Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?

Vierailija
31.05.2021 |

Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ainoa, jonka mielestä se kuulostaa aika neutraalilta, kun sitä kuulee telkkarissa, radiossa j muissa medioissa vähän jatkuvasti.

Vierailija
82/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo helsinkiläinen s on ilmeisesti ihan oikeasti olemassa oleva asia, olen kuitenkin asunut täällä 10+ vuotta enkä vieläkään tiedä, miltä se kuulostaa! Pari selvästi s-vikaista tuttua on, mutta se ei liity helsinkiläisyyteen... Voisitteko kertoa muutaman julkkisesimerkin, joiden puheesta voisin yrittää kuulla tuon s:n?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun juorena muutin Helsinkiin ja sairaalaan töihin. Olin ihan öimänä kun turkkipäällämolevat mummot ja papat kävelykeppi kanssa puhuivat slangia. Olin sen mieltänyt nuorten lesoiluksi. Nyt puhun itse varmaan samalla tavalla, vaikka olen jo lähes 60 v.

Vierailija
84/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimieliseltä ja teennäiseltä.

Vierailija
85/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä lappilaisen puhe kuulostaa helsinkiläisen korviin?

Lappilaisia puhujia on mun kokemuksen mukaan kahta tyyppiä, hidasta ja aivan helvetin nopeeta papattajaa. Mulla oli työkaverina Kittilästä tullut kaveri ja alussa oli pakko joskus pyytää, puhu hitaammin mä en saa mitään selvää.

Laajemmin pohjoisesta , en vaan kerta kaikkiaan mitään tolkkua joidenkin oululaisten puheesta. Ei varsinaista murretta, mutta se nuotti vaatii äärimmäistä keskittymistä.

Pahin joku on joku sadannen polven savolainen yleensä mies, joka kaiken lisäksi luulee olevansa hauska. Mun korviin kuulostaa pahimmillaan kälkäkälkälkäl..

Sihisevä helsinkiläinen

Vierailija
86/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo helsinkiläinen s on ilmeisesti ihan oikeasti olemassa oleva asia, olen kuitenkin asunut täällä 10+ vuotta enkä vieläkään tiedä, miltä se kuulostaa! Pari selvästi s-vikaista tuttua on, mutta se ei liity helsinkiläisyyteen... Voisitteko kertoa muutaman julkkisesimerkin, joiden puheesta voisin yrittää kuulla tuon s:n?

" Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että monet ässät yksinkertaisesti kuullaan helsinkiläisenä, jos puhuja muuten tulkitaan helsinkiläiseksi. Oletus on, että pääkaupungissa ollaan olevinaan.

– Ehkä se suurin taakka on helsinkiläisyys. Ässä tulee mukana asiana, johon voi kiinnittää sen ärsyyntyneisyytensä, Mia Halonen sanoo.

– Mikä on hullu ajatus sinänsä, sillä Helsinki on aina ollut muuttajien kaupunki. Se on ollut alunperin pieni ruotsinkielinen kylä, joka on pakkoasutettu ja sitä myötä on ollut isoja muuttoaaltoja. Ja edelleenkin vuonna 2020 [helsinkiläisten] puhe ärsyttää muuta Suomea.

Onko ärsytys yksisuuntaista?

– Kyllä se on yksisuuntaista. En ole tutkijana kuullut tällaisia asenteita Helsingin suunnasta muualle. Toki Helsingissä on ollut sellainen tendenssi, että savolainen murre on ollut siellä puhuttuna myrkkyä "

Allekirjoitan viimeisen virkkeen.

Vierailija
87/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselliselta.

Vierailija
88/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheltahan se kuulostaa, epämiellyttävältä, epäystävälliseltä, teennäiseltä. Narinaa, pätkittyjä sanoja, outo nouseva intonaatio, ja se s.

Vierailija
89/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin umpihämäläisenä sanoisin, että nenä-äänistä, korkeampaa ja nopeampaa, monella se kuuluisa ssssss. Paljon anglismeja, mut ne on toki raivostuttavan yleisiä muuallakin suomalaiskaupungeissa.

Vierailija
90/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäselvältä ja nopeahkolta, ässät suhahtaa hassusti ja lainasanoja jotka usein hoksaa jos osaa ruotsia :)

Paljasjalkaisena stadilaisena allekirjoitan tän täysin. 

Btw, lainasanoja on ruotsin lisäksi mys venäjän kielestä.

Vierailija
91/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta muuttanut Helsinkiin ja valitettavasti minulla on aina ollut s-vika. Se varmaan tulkitaan ylimielisyydeksi, se on vain hampaiden ja kielen huonoa yhteistyötä.

Vierailija
92/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjamaalta pks-seudulle muuttaneena helsinkiläisten puhe kuulostaa nopeammalta ja lyhyemmältä (pohojalaasillahan vokaaleja on vähän liikaakin). Omista lapsista sen huomaa, kuinka välilä loppupäätteet tippuu. Omakin murre on lieventynyt ajan saatossa, ja jotkut sanat tarttuneet mukaan.

Vierailija
93/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kerran, kun eräs nuori tokaisi ;

Sillon kun mein ukki delas...jne.

Omaan korvaan kuulosti aivan kauhealta ja tylyltä.

Vierailija
94/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0

Vierailija kirjoitti:

Lappilaisia puhujia on mun kokemuksen mukaan kahta tyyppiä, hidasta ja aivan helvetin nopeeta papattajaa. Mulla oli työkaverina Kittilästä tullut kaveri ja alussa oli pakko joskus pyytää, puhu hitaammin mä en saa mitään selvää.

Laajemmin pohjoisesta , en vaan kerta kaikkiaan mitään tolkkua joidenkin oululaisten puheesta. Ei varsinaista murretta, mutta se nuotti vaatii äärimmäistä keskittymistä.

Pahin joku on joku sadannen polven savolainen yleensä mies, joka kaiken lisäksi luulee olevansa hauska. Mun korviin kuulostaa pahimmillaan kälkäkälkälkäl..

Sihisevä helsinkiläinen

Olet oikeilla jälillä, olen lappilainen konekivääripuhuja itekkin.

Muualta tulleet työkaverit joutuvat aina pyytämään että hijastaisin vähän, että saavat selevän.

Hoon päältä en puhu, ei kuulu puhheeseen kaikkialla Lapissa.

Ylimääräiset konsonantit kylläkin kuuluu asiaan ja varmaan se tekkee nopiaan puhheeseen sen, että melekosta pajatusta tullee.

Siihenki tottuu.

Olin pois Lapista muualla asumassa ja töissä ja totuihan mieki sielä muijen puhheeseen, mutta kun tulin takasin, palas murreki.

Vierailija
95/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hirveältä kuin kaikki muut murteet stadilaisen korvaan.  Jostain syystä vaan Stadin slangi on se ainoa "murre", jota saa haukkua mielin määrin. 

Vierailija
96/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimieliseltä

Ylimieliseltä? Onpas sinulla omituinen asennevamma.

Heinähatuilla loistaa väärät stereotypiat ihmisistä. Siksi ne on juntteja.

Aika ylimielistä puhetta.

Savolaisen korvaan helsinkiläisten puhetapa kuulostaa teennäiseltä ja nuorisolaiselta. Lapsena ihmettelin joitain helsinkiläisittäin dubattuja lastenohjelmia, että kuulostaapa pöljältä, eihän kukaan puhu noin.

Ja tosiaan, lausunto koskee sitä miltä se puhe kuulostaa, ei sitä minkälaisia helsinkiläiset ovat.

Vierailija
97/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien korvaan se kuulostaa juntilta.

Vierailija
98/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntilta tai wannabeelta, vähän riippuu tyylistä.

Vierailija
99/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hirveältä kuin kaikki muut murteet stadilaisen korvaan.  Jostain syystä vaan Stadin slangi on se ainoa "murre", jota saa haukkua mielin määrin. 

Oletko koskaan kuullut miten vaikka Turun tai Savon murteesta puhutaan?

Vierailija
100/133 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn lukemaan Rosa Liksomia, mutta jotenkin en kestä kuunnella sitä murretta.

Kuulostaa kamalalta.

Ja sieltä pohjoisesta lienee suurin osa stadin hinteistä ... joista ei pahaa sanaa, mutta olen vain usein ihmetellyt pohjoispohjoissuomalaisten homojen lukuisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme