Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Oon 40-vuotias ja käyttötilillä 7000 euroa. Sijoituksissa 16 000 euroa. Talo velaton, juuri saatu laina maksettua pitkän kärvistelyn jälkeen. Mutta nyt pitäisi sitten alkaa säästää talon remontteja varten, n. 40 000 euroa menee niihin tässä vuoden, parin sisällä. Ei todellakaan ole kovin vauras olo. Työtkin riepoo niin paljon, että tekisi mieli vaan irtisanoutua.
Itse olen 24. Säästöjä 17 000e. Menny 5 vuotta tuon summan säästämiseen. Yksi lapsi toinen tulossa vuositulot n. 30 000. Asun vuokralla. Joinakin kuukausina jää enemmän säästön kuin toisina. Velkaa ei vielä ole, mutta säästöt olisi tarkoitus käyttää asuntolainan käsirahan jos ja kun sopiva asunto löytyy... Miehellä ikää 34 ja säästöjä joku 40k vissiinkin, kohta enemmän kun möi asuntonsa. Maksetaan elämiset 50/50 suhteuttetuna tuloihin, muuten on omat rahat
Vierailija kirjoitti:
Väkisinhän rahaa kertyy jos sitä ei käytä. Siis jopa pienituloisilla.
Mun äiti on hyvä esimerkki. Mä ja mun sisko ollaan yksinhuoltajan lapsia. Äiti on nyt 76 v ja oli ammatiltaan perushoitaja ja hänen nettoeläkkeensä on noin 1200 euroa/kk. Äiti on ihan selväjärkinen mut hänellä on näkövamma jonka takia mä jouduin vuosi sitten ottamaan valtakirjalla hoitoon mm. kaikki äidin pankkiasiat. Kun ei näe niin ei näe.
Järkytyin kun tajusin äidin omaisuuden joka on käytännössä kertynyt siitä lähtien kun sisko ja mä muutettiin pois kotoa rasittamasta äidin taloutta.
Äiti on aina ruikuttanut ja valittanut tulojen pienuutta.
No, hänellä on nyt
- velaton omistusasunto
- pankkitilillä melkein 20000 euroa
- rahastoissa, sijoitusvakuutuksessa ja pörssiosakkeissa lähemmäs 120 000 euroa
Noi kaikki on kuulemma ollu "vuosikaudet simmottiinsa" (kuten äiti sanoo), muhineet ja kasvaneet.
Äiti ei kuluta rahaa juuri muuhun kuin asunnon vastikkeeseen, joka on tosi pieni, ruokaan ja vaatteisiin, lääkkeisiin menee ihan minimaalinen summa ja silmäsairaudesta tulevat kustannukset ja hoidot korvaa Kela tai sitten ne menee maksukattoon. Joka kuukausi jää säästöön ainakin 600 euroa noinkin pienestä eläkkeestä.
Tsiisus! Kun kyselin äidiltä tarkemmin niin kaikki on alkanu jostain alle muutaman tuhannen MARKAN perinnöstä jonka äiti sai tädiltään ollessaan jotain 35-vuotias.
Kysyin milloin äiti aikoo käyttää rahaa ns. itseensä niin ihmetteli kovin, koska on ihan tyytyväinen nykyisellään. Ei keksinyt mihin voisi rahaa kuluttaa kun ei tarvitse mitään. Aikoo testamentata varansa lapsenlapsilleen.
Toki tajuan että jos äiti olisi ollut työtön pitkään tai sairastellut runsaasti, tilanne ei olisi tuo. Mut koitan nyt vaan sanoa että pienistäkin tuloista kertyy ihmeellisesti iso puro joissakin tilanteissa.
Että nyt en enää ihmettele kun lööppilehdissä on juttuja vaatimattomasti jopa kurjissa oloissa eläneistä mummoista, joilta paljastuu kuoleman jälkeen iso omaisuus, vaikka käytännössä heidän tulonsa on ollu lähinnä eläke.
Tämä tarina ei pidä paikkaansa tai jotain jää kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei voi syödä ja säästää.
Eivät nämä säästäjät uskalla elää.
Kateus haisee tänne asti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus kortti aina vedetään esiin, mutta yleensä tuo pitää paikkansa, että rikkaat on sairaan nuukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisinhän rahaa kertyy jos sitä ei käytä. Siis jopa pienituloisilla.
Mun äiti on hyvä esimerkki. Mä ja mun sisko ollaan yksinhuoltajan lapsia. Äiti on nyt 76 v ja oli ammatiltaan perushoitaja ja hänen nettoeläkkeensä on noin 1200 euroa/kk. Äiti on ihan selväjärkinen mut hänellä on näkövamma jonka takia mä jouduin vuosi sitten ottamaan valtakirjalla hoitoon mm. kaikki äidin pankkiasiat. Kun ei näe niin ei näe.
Järkytyin kun tajusin äidin omaisuuden joka on käytännössä kertynyt siitä lähtien kun sisko ja mä muutettiin pois kotoa rasittamasta äidin taloutta.
Äiti on aina ruikuttanut ja valittanut tulojen pienuutta.
No, hänellä on nyt
- velaton omistusasunto
- pankkitilillä melkein 20000 euroa
- rahastoissa, sijoitusvakuutuksessa ja pörssiosakkeissa lähemmäs 120 000 euroa
Noi kaikki on kuulemma ollu "vuosikaudet simmottiinsa" (kuten äiti sanoo), muhineet ja kasvaneet.
Äiti ei kuluta rahaa juuri muuhun kuin asunnon vastikkeeseen, joka on tosi pieni, ruokaan ja vaatteisiin, lääkkeisiin menee ihan minimaalinen summa ja silmäsairaudesta tulevat kustannukset ja hoidot korvaa Kela tai sitten ne menee maksukattoon. Joka kuukausi jää säästöön ainakin 600 euroa noinkin pienestä eläkkeestä.
Tsiisus! Kun kyselin äidiltä tarkemmin niin kaikki on alkanu jostain alle muutaman tuhannen MARKAN perinnöstä jonka äiti sai tädiltään ollessaan jotain 35-vuotias.
Kysyin milloin äiti aikoo käyttää rahaa ns. itseensä niin ihmetteli kovin, koska on ihan tyytyväinen nykyisellään. Ei keksinyt mihin voisi rahaa kuluttaa kun ei tarvitse mitään. Aikoo testamentata varansa lapsenlapsilleen.
Toki tajuan että jos äiti olisi ollut työtön pitkään tai sairastellut runsaasti, tilanne ei olisi tuo. Mut koitan nyt vaan sanoa että pienistäkin tuloista kertyy ihmeellisesti iso puro joissakin tilanteissa.
Että nyt en enää ihmettele kun lööppilehdissä on juttuja vaatimattomasti jopa kurjissa oloissa eläneistä mummoista, joilta paljastuu kuoleman jälkeen iso omaisuus, vaikka käytännössä heidän tulonsa on ollu lähinnä eläke.Tämä tarina ei pidä paikkaansa tai jotain jää kertomatta.
Tuohan on joku ikivanha mummeli eikä mikään keski-ikäinen! Tässä puhuttiin 40 vuotiaista ja toi on melkein kasikymppinen eli sillä on ollu 40 v enemmän aikaa ehtiä kerätä säästöjä. Kai nyt kelle vaan ehtii tuohon ikään mennessä omaisuutta kertyä.
Itselläni kuusinumeroisten säästöjen takana on se, että on ollut pakko säästää. Olen alalla, jossa tehdään paljon määräaikaisia sopimuksia, mutta ne pätkät voi olla tosi rahakkaita. Esim. isoin kk-bruttopalkkani on ollut 9500 e, mutta sitten ollut pitkiä jaksoja 3000-4000 e ja olen ollut työttömänäkin. Tätä on jatkunut vuosia. Sain vähän aikaa sitten vakipaikan, ja kun tulevaisuus ei ole enääniin epävarma, niin onkin nyt vähän sijoitusongelmia. Vielä lisänä se, etten asu pk-seudulla ja elinkustannukset ovat matalammat. Ikää on 35 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50v pariskunta, lapset jo opiskelemassa, n. 400 000€ asunto maksettuna, tileillä ja sijoituksissa hieman alle 100 000€, ajoneuvoissa kiinni n. 40 000€.
Mitä järkeä on olla 400ke asunto maksettuna, mutta vain alle 100k sijoituksissa? Ei mitään.
Kaikki eivät ole maksaneet asuntojaan nykyisten korkojen aikana. Minullakin on reilun 400 000 euron arvoinen velaton asunto, tosin omistan siitä vain puolet ja puolisoni toisen puolet. Olen maksanut tämän asunnon asuntolainasta pahimmillaan 16 % korkoa ja parhaimillaankin noin 5 % korkoa. Ei kyllä tuntunut paremmalta vaihtoehdolta laittaa rahoja sijoituksiin lainan lyhentämisen sijaan.
Nelikymppisenä minulla pitäisi olla asuntovarallisuutta ainakin 100 000 ja säästöjä ja sijoituksia kai samanmoinen. Sijoitan, säästän, ja maksan asuntolainaa noin puolella palkastani, niin siitähän se kertyy. Hissukseen olen päässyt jo 60 tuhannen korville, tästä 15k helposti käytettävissä (ei asunnossa kiinni). Tarkoituksena nyt nuorena kylvää mahdollisimman hyvät vaurauden siemenet, että vanhemmalla iällä on mitä niittää.
T. 27v
Ei oo. Oon 39v ja osakkeissa 6000 ja velkaa kaiken kaikkiaan 60 000. Kolme lasta.
En vain voi sille mitään, että kateus iskee, kun täältä lukee miten helposti muille tuntuu tuota rahaa vain kertyvän.
Vierailija kirjoitti:
En vain voi sille mitään, että kateus iskee, kun täältä lukee miten helposti muille tuntuu tuota rahaa vain kertyvän.
Kertyvän? Kyllä säästöjen eteen on tehty kovastikin töitä, ei ne rahat mistään taikaseinästä ole tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Ei pidä paikkaansa. Kun lähdin kotoa, ei ollut kuin tyhjät taskut ja kovat opiskelu- ja työhalut. Nyt on varallisuutta lähes miljoona, lainat maksettu, lapset kasvatettu. 50 tuloista jää taatusti jotain säästöön jos haluaa. Kyse on pienistä arkisista valinnoista: millä autolla ajat, ostatko satasen meikkejä tai jonkun "turhan äijäsirkkelin" vai laitatko saman summan indeksirahastoon? Jatka tätä 20-30 vuotta niin ihmeitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertyvän? Kyllä säästöjen eteen on tehty kovastikin töitä, ei ne rahat mistään taikaseinästä ole tulleet.
No onhan ihmisten tilanteet erilaisia, on helpompi säästää jos on esim pariskunta jonka yhteenlasketut tulot ovat 7000 euroa, kuin jos asut yksin ja maksat kaiken yksin pääkaupunkiseudulla 2700 euron bruttotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan tajua tätä, että joku normituloinen voi vaan kerryttää "vahingossa" kuusinumeroisia lukuja säästöön.
Itsellä bruttopalkka n.50 000 e, joka kuitenkin ihan ok tulot, keskitasoa. Mitään perintöjä ei ole tullut. Tälla palkalla elää (pk-seudulla), mutta en odota saavani säästöön tuon verran edes elämäni aikana.
Tossa on pakko olla jotain, mitä ihmiset jättää kertomatta. Huipputulot/ perintö tai sitten pitää todella urakalla säästää ja sijoittaa.
Vai tänne vastaa paljolti ne, joilla on paljon varallisuutta?
Netissä on helppo olla hyvännäköinen, rikas ja huoleton. Mutta katsokaapa ihmisiä todellisuudessa...
Tämän ketjun "sijoitusvarallisuuteen" harvahko oikeasti pääsee, ja jos pääsee, on varmasti muutakin tekemistä kuin lesoilla wauwapalstalla.
Kyllähän sen siitä Iltasanomien jutustakin näki, ettei ihmisillä ole juurikaan varallisuutta. Varakkaimpaan 25% pääsee, jos kotitaloudella on 250 000 eur varallisuutta. Oli melkoinen järkytys tajuta, että omakin perheeni pääsee tuohon vaikka ollaan ihan tavallisia keskituloisia. Suurin osa varallisuudesta on toki asunnossa, mutta kun ollaan molemman ostettu ensiasunto heti opiskelujen jälkeen, niin kyllä nyt 45-vuotiaana on ehditty hyvin lyhentää lainoja. Toki velkaakin on edelleen jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus kortti aina vedetään esiin, mutta yleensä tuo pitää paikkansa, että rikkaat on sairaan nuukia.
Rikkaalla on varaa olla nuuka, elämän perusrakenteet ovat kunnossa ja yllätyksiin on hyvin varauduttu. Toisin sanoen rikkaalla elämänhallinta on varautumista tulevaan, ei reagointia tapahtuneeseen. Tämä saattaa näkyä nuukuutena kun ei heti hassata kaikkea rahaa vuotavan talouden korjailuun.
Olen 34-vuotta, asun miehen kanssa, olemme noin keskituloisia ja kolme lasta. Lainoja ei ole yhtään, velaton asunto noin 270 000 € arvoinen, noin 50 000 euron arvoinen ränsistynyt kesäpaikka tiloineen sekä ehkä 25 000 € auto. Säästössä ei ole kuin noin 3500€, lapsille säästän myös, heillä ehkä saman verran, sijoittamisen aloittamista olen miettinyt, mutta ei ole ollut aikaa perehtyä, Olen yrittänyt alkaa säästämään mutta kaikki tulot tahtovat mennä elämään. Toisaalta arvostan sitä, että voin miettimättä ostaa itselle ja lapsille tarpeet ja harrastukset, vaikka mitään kalliita juttuja emme tee eikä lapsilla ole kalliita harrastuksia. Arvostan kohtuullisuutta, stressittömyyttä ja velatonta elämää, en edes itse kaipaa suurta varallisuutta.
Lopettakaa nyt ne autojen listaamiset tänne. Auto ei ole varallisuutta vaan käyttöomaisuutta tai irtaimistoa, jolla ei loppupeleissä ole juuri mitään arvoa, korkeintaan "vasarahinta" eli 30 % alle käyvän arvon. Kokeilkaas hakea vaikka sijoitus- tai remonttilainaa ja tarjoatte sitä 30.000 euron BMW:tä vakuudeksi...
Olemme keski-arvo/ mediaanituloinen perhe ja meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, saamme säästöön n 35-40% nettotuloista, näen että meidän kaltaisessa perheessä on paljon omista valinnoista kiinni jääkö säästöön vai ei. Henkilökohtaisesti säästän ainakin 500 euroa kuukaudessa.
Mitä järkeä on olla 400ke asunto maksettuna, mutta vain alle 100k sijoituksissa? Ei mitään.