmärrä koska sä et ymmärrä sitä että ne sijoitukset tehdään NETTOtuloista, brutolla voit heittää vesilintua. Kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa, syntyy säästöä jonka voi laittaa töihin.
Joillain on, joillain ei. Näinhän se on elämässä. Itselläni on jotain tuolta väliltä - en ole erityisen rikas, mutten köyhäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asun pk-seudulla, tulot kans keskitasoa, ei ole tullut perintöjä... Sijoituksissa silti 300 k€
Eipä ole säästöjä, meillä on kaksi lasta ja ok-talo jonka arvo n.280000€, asuntolainaa on 148000€. Itse olen ollut määräaikaisissa töissä ja välillä työttömänä, nyt olen ollut reilun vuoden taas töissä. Olen samalla opiskellut uutta alaa jonne voisi työllistyä paremmin. Lasten harrastuksiin menee jo yli 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
Onko kaikki pirkanmaalaiset noin tyhmiä?
Olemme Suomessa, ja täällä puhutaan Suomen kieltä. Oikea muoto siis t€.
Ei ole.
Suomessa noudatetaan SI-järjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas näitä, joilla on satojatuhansia säästössä. Missä on miljonäärit? Eikö tosiaan kenelläkään ole edes yhtä miljoonaa?
Minulla on nettovarallisuus, mutta ei rahoitusvarallisuutta vielä miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
pääomaa ei syödä, koskaan. Se jätetään perinnöksi ja suku jatkaa kasvattamista. niiden pääomien tuotoilla taas voi tehdä mitä lystää. Yleensä niistäkin menee pieni siivu juuri tuon perinnön kasvattamiseen.
No ainakin minulla ja lapsillani. Lisäksi on velattomat kodit, minä olen ollut velaton jo yli 30 v, nykyään kotina uusi rivarin päätykolmio 86 m2, olen eläkkeellä, asun yksin.
Vanhempi lapseni (41 v) on jo velaton, hänellä on miehensä kanssa talo 190m2 isolla tontilla, mökki ja uusi Audi pihassa, lukion lehtoreita molemmat, yksi aikuinen lapsi.
Nuorempi on 38 v ja neljä lasta, hänellä on lainaa kuulema vielä 3 v, mutta perheellä on sijoitusasunto jossa vuokralainen. Perheessä kaksi autoa, hän on maanrakennusinsinööri, vaimo on sairaanhoitaja, ei nyt töissä, mutta virka on.
Mutta me emme asu apinaringin sisällä, taivaalle kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pääomaa ei syödä, koskaan. Se jätetään perinnöksi ja suku jatkaa kasvattamista. niiden pääomien tuotoilla taas voi tehdä mitä lystää. Yleensä niistäkin menee pieni siivu juuri tuon perinnön kasvattamiseen.
162/162 jatkaa,
Juuri näin, lapseni ovat perineet jo kaksi kertaa.
No jotkut ostelee joka päivä turhuuksia ihmetellen miksei rahaa säästy.