Pitbullien, amstaffien yms. "taistelukoirien" omistajat
Oletteko te kaikki oikeasti sitä mieltä, että sillä rodulla ei ole mitään tekemistä kaikkien tapaturmien suhteen? En ymmärrä tätä... Jos yhtään tutkii asiaa, niin millä selitetään se hassu yhteensattuma, että ne tapaukset jotka on päätynyt otsikoihin siitä syystä, että ovat purreet/raadelleet/tappaneet jonkun koiran ja/tai ihmisen, ovat juuri näitä ns. taistelukoiria? Näiden puolustajat syyttävät mediaa rotujen mustamaalaamisesta, mutta ehkä se asia vain on niin, ettei chihuahua, villakoira tai kultainennoutaja tms. ikinä aiheuttaisi niin pahaa tilannetta, että joku vammautuisi loppuelämäkseen tai kuolisi sen pureman takia? Mun mielestä kuuluu tuollaisen rodun omistajan ymmärtää, että kyseessä on koira, joka ei ole ihan sama asia kuin joku labradorinnoutaja... Just täälläkin päin yks taistelukoiramix tappoi vähän aikaa sit pienemmän koiran, kun ei ollut lainkaan omistajan kontrollissa. Mutta ei varmaan ollut sillä rodulla mitään tekemistä moisen onnettomuuden suhteen? Eipä! Ei kovin moni muu rotutyyppi noin kohtalokkaasti hyökkää kenekään päälle, miksi sitä ei jotkut ymmärrä? Omasta mielestä moisia koiria ei tarvitsisi olla kenelläkään tavallisella tallaajalla... Se, että teidän oma taistelukoira ei ole ikinä tehnyt mitään, ei tarkoita sitä, että kyseessä on normaali koirarotu, ja etteikö se joskus voisi tehdä. Kasvatuksella on iso rooli kyllä koiran kun koiran kanssa, mutta voi sattua kohtalokkaita tapaturmia osaavissakin käsissä, jos on tietty rotu kyseessä. Olisi kaikkien koirien ja ihmistenkin etu, jos Suomeen saataisiin se "koira-ajokortti", vähintään vaativille roduille! Jotkut ei edes ymmärrä, että kyseessä ei ole koirasosiaalinen rotu, vaikka kotisohvalla olisikin halinallemussukka, ja sit ne tulee koirapuistoihin näiden kanssa. Haloo..?
Kommentit (145)
Nämä taistelukoirat on täysin yhtä hyödyllisiä kuin esim. koirasudet. Palvelevat marginaalisen hihhuliporukan tarpeita. Rodut on ihan syystä kielletty joissain maissa. Suomessa kiellot ei tällä hetkellä ole mahdollisia, kun lady Jenny tai Sirkus Tampiola saataa älähtää. Vähän aikaa täytyy vielä odottaa.
kari t. kirjoitti:
hmm..aseista sanontaan että ei aseet tapa vaan sen omistaja.
Mun pojalla on pitbull, aivan mahtava ja kiltti koira.Mut ymmärrän että joku saattaa pelätä sitä ja pojan kanssa sovittiin, että koiraaa ei kannata viedä koirapuistoon kun kaikki pelkää sitä.
Koiran qpuheenvuoro: "Olen erittäin kiltti koira, koskaan en ole ketäään vahingoittanut ja olen tosi lapsirakas ja kiltti, miksi mua pelätään?"Tämä koira on siis täysiverinen pitbull ja todella kiva koira. En ymmärrä miksi noita vihataan?
Mikä tahansa koira voi olla vihainen väärin koulutettuna ja väärin kohdeltuna.
Kyse, ei ole siitä, että joku vihaa jotakin koirarotua. Kyse on siitä, että niin moni on kypsä siihen, millaista vahinkoa tietyt koirarodut aiheuttaa muille. Toisten ihmisten koiria loukkaantuu vakavasti, ja jopa kuolee. Myös ihmisiä. Kyse ei ole koulutuksesta, vaan siitä, miten ja mihin nämä tietyt rodut on jalostettu. Jokainen koira on varmasti vähintään pelkoaggressiivinen väärin koulutettuna ja väärin kohdeltuna, mutta mikään muu rotutyyppi ei ole yhtä isoksi vaaraksi muille koirille ja ihmisille, kuin nämä ns. taistelukoirat.
Pitbulleja on yritettykin jalostettukin ihmisystävällisiksi, mutta vaikka ne olisivat ihmisille kilttejä, niin ne eivät missään tapauksessa ikinä ole koirapuistokoiria. Vaikka näennäisesti saattaisi tulla toimeen jonkun vieraa koiran kanssa, ei tarvita kuin pieni virheliike/ylilyönti leikissä, mistä tulee rähinä, ja tuollainen koira voi todella aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa toiselle koiralle. Siis pahimmillaan tappaa. Se on siinä sitten. Moni koira jää alakynteen tuollaiselle rodulle. Ja se on todella epäreilua muita koiria kohtaan!!! Jos omistajat eivät itse ymmärrä tai tiedä. Se, jolla tuollainen rotu on, pitäisi ymmärtää. Joku tavallinen pulliainen, joka omistaa vaikka jonkun dalmatialaisen, eikä hänellä ole hajuakaan taistelukoirarotujen vaaroista, ei välttämättä edes tiedä millaiseen vaaraan asettaa koiransa. Jos toinen on vaan et "tää on ihan kiltti!!!". Ei poista riskejä.
Minä kun olin nuori, ja pentuni kanssa koirapuistossa, enkä siis tiennyt juuri näistä, niin sinne koirapuistoon tuli joku nainen staffinsa kanssa! Niinku mitä... Kuka tulee koirapuistoon, jossa on vielä pentukoira, staffinsa kanssa?! Niinku mitä?! No, sehän sit yks kaks nappas pentua päänahasta kiinni, EIKÄ OMISTAJA TEHNYT MITÄÄN. Minä sitten äkkiä menin siihen irrottaa sen. Luojan kiitos ei mitään pahempaa käynyt, vaikka pentua kyllä sattui ja oli erottäin ikävä kokemus. Te, joilla taistelukoira on, niin kantakaa edes kunnolla vastuu niistä. Hankkikaa kunnolla tietoa rodusta. Ja kiertäkää kiitos kaukaa kaikki muut koirakot, itse teen kaikkeni että pitäisin mahdollisimman suuren etäisyyden tiettyihin rotuihin, niin olisi reilua jos tekin tajuasitte pitää turvavälin, ettekä suhahda ihan kyljestä ylättäen ohi. Eihän tein koira ikinä mitään tee, mut tajuatteko et joku muu koira voi provoisoitua jos tulee liian läheltä yllättäen ohi, ja siinä sit ollaaki. Siinä on valmis "haaste", jota kukaan ei kaipaa.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt viimeisen 15 vuoden aikana usassa puolet vuodesta. Siellä pitbull on yleinen perhekoira kuten täällä on labbis tai pienempi chihuahua. Voin vakuuttaa että minua ei ole koskaan millään lailla uhannut yksikään pitbull tai minkään muun rotuinen koira matkoilla ja amerikkalaiset pitävät koiriaan pitkissä naruissa ja maaseudulla irrallaan. Ystäväni kaksi pitbullia leikkivät kuin mitkä tahansa koirat, juoksevat pallojen perässä ja vetävät solmuleluja niinkuin melkein kaikki koirat tekevät.
Minua on purrut koira kahdesti ja molemmat täällä kotimaassa. Toinen oli toy-villis ja toinen springerspanieli. Molemmat leikin tiimellyksessä eikä koiria lopetettu.
Jos ja kun asetun paikoilleni on luonani paikka koiralle ja toivon että silloin kaikki rotuvihaajat on jo rauhoittuneet. Aion nimittäin hankkia pitbullin puhtaasti sen lempeyden, helpon oppimiskyvyn ja perheuskollisuuden vuoksi. Koira on kuin peili. Jos sitä hellii ja pitää pentumaisena se on sitä ihan loppuun asti. Meillä on kotona ollut aina eri rotuisia terrierejä.
Uskallat kuitenkin liikkua ulkona, vaikka tilastojen mukaan salama voi iskeä kirkkaalta taivaalta kävelijään. On myös tilastoja kuinka paljon tapahtuu lento-onnettomuuksia, junaonnettomuuksia, laivaonnettomuuksia, bussi-, henkilöauto-, ja polkupyöräonnettomuuksia. Uit varmaankin vaikka voit hukkua ja toisaalta kotona voit saada sähköiskun tai liukastua suihkussa saippuaan. Elämä on täynnä vaaroja joista moni on paljon lähempänä kuin ne harvat tässä maassa olevan pitbullit.
Lietsotte hysteriaa ja pelkäätte asioita joita osuu kohdalle harvemmin kuin risa johto tai liukas saippua. Nauttikaa omasta kuplastanne ja antakaa toisten elää omaansa. Mökkinaapurilla on pitbull, kanat ja kissat tepastelee samalla pihalla ja välillä jopa lekottelevat päällekkäin. Kaikissa kasvattajissa on huonoja ja hyviä. Suomessa on muita yleisempiä isohampaisia rotuja. Kannattaisiko vähän miettiä muita ongelmia.
Lol! Tässä onkin kyse tilastoista. Sillä, millaiset juuri sinun kokemuksesi ko. roduista on, ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa. Aina jaksaa ihmetyttää tämä kuinka jotkut yleistävät oman kokemuksen koskemaan koko populaatiota.
Tuossahan on juuri fakta, mitä käy kun amstaffi hyökkää. :-) Ihan todellisesta elämästä esimerkki. Hyvä juttu, kantsii lukee. Ymmärtää ehkä sen niiden saalistusketjun lyhyyden mitä jotkut ei ymmärrä. Katse -> tappopurenta. Aika lyhyt. Aika vaarallinen.