Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?
Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?
Rauhalliselta. Hitaalta. Mietiskelevältä. Sovinnolliselta.
Vierailija kirjoitti:
Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?
Juntilta. Hidas tempo, antaa vähän tyhmän kuvan. Myös rennon.
Esimerkkinä oikeasta elämästä "Tulin dösäl ja oon nyt menos suoraan duunist himaan..joo joo! Ostan maitoo ja taas noi spurgut riehuu ni e kuule mitä sanoit! Ookoo eli maitoo ja hedelmii!". Olen kotoisin pohjoisesta enkä puhu murretta.
Ja stadilainen puhetyyli kuulostaa minustakin ylimieliseltä.
Olen Keski-ja Pohjoispohjanmaalta kotoisin ja niinkuin joku sanoi niin se kuulostaa ns. ylimieliseltä tai teennäiseltä. Se on se tapa lausua sanat ja lauseet.
Mulla ei ole mitään helsinkiläisiä vastaan. Isäni on syntynyt Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä oikeasta elämästä "Tulin dösäl ja oon nyt menos suoraan duunist himaan..joo joo! Ostan maitoo ja taas noi spurgut riehuu ni e kuule mitä sanoit! Ookoo eli maitoo ja hedelmii!". Olen kotoisin pohjoisesta enkä puhu murretta.
Spurgut ei riehu, ne vaan meuhkaa. Nitkut riehuu.
Sellaista kiekumista se minun korvaani muistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo helsinkiläinen s on ilmeisesti ihan oikeasti olemassa oleva asia, olen kuitenkin asunut täällä 10+ vuotta enkä vieläkään tiedä, miltä se kuulostaa! Pari selvästi s-vikaista tuttua on, mutta se ei liity helsinkiläisyyteen... Voisitteko kertoa muutaman julkkisesimerkin, joiden puheesta voisin yrittää kuulla tuon s:n?
Marion Rung.
Ei hän puhu kuten suurin osa stadilaisista, hänen s johtuu ruotsinkielisyydestä!
Olen Lahdesta, ja stadilaisten puhe kuulostaa korvaani suht normaalilta, kivalta. Ei niin paljon eroa meidän murteesta, lähinnä muutamat sanat on eri (dösä, broidi...). Moni muu murre taas kuulostaa kauhealta korvaani. Pahimpana ehkä Jyväskylän murre, se sanojen venyttäminen keskeltä on jotenkin raivostuttavan kuuloista. Oulun murre myös. Sen sijaan Turun, Porin jne. seudun murteet on jotenkin herttaisen kuuloisia.
Nää on varmaan mielipideasioita. :)
Helsingissä ei ole omaa murretta vaan täällä puhutaan normaalisti venyttämättä sanoja ja lisäämättä kirjaimia sanoihin. Sanastossa on tosin jäämiä stadin slangista mutta nekin vähenemään päin.
Henk.koht. en pysty katsomaan TV:stä hiihtokisoja. Erään kommentaattorin murre nostaa liikaa sykettä.
Nielua vängätään jotenkin ja nykynaiset hesoissa ainakin madaltaa ääntään. Sen lisäksi käytetään typeriä lainasanoja mutta viljellään väliin outoja suomenkielisiä sanoja. Ylimieliseltä
Eihän siellä enää edes puhuta suomea.