Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?

Vierailija
31.05.2021 |

Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä enää edes puhuta suomea.

Vierailija
122/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?

Rauhalliselta. Hitaalta. Mietiskelevältä. Sovinnolliselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?

Juntilta. Hidas tempo, antaa vähän tyhmän kuvan. Myös rennon.

Vierailija
124/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä oikeasta elämästä "Tulin dösäl ja oon nyt menos suoraan duunist himaan..joo joo! Ostan maitoo ja taas noi spurgut riehuu ni e kuule mitä sanoit! Ookoo eli maitoo ja hedelmii!". Olen kotoisin pohjoisesta enkä puhu murretta.

Vierailija
125/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja stadilainen puhetyyli kuulostaa minustakin ylimieliseltä.

Vierailija
126/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Keski-ja Pohjoispohjanmaalta kotoisin ja niinkuin joku sanoi niin se kuulostaa ns. ylimieliseltä tai teennäiseltä. Se on se tapa lausua sanat ja lauseet.

Mulla ei ole mitään helsinkiläisiä vastaan. Isäni on syntynyt Helsingissä.

Vierailija
127/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä jaksa juoksee

Vierailija
128/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä oikeasta elämästä "Tulin dösäl ja oon nyt menos suoraan duunist himaan..joo joo! Ostan maitoo ja taas noi spurgut riehuu ni e kuule mitä sanoit! Ookoo eli maitoo ja hedelmii!". Olen kotoisin pohjoisesta enkä puhu murretta.

Spurgut ei riehu, ne vaan meuhkaa. Nitkut riehuu.

Vierailija
129/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista kiekumista se minun korvaani muistuttaa.

Vierailija
130/133 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo helsinkiläinen s on ilmeisesti ihan oikeasti olemassa oleva asia, olen kuitenkin asunut täällä 10+ vuotta enkä vieläkään tiedä, miltä se kuulostaa! Pari selvästi s-vikaista tuttua on, mutta se ei liity helsinkiläisyyteen... Voisitteko kertoa muutaman julkkisesimerkin, joiden puheesta voisin yrittää kuulla tuon s:n?

Marion Rung.

Ei hän puhu kuten suurin osa stadilaisista, hänen s johtuu ruotsinkielisyydestä!

Vierailija
131/133 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lahdesta, ja stadilaisten puhe kuulostaa korvaani suht normaalilta, kivalta. Ei niin paljon eroa meidän murteesta, lähinnä muutamat sanat on eri (dösä, broidi...). Moni muu murre taas kuulostaa kauhealta korvaani. Pahimpana ehkä Jyväskylän murre, se sanojen venyttäminen keskeltä on jotenkin raivostuttavan kuuloista. Oulun murre myös. Sen sijaan Turun, Porin jne. seudun murteet on jotenkin herttaisen kuuloisia.

Nää on varmaan mielipideasioita. :)

Vierailija
132/133 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei ole omaa murretta vaan täällä puhutaan normaalisti venyttämättä sanoja ja lisäämättä kirjaimia sanoihin. Sanastossa on tosin jäämiä stadin slangista mutta nekin vähenemään päin.

Henk.koht. en pysty katsomaan TV:stä hiihtokisoja. Erään kommentaattorin murre nostaa liikaa sykettä.

Vierailija
133/133 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielua vängätään jotenkin ja nykynaiset hesoissa ainakin madaltaa ääntään. Sen lisäksi käytetään typeriä lainasanoja mutta viljellään väliin outoja suomenkielisiä sanoja. Ylimieliseltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi