Isä menossa naimisiin, perintö/avioehto
Isäni on menossa naimisiin minua hieman nuoremman naisen kanssa. Nyt mietin miten kehtaisin kysyä onko avioehtoa tai miten perintöasiat ovat ajatelleet? Käsittääkseni isällä on omaisuutena arvokas talo. Muilta osin vain jotain pientä, auto, moottoripyörä jne. Nyt pelottaa, jos isäni kuolee, niin minulle jää kammottava perintövero talosta, jossa hänen uusi vaimonsa asuu ikuisesti, ainakin näin minun kannalta, koska ollaan lähes samanikäisiä.
Sinällään on minulle sama mitä sille talolle tapahtuu. Voisi puolestani mennä vaikka uudelle vaimolle, mutta en halua maksaa siitä isoa perintöveroa, jos en sitä voi myydä tai siinä asua. Mitenköhän asia kannattaisi ottaa esiin ilman että loukkaa toisia tai vaikuttaa olevan "perintö odotellessa"?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Tuo lesken asumisoikeus on kyllä huono asia näissä uussuhteissa.pitäisi poistaa kokonaan.
Tai sitten pitäisi perintövero poistaa kokonaan.
Perintövero pitäisi poistaa kokonaan. Ihan järkyttävää, että pitää vielä perinnöstäkin maksaa veroa. Jos vaikka omat vanhemmat on omalla kovalla työllään saaneet kartutettua omaisuutta, niin siitäkin rangaistaan perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän aiheen nostit esille. Meillä vähän samanlainen tilanne, ikäeroa ei niin paljoa ja miehen lapset on asuneetkin meidän kanssa jonkun aikaa yhdessä. Mutta lähes kaikki omaisuus on kiinni talossa, josta ei enää velkaa. Talon on miehen isovanhempien perintoä ja aika arvokas, ihan sijainnin puolesta. Minut ollaan jätettu ihan avioehdossa ja testamentissa pois perimisistä, mutta hallintaoikeus on kuitenkin, jos mies kuolee ensin. Minä kohta viisikymppinen ja mies 9vuotta vanhempi.
Verottajan laskurilla laskettuna arvio perintöverosta lapsille olisi aika kohtuuton, tosin tuolla joku mainitsi niistä vähennyksistä, kun hallintaoikeus jää.
Pitääpä alkaa laittaa johonkin patjan väliin lapsille säästöön rahaa tuota varten pikkuhiljaa.
Mutta tuollaine talo, etenkin jos se on iso, joudutaan miehen kuoltua myymään.
Myymään silloin, jos leskellä ei ole varaa hoitaa ja ylläpitää taloa. Elää siellä yksin ja maksaa kaikki vakuutukset kiinteistöstä ja muista kuluista.
Ellei leskelel jää rahaa ja sijoituksia ja ellei hänellä itsellään ole hyvä eläke ja säästöjä, kiinteistö on pakko myydä jossain vaiheessa. Loputtomasti vanha leski ei jaksa itse sitä hoitaa.
Te "aidon rakkauden hedelmät", mikä helvetti teitä vaivaa? Eivätkö vanhempanne saa elää omaa elämäänsä? Teidän syntymäännekö ne elämät päättyi? Uusi puoliso on "hoito" ja joku jota "paneskellaan". Kyllä vanhempanne voisivat olla ylpeitä, jos tietäisivät millaista saastaa ovat maailmalle saattaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän aiheen nostit esille. Meillä vähän samanlainen tilanne, ikäeroa ei niin paljoa ja miehen lapset on asuneetkin meidän kanssa jonkun aikaa yhdessä. Mutta lähes kaikki omaisuus on kiinni talossa, josta ei enää velkaa. Talon on miehen isovanhempien perintoä ja aika arvokas, ihan sijainnin puolesta. Minut ollaan jätettu ihan avioehdossa ja testamentissa pois perimisistä, mutta hallintaoikeus on kuitenkin, jos mies kuolee ensin. Minä kohta viisikymppinen ja mies 9vuotta vanhempi.
Verottajan laskurilla laskettuna arvio perintöverosta lapsille olisi aika kohtuuton, tosin tuolla joku mainitsi niistä vähennyksistä, kun hallintaoikeus jää.
Pitääpä alkaa laittaa johonkin patjan väliin lapsille säästöön rahaa tuota varten pikkuhiljaa.
Mutta tuollaine talo, etenkin jos se on iso, joudutaan miehen kuoltua myymään.
Myymään silloin, jos leskellä ei ole varaa hoitaa ja ylläpitää taloa. Elää siellä yksin ja maksaa kaikki vakuutukset kiinteistöstä ja muista kuluista.
Ellei leskelel jää rahaa ja sijoituksia ja ellei hänellä itsellään ole hyvä eläke ja säästöjä, kiinteistö on pakko myydä jossain vaiheessa. Loputtomasti vanha leski ei jaksa itse sitä hoitaa.
Loputtomasti ei tietenkään jaksa, mutta kulut on meillä keskimäärin alle 500€/kk. Ei sillä rahalla paljoa vuokraakaan makseta. Toki yllättäviä remontteja voi vanhaan taloon aina tulla, mutta minulla kuitenkin omia säästöjä ihan hyvin, koska en lainaan ole osallistunut.
Ja aloittajan tilanteessa rouva on vielä hyvinkin työikäinen.
Hallintaoikeudella voi kiinteistön laittaa myös vuokralle, sen opin tänään lukiessani asiasta. Ei ole siis pakko itse edes asua kiinteistössä.
-edellinen kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Te "aidon rakkauden hedelmät", mikä helvetti teitä vaivaa? Eivätkö vanhempanne saa elää omaa elämäänsä? Teidän syntymäännekö ne elämät päättyi? Uusi puoliso on "hoito" ja joku jota "paneskellaan". Kyllä vanhempanne voisivat olla ylpeitä, jos tietäisivät millaista saastaa ovat maailmalle saattaneet.
Ei saa, kun on ensin tuhonnut lastensa elämät alapäässä voimin. Pitäisi päättyä, lapset eivät ole syntymästään päättäneet. Hoito, jota paneskellaan, maailman vanhinta ammattia harjoittava harakka, on täysin oikea nimitys huorulille.
Vierailija kirjoitti:
Lesken asumisoikeus ei päde, jos leskellä on joku muu asunto. Tämän moni unohtaa.
Siinä tapauksessa kuitenkin pätee, jos nyt yhteisenä kotina on iso omakotitalo ja toisella vaikka joku pieni sijoituskämppä kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lesken asumisoikeus on kyllä huono asia näissä uussuhteissa.pitäisi poistaa kokonaan.
Tai sitten pitäisi perintövero poistaa kokonaan.
Perintövero pitäisi poistaa kokonaan. Ihan järkyttävää, että pitää vielä perinnöstäkin maksaa veroa. Jos vaikka omat vanhemmat on omalla kovalla työllään saaneet kartutettua omaisuutta, niin siitäkin rangaistaan perillisiä.
Minusta ainakin näissä tilanteissa joissa perintöä ei saa edes käyttöön ennen kuin joku muukin kuolee on aivan järkyttävää monta kymmentä tonnia joutua maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, kun on ensin tuhonnut lastensa elämät alapäässä voimin. Pitäisi päättyä, lapset eivät ole syntymästään päättäneet. Hoito, jota paneskellaan, maailman vanhinta ammattia harjoittava harakka, on täysin oikea nimitys huorulille.
Onhan meillä presidenttikin nainut nuoren naisen - ikäero 29vuotta.
Miettiikö joku oikeasti tällaisia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.
Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€
-aloittaja
Harvalla suomalaisella on tuollainen 1,5 miljoonan omakotitalo. Jos isälläsi sellainen on, niin todennäköisesti hänellä on paljon muutakin omaisuutta.
Riippuu missä asuu. Tuttavan asunnon arvon on kolminkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana, mutta ei kyllä ole hirveästi muuta omaisuutta. Aikoinaan maksoi asunnosta 500 000 euroa, joka silloin tuntui järjettömän kalliilta ja on vain maksellut asuntolainaa, mutta nyt asunnon arvon on tosiaan noin 1,5 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö joku oikeasti tällaisia juttuja?
No mä ainakin mietin, kun miehellä on lapsi ja asumme miehen omistamassa talossa. Tämä on kuitenkin minun koti, mutta en haluaisi lapselle isoja maksuja mun kodista. Meillä on onneksi muutakin omaisuutta, niin saadaan verot toivottavasti hoidettua. Pitää käydä tekemässä testamentti.
Aloittaja on oikeassa. Vanhenpani tietävät tämän asian ja ovat toimineet asiaan varautuen jo yli kymmenen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan, ettet halua mitään ikäviä yllätyksiä, joten saa laatia testamentin ja huolehtia asian kuntoon ennakolta. Kerro samalla ettet odota mitään mutta veroja et maksa toisen puolesta. Hän ei ehkä ole ajatellut koko asiaa.
Miksi hänen ylipäätään pitää mennä naimisiin? Kai sitä voi paneskella muutenkin?
Eiköhän avioliitto ole naisen ehdottama.Ja varttuneen miehen puolisolla lienee joku taloudellinen intressi tässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
No harva hommaa itselleen oman lapsensa ikäisen puolison. Olisi siinä taas edesmennyt puoliso ilahtunut, kun olisi nähnyt millaiseen ahdinkoon lapset saatetaan.
Sun isällä on ihan oma elämä jota hän saa elää. Jos hän haluaa tehdä huonoja ratkaisuja elämässään niin se on hänen asiansa. Sulle jää perintöä jos jää. Ja se on mikä jää on sitten se mikä jää sun isän elämän jälkeen. Ei hän ole minkään holhouksen alla vaan aikuinen ihminen. Naimisiinmeno on tietynlainen sijoitus. isäsi voisi vaikka pelata rahansa ja talonsa eikä sulla olis siihenkään mitään sanottavaa. Niin kauan kun isäsi elää hän käyttää omaisuuttaan niinkuin parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.
n6
Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€-aloittaja
Leskellä on oikeus jäädä asumaan, mutta sinun halutessasi joutuu maksamaan pesän toisen osakkaan ulos. Olet tytär, ei se perintövero ole lähisukulaiselle, kuin noin 7% ja voit neuvotella verottajan kanssa, maksaa esim erissä, tai pankista lainaa. Avioehto olisi paras, mutta se on vain isäsi päätettävissä. Itse olen maksanut perintöveron 15 vuotta sitten, ja tehnyt paperin etten tule vaatimaan omaa osuuttani, ennen kuin mummistani aika jättää. Hän saa olla omassa kotona kuolemaansa asti.
Vierailija kirjoitti:
Sun isällä on ihan oma elämä jota hän saa elää. Jos hän haluaa tehdä huonoja ratkaisuja elämässään niin se on hänen asiansa. Sulle jää perintöä jos jää. Ja se on mikä jää on sitten se mikä jää sun isän elämän jälkeen. Ei hän ole minkään holhouksen alla vaan aikuinen ihminen. Naimisiinmeno on tietynlainen sijoitus. isäsi voisi vaikka pelata rahansa ja talonsa eikä sulla olis siihenkään mitään sanottavaa. Niin kauan kun isäsi elää hän käyttää omaisuuttaan niinkuin parhaaksi näkee.
Isä voisi elää niin, ettei lapsi joudu isän valintojen maksajaksi.
Miksi ihmeessä mennä tuossa vaiheessa naimisiin?
Omistatko ap asunnosta puolet äitisi perintönä?
Äiti olisi voinut ostaa kaupungista asunnon itselleen. Nyt on iso, rapistuva talo muuttotappiopaikkakunnalla. Lisäksi odottaa, että käymme nyt auttamassa häntä ja passaamassa. Kaupunkiin jos olisi muuttanut, olisi ollut palvelut lähellä ja asuisin lähellä häntä auttamassa. Nyt matkaa 200km, joten ei sinne noin vain piipahda.
Talo rapistuu, palveluita ei ole enää ja rahaakaan ei enää ole.
Joten kyllä. Olisin toivonut hänen myyvän 200 neliön talonsa ja muuttaneen lähemmäs asumaan ja vaikka tuhlannut talorahat matkusteluun ja itsensä hemmotteluun