Isä menossa naimisiin, perintö/avioehto
Isäni on menossa naimisiin minua hieman nuoremman naisen kanssa. Nyt mietin miten kehtaisin kysyä onko avioehtoa tai miten perintöasiat ovat ajatelleet? Käsittääkseni isällä on omaisuutena arvokas talo. Muilta osin vain jotain pientä, auto, moottoripyörä jne. Nyt pelottaa, jos isäni kuolee, niin minulle jää kammottava perintövero talosta, jossa hänen uusi vaimonsa asuu ikuisesti, ainakin näin minun kannalta, koska ollaan lähes samanikäisiä.
Sinällään on minulle sama mitä sille talolle tapahtuu. Voisi puolestani mennä vaikka uudelle vaimolle, mutta en halua maksaa siitä isoa perintöveroa, jos en sitä voi myydä tai siinä asua. Mitenköhän asia kannattaisi ottaa esiin ilman että loukkaa toisia tai vaikuttaa olevan "perintö odotellessa"?
Kommentit (109)
Onko ap provo?
Miksi hänelle on samantekevää, meneekö koko talo leskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.
Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€
-aloittaja
Oikeastiko sun isä asuu talossa, jonka arvo on noin 1 400 000 e? Eikä sitten muuta omaisuutta kuin auto ja jotain pientä?
700 000€ perinnöstä tulee about 100 000€ veroa. Eipä sen hintaiset talot ainakaan tuolla oikotien haussa mitenkään erikoisilta näyttäneet, aika tavallisia taloja.
Jos isäsi uudessa avioliitossa tulee lapsia, he ovat perimessä samassa asemassa kuin ap.
Puoliso ei koskaa peri mitään, ellei ole testamenttia.
Mutta tietenkin aina toisen aviopuolison kuoltua suoriteaan ositus, enne perinnön jakoa.
Lapset perivät aina vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva vaimo saattaa tehdä sulle vielä monta sisarusta. Vähenee sultakin sitten perintöverojen määrä.
Saa tehdä aika monta, laskurilla perintöveroa tulisi joku 100 000€ ja minulla on säästössä tänään 5000€
-aloittaja
Oikeastiko sun isä asuu talossa, jonka arvo on noin 1 400 000 e? Eikä sitten muuta omaisuutta kuin auto ja jotain pientä?
700 000€ perinnöstä tulee about 100 000€ veroa. Eipä sen hintaiset talot ainakaan tuolla oikotien haussa mitenkään erikoisilta näyttäneet, aika tavallisia taloja.
Ei perintöveroa makseta lesken osuudesta, se maksetaan vain perinnöstä. Siksi lesken osuus on 700 000 e ja ap:n 700 000 e, talo on siis 1 400 000 e arvoinen. Suunnilleen.
Taas oli kusinen provo aloitus, että hirvittää!
Vierailija kirjoitti:
Onko ap provo?
Eiköhän useimmille ihmisille ole sama miten tai mihin jonkun toisen omaisuus käytetään. Uskoisin, että aika harvassa ovat ne perintöä kyttäävät ihmiset. Toki jotkut voivat toivoa omaisuuden pysyvän suvussa, eikä myytävän/menevän ulkopuolisille, sen vielä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Harvalla suomalaisella on tuollainen 1,5 miljoonan omakotitalo. Jos isälläsi sellainen on, niin todennäköisesti hänellä on paljon muutakin omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap provo?
Jos omat raha-asiat on kunnossa niin ei tarvitse unelmoida toisten kuolemasta ja perinnöistä.
Perintövero on kaikkein pienin lähimmille sukulaisille.
Ja jos perintö on suuri, niin perintövero on yks hailee. Aina siinä perinnönsaaja voittaa.
Voittaa myös silloin, vaikka perintö on pieni.
Koska perintöverot voi aina maksaa perinnöstä.
Jos on niin kusipää yksilö, ettei näistä asioista voi puhua etukäteen isänsä kanssa niin oma moka.
Tai jos isä on niin tyhmä,ettei huolehdi siitä, että hänen omasta siemenestään kasvaneet lapset saa parasta osaa hänen omaisuudestaan, niin sellainen isä on todella aivoton ja hänen päässään on pelkkää haisevaa paskaa.
Haloo ap, onko isäsi talo todella puolentoistamiljoonan arvoinen? Ja sinulle on sama, vaikka et saisi perintöä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi uudessa avioliitossa tulee lapsia, he ovat perimessä samassa asemassa kuin ap.
Puoliso ei koskaa peri mitään, ellei ole testamenttia.
Mutta tietenkin aina toisen aviopuolison kuoltua suoriteaan ositus, enne perinnön jakoa.
Lapset perivät aina vanhempansa.
Se tässä onkin ongelma, ettei leski peri mitään. Jolloin se kallis talo jää lesken hallintaan ap:n koko elämäksi, mutta ap joutuu maksamaan sen kalliin veron. Toki sitten kun leski aikanaan kuolee, siirtyy talo aplle tai luultavasti ap:n lapsille.
Normaalisti tämä ei ole ongelma, koska leski on lähes yhtä vanha kuin vainaja ja perillisten vanhempi, jolloin auttaa veron maksussa, ottaa lapsen asumaan kanssaan tai joka tapauksessa siitä perinnöstä pääsee joskus nauttimaan, niin voi ottaa lainaa sitä varten.
En minäkään haluaisi isoa lainaa taloon, jossa asuu joku vieras ihminen, joka elää minua pidempään, jopa lapsieni eläkepäiville asti.
Vanhempien uusi onni on ihanaa mutta samalla se voi olla enimmäkseen niin helwetin noloa ja raskasta. Avoimesti asia vain esille isän kanssa. Järkiperustein. Näin toimin itsekin ja hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Harvalla suomalaisella on tuollainen 1,5 miljoonan omakotitalo. Jos isälläsi sellainen on, niin todennäköisesti hänellä on paljon muutakin omaisuutta.
Leski perii todella vähän. Omaisuus menee lapsille, mutta leski saa jäädä kotiin asumaan. Tällä kaavalla talo on reilusti alle miljoonan.
"
Avio-oikeus ja lesken perintöoikeus sekoitetaan joskus toisiinsa. Jos testamenttia ei ole ja avioliitossa kuolleelta henkilöltä jää rintaperillisiä eli lapsia tai aiemmin kuolleiden lasten jälkeläisiä, saavat perinnön rintaperilliset. Leski ei peri. Sen sijaan leski voi saada vainajan varoista tasinkoa avio-oikeuden nojalla, jos vainajalta jäänyt avio-oikeuden alainen omaisuus on suurempi kuin leskellä oleva avio-oikeuden alainen omaisuus. Tasingon määrä on vain harvoin niin suuri kuin puolet vainajan omaisuudesta.
"
Lesken hallintaoikeus pienentää perintöveroa huomattavasti eli vaikka isälläsi olisi miljoonakämppä, verot eivät mitenkään nouse noin korkeiksi. En tiedä millä laskurilla laskit mutta itse maksoin juuri 100,000 euron perinnöstä veroa alle 5000 euroa.
Mutta toki asiasta kannattaa jutella ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltäytyä vastaanottamasta perintoä, jos sillä talolla ei oo sulle väliä.
Tosiaan, unohtui sanoa, että olen ainoa lapsi, jolloin tässä tilanteessa menisi perintö lapselleni, joka nyt 3v. eli käytännössä aivan sama tilanne, tuskin hänelläkään on isoa omaisuutta karttunut siinä ajassa, isäni on nyt reilu 60v. ja tuleva vaimo noin 30v.
-aloittaja
Ihanaa että isäsi on löytänyt nuoren rakkaan. Varmasti hänen omakin vointinsa nyt kohenee kun on nuori vaimo rinnalla.
Avioliitossa leski perii puolet vainajan omaisuudesta. Kokemusta on.
Perikunta oli 4 ihmistä. Tarvittiin kaksi vuotta aikaa, kaksi lakimiestä ja lisäksi minun loppumaton haluni hakea sopuratkaisua. Ei ollut edes riitaa mistään. Mutta kun oli yli miljoona euroa pöydässä niin mikään ei kelvannut kolmelle perijänaiselle. Minä ainoana miehenä hain ratkaisun lakimiesten avustamana. Vaati järjettömän määrän Excel-harjoituksia - palkaksi työstäni en saanut muuta kuin laihan sovun. Kovin hyviä fiiliksiä tästä ei jäänyt.
Tämän takia olisi hyvä, että asioista sovitaan etukäteen. Jälkeenpäin asioiden selvittely on kymmenen kertaa vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Lesken hallintaoikeus pienentää perintöveroa huomattavasti eli vaikka isälläsi olisi miljoonakämppä, verot eivät mitenkään nouse noin korkeiksi. En tiedä millä laskurilla laskit mutta itse maksoin juuri 100,000 euron perinnöstä veroa alle 5000 euroa.
Mutta toki asiasta kannattaa jutella ajoissa.
En tiennyt. Tämä oli huojentava tieto. Pitääpä googlailla, josko tähän löytyisi joku laskuri. Olisihan se talo lapselle ihan kiva, vaikka saisi nauttia siitä joskus 50 vuoden päästä vasta. Laskin siis ihan verottajan sivuilla olevalla perintoverolaskurilla.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Perikunta oli 4 ihmistä. Tarvittiin kaksi vuotta aikaa, kaksi lakimiestä ja lisäksi minun loppumaton haluni hakea sopuratkaisua. Ei ollut edes riitaa mistään. Mutta kun oli yli miljoona euroa pöydässä niin mikään ei kelvannut kolmelle perijänaiselle. Minä ainoana miehenä hain ratkaisun lakimiesten avustamana. Vaati järjettömän määrän Excel-harjoituksia - palkaksi työstäni en saanut muuta kuin laihan sovun. Kovin hyviä fiiliksiä tästä ei jäänyt.
Tämän takia olisi hyvä, että asioista sovitaan etukäteen. Jälkeenpäin asioiden selvittely on kymmenen kertaa vaikeampaa.
Eiköhän tähänkin vaikuta tehdyt avioehdot ja onko omaisuus yhdessä hankittu, eli oliko mikä osuus lesken ja mikä vainajan omaisuutta. Mutta lain mukaan leskelle kuuluu vain avio-oikeus, lapset perii.
Vierailija kirjoitti:
'
Leski perii puolisonsa ainoastaan testamentilla. Avioliiton päätyttyä eroon tai kuolemaan, tehdään ositus. Ilman avioehtoa tai testamenttimääräyksiä molempien omaisuudet lasketaan yhteen ja puolitetaan.
Tuo lesken asumisoikeus on kyllä huono asia näissä uussuhteissa.pitäisi poistaa kokonaan.
Tai sitten pitäisi perintövero poistaa kokonaan.