Eivätkö nelikymppiset enää saisi saada lapsia?
Olen itse 39, enkä tiedä saanko ikinä elämässäni lapsia. Ei tietenkään hyvältä näytä, sillä miestäkään ei ole näköpiirissä. No, jos niin käy niin sitten käy, ei kai kaikkea ole kaikille ihmisille tarkoitettu koettavaksi.
Mutta minua vähän ihmetyttää tällä palstalla se yleisesti näkemäni asenne, että yli kolmekymppiset äidit ovat jo vanhuksia, ja nelikymppiset eivät edes raskaudu enää muuten kuin rankoilla hedelmöityshoidoilla.
Kuitenkin tiedän ihan tuttavapiiristä jo useamman naisen, jotka ovat saaneet esikoisensa nelikymppisenä tai päälle. Jokainen näistä lapsista on onneksi ihan tervekin.
Onko tuttavapiirini jotenkin omituinen, ja onko tuollainen tosiaan ihan tavatonta? Iso osa noista tuttavista on ulkomaalaisia (jotka asuvatkin ulkomailla). Suhtaudutaanko Suomessa paheksuvammin vanhempiin äiteihin?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketään kiinnostaa toisten lisääntymiset?
Jos joku yrittää raskautta 20v, 30v tai 40v ei ole minulta mitenkään pois. Jos ei tärppää niin se on henkilökohtainen helvetti, ei minun eikä sekään minulle kuulu millään tavalla.Niin se ei tosiaan ole keneltäkään pois, jos hankkii lapsen vielä 40-vuotiaana. Julkisella puolella ei edes hoideta yli 42-vuotiaita eli ei ole pois edes muiden verotuloista. Kelakaan ei korvaa enää kuin vähän yli 40-vuotiaiden lapsettomuushoidot eli itse kustantavat hoidot eli se on heidän omasta kukkarosta pois.
Tosiaan lapsettomuus voi olla monelle henkilökohtainen helvetti ja sitten joutuvat terapiaan. Vaikka tämä ei kuulu minulle mitenkään, en silti halua tuomita ketään ihan suoralta kädeltä, kun en tiedä kenenkään taustoja. Ihmiset kohtaavat elämässään kaikenlaista ja myös sairauksia, joiden takia voi lastenhankkiminen viivästyä yms.
Kyllä täällä on yksinkertaisia ihmisiä! Suomeen tarvitaan lisää veronmaksajia. Jos yhtään on laskupäätä, niin laskekaapa onko kannattavaa julkiselle taloudellekin, että joku pari hankkii lapsen julkisilla hoidoilla ja kasvattaa hänet hyväksi veronmaksajaksi! Älkää siis kadehtiko hedelmöityshoitojakaan!
Eräs 30-vuotias mies sanoi minulle, että hän ei stressaa lasten hankkimisesta, että kyllä hän luottaa siihen, että lapsen voi saada vielä 40-50-vuotiaanakin. Mietin vaan, että toki mies voi saada lapsen vaikka kuinka vanhana, mutta silloin pitää hankkia nuorempi puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku yrittää raskautta 20v, 30v tai 40v ei ole minulta mitenkään pois. Jos ei tärppää niin se on henkilökohtainen helvetti, ei minun eikä sekään minulle kuulu millään tavalla.Niin se ei tosiaan ole keneltäkään pois, jos hankkii lapsen vielä 40-vuotiaana. Julkisella puolella ei edes hoideta yli 42-vuotiaita eli ei ole pois edes muiden verotuloista. Kelakaan ei korvaa enää kuin vähän yli 40-vuotiaiden lapsettomuushoidot eli itse kustantavat hoidot eli se on heidän omasta kukkarosta pois.
Tosiaan lapsettomuus voi olla monelle henkilökohtainen helvetti ja sitten joutuvat terapiaan. Vaikka tämä ei kuulu minulle mitenkään, en silti halua tuomita ketään ihan suoralta kädeltä, kun en tiedä kenenkään taustoja. Ihmiset kohtaavat elämässään kaikenlaista ja myös sairauksia, joiden takia voi lastenhankkiminen viivästyä yms.
Kyllä täällä on yksinkertaisia ihmisiä! Suomeen tarvitaan lisää veronmaksajia. Jos yhtään on laskupäätä, niin laskekaapa onko kannattavaa julkiselle taloudellekin, että joku pari hankkii lapsen julkisilla hoidoilla ja kasvattaa hänet hyväksi veronmaksajaksi! Älkää siis kadehtiko hedelmöityshoitojakaan!
Taidat ymmärtää väärin. En kadehdi hedelmöityshoitoja ottavia. Ei ole mitään helppoa hommaa ja tosiaan ei niitä kovin iäkkäille enää korvata eli turha hoitoja ottavia on kadehtia. Lisäksi vuosi tai kaksi menee noissa hoidoissa tosi nopeasti, kun pidetään väliä yms. Eivät välttämättä edes onnistu heti ja jonottaa pitää ym. Tiedän, että hoidoissa käynti ja itsensä piikittäminen on rankkaa hommaa. Kukaan ei siihen niin mielellään ryhdy. Kyllä kysymyksessä on tosi hätä!
Kristiina xx kirjoitti:
Eräs 30-vuotias mies sanoi minulle, että hän ei stressaa lasten hankkimisesta, että kyllä hän luottaa siihen, että lapsen voi saada vielä 40-50-vuotiaanakin. Mietin vaan, että toki mies voi saada lapsen vaikka kuinka vanhana, mutta silloin pitää hankkia nuorempi puoliso.
Joo miehellä lapsen hankinta onnistuu vielä iäkkäämpänäkin, vaikka ei sitä heillekään suositella.
Nainenhan voi halutessaan hankkiutua raskaaksi irtoseksinkin kautta maksamatta siitä yhtään mitään, toki tässä on omat riskinsä. Mutta ei ole mitenkään laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan voi halutessaan hankkiutua raskaaksi irtoseksinkin kautta maksamatta siitä yhtään mitään, toki tässä on omat riskinsä. Mutta ei ole mitenkään laitonta.
Niin voi, mutta jos ei tule helposti raskaaksi niin ei sekään auta.
Itse sain kuopukseni 39- vuotiaana. Täysin terve lapsi ja itsekin voin ihan odotusaikana, itse asiassa sokeriarvojen heittely, joka oli usammassa edellisessä raskaudessa, ei enää ollut tässä viimeisessä, joka terkkarin mielestä oli pienimuotoinen ihme.
Itse tunnen naisen, joka sai esikoisensa 42v ja vielä pari lasta sen jälkeen.
Tokihan riskit nousee vanhemmiten, mutta toisaalta taas vanhemmat odottajat osaavat ehkä huolehtia itsestään paremmin odotusaikana, mm.ravinnon suhteen.
Olen saanut lapseni 32v, 33v, 35v ja himpun alle 37v ikäisenä. Tuolloin asuin alueella, jossa synnyttäjien keski-ikä oli 39v. Olin siis siellä sarjassa "nuoret äidit". Johonkin tutkimukseen tarvittiin alle 25v odottajia. Niitä löytyi alueella kaksi. Alueella syntyi vuosittain noin 100 lasta. Nämä tiedot kerrottiin neuvolassa.
Melkeinpä voi sanoa, että kyllä kestää raskauden ja vauvan hoidonkin, jos jaksaa lapsettomuushoidot. Eivät mitenkään ole helppoja. Ovat keholle ja mielelle erittäin rankkoja. Kaikki elämä pitää aikatauluttaa hoitojen mukaan. Aika paljon ronkitaan ja tutkitaan, otetaan verikokeita, ultraääniä yms. Psyyke valmistautuu siihen, että tällä kertaa ehkä tärpää, mutta jos ei, jotuu asiaa työstämään taas ja taas uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät vain tosielämässä kehtaa sanoa ääneen, mitä ajattelevat. Minusta on aika itsekästä esim maksattaa yhteiskunnalla lapsettomuushoitoja. Varsinkin jos syy hoitojen tarpeeseen on se, että on vain jätetty lastenhankinta liian myöhäiseksi.
Toisaalta nuo lapsettomuushoitojen maksut ovat vähäisiä siinä suuressa kuvassa, että Suomi tarvitsee lapsia huoltosuhteen parantamiseksi. Ja jokainen syntyvä lapsi tarvitsee vakaat hyvät kasvuolosuhteet, jotka se 4-kymppinen pystyy ehkä tarjoamaan ainakin yhtä hyvin mitä aivan nuori äiti. Äidin koulutustason on myös tutkimuksissa todettu vaikuttavan lapsen elämään positiivisesti.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136605/URN_ISBN_978-952-3…
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppiset ovat saaneet lapsia iät ja ajat. Joo ennen tehtiin lapsia nuorempana enemmän, mutta suurperheissä nuorimmaiset syntyivät nelikymppisille äideille.
Näinpä. Isäni äiti sai 10 lasta joista nuorin syntyi 50-luvulla kun isoäiti oli 42.
Itse olen nyt 41v. ja ainoan lapseni olen saanut 23-vuotiaana. Ehkäisy ei ole käytössä ja toinen lapsi saa tulla jos tullakseen. Ei mennyt elämä niin, että olisin saanut sen teinistä asti haaveilemani ison perheen. Ei ollut oma valinta, ei todellakaan.
Naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo noin 25-vuotiaana. Radikaalimpi lasku tulee siinä 35 vuoden kieppeillä. Miettikää naiset, että siihen on ihan järkevä syy olemassa, ettei raskautuminen nelikymppisenä ole enää niin helppoa. Toki voi hankkia lapsen nelikymppisenä, ei ole ainakaan minulta pois. Ihmettelen vain, että miksi. Oma takarajani oli 35 vuotta. Esikoinen syntyikin, kun olin 34-vuotias. Myöhään meni minullakin. Näin jälkiviisaana totean, että olisinpa hankkinut lapset aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarve lapsettomuushoidoille, niin aines tuskin on priimaa. Siihen on syynsä jos ihminen ei raskaudu luonnollisesti. Kaikkien geenien ei tarvitse siirtyä eteenpäin.
Kristiina xx kirjoitti:
Jos on vakituinen kumppani ja asiat muutenkin ok, niin kannattaa aloittaa lapsenteko viimeistään 35-vuotiaana, varsinkin jos haluaa useamman kuin yhden lapsen. Miettikää nyt itsekin, että jaksatte kaikki yövalvpmiset ja muut hulabaloot reilu nelikymppisenä.
Terve ihminen kyllä jaksaa. Hyvänen aika. Etkö ole pitänyt itsestäsi huolta, jos olet neljäkymppisenä vanha luuska? Kuusikymppisetkin usein tekee täyttä työviikkoa ja hoitaa omia vanhempiaan ja/tai lastenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Jos on vakituinen kumppani ja asiat muutenkin ok, niin kannattaa aloittaa lapsenteko viimeistään 35-vuotiaana, varsinkin jos haluaa useamman kuin yhden lapsen. Miettikää nyt itsekin, että jaksatte kaikki yövalvpmiset ja muut hulabaloot reilu nelikymppisenä.
Terve ihminen kyllä jaksaa. Hyvänen aika. Etkö ole pitänyt itsestäsi huolta, jos olet neljäkymppisenä vanha luuska? Kuusikymppisetkin usein tekee täyttä työviikkoa ja hoitaa omia vanhempiaan ja/tai lastenlapsiaan.
Mä olen terve ja en todellakaan jaksaisi enää valvoa, uuvuin aivan täysin kun valvoin yli 2v. Lapsi herätti joka yö 30min-2h välein.
Ja mulla oli vauvan syntyessä ikää 34v.
T. N40
Kristiina xx kirjoitti:
Minulla oli kyllä muutama vuosi sitten jaksaminen paljon heikommilla kuin nykyään. Ei se ole mikään automaattinen ikääntymisen seuraus, ettei muka jaksaisi enää mitään.