Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa
Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?
Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.
90-luvun lama-aikaan moni pankinjohtajan sukulainen tiettävästi osti pilkkahinnalla talon, kun se ei enää riittänyt velkojen takaukseen.
Ulosotossa korko on 7 %. Jos velkasumma on 40 000 euroa, menee siitä korkoja 2800 euroa vuodessa. Jos ap:n puoliso pystyy maksamaan ulosottoon 800 euroa kuukaudessa, lyhenee velka noin 7000 eurolla vuodessa. Käytännössä ei aluksi ihan näin paljon, koska kahtena ensimmäisenä vuonna menee myös taulukkomaksuja koron lisäksi. Toisaalta velan lyhentyessä vähitellen myös korkoon menevä summa pienenee.
En pitäisi todennäköisenä, että uo-mies lähtee vaatimaan asunnon myyntiä, koska velka lyhenee selvästi ja on myös hyvin epävarmaa, jäisikö talon myynnistä mitään ulosottovelkojen lyhennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.
Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.
Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.
90-luvun lama-aikaan moni pankinjohtajan sukulainen tiettävästi osti pilkkahinnalla talon, kun se ei enää riittänyt velkojen takaukseen.
Ajat, tavat ja lait ovat onneksi tässä vuosien saatossa muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?
Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois. Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei.
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.
Talo myyntiin kun puoliso ei kerran kerro mistä velat ovat syntyneet. Mulle tollanen salailu ois avioeroperuste luottamuspulan vuoksi. Todennäköisesti miehellä on peliongelma, käske sen näyttää tiliotteet ja veikkautilin tapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte talon velat pois kirjoitti:
Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?
Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.
Eli puolisosi on syyllistynyt velallisen epärehellisyyteen, kun on "käyttänyt" säästönsä. Ihme loisijoita, miksette maksa velkojanne pois?
Niin, siis käyttänyt säästöt niiden velkojen maksuun. Ja ketkä me? Miksi minun pitäisi maksaa pikavippikierteeseen itsensä sotkeneen puolison velat pois, jotta hän voisi rauhassa velkaantua uudelleen?
Ap
Ei pidäkään. Eri juttu jos velat ovat perheen elatukseen tehty mutta tässä tapauksessa kyse ei liene siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois. Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei.
Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.
Talo myyntiin kun puoliso ei kerran kerro mistä velat ovat syntyneet. Mulle tollanen salailu ois avioeroperuste luottamuspulan vuoksi. Todennäköisesti miehellä on peliongelma, käske sen näyttää tiliotteet ja veikkautilin tapahtumat.
Minäkin pistäisin yhteisen omaisuuden jakoon ja antaisin puolison selvitä tilanteesta yksin, jos ei ala faktaa löytymään siitä mihin 40 000 e on kulunut. Avioehto toki ensin sille mallille, etten joutuisi tasinkoa omistani maksamaan. Kyllä ärsyttää nämä ikuiset huithapelit, jotka eivät ymmärrä talouden päälle sen vertaa, että tulojen ollessa 2000 e/kk, et voi elää, kuin tulot olisivat 2100 e/kk tai 4000 e jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo. En vain koe saavani erosta mitään positiivista elämääni. Taloudellista tilannettani se ei parantaisi mutta lastenhoidosta tulisi haastavampaa. Asuntolainasta pitäisi silloinkin selvitä yksin tai talo myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.
Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.
Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.
Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.
Kyllä ulosoton pitäisi sallia asunnon myyminen minulle, käsittääkseni ulosotosta usein tällaista ehdotetaankin. Se ei sen sijaan välttämättä käy, että jo maksetuilla lyhennyksillä kuitattaisiin osa kauppahinnasta vaan voi olla, että minulta vaaditaan puolison lunastamista ulos talosta täyteen markkinahintaan ja siinä kohtaa alkaa taas pankki nikottelemaan. Kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse, joten toivoisin että puolen vuoden päästä tapahtuvan palkankorotuksen jälkeen ja remonttivelkojen lyhennettyä hieman minulla olisi mahdollisuus ostaa puoliso kokonaan ulos.
Onko talo myös remonttivelan vakuutena? Ei talon myynnistä jäisi puolison velkojille, kun ensin pitäisi maksaa vakuusvelka ja sen jälkeen sinun osuutesi - ja ennen sitä jo olisi vähennetty realisointikulut.
Kun vakuusvelkaa maksetaan ajallaan, ei kenenkään muun kannata edes hakea omistusasunnon ulosmittausta.
On myös olemassa asunnon säästävä velkajärjestely. Sitä kannattaisi hakea, jos velat eivät ole uusia, rikoksista tulleita eikä ole muutakaan estettä.
Näitä "porvoolaistarinoita" toinen toistaan kummallisemmista velkaantumisista kyllä riittää. Montakohan velkaneuvojaa ne työllistävät joka arkipäivä?
Juokse, nainen, juokse! Talo myyntiin ja ostat oman halvemman ja jätät miehesi setvimään omat sotkunsa. Jos muka "ei tiedä", ei todellisuudessa myönnä ongelmaansa, eli ei aio parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat, tavat ja lait ovat onneksi tässä vuosien saatossa muuttuneet.
Niinhän sitä äkkinäinen kernaasti luulee.
Onpa kertakaikkisen toimimaton suhde, jos ei edes tiedä toisen menoja, kun on vielä ihan yhteistä omaisuuttakin! Ei tuollaisen varaan voi rakentaa, hyvä ihme sentään. Sinun olisi järkevintä päästä tilanteesta eroon tavalla tai toiselle ja mieluummin nopeammin kuin hitaammin. Vähintään omaisuus jaotteluun ja varmistus siitä ettei mies vain pääse käsiksi omaisuuteesi eikä kuppaamaan varantojasi. Miehen velat ronskisti omiksi vaivoikseen ettet joudu kärsimään hölmöilyjensä takia! Tehkää selvät säännöt rahankäytön suhteen ja tulevaisuudessa selvitykset käyttökohteista. Luottamus rakentuu pala palalta, jos rakentuu.
Jos puoliso on töissä, niin 40 000 on täysin hoidettavissa oleva summa maksaa ulosoton kautta. Siinä on sekin hyvä puoli, että velkaantuminen loppuu eikä voi velkaantua lisää. Tärkeää olisi kuitenkin selvittää mistä velkaantuminen on johtunut ja mihin rahat ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Onko talo myös remonttivelan vakuutena? Ei talon myynnistä jäisi puolison velkojille, kun ensin pitäisi maksaa vakuusvelka ja sen jälkeen sinun osuutesi - ja ennen sitä jo olisi vähennetty realisointikulut.
Kun vakuusvelkaa maksetaan ajallaan, ei kenenkään muun kannata edes hakea omistusasunnon ulosmittausta.
On myös olemassa asunnon säästävä velkajärjestely. Sitä kannattaisi hakea, jos velat eivät ole uusia, rikoksista tulleita eikä ole muutakaan estettä.
Näitä "porvoolaistarinoita" toinen toistaan kummallisemmista velkaantumisista kyllä riittää. Montakohan velkaneuvojaa ne työllistävät joka arkipäivä?
Remonttivelat ovat vakuudettomia. Asuntolainaa ja remonttilainoja maksetaan kyllä ajallaan, minä selviän niistä hätätapauksessa yksinkin. Tosin tietysti edellytän, mies käyttää suojaosuuden turvaamaa osuuttaan tuloista asumiskuluihin osallistumiseen.
Ap
Ajattele miten paljon helpompaa sulla olis taloudellisesti kun muuttaisit lasten kanssa tuohon omistamaasi asuntoon ja velkainen talo myytäisiin pois? Olisit neljässä vuodessa täysin velaton.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele miten paljon helpompaa sulla olis taloudellisesti kun muuttaisit lasten kanssa tuohon omistamaasi asuntoon ja velkainen talo myytäisiin pois? Olisit neljässä vuodessa täysin velaton.
Neljässä vuodessa maksanut 100 000 asuntolainaa, millä laskukaavalla? Ja kaksiossa kolmen lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Juokse, nainen, juokse! Talo myyntiin ja ostat oman halvemman ja jätät miehesi setvimään omat sotkunsa. Jos muka "ei tiedä", ei todellisuudessa myönnä ongelmaansa, eli ei aio parantua.
Ongelma on siinä, että minä en halua halvempaa vaan tämän. Täältä ei saa taloa tämän halvemmalla ja järkevän kokoiset perheasunnot on ylipäänsä täällä vähintään sen 250 tonnia ellei ole täysi remonttipommi. Vain hieman halvempaan muuttaminen taas ei tunnu järkevältä.
Siis tarkoitin kuitata puolisosi velat sinulle maksetuiksi.
43