Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?
Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.
Kommentit (133)
Savolaiskorviin se kuulostaa sellaiselta kissan mouruamiselta.
Hyvältä, kunhan ei käytä yhtään finglishiä.
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, helsinkiläiset on teennäisiä ja ylimielisiä, maalaiset lepposia, hitaita ja juntteja.
Hei,
1) Älä kysy, jos et halua kuulla.
2) Ei kukaan ole puhunut ihmisten luonteesta, vain ja ainoastaan siltä, miltä puhetapa tai murre kuulostaa
3) Luetunymmärryksessäsi on puutteita
4) Tulee olo, että tahallaan hierot riitaa= olet joko trolli, tai sitten projisoida pahaa oloasi tänne
Joni Hesselgreniltä (vai mikä olikaan)
Leuhkalta. Sellaiselta määkivältä.
Tämähän on tietysti kokemukseni siitä ainoasta hesalaisesta jonka irl olen tavannut.
Oli huolissaan että pohjoinen murre tarttuu häneen. Siksiköhän se koulun lopetti alkuunsa ja lähti takaisin...
Nouseva intonaatio on hivenen outo, ei muuta.
Siis joo se sizueisson oli niinku sillee vähä avkvööd ja mä olin sillee okay et niinku ihan fain tää mulle on
Helsinkiläisiä on niin monenlaisia. Itselleni on jäänyt vanhat helsinkiläiset narkkarit mieleen kun he puhuivat niin jännästi. Joka toinen sana oli v.... .
Mistä nää landet pamlaa tääl, mä en snaijaa?
Son poka jännä tilanne ko hesalainen tullee praataahman. Siinä saapi poka kuunnela tarkala korvala että saapi selvän.
Vierailija kirjoitti:
No mä en tsennaa. Mä meen bärtsille luudaa ku faija stikkaa bulin kaijarin skönee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en tsennaa. Mä meen bärtsille luudaa ku faija stikkaa bulin kaijarin skönee.
Ei kai tuolleen puhu enää kukaan siellä? Ei ainakaan nuoriso.
Vierailija kirjoitti:
Nouseva intonaatio on hivenen outo, ei muuta.
Sitä kuulee vain pissiksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuolleen puhu enää kukaan siellä? Ei ainakaan nuoriso.
Ei juniorit puhu slangia. Niillä on toi amerikankieli tunkenut puheeseen.
Mutta me vanhat starbut bamlataan vielä kieltä, mitä me osataan ja kloddeina imettiin mutsin maidosta.
Monotoniselta, toisaalta aggressiiviselta. En aina tiedä, onko puhuja 2. polven mamutaustainen (vaikutteita toisesta äidinkielestä) vai ihan täyssuomalainen teini. Eivät puhu perinteisellä helsingin slangisanoilla, mutta hetken joutuu kuuntelemaan tarkemmin, että suomesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan: kyllähän se juuri ylimieliseltä kuulostaa. Se sanojen venyttäminen ja laiska ääntäminen tekee siitä murteesta sen kuuloista että puhuja pitää itseään parempana. Ei auta että hesalaiset ovat itse varsin huonoja kuuntelijoita, ja äänessä enemmän kuin mitä toivoisi.
Yleensä helsinkiläiset ovat aika tuppisuita. Kovimmat hölöttäjät tulevat Itä-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Son poka jännä tilanne ko hesalainen tullee praataahman. Siinä saapi poka kuunnela tarkala korvala että saapi selvän.
Emmie vain perusta vaikken mie niistä niin selvää saiskhan, ko ei net sielä etelässä misthään tovesti käsitä kuitenkhan. Net on niin kaupungissa kasuvanhet eri maailmasta ko met ettei sole juuri tosikhaan.
Helsinkiläisten miesten puhe kuulostaa feminiiniseltä ja naisten yksinkertaiselta "bimbomaiselta". Te painotatte puhetta erilailla, vaikka puhuisitte yleiskieltä, niin silti sen helsinkiläisyyden kuulee siitä puheesta.
Helsinkiläisillä on ärsyttävä ässä ja oudon laiska nuotti. Lisäksi järjettömät lauseet kuten "mun pitää tekstaa sille", "käyn kotona nopee" saavat raivon partaalle...
Kysymys oli miltä puhetapa kuulostaa, ei siitä minkälaisia ihmisiä helsinkiläiset on. Älkää nyt jaksako ottaa itseenne.