Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?

Vierailija
31.05.2021 |

Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Oulusta ja en kestä kuunnella esim. radiokanavia, joissa helsinkiläiset puhuvat.

Se i:n venyttäminen ja tunkeminen joka sanan loppuun on aivan järkyttävän kuuloista. 

Tämä. 

"Me ollaan samiksiii, eikä mitää amiksiii, me laitetaa meikkiii, eikä silti olla mitää feikkiii,  iiiii iii iii." 🙄

Vierailija
62/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisillä on ärsyttävä ässä ja oudon laiska nuotti. Lisäksi järjettömät lauseet kuten "mun pitää tekstaa sille", "käyn kotona nopee" saavat raivon partaalle...

4. polven helsinkiläinen kysyy, mikä noissa lauseissa on "järjetöntä"?

Ärsyttävän nuotin tajuan.

“ Mun pitää tekstata“ olisi oikein. Jostain syystä helsinkiläiset (ja nykyään valitettavasti vähän muutkin) käyttävät verbin yksikön kolmannen personaan muotoa siinä, missä pitäisi olla perusmuoto. Joissainhan se on sattumalta sama, hän soittaa vs. mun tarttee soittaa. Mutta esimerkiksi tuo tekstata: hän tekstaa vs. mun pitää tekstata. Miten ihmeessä korva ei kerro että “mä haluun tekstaa“ on väärin?

Ja nopeeSTI. Miksi ihmeessä se loppu häviää tuosta? Sun kissa on tosi nopee. Sun kissa juoksee tosi nopeesti. Taas pakko kysyä, miksei korva kerro?

Juuri näin. Nyt on jo kasvanut sukupolvi, jonka mielestä tuossa ei ole mitään väärää. Ihan äikän aineissa näkee tuota muotoa. T. Ope

Tuo on tietenkin ongelma, jos ei yhtään opi kirjakieltä.

Mutta kyse oli siis murteisesta taivutusmuodosta. Meillä äidinkielen opettaja opetti kirjakielen. Ei minulla pikkukoululaisena mikään korva kertonut, että puhumme "väärin".

Tapaus tapaukselta kävimme läpi, mikä ei kuulu kirjoitettuun Suomeen. Esim. "Sit mä otin sen kynän". Tätä kävimme paljon läpi koulussa. Oikea muoto on "otin kynän" tai"otin hänen kynänsä". Osa oppi, osa ei.

Tietenkin kotioloissa puhumme juuri tuollaista "äiti, voitsä tekstaa mulle" -tyyppistä nopeaa kieltä. Työtilanteissa ehkä käytän vähän yleiskielisempää puheenpartta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen nanna karalahti -tyylinen puhe ässän suhautuksineen kuulostaa just ylimieliseltä. Tosin veikkaan että oma savon viäntämiseni kuulostaa helsinkiläisistä ihan yhtä ärsyttävälle :D

No ihan varmasti! Kyllä täällä kaikenlaista murretta saa kuunnella. Omalla työpaikallani enemmistö on jostain muualta. Itseäni oikeastaan ärsyttää vain turkulaiset ja pohojalaaset.😅

Vierailija
64/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ässän suhauttelijat on yleensä ihan jostain muualta alunperin, eikös se Nanna Karalahtikin ole jostain Keravalta?

Vierailija
65/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Oulusta ja en kestä kuunnella esim. radiokanavia, joissa helsinkiläiset puhuvat.

Se i:n venyttäminen ja tunkeminen joka sanan loppuun on aivan järkyttävän kuuloista. 

Tämä. 

"Me ollaan samiksiii, eikä mitää amiksiii, me laitetaa meikkiii, eikä silti olla mitää feikkiii,  iiiii iii iii." 🙄

Länsi-Suomessa puhutaan samoin: karkkii, meikkii ja kaikkii. Ei kukaan, ainakaan nuoret, sano karkkia, koiria, kukkia. Liian hienoo.

Vierailija
66/133 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse stadilaisena (helsinkiläinen) en kestä oulun ja muiden murretta. Kuulostaa hirveeltä.

Vierailija
67/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri äänitin ison pinon ohjeita. En ollut tajunnutkaan tuota s-suhahdusta ennen. Nyt vasta kun itseltäni sen kuulin.

Muutoin en kuullut mitään muuta kotipaikkapaljastavaa puheestani.

Vierailija
68/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyspäiset ihmiset tajuavat, että ihmiset puhuvat murretta/slangia kaikkialla Suomessa.

Puhetevan perusteella ei voi päätellä ihmisestä mitään.

Vierailija
69/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilainen en ole, mutta tältä se kuulostaa: sssss sssss sssssss sssss sssss.....

Vierailija
70/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?

Hauskan vajaamieliseltä. Puhe tekee ihmisistä yksinkertaisen oloisia, sossun elättejä.

Vierailija
71/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiselta nenään honottamiselta. Pissispuheelta ihan aikuisillakin. Mutta mitä väliä sillä on, miltä se kuulostaa. Jokainen puhuu miten puhuu.

Vierailija
72/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sekoittuu jatkuvasti kaksi asiaa. Eli se millaisia eroja Stadilaisessa puheessa on varrattuna vaikka pohjoisen puhetapaan ja se millaisia merkityssisältöjä ja mielikuvia se kuulija niihin eroihin liittää.

Jos ihmisen käsitys etelän ihmisistä on vaikkapa että he ovat ylimielisiä niin silloin se ihminen yhdistää ylimielisyyden siihen puhetapaan. Hän siis alkaa ajattelemaan että juuri se puhetapa kuulostaa ylimieliseltä vaikka todellisuudessa syy-seuraussuhde voi olla juuri toisinpäin. Eli hän kuulee sen puheen ylimielisenä koska ajattelee jo valmiiksi että senllaisen henkilön pitää olla jollain tavoin ylimielinen.

Tämän vaikutuksen huomaa hyvin siitä että jos vaikkapa hyvä kaveri tai puoliso tulee toiselta murrealueelta niin hänen puhetapansa alkaa nopeasti kuulostaa omissa korvissa mukavalta koska siihen liittyy se valmiiksi hyvä kuva siitä ihmisestä.

73/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävältä😄

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
74/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pohjoisesta mutta muuttanut opiskelujen takia etelään jo 20 vuotta sitten. Hetken aikaa Helsingin puhetapa kuulosti oudolta, jotenkin terävältä ja kovalta, mutta nopeasti siihen tottui. Nyt puoliso täältä ja lapsetkin puhuvat luonnollisesti kuten muutkin täällä enkä ole kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota enää aikoihin. En oikeastaan enää edes osaa erotella mitkä asiat ovat "etelää" kun ne ovat niin osa sitä omaakin elinympäristöä. Ainakin näistä eroista on kadonnut kaikki arvotukset kuten "ylimielinen" jne. kun täällä tuntee ihmisiä laidasta laitaan ja tajuaa että ei se puhetapa kerro vielä mitään ihmisestä.

Vierailija
75/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ässän suhauttelijat on yleensä ihan jostain muualta alunperin, eikös se Nanna Karalahtikin ole jostain Keravalta?

Käytännössä hesen lähiö. Ei tämä puhetapa koske vain helsinkiläisiä vaan oikeastaan koko uudenmaan maakuntaa. 

Vierailija
76/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyspäiset ihmiset tajuavat, että ihmiset puhuvat murretta/slangia kaikkialla Suomessa.

Puhetevan perusteella ei voi päätellä ihmisestä mitään.

Totta. Tässä nyt kuitenkin käsiteltiin sitä miltä helsinkiläinen puhe kuulostaa muualla asuvien korviin.

Vierailija
77/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teennäiseltä se omaan korvaan kuulostaa. Ylimielisestä en tiedä.

Samoin. Miltä helsinkiläisestä kuulostaa tukholmalaisen ruotsi verrattuna hankolaisen ruotsiin, tai aatelisen englanti verrattuna katuenglantiin? En tiedä, onko tämä hyvä vertaus, mutta minusta pikemminkin teeskentelevää kuin ylimielistä.

Vierailija
78/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mukava mennä kesällä taas seinäjoelle ja yrittää vääntää sitä pohojammaata jottei saa vihaasia katseita kun puhun PUHEKIELTÄ

Vierailija
79/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja havaintoja kuin muillakin, Helsinkiläiset narisee ja sihauttaa ässät. Miehet puhuu korkealta kuin naiset. Puheessa on paljon senhetkisen muodin mukaisia sanontoja, jäätävän hyvä, sikamagee tms.

Vierailija
80/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen stadista lähtöisin olevan kyllä ttunnistaa puheessa suhisevasta ässästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän