Pitbullien, amstaffien yms. "taistelukoirien" omistajat
Oletteko te kaikki oikeasti sitä mieltä, että sillä rodulla ei ole mitään tekemistä kaikkien tapaturmien suhteen? En ymmärrä tätä... Jos yhtään tutkii asiaa, niin millä selitetään se hassu yhteensattuma, että ne tapaukset jotka on päätynyt otsikoihin siitä syystä, että ovat purreet/raadelleet/tappaneet jonkun koiran ja/tai ihmisen, ovat juuri näitä ns. taistelukoiria? Näiden puolustajat syyttävät mediaa rotujen mustamaalaamisesta, mutta ehkä se asia vain on niin, ettei chihuahua, villakoira tai kultainennoutaja tms. ikinä aiheuttaisi niin pahaa tilannetta, että joku vammautuisi loppuelämäkseen tai kuolisi sen pureman takia? Mun mielestä kuuluu tuollaisen rodun omistajan ymmärtää, että kyseessä on koira, joka ei ole ihan sama asia kuin joku labradorinnoutaja... Just täälläkin päin yks taistelukoiramix tappoi vähän aikaa sit pienemmän koiran, kun ei ollut lainkaan omistajan kontrollissa. Mutta ei varmaan ollut sillä rodulla mitään tekemistä moisen onnettomuuden suhteen? Eipä! Ei kovin moni muu rotutyyppi noin kohtalokkaasti hyökkää kenekään päälle, miksi sitä ei jotkut ymmärrä? Omasta mielestä moisia koiria ei tarvitsisi olla kenelläkään tavallisella tallaajalla... Se, että teidän oma taistelukoira ei ole ikinä tehnyt mitään, ei tarkoita sitä, että kyseessä on normaali koirarotu, ja etteikö se joskus voisi tehdä. Kasvatuksella on iso rooli kyllä koiran kun koiran kanssa, mutta voi sattua kohtalokkaita tapaturmia osaavissakin käsissä, jos on tietty rotu kyseessä. Olisi kaikkien koirien ja ihmistenkin etu, jos Suomeen saataisiin se "koira-ajokortti", vähintään vaativille roduille! Jotkut ei edes ymmärrä, että kyseessä ei ole koirasosiaalinen rotu, vaikka kotisohvalla olisikin halinallemussukka, ja sit ne tulee koirapuistoihin näiden kanssa. Haloo..?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä on bitbull. Olin eka kauhuissani, kun hän kertoo minkä rotuisen koiran ottaa. Olen tutustunut koiraan pennusta. Se on tosi ihmis ystävällinen. Toki vahtii kotia. Kotiin ei päästä heti vierasta ihmistä. Se on rakkaudella kasvatettu. Eikä ikinä fyysisesti kuritettu.
Minun pitbullini ei tekisi varmaan murtovarkaallekaan mitään. Naapurin kissatkin saavat tulla sen lähelle kun se on pihalla aitauksessaan ja tykkää vaan kissakavereistaan. Mutta kai sekin kohta sitten naksahtaa ja joudun puolustautumaan sitä vastaan veitsellä kun siiderimammat kerran niin faktana kertoo.
Alkuun tarinasi oli hyvä ja jo käännyin puolellesi, mutta sitten käytitkin sanaa "siiderimammat" ja tarina on pilalla ja palaan alkuperäiseen mielipiteeni. Näköjään harva osaa keskustella.
En usko sanaakaan sinun paskanjauhamisestasi. "Alkuun tarinasi oli hyvä ja jo käännyin puolellesi" luuletko että uskon tuota? Sinä olet viemässä minua koirineni saunan taakse ja nyt yhtäkkiä muka jo käännyitkin puolelleni. HAHHAH!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekee pitbullista aggressiivisen niin se omistaja pitäisi viedä piikille.
Jos minä terrorisoin jonkun taistelurodun tai jonkin muun rodun omistajan elämän ja koirasta tulee agressiivinen niin joutuko omistaja silloinkin piikille?
Jostain kumman syystä nämä koirat ja omistajat ovat ihan selvän vainon ja kiusan kohteena. Vielä usein vainoaja on itse ollut se ongelmien aiheuttaja. Sitten paasaa äänekkäästi koiran hävittämiseksi.
Jotkut haluavat koira kortin. Itse toivon että oppi ei olisi pakollista ja helpommin saatavilla. Ihan siksi että motivaatio säilyy paremmin ilman pakkoa ja kun informaatio on helpommin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä on bitbull. Olin eka kauhuissani, kun hän kertoo minkä rotuisen koiran ottaa. Olen tutustunut koiraan pennusta. Se on tosi ihmis ystävällinen. Toki vahtii kotia. Kotiin ei päästä heti vierasta ihmistä. Se on rakkaudella kasvatettu. Eikä ikinä fyysisesti kuritettu.
Kamalaa, ettei voi tulla vieraat kylään. Mikä järki tuossa on.
Kyllä se sisälle päästää ne joita on nähnyt. Naiset ja lapset. Vieraat miehet ei oo hänelle heti ok. Hetken kun tutustu, niin sitten tykkäsi kovasti.
Miksei se tottele omistajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitbullini ei tekisi varmaan murtovarkaallekaan mitään. Naapurin kissatkin saavat tulla sen lähelle kun se on pihalla aitauksessaan ja tykkää vaan kissakavereistaan. Mutta kai sekin kohta sitten naksahtaa ja joudun puolustautumaan sitä vastaan veitsellä kun siiderimammat kerran niin faktana kertoo.
Mutta vaikka sinun yksilösi on tälläinen, niin kiistätkö rotuun liittyvät ongelmat? Ei kukaan (tai ainakaan minä) oo väittänyt, et ne kaikkia on juuri samanlaisia. Mutta niillä on ilmeisesti suurempi potentiaali saada peruuttamatonta tuhoa aikaiseksi. Vai?
Kieltäydyn keskustelemasta ihmisten kanssa jotka haluavat viedä minut ja koirani saunan taakse.
No joko te kohta olette tulossa viemään siiderin voimaannuttamina minua sinne saunan taakse koirineni?
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä pienten koirien omistajien käytöstä. Annetaan fleksin päässä hauvelin juoksennella muutama metri edellä siksakkia niin, ettei ohittamaan pääse. Saavat myös ihan rauhassa räksyttää ja murista isommilleen ilman, että omistaja vaivautuu tekemään mitään.
Minulla on iso koira, suursnautseri. Ja kyllä harmittaa, että syyttävät sormet aina osoittaa näissä tapauksissa isoon koiraan. Meidän koiran takajalkaa mäyräkoira on yrittänyt ohitustilanteessa purra, kun omistaja kulki koiransa edellä, fleksi pitkällä ja vähät välitti mitä se koira puuhaa. Mulla kulki koira nätisti vieressä ja oltiin jo päästy ohi, kun yhtä äkkiä mäyräkoira hyökkäsi. Toisen kerran vapaana ollut, selvästi meidän koiraa pienempi koira juoksi suoraan kimppuun.
Eiköhän se vika ole siellä narun toisessa päässä kuitenkin.
Fleksi on ärsyttävä osaamattomissa käsissä aina.
Ja jos koira kuin koira rähjää hihnassa, niin siinä vaiheessa on jo myöhäistä tehdä mitään, ellei saa koiraan enää kontaktia edes nameilla tai leluilla... Asiasta rankaisu (huutaminen, "EI!!!!!1", nykiminen, tukistaminen jne) vain pahentaa koiran negatiivista tunnetilaa siinä tilanteessa. Sanon vaan, kun välil käy sääliksi koiria, jotka saa tupenrapinat omistajalta jotka vaan pahentaa ongelmaa omalla käytöksellään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekee pitbullista aggressiivisen niin se omistaja pitäisi viedä piikille.
Ai eli niitä jalostaneet ihmiset? Miksi omistajaa pitäisi siitä rangaista? Jos ei ole ollut siis ihan kädetön koiran kasvatuksen suhteen ja aiheuttanut tahalleen esim. pelkoaggressiivisuutta.
Jos itsekin tiedät, että rotu on jalostettu pilalle, miksi hankit sellaisen koiran? Sillähän nimenomaan tuet sitä jalostustoimintaa.
Oli mun kommentti joka rotua ei fanita, mutta jonka mielestä vika ei ole vain omistajassa, vaan rodussa asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sisälle päästää ne joita on nähnyt. Naiset ja lapset. Vieraat miehet ei oo hänelle heti ok. Hetken kun tutustu, niin sitten tykkäsi kovasti.
Kysyy Ritu 46 vee, vittumaisella äänellä rätkyttävän agressiivisen pikkukoiran omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Oikein kasvatettu pitbull tai amstaffi on mitä lempein koira ihmisille. Mutta se ei väistä haastetta. Omistajan tehtävä on pitää huoli, ettei koira joudu tilanteeseen jossa se joutuu vastaamaan haasteeseen. Väärille tyypeillehän näitä päätyy juuri tästä syystä.
Juu, nämä haasteet tiedetään. Väärä katse, väärä liike, väärä äänensävy jne. "Mita sa tuijotat häh, haluuks kuonoon walla v*ttu?!" .
Juuri tällainen haaste laukaisi mm. sen rautatieasemalla sattuneeseen puukotukseen johtaneen tilanteen, kun joku kehtasi heilutella laukkua väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyy Ritu 46 vee, vittumaisella äänellä rätkyttävän agressiivisen pikkukoiran omistaja.
Ritu oli 50v ja kuoli.
Eikö näiden rotujen yksi vaarallisin tekijä ole se valtava puruvoima, mikä niiden isoissa leuoissa piilee? Kuin pienoiskrokotiileja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näiden rotujen yksi vaarallisin tekijä ole se valtava puruvoima, mikä niiden isoissa leuoissa piilee? Kuin pienoiskrokotiileja.
Kyllä näiden vaarallisin tekijä on se jokaviikonloppuinen siiderikänni ja ihan järjetön uhoaminen jostain saunan taakse viemisestä vaikka ei saa itseään vietyä edes suihkuun. Siiderimammoistahan siis oli puhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ritu oli 50v ja kuoli.
Sitä se jatkuva suklaan mässyttäminen ja siiderin lipittely teettää.
Millä rodun puolustajat selittää sen, ettei esim. kultaisetnoutajat tai mikään muu normaali koirarotu oo tunnettu siitä kun ovat raadelleet henkihieveriin tai tappaneet ketään koiraa tai ihmistä? Miksi? Miksi oli juuri pitbullmix joka tappoi äskettäin naapurustossa pienemmän koiran? Eikö rotu mielestänne oikeasti vaikuta yhtään siihen käytökseen? Kultainennoutaja ei väärissäkään käsissä raatelisi tai tappaisi toista koiraa tai ihmistä... Tämä ei ole rotuvihaa taistelukoiria kohtaan, vaan ihan vaan fakta. Jolle moni taistelukoirarotujen puolustaja on jotenkin sokea?
Vierailija kirjoitti:
Saunan taakse koirineen. Sillä se korjaantuu.
No joko sinä perkeleen lösöperse tulet kohta minut viemään saunan taakse? Alkaa kyllästyttää jo odotella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja tästä jokaisen rodun omistajan ja puolustajan pitäisi olla tietoinen ja ymmärtää tuo.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei voida vaan kieltää tiettyjä rotuja (jotka ovat useissa maissa kielletty)? Aiheutuuko siitä jollekin vahinkoa?
Tähän kaipailen vastausta..
Vierailija kirjoitti:
Millä rodun puolustajat selittää sen, ettei esim. kultaisetnoutajat tai mikään muu normaali koirarotu oo tunnettu siitä kun ovat raadelleet henkihieveriin tai tappaneet ketään koiraa tai ihmistä? Miksi? Miksi oli juuri pitbullmix joka tappoi äskettäin naapurustossa pienemmän koiran? Eikö rotu mielestänne oikeasti vaikuta yhtään siihen käytökseen? Kultainennoutaja ei väärissäkään käsissä raatelisi tai tappaisi toista koiraa tai ihmistä... Tämä ei ole rotuvihaa taistelukoiria kohtaan, vaan ihan vaan fakta. Jolle moni taistelukoirarotujen puolustaja on jotenkin sokea?
Kultaisetnoutajat ovat kyllä tappaneet ihmisiä ja toisia eläimiä. Tarkista faktasi ennen kuin tulet niitä tänne täti tomerana faktoina kertomaan.