Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa
Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?
Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Kommentit (550)
Kaffepulla kirjoitti:
Jos teillä on talo 100% velkaa ja miehen pitäisi asuntolainan lisäksi lyhentää ulosottolainaa 800€/kk niin kyllähän te hirveän tiukille joudutte.
Talon myyminen ei toisi teille yhtään rahaa, mutta pääsisitte velattomaksi. En nyt tiedä auttaisiko se sitten, kun jossain pitää asua kuitenkin.
Puoliso ei pääse talon myynnillä velattomaksi. Minulla taas ei ole tarvetta päästä velattomaksi, koska selviän asumiskuluista. Pidemmän aikavälin suunnitelma olisi, että siirretään koko talo minun nimiini ja lyhennän asuntolainaa yksin puolison osallistuessa suojaosuuden turvaamalla summalla muihin kuluihin. Tämä ei kuitenkaan onnistu vielä nyt.
Ap
Ap, onhan teillä avioehto? Jos ei, pakota miehesi kirjoittamaan se nyt.
Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ap hankkii perheelle kodin, mies pääsee veloistaan ja asuu siinä sivussa ilmaiseksi.... Valot päälle nyt, ap.
Miten niin asuu ilmaiseksi?
Kaffepulla kirjoitti:
Ap, onhan teillä avioehto? Jos ei, pakota miehesi kirjoittamaan se nyt.
Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.
Oli osittainen avioehto, nyt on kaiken kattava versio laadittu. Puoliso itse ollut tässä avioehtoasiassa vielä aloitteellisempi kuin minä. Ihan molempien tavoitteena tässä vaiheessa, ettei minun omaisuuttani päädy ulosottoon senttiäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hankkii perheelle kodin, mies pääsee veloistaan ja asuu siinä sivussa ilmaiseksi.... Valot päälle nyt, ap.
No siten niin, kun hän ei maksa mitään. Ap lyhentää puolisonsakin lainaa, ja puolison varat menee ulosottoon. Siten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokse, nainen, juokse! Talo myyntiin ja ostat oman halvemman ja jätät miehesi setvimään omat sotkunsa. Jos muka "ei tiedä", ei todellisuudessa myönnä ongelmaansa, eli ei aio parantua.
Ongelma on siinä, että minä en halua halvempaa vaan tämän. Täältä ei saa taloa tämän halvemmalla ja järkevän kokoiset perheasunnot on ylipäänsä täällä vähintään sen 250 tonnia ellei ole täysi remonttipommi. Vain hieman halvempaan muuttaminen taas ei tunnu järkevältä.
No voivoi, jos sulla ei ole varaa maksaa kaikkea yksin, niin ei auta kuin laskea elintasoa. Puolisolta et tule apua saamaan. Ymmärrä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!!
🇺🇦🇮🇱
Ap, jos sinä lyhennät tuon asunnon kokonaan, on myös oikein, että asunto on sinun. Eli se ei enää ole puoliksi miehesi.
Tehkää paperit niin, että asunto on sen, kuka sen on maksanut. Eikä niin, että mies ei osallistu mihinkään ja sinä maksat, ja sitten mies vielä luulee, että omaisuus on yhteistä.
Huolehdi, että kaikki on sinun. Sinähän ne olet maksanutkin.
Olet enemmän kuin reilu, jos annat miehen asua ilmaiseksi tuossa ”yhteisessä” kodissa, joka on oikeasti vain sinun.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siten niin, kun hän ei maksa mitään. Ap lyhentää puolisonsakin lainaa, ja puolison varat menee ulosottoon. Siten niin.
Miehen tuloista 90% on mennyt omien velkojen maksuun vapaaehtoisen perinnän kautta. Siksi olen viime aikoina joutunut maksamaan yhteiset lainat lähes yksin. Ulosotto vie miehen tuloista vain noin 1/3, jolloin 2/3 jää muihin elinkustannuksiin asumiskulut mukaanlukien. Tästä syystä ollaan niitä velkoja ulosottoon siirtämässäkin, kun minä en enää suostu maksamaan ihan kaikkea yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokse, nainen, juokse! Talo myyntiin ja ostat oman halvemman ja jätät miehesi setvimään omat sotkunsa. Jos muka "ei tiedä", ei todellisuudessa myönnä ongelmaansa, eli ei aio parantua.
Ongelma on siinä, että minä en halua halvempaa vaan tämän. Täältä ei saa taloa tämän halvemmalla ja järkevän kokoiset perheasunnot on ylipäänsä täällä vähintään sen 250 tonnia ellei ole täysi remonttipommi. Vain hieman halvempaan muuttaminen taas ei tunnu järkevältä.
No voivoi, jos sulla ei ole varaa maksaa kaikkea yksin, niin ei auta kuin laskea elintasoa. Puolisolta et tule apua saamaan. Ymmärrä nyt.
Kuten olen jo aika monta kertaa tähän ketjuun kirjoittanutkin, minulla on varaa maksaa tässä asuminen tarvittaessa myös yksin ja olen niin viime aikoina tehnytkin. Kysymys oli siitä, myöntääkö pankki minulle riittävästi lainaa puolison osuuden lunastamiseksi mikäli ulosottoviranomainen sitä vaatisi.
Ap
Kannattaa yrittää saada miehen velat ulosottoon mahdollisimman nopeasti, koska ulosotossa korko on 7 %, kun se pikavipeissä ja perinnässä on kymmeniä prosentteja. En tiedä, voiko tätä ulosottoon menemistä jotenkin nopeuttaa.
Jos vippejä on useita ja ulosotto ei ole vielä alkanut, kannattaa katsoa, saisiko jonkun vipin maksettua kokonaan pois ennen ulosoton alkua. Eli maksaa vain sitä eikä muita lainkaan ulosoton alkuun asti. Jokaisen velan ulosottotuomiosta tulee oma maksu. Jos velkoja menee lukumääräisesti vähemmän ulosottoon, säästää silloin näissä maksuissa.
Velat ja varat ovat erillisiä avioliitossakin! Mitä ihmettä te talon myynnistä hössötätte?
Vakuusvelkaa on 260 000€ ja talon arvo 300 000€, ja ilmeisesti velka on yhteisvastuullista eikä molemmilla ole omaa erillistä lainaa, vai mitä?
Jos talo myydään, siitä tulee myyntikuluja ja puolet vakuusvelan jälkeen jäljelle jäävästä tulosta on aloittajan. Hänen puolisonsa velkoihin liikenisi vain 20 000€ olettaen, että talo ei ole remonttivelan vakuutena eikä tule senttiäkään kuluja myynnistä.
Muuten ei talonpuolikkaan ulosmittauksesta saisi mitään.
Aloittaja ei ole missään olosuhteissa velvollinen maksamaan mitään muuta puolisonsa velkaa kuin mahdollisesti yhteisvastuullisesta asuntovelasta sitä osuutta, jonka puoliso jättäisi maksamatta.
Kaffepulla kirjoitti:
Ap, jos sinä lyhennät tuon asunnon kokonaan, on myös oikein, että asunto on sinun. Eli se ei enää ole puoliksi miehesi.
Tehkää paperit niin, että asunto on sen, kuka sen on maksanut. Eikä niin, että mies ei osallistu mihinkään ja sinä maksat, ja sitten mies vielä luulee, että omaisuus on yhteistä.
Huolehdi, että kaikki on sinun. Sinähän ne olet maksanutkin.
Olet enemmän kuin reilu, jos annat miehen asua ilmaiseksi tuossa ”yhteisessä” kodissa, joka on oikeasti vain sinun.
Puoliso olisi tähän täysin suostuvainen, mutta ymmärtääkseni tämä ei ole ihan yksinkertaista kun talosta on vielä velkaa. Eli niin kauan kun talo on asuntolainan panttina, ei omistussuhteita saa millään keskinäisillä sopimuksilla muuttaa ilman pankin lupaa eikä mikään tällainen sopimus olisi juridisesti pätevä. Tai näin minun on annettu ymmärtää. Täytyy toki vielä varmistaa tämäkin lakimieheltä. Tällä erää yksinkertaisin suunnitelma näyttäisi kuitenkin olevan asunnon puolikkaan lunastus itselle heti kun se on mahdollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen jo aika monta kertaa tähän ketjuun kirjoittanutkin, minulla on varaa maksaa tässä asuminen tarvittaessa myös yksin ja olen niin viime aikoina tehnytkin. Kysymys oli siitä, myöntääkö pankki minulle riittävästi lainaa puolison osuuden lunastamiseksi mikäli ulosottoviranomainen sitä vaatisi.
Ap
Pankin mielestä sinulla ei ole varaa. Oletko täysin varma, että pankki on väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Velat ja varat ovat erillisiä avioliitossakin! Mitä ihmettä te talon myynnistä hössötätte?
Vakuusvelkaa on 260 000€ ja talon arvo 300 000€, ja ilmeisesti velka on yhteisvastuullista eikä molemmilla ole omaa erillistä lainaa, vai mitä?
Jos talo myydään, siitä tulee myyntikuluja ja puolet vakuusvelan jälkeen jäljelle jäävästä tulosta on aloittajan. Hänen puolisonsa velkoihin liikenisi vain 20 000€ olettaen, että talo ei ole remonttivelan vakuutena eikä tule senttiäkään kuluja myynnistä.
Muuten ei talonpuolikkaan ulosmittauksesta saisi mitään.
Aloittaja ei ole missään olosuhteissa velvollinen maksamaan mitään muuta puolisonsa velkaa kuin mahdollisesti yhteisvastuullisesta asuntovelasta sitä osuutta, jonka puoliso jättäisi maksamatta.
Kerran vielä: Jos taloa ei myydä joko vapaaehtoisesti tai ulosotossa, Ap joutuu maksamaan niin omat kuin puolisonsakin talolainat, ja siihen hänellä ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää saada miehen velat ulosottoon mahdollisimman nopeasti, koska ulosotossa korko on 7 %, kun se pikavipeissä ja perinnässä on kymmeniä prosentteja. En tiedä, voiko tätä ulosottoon menemistä jotenkin nopeuttaa.
Jos vippejä on useita ja ulosotto ei ole vielä alkanut, kannattaa katsoa, saisiko jonkun vipin maksettua kokonaan pois ennen ulosoton alkua. Eli maksaa vain sitä eikä muita lainkaan ulosoton alkuun asti. Jokaisen velan ulosottotuomiosta tulee oma maksu. Jos velkoja menee lukumääräisesti vähemmän ulosottoon, säästää silloin näissä maksuissa.
Saa nopeutettua pyytämällä velkojilta kirjallisesti perinnän keskeyttämistä ja velkojen siirtämistä ulosottoon. Näin on toimittukin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi nopeuttaa pyytämällä velan eräännyttämistä. Jos velkoja ei siihen suostu, kannattaa jättää vaan maksamatta.
Pieniin velkoihin tulee suhteessa enemmän kuluja perinnästä ja ulosotosta kuin suuriin, joten kannattaa yrittää maksaa pois pienimpiä kokonaan.
Ap, millaiset tulot sun miehellä on? Miten nopeaan hän saa sen 40 donaa maksettua, jos lyhentää ulosottoa sen 800€ kuussa?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pankin mielestä sinulla ei ole varaa. Oletko täysin varma, että pankki on väärässä?
Hyvä kysymys mutta kyllä olen. Pankki arvioi yksin hakevan maksukyvyn aina alakanttiin ja laskee menot tiettyjen taulukoiden mukaan, joiden summat eivät lähellekään vastaa perheemme todellisia menoja. Eikä tuo pankin myöntämä laina jää kuin 20 000 euroa vajaaksi.