Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?
Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.
Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.
Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.
Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!
Kommentit (326)
Olen jo 49-vuotias eikä ole oikeastaan säästöjä. Kasvatin lapset yksinhuoltajana, joten rahat meni elämiseen. Asuntolainaa olen maksanut ja remontoinut taloani niin, että sen arvo on kasvanut. Jos möisin nyt talon, voittoa jäisi loppulainan maksettuani noin 80-90 000 e.
Kesäasuntokin on ja siellä tällä hetkellä täysi remontti käynnissä. Ennen remonttia käytännössä arvoton kiinteistö, remontin jälkeen arvoa on moninkertaisesti remonttikuluihin nähden.
Mä olin opiskelija vielä kolmikymppisenä. Nyt olen nelikymppinen.
Nyt on sitten rahaa säästössä viisi tonnia ja osakkeita neljällä tonnilla. Ja reilusti asuntolainaa.
Että ei kaikilla tosiaan ole kymppitonnien omaisuuksia.
50v pariskunta, lapset jo opiskelemassa, n. 400 000€ asunto maksettuna, tileillä ja sijoituksissa hieman alle 100 000€, ajoneuvoissa kiinni n. 40 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei voi syödä ja säästää.
Eivät nämä säästäjät uskalla elää.
Minulla säästösumma on sellainen, että en oikeasti huomaa sen puuttumista. Ja itse näen, että ne säästöt ovat paljon arvokkaampia silloin, kun palkkatuloja ei ole. Eli tarkoitukseni on tosiaankin elää, ihan koko elämäni, eikä vain tätä seuraavaa 15 vuotta.
Ja kyllä nuo säästöt tuovat elämänlaatua nytkin. Jos tulee yllättävä meno, ei tarvitse heti ruveta säätämään kuukausibudjettia, että saa sen katettua.
Nuo elätit... siis eläjät ovat nopeasti pikavippikierteessä.
Tällä palstalla kun kysytään säästöjä, niin jotkut luettelevat varallisuuttaan (puolikas ok-talosta, asunto-osakkeesta jne) . Kun ei edes perustermit ole hallussa.
Monesta keskustelusta voisi päätellä, että täällä palstailee maamme rikkain hyvin pieni (alle 1 %) porukka, joka kuitenkin tuntee hirvittävän hyvin kaikki Kelasta ja sossusta saatavat edut. Ja jolle esim pesukoneen hajoaminen on katastrofi. Johtopäätöksiä?
Olen 47, sijoituksissa n. 120 000. Mies on vuoden vanhempi, hänellä n. 400 000.
49 v sinkku, ei lapsia, yrittäjä. Firman tilillä 50ke (toiminimi), säästötilillä 20ke, sijoituksissa hieman yli 100ke.
Asuntoremppaa suunnittelen, joten nuo tilivarat hupenee kyllä. Ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta niin pitääkin, sillä YEL-maksut kusetusta, joten pakko säästää eläkettä. Elän kyllä tälläkin hetkellä enkä kituuttele. Harrastuksiin menee noin 10ke vuodessa.
F
Mulla ainakin on ja vielä muillakin tileillä.
En usko että kaikilla. Itselläni on sijoitusvarallisuutta puolisen miljoonaa, lisäksi asunto, josta tosin on lainaa vielä n. 100 000 € jäljellä.
M44, sinkku
47v sinkku, tilillä on 80000e, "sijoitan" keräilytavaraan vanhuuden turvaksi ja harrastukseksi, elän aika vaatimattomasti. Omakotitalo on maksettu, mutta täällä päin eivät ole kalliita. Mökintapainenkin on. Ihan ok tilanne ja riittää itselleni.
kissanvitut on!
Meillä on yhteensä miehen kans joku 7000€ yhteisellä tilillä, ja se on saatu sinne säästämällä vuosia esim. kaikki veronpalautukset, ja vaikkapa jomman kumman vanhempien antama parin sadan lahjaraha. Lisäksi kun on tullut rempasta kotitalousvähennyksiä, niin niitäkin on laitettu tilille. Vanhassa ok-talossa on melkolailla pakko olla rahat ihan siellä tilillä säästössä, kun koskaan ei tiedä milloin yllättäen tarvitsee. Tiestysti voi vingutella visaa, mutta minä en tykkää elää lainarahalla.
Minulla ei ole mitään säästössä, eikä omaisuuttakaan. Hyvä asia on se, että ei ole velkaa. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
No tarkoitin kyllä säästöillä myös noita sijoitusrahastoja ja muita, en mitään säästötiliä pelkästään.
Eli näistä vastauksista päätellen, siis on.
En ymmärrä. Ihan normaalia elämää elän, eli matkustelen, syön hyvin, ostan tarpeeseen. Ihmettelen, miten muut tekee kaikkea tätä ja silti jää säästöön.
Toki asunto on nettovarallisuutta, mutta en laske sitä nyt tähän.
No mutta tottakai se asunnon arvo vaikuttaa siihen, paljon on mahdollista olla säästettynä. Itselläni (vajaa 40-kymppinen) asunto oli jo aikanaan edullinen ja laina maksettu muutamassa vuodessa noin kymmenen vuotta sitten. Toki sen jälkeen jäänyt jonkin verran säästöön, mutta vastaavasti asunnon arvo todennäköisesti nyt vielä vähemmän mitä siitä on aikanaan maksettu (tähän mukaan vielä tulevat remontit). Jos asuntolainaa olisi edelleen, ei varmaan säästössäkään olisi juuri mitään.
Pariskunta, 49 ja 47v.
Minulla sijoitusvakuutuksessa muutama tonni, puolisolla myös.
On tullut pahoina päivinä tehtyä takaisinostoja, mutta sitä vartenhan säästöt ovat.
Velkaa n. 50t, kiinteää omaisuutta muutamia satoja tuhansia.
Toiminimiyrittäjällä tosiaan voi olla huomattava, mutta hankalasti realisoitava kiinteä omaisuus, muuten elää kädestä suuhun.
Jos on ollut työelämässä 10-15 vuotta niin aika kädetön pitää olla ettei saa 20 000 euron rahavarallisuutta keskituloillakin kerättyä 40 ikävuoteen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.
Onko kaikki pirkanmaalaiset noin tyhmiä?
No foi fittu.
Miksi sitä tuhatlukua ei voi kirjoittaa asiallisesti niin kuin aikuiset, esim. tuo yllä oleva luku 20 000?
Eikö tämä kilovitsi milloinkaan mene pois muodista? Kuinka monta vuosikymmentä se jaksaa olla uusi ja nokkela älynväläys teille moderneille, muodikkaille ja meneville veitikoille?
Tämä teidän "kilojeuronne" on samanlainen tosi uusi juttu kuin tämä toinenkin Ujopiimä -kirjan stoori jostain 1970-luvun lopulta:
-Mikä on vihreä ja pitää kovaa meteliä keittiössä?
-Stereoherne.
Kyllä te niin nokkelia olette, te kilottajat, ja on tämä teidän kilonne tosi uusi oivallus. Onnittelut omaperäisyydestänne! Itse en olisi tuollaista keksinytkään.
Mulla on 1000 k. jemmassa välikatossa.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta, 49 ja 47v.
Minulla sijoitusvakuutuksessa muutama tonni, puolisolla myös.
On tullut pahoina päivinä tehtyä takaisinostoja, mutta sitä vartenhan säästöt ovat.
Velkaa n. 50t, kiinteää omaisuutta muutamia satoja tuhansia.
Toiminimiyrittäjällä tosiaan voi olla huomattava, mutta hankalasti realisoitava kiinteä omaisuus, muuten elää kädestä suuhun.
Riippuu, minkä alan toiminimiyrittäjä.... Itse asianajaja, joten myyn pääni sisältöä. Ei ole realisoitavaa omaisuutta käytännössä mitään. Muutamia lakikirjoja ja alan ammattikirjallisuutta... Toimiston ostokset pääasiassa mainoksia, käyntikortteja, ATK-sovelluksia. Lakikirjojakaan ei tarvi ostella, kun nykyään on sovellus Asianajajan kirjasto, missä on lait, HE:t, oikeuskäytäntö ja myös kirjallisuus...
F
Minkälaisilla laskelmilla sijoitusvarallisuutta voisi seitsemässä vuodessa kertyä tuo 100 000, jos kerran on nuo lyhennykset ja kuukausittain ostetaan osakkeita 500-1000 eurolla. En mä ainakaan saa tuota summaa kerrytettyä seitsemässä vuodessa..