Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa esim. lappilaisen korviin?
Puhetapani paljastaa mut helsinkiläiseksi samantien, vaikka en oikeastaan edes käytä mitään slangisanoja.
Kommentit (133)
Nasaali nariseva. ääni, soinnillinen suhuässä. Hampaat yhdessä puhutaan eikä alaleuka liiku.
Vierailija kirjoitti:
Leuhkalta. Sellaiselta määkivältä.
Tämähän on tietysti kokemukseni siitä ainoasta hesalaisesta jonka irl olen tavannut.
Oli huolissaan että pohjoinen murre tarttuu häneen. Siksiköhän se koulun lopetti alkuunsa ja lähti takaisin...
Kyllä ne määkivät on ennemminkin Jyväskylästä kotoisin.
Mää ja Sää. 🤮
Kuunnelkaa Nylon Beatin Satasen laina. Siltä se terävä suhina ja nariseva honotus pahimmillaan kuulostaa. Ite olen lappilainen.
Ylimieliseltä keekoilultahan se kuulostaa Varsinais-Suomalaisenkin korviin. Se nuotti vain kertakaikkiaan on sellainen, että aina pääkaupunkiseudulta olevan kanssa tulee kymmenessä sekunnissa olo, että voi vee mikä elvistelijä
Kakkis kirjoitti:
Kuunnelkaa Nylon Beatin Satasen laina. Siltä se terävä suhina ja nariseva honotus pahimmillaan kuulostaa. Ite olen lappilainen.
Ihan tollasen tuoreen esimerkin keksit.
En ole kyllä kenenkään täällä Helsingissä kuullut puhuvan niin kuin Nylon Beatin imagoon kuulunut nasaalihonotus.
Et taida kovin usein Helsingissä käydä sieltä Lapista saakka?
Narisevalla äänellä "siis tota niinku mä siis niinku et silleen.." Kummalliselta ja hiukan yksinkertaiselta kuulostaa ainakin omaan korvaan. Miksi helsinkläiset käyttävät niin paljon täytesanoja kun asian voisi artikuloida lyhyesti ja selvästi?
Helsinkiläistä puhetta nyt kuulee joka tapauksessa niin paljon, ettei se edes kiinnitä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimieliseltä
Ylimieliseltä? Onpas sinulla omituinen asennevamma.
Asenne? Kysyttiin miltä kuulostaa ja vastasin miltä mielestäni kuulostaa. Helsinkiläisiä vastaan minulla ei ole mitään, mutta olen syytön siihen miten puhutte.
Minä en puhu lesoillen tai ylimielisesti, itseasiassa mua on luultu tulevan jostain pohjanmaalta puhetapani perusteella. Slangia en osaa kuin yksittäisiä sanoja.
T. Syntyperäinen helsinkiläinen.
Eli selvästikään et siis puhu kuin tyypillinen helsinkiläinen, joten kokemuksesi ei ole se miten helsinkiläinen puhetapa yleisesti mielletään.
Mitäpä jos helsinkiläistä puhetapaa arvostellaan nasaalien teinipissisten perusteella eikä ns. normaalin väestön?
Vierailija kirjoitti:
Nenäänsä honottavat ja e lausutaan ä. Hälsssinki.
Suomenruotsalaisista ei puhuttu tässä.
Mun pitää hyppää
Mun pitää siivoo
Mun pitää korjaa
Mun pitää katsoo
Mun pitää ohjaa
Mun pitää delaa
Mun pitää koskee
Mun pitää kauppaa
Se pitää ensin rullaa
Aargh!
Tuohon vielä ylimielinen nuotti ja kummallinen intonaatio.
En kestä yhtään hesalaista puhetapaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Oulusta ja en kestä kuunnella esim. radiokanavia, joissa helsinkiläiset puhuvat.
Se i:n venyttäminen ja tunkeminen joka sanan loppuun on aivan järkyttävän kuuloista.
Annatko esimerkkejä? Tuosta tulee mieleen vain Turun murre. Esim. turkulainen työkaveri poimii mansikoii ja mustikoiii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimieliseltä? En ymmärrä.
Niin, se nuotti on sellainen että antaa tosi lesoilevan vaikutelman.
Muutin pois Helsingistä muutama vuosi sitten ja nykyään olen täsmälleen samaa mieltä tuosta puheen "ylimielisestä" nuotista. Aikaisemmin en itse kuullut sitä, mutta nykyään sen tunnistaa tosi helposti. :D
Ihan hirveeltä kuullostaa.
Kadut vaarallisi, ihan kun Ruotsissa!
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää hyppää
Mun pitää siivoo
Mun pitää korjaa
Mun pitää katsoo
Mun pitää ohjaa
Mun pitää delaa
Mun pitää koskee
Mun pitää kauppaa
Se pitää ensin rullaaAargh!
Tuohon vielä ylimielinen nuotti ja kummallinen intonaatio.
En kestä yhtään hesalaista puhetapaa.
Siis mitä näissä on ihmeellistä? Ihan normaalia puhekieltä.
Miun pittää kahtoo on sitten parempi?
Hesalainen kuulostaa joka paikassa idiootilta.
Kaikki fiksut pakenee Helsingistä!
Ei Ruotsin mallia! Unekma jää, veronmaksajat pakenee.
Marion Rung.