Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa

Vierailija
20.03.2021 |

Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?

Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Kommentit (550)

Vierailija
101/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap, onhan teillä avioehto? Jos ei, pakota miehesi kirjoittamaan se nyt.

Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.

Oli osittainen avioehto, nyt on kaiken kattava versio laadittu. Puoliso itse ollut tässä avioehtoasiassa vielä aloitteellisempi kuin minä. Ihan molempien tavoitteena tässä vaiheessa, ettei minun omaisuuttani päädy ulosottoon senttiäkään.

Ap

Sinun omaisuuttasi ei päädy ulosottoon senttiäkään. Tämän faktan sinä olet jo varmaan ymmärtänyt.

Yhteistä taloakaan ei ulosmitata noin vähäisistä veloista, jotka eivät edes tulisi maksetuksi talon myynnillä. Se on sitten toinen juttu,ovatko velat yhteisvastuullisia vai onko kummallakin oma eri velka. Jos ne eivät ole  yhteisvastuullisia, et ole vastuussa niistäkään muuten kuin vakuutena olevalla omaisuudella.

Vierailija
102/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat ja varat ovat erillisiä avioliitossakin! Mitä ihmettä te talon myynnistä hössötätte? 

Vakuusvelkaa on 260 000€ ja talon arvo 300 000€, ja ilmeisesti velka on yhteisvastuullista eikä molemmilla ole omaa erillistä lainaa, vai mitä?

Jos talo myydään, siitä tulee myyntikuluja ja puolet vakuusvelan jälkeen jäljelle jäävästä tulosta on aloittajan. Hänen puolisonsa velkoihin liikenisi vain 20 000€ olettaen, että talo ei ole remonttivelan vakuutena eikä tule senttiäkään kuluja myynnistä.

Muuten ei talonpuolikkaan ulosmittauksesta saisi mitään.

Aloittaja ei ole missään olosuhteissa velvollinen maksamaan mitään muuta puolisonsa velkaa kuin mahdollisesti yhteisvastuullisesta asuntovelasta sitä osuutta, jonka puoliso jättäisi maksamatta.

Kerran vielä: Jos taloa ei myydä joko vapaaehtoisesti tai ulosotossa, Ap joutuu maksamaan niin omat kuin puolisonsakin talolainat, ja siihen hänellä ei ole varaa.

1) Puolisoni hakeutuu ulosottoon nimenomaan siksi, että sitä kautta hän pystyy taas osallistumaan yhteisiin kustannuksiin, kun koko palkka ei enää mene omiin velkoihin. 2) Minulla on tarvittaessa varaa maksaa lainat yksinkin ja olen niin tähän saakka tehnytkin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lainat ulosottoon,jolloin varoja jää elämiseen enemmän. Ulosotto huomio suojaosuuden ja vain yksi pidätys palkasta kuukausittain.

Perintäfirmat eivät huomioi toistensa maksuja. Jokainen lainanantaja haluaa omansa. Kulut korkeat.

Taloon ei kosketa, ellei pankki pyydä ulosottoa myymään. Kauppahinta kuuluu pankille,yhteiset lainat ,ei väliä kumpi niitä on maksanut.

Ison lainan ottaisit yksin kontollesi eikä talolla arvoa. Sinun sijassasi ehdottaisin asunnon myyntiä,jolloin mies vastaa osuudellaan lainoista.

Lisäksi avioero vireille. Älä elätä miestäsi saatikka maksele hänen epämääräisiä lainoja,joita taatusti tupsahtelee sieltä sun täältä lisää.

Vierailija
104/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen tilanne menossa, mies ulosotossa (avomies) 70 tuhatta pelivelkoja, 20 t. talolainaa. Ulosotossa maksoi n.800 e kk, nyt ulosotto laittamassa talon myyntiin. Mies hakee nyt velkajärjestelyä, jos siihen pääsee, talo säilyy. Minä maksanut jo omasta puolikkaastani velan pois, oli siis alun alkaenkin eri talolainat. Minä en siis joudu maksumieheksi, mutta muuttaa voin joutua.

Vierailija
105/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kasvatat omaa velkataakkaasi ja mies pääsee pälkähästä?

Pankki kyllä tekee riskiarvion ja sen mukaan että selviydy isosta lainasta. Pankit kantavat vastuunsa eivätkä myönnä lainoja henkilöille,joilla on hämärtynyt käsitys rahankäytöstä.

Myykää talo, mikäli siitä saa vielä lainojen verran kauppahintaa. Pahimmassa tapauksessa arvo alle lainojen.

Vierailija
106/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ap, onhan teillä avioehto? Jos ei, pakota miehesi kirjoittamaan se nyt.

Et olisi ensimmäinen, joka on pelastanut puolisonsa ja maksanut kaiken, ja sitten lopussa se toinen vie kaikesta puolet. Vaikka on itse ollut vapaamatkustajana.

Oli osittainen avioehto, nyt on kaiken kattava versio laadittu. Puoliso itse ollut tässä avioehtoasiassa vielä aloitteellisempi kuin minä. Ihan molempien tavoitteena tässä vaiheessa, ettei minun omaisuuttani päädy ulosottoon senttiäkään.

Ap

Sinun omaisuuttasi ei päädy ulosottoon senttiäkään. Tämän faktan sinä olet jo varmaan ymmärtänyt.

Yhteistä taloakaan ei ulosmitata noin vähäisistä veloista, jotka eivät edes tulisi maksetuksi talon myynnillä. Se on sitten toinen juttu,ovatko velat yhteisvastuullisia vai onko kummallakin oma eri velka. Jos ne eivät ole  yhteisvastuullisia, et ole vastuussa niistäkään muuten kuin vakuutena olevalla omaisuudella.

No periaatteessa minun omaisuuttani voisi päätyä ulosottoon sitä kautta, että maksan isomman osan asuntolainasta mutta talon omistus on 50-50. Viiden vuoden päästä asuntolaina onkin lyhentynyt niin paljon että ulosmittaus alkaakin kannattaa ja ulosotto vie puolet minun maksamastani talosta. Puolisohan olisi valmis siirtämään asunnon kokonaan minun nimiini, mutta tämä on laitonta koska se katsotaan velallisen epärehellisyydeksi.

Ap

Vierailija
107/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap että olet perillä raha-asioistasi. Pidä huoli omistasi, äläkä lainaa miehellesi rahaa. 

Ja vielä tuohon edelliseen viestiini, meidän talollahan arvoa vain n.70-80 tuhatta. Miehen osuus siis 35. t. Eikä sillä kuitata siis lähellekään kaikkea velkaa mitä hänellä on. Että kyllä talo voi mennä vaikka se järjetöntä olisikin.

Vierailija
108/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kasvatat omaa velkataakkaasi ja mies pääsee pälkähästä?

Pankki kyllä tekee riskiarvion ja sen mukaan että selviydy isosta lainasta. Pankit kantavat vastuunsa eivätkä myönnä lainoja henkilöille,joilla on hämärtynyt käsitys rahankäytöstä.

Myykää talo, mikäli siitä saa vielä lainojen verran kauppahintaa. Pahimmassa tapauksessa arvo alle lainojen.

Ei pankille riitä se että ihminen joten kuten selviää veloistaan, pankki vaatii että lainanmaksu on turvattu riittävän suurella marginaalilla etenkin kun lainanottajia on vain yksi ja vakuudet niukat. Kuitenkin ihmisen yksilöllinen tilanne voi olla sellainen, että maksut on hyvin suurella todennäköisyydellä turvattu vaikka pankin taulukot näyttäisikin muuta. Esim. meillä jäännöslaina vastaa alle kolmen vuoden bruttopalkkaani ja palkankorotuskin vielä tulossa.

Ap

Vierailija
109/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytte talon. Sinä ja lapset hankitte vuokrakodin. Mies poste restanteen. Pääsette huolistanne, kun valtio maksaa. Suomessa paras kansalainen ei käy töissä ja pullauttelee lapsia. Hän saa isoimman hyödyn. Ehditte ostaa vielä uuden talon. Käyttäkää tukiviidakko nyt hyväksi ja myykää pois talo ja maksakaa velat. Mies säästää sitten posterestantessa sen 800€/kk teidän uutta taloa varten.

Vierailija
110/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.

Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.

Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.

Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.

Kyllä ulosoton pitäisi sallia asunnon myyminen minulle, käsittääkseni ulosotosta usein tällaista ehdotetaankin. Se ei sen sijaan välttämättä käy, että jo maksetuilla lyhennyksillä kuitattaisiin osa kauppahinnasta vaan voi olla, että minulta vaaditaan puolison lunastamista ulos talosta täyteen markkinahintaan ja siinä kohtaa alkaa taas pankki nikottelemaan. Kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse, joten toivoisin että puolen vuoden päästä tapahtuvan palkankorotuksen jälkeen ja remonttivelkojen lyhennettyä hieman minulla olisi mahdollisuus ostaa puoliso kokonaan ulos.

Täsmennän tähän vielä, että tuo "kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse" viittasi siis pankin myöntämän lainan ja talon itselleni lunastamiseen vaadittavan summan erotukseen. Pankki siis antaisi hieman yli 260 000 ja puolison lunastaminen ulos vaatisi noin 280 000. Uskoisin, että 6-12 kk sisällä tulot nousee ja velkamäärä kutistuu siten, että pankin myöntämä maksimilaina ja talon lunastukseen vaadittava summa kohtaisivat.

Ap

Tää on just tätä. Ihana kämppä pitää saada hinnasta viis. Edes normi duunari ei pysty 300 000e maksaa mitenkää. Todella hyvässä palkassa pitää olla et uskaltais olla miettimättä edes ulosoton vaihtoehtoa puolisossa.

No minun bruttovuosiopalkkani on noin 100 000. Ongelma ei ole se etten selviä asuntolainasta. Ongelma on se, että pankki ei hyvästä palkasta huolimatta myönnä ihan riittävästi lainaa puolison lunastamiseen ulos, koska laskennalliset kuukausikulut on mm. lasten lukumäärän ja remonttivelkojen vuoksi liian suuret ja vakuudet liian pienet.

Ap

Siis nykyinen pankki? Oletko kysynyt toisesta pankista.?

Aikoinaan kysyin Säästöpankista 150 000mk talolainaa. Ei onnistunut millään mutta heidän myymäänsä taloon olisin heti saanut 320 000mk. Osuuspankissa neuvottelin reilu puolituntia ja lainapäätös oli tehty. Siirsin vain tilini tulemaan siihen pankkiin.

Kiinnitykset voi hakea uudelleen ja korottaa

Vierailija
111/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinullaole hätää .Moni mukin on selvinnytjopamiljoonaveloista , joita tuli silloin  90-laman  aikana.  Meillä oli 1,  400 000 mk velkaa. Olikyllä  2 rivitaloa Westendissä ja yksi kolmio  Helsingissä. ym mökkejä     ja etäasuntoja muualla. Lapset teini-ikäisiä. Kaikki on maksettu.  Olen tarkka  rahan käyttäjä ja omassa aunnossa voi itsekin vähän säätää kustannuksissa.  Kun tarkkaa laskee paljonko  on varaa laittaa menoihin kuukadessa  selviää ihan hyvin. Ystävien kanssa on myö YYA -sopimus. Aina saa tulla syömään tai väliaikaisesti   asumaan vaikka mökille. Kaikessa autetaan. Silloin oli myös erikoisia Maxi-tili, jossa voi pitää säästössä  väliaikaiseti isommat rahat,  korko oli  jotai  8 %. Siellä  500 000 jemassa.  Joku ressukka oitti auttaa sanomalla että nyt onj auhliha tarjouksessa.  Sanoin ettei meilläole pikkurahan eikä ruokarahasta puutetta vaan isot noariaattilainat  lankeaa 15 päivänä.Olihan meillä vielä vanhemmat ja muu suku turvana.    Voin sanoa että jos joutuu asumaan vuokralla  ,ei se ole mikän kuolemanranngaistus. Asumme edeleen Espoon  pientalossa , omassa , velattomina.

Vierailija
112/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.

Olen netissä lukenut tapauksista, joissa asunto ulosmitataan maksusuunnitelmassa pysymisestä huolimatta, koska vouti katsoo ettei velkojen lyhenemistahti ole kuitenkaan riittävä. Tietysti netissä voi tuntemattomat kirjoitella mitä hyvänsä mutta tämä jäi mietityttämään.

Lapsen etu menee edelle. Ei ulosmitata.

Vierailija
113/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulpukka kirjoitti:

Minulla samanlainen tilanne menossa, mies ulosotossa (avomies) 70 tuhatta pelivelkoja, 20 t. talolainaa. Ulosotossa maksoi n.800 e kk, nyt ulosotto laittamassa talon myyntiin. Mies hakee nyt velkajärjestelyä, jos siihen pääsee, talo säilyy. Minä maksanut jo omasta puolikkaastani velan pois, oli siis alun alkaenkin eri talolainat. Minä en siis joudu maksumieheksi, mutta muuttaa voin joutua.

Kiitos vertaistuesta. Miten teillä tuo puolison osuuden lunastaminen, onko se syystä tai toisesta poissuljettu vaihtoehto? Ja hyvä tietää, että suunnilleen sama maksutahti kuin meillä ei teillä riittänyt asunnon turvaamiseen. Toki miehelläsi velkaa enemmän ja lapsia ei ilmeisesti ole? Ymmärtääkseni lapset voi hieman vaikuttaa siihen millaisilla summilla lähdetään perheen asuntoa ulosmittaamaan, mutta ei ne täysin sitä pakkomyyntiä estä.

Tietysti jos parisuhteen mieltää loppuelämän suhteeksi, niin se ei hirveästi lohduta että talo olisi kokonaan omissa nimissä. Sen omistussuhteen merkityshän näkyy vasta erossa tai toisen kuollessa.

Vierailija
114/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myytte talon. Sinä ja lapset hankitte vuokrakodin. Mies poste restanteen. Pääsette huolistanne, kun valtio maksaa. Suomessa paras kansalainen ei käy töissä ja pullauttelee lapsia. Hän saa isoimman hyödyn. Ehditte ostaa vielä uuden talon. Käyttäkää tukiviidakko nyt hyväksi ja myykää pois talo ja maksakaa velat. Mies säästää sitten posterestantessa sen 800€/kk teidän uutta taloa varten.

En muuta vuokralle niin kauan kun saan edes jonkinlaisen asuntolainan yksinkin. Vuokralla heittää yli tonnin kuussa roskiin. Ei minulla sellaiseen ole varaa vaikka suht hyvät tulot onkin.

Ap

Vierailija
115/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo uslosmitataan ja joudutte kodittomiksi. Se on faktaa.

Vierailija
116/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinullaole hätää .Moni mukin on selvinnytjopamiljoonaveloista , joita tuli silloin  90-laman  aikana.  Meillä oli 1,  400 000 mk velkaa. Olikyllä  2 rivitaloa Westendissä ja yksi kolmio  Helsingissä. ym mökkejä     ja etäasuntoja muualla. Lapset teini-ikäisiä. Kaikki on maksettu.  Olen tarkka  rahan käyttäjä ja omassa aunnossa voi itsekin vähän säätää kustannuksissa.  Kun tarkkaa laskee paljonko  on varaa laittaa menoihin kuukadessa  selviää ihan hyvin. Ystävien kanssa on myö YYA -sopimus. Aina saa tulla syömään tai väliaikaisesti   asumaan vaikka mökille. Kaikessa autetaan. Silloin oli myös erikoisia Maxi-tili, jossa voi pitää säästössä  väliaikaiseti isommat rahat,  korko oli  jotai  8 %. Siellä  500 000 jemassa.  Joku ressukka oitti auttaa sanomalla että nyt onj auhliha tarjouksessa.  Sanoin ettei meilläole pikkurahan eikä ruokarahasta puutetta vaan isot noariaattilainat  lankeaa 15 päivänä.Olihan meillä vielä vanhemmat ja muu suku turvana.    Voin sanoa että jos joutuu asumaan vuokralla  ,ei se ole mikän kuolemanranngaistus. Asumme edeleen Espoon  pientalossa , omassa , velattomina.

Kiitos tsemppauksesta. Ei se vuokralla asuminen varmaan kuolemantuomio ole, mutta kyllä se ajatuksena aika paljon ahdistaa. Ollaan kuitenkin jo keski-ikäisiä eikä se pankki ikuisesti sitä isoa asuntolainaa anna. Viimeistään siinä vaiheessa alkaa nikottelu, kun eläkeikä on lähempänä kuin lainan viimeinen maksupäivä. Näin ollen ei ole mitenkään sanottua, että voitaisiin rauhassa asustella vuokralla kunnes puolison ulosottovelat on maksettu ja aloittaa sitten puhtaalta pöydältä.

Ap

Vierailija
117/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ollut hieno vertaistukiketju asiallisine ohjeineen meille muillekin vastaavan kaltaisessa tilanteessa oleville. Kiitos ihmiset!

Vierailija
118/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo uslosmitataan ja joudutte kodittomiksi. Se on faktaa.

No se lienee kyllä aika epätodennäköistä. Eiköhän se pahinkin vaihtoehto tässä ole se, että joudutaan sullomaan koko viisihenkinen perhe kaksiooni.

Ap

Vierailija
119/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulpukka kirjoitti:

Kiitos vertaistuesta. Miten teillä tuo puolison osuuden lunastaminen, onko se syystä tai toisesta poissuljettu vaihtoehto? Ja hyvä tietää, että suunnilleen sama maksutahti kuin meillä ei teillä riittänyt asunnon turvaamiseen. Toki miehelläsi velkaa enemmän ja lapsia ei ilmeisesti ole? Ymmärtääkseni lapset voi hieman vaikuttaa siihen millaisilla summilla lähdetään perheen asuntoa ulosmittaamaan, mutta ei ne täysin sitä pakkomyyntiä estä.

Tietysti jos parisuhteen mieltää loppuelämän suhteeksi, niin se ei hirveästi lohduta että talo olisi kokonaan omissa nimissä. Sen omistussuhteen merkityshän näkyy vasta erossa tai toisen kuollessa.

Tuossa toisessa jutussa on minusta aika eri tilanne kuin ap:llä. Velkaa on 90 000 euroa, joten pelkästään sen korko (jos myös miehen talolaina on ulosotossa) on 6300 euroa vuodessa. 800 euron kuukausimaksulla laina ei lyhene kolme tonnia vuodessa.

Ap:n puolisolla korkoihin menee vain noin 2800 euroa vuodessa, joten lyhennyksiin jää paljon enemmän ja on realistista saada velat maksettua muutamassa vuodessa.

Vierailija
120/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen katkera. Meidän velallinen asuu edelleen omakotitaloaan kasvukeskuksessa ja onnistui biffaamaan talon "puoli-ilmaiseksi". Tilasi siis työt ja jätti maksamatta kylmästi. Noin puolet omakotitalorakennuskustannuksista meni ulosottoon. Se kestää tovin, että menee luottotiedot ja sitten talo alkoikin olla jo valmis. Tosi kiva, tarvikkeet sinne maksoi pelkästään useamman tonnin ja kaikki pieneltä firmalta pois. Tyyppi asuu siellä vieläkin vaimoineen... Poistailee FB:hen kuvia takapihalta ja Espanjan matkoiltaan. Olen stalkannut.