Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa

Vierailija
20.03.2021 |

Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?

Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Kommentit (550)

Vierailija
61/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on lainoja suunnilleen saman verran kuin on talonne arvokin. Eli jos myytte talon, pääsette veloistanne ja tilanne on plus miinus nolla. Talo on siten aika uusi.

Vierailija
62/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.

Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.

Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.

Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.

Kyllä ulosoton pitäisi sallia asunnon myyminen minulle, käsittääkseni ulosotosta usein tällaista ehdotetaankin. Se ei sen sijaan välttämättä käy, että jo maksetuilla lyhennyksillä kuitattaisiin osa kauppahinnasta vaan voi olla, että minulta vaaditaan puolison lunastamista ulos talosta täyteen markkinahintaan ja siinä kohtaa alkaa taas pankki nikottelemaan. Kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse, joten toivoisin että puolen vuoden päästä tapahtuvan palkankorotuksen jälkeen ja remonttivelkojen lyhennettyä hieman minulla olisi mahdollisuus ostaa puoliso kokonaan ulos.

Täsmennän tähän vielä, että tuo "kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse" viittasi siis pankin myöntämän lainan ja talon itselleni lunastamiseen vaadittavan summan erotukseen. Pankki siis antaisi hieman yli 260 000 ja puolison lunastaminen ulos vaatisi noin 280 000. Uskoisin, että 6-12 kk sisällä tulot nousee ja velkamäärä kutistuu siten, että pankin myöntämä maksimilaina ja talon lunastukseen vaadittava summa kohtaisivat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.

Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.

Juuri tätä olen pohtinut selvittää lakimiehen kanssa, että voiko näin tehdä vai tuleeko ulosottomieheltä sanomista velallisen epärehellisyydestä. Kysyin tästä joskus aiemmin täällä, ja joku pohti että minua ei voisi velkojana suosia muiden velkojien kustannuksella kuten tuossa järjestelyssä kävisi. En tiedä miten käytännössä. Tarkoitus ollut siis keskustella lakimiehen kanssa asiasta, kunhan saadaan ensin riittävän selkeä näkemys siitä mitä itse halutaan.

Vähintään tehkää se velkakirja. Jos ulosotto ei salli sitä, että miehesi myy sinulle osuuden asunnostaan ulosoton aikana, niin ainakin ulosoton päättymisen jälkeen voit velkakirjan avulla lunastaa mieheltäsi osan asunnosta.

Kyllä ulosoton pitäisi sallia asunnon myyminen minulle, käsittääkseni ulosotosta usein tällaista ehdotetaankin. Se ei sen sijaan välttämättä käy, että jo maksetuilla lyhennyksillä kuitattaisiin osa kauppahinnasta vaan voi olla, että minulta vaaditaan puolison lunastamista ulos talosta täyteen markkinahintaan ja siinä kohtaa alkaa taas pankki nikottelemaan. Kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse, joten toivoisin että puolen vuoden päästä tapahtuvan palkankorotuksen jälkeen ja remonttivelkojen lyhennettyä hieman minulla olisi mahdollisuus ostaa puoliso kokonaan ulos.

Täsmennän tähän vielä, että tuo "kovin suuresta summasta ei kyllä ole kyse" viittasi siis pankin myöntämän lainan ja talon itselleni lunastamiseen vaadittavan summan erotukseen. Pankki siis antaisi hieman yli 260 000 ja puolison lunastaminen ulos vaatisi noin 280 000. Uskoisin, että 6-12 kk sisällä tulot nousee ja velkamäärä kutistuu siten, että pankin myöntämä maksimilaina ja talon lunastukseen vaadittava summa kohtaisivat.

Ap

Tää on just tätä. Ihana kämppä pitää saada hinnasta viis. Edes normi duunari ei pysty 300 000e maksaa mitenkää. Todella hyvässä palkassa pitää olla et uskaltais olla miettimättä edes ulosoton vaihtoehtoa puolisossa.

Vierailija
64/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on lainoja suunnilleen saman verran kuin on talonne arvokin. Eli jos myytte talon, pääsette veloistanne ja tilanne on plus miinus nolla. Talo on siten aika uusi.

Talosta on asuntolainaa 260 tonnia ja remonttivelkaa n. 30 tonnia, arvo hieman yli 300 tonnia. Puolisolla on 40 tonnia velkaa. Talon myymisellä kuitattaiisin siis taloon kohdistuvat velat, puolison henkilökohtaisia velkoja sillä ei saisi kuitattua. Ja talon velkaisuus ei ole ongelma, minä selviän sen lainoista. Ongelmani koski talon mahdollista ulosmittausta puolison velkojen kuittaamiseksi. En ole halukas muuttamaan tästä pois ellei ole aivan pakko.

Ap

Vierailija
65/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytte talon velat pois kirjoitti:

Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?

Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.

Eli puolisosi on syyllistynyt velallisen epärehellisyyteen, kun on "käyttänyt" säästönsä. Ihme loisijoita, miksette maksa velkojanne pois?

Niin, siis käyttänyt säästöt niiden velkojen maksuun. Ja ketkä me? Miksi minun pitäisi maksaa pikavippikierteeseen itsensä sotkeneen puolison velat pois, jotta hän voisi rauhassa velkaantua uudelleen?

Ap

Miksi et halua auttaa puolisoasi? Tämä on nyt se elämän vastamäki...

Vierailija
66/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisen talokuplan olette itsellenne rakentaneet. Hirveät määrät velkaa eikä lähes mitään omaa rahaa sisässä. Toivottavasti asunnot on esim Helsingin keskustassa, että saatte omanne pois. Jotain järkeä tähän velanottoon

Vierailija
67/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tää on just tätä. Ihana kämppä pitää saada hinnasta viis. Edes normi duunari ei pysty 300 000e maksaa mitenkää. Todella hyvässä palkassa pitää olla et uskaltais olla miettimättä edes ulosoton vaihtoehtoa puolisossa.

No minun bruttovuosiopalkkani on noin 100 000. Ongelma ei ole se etten selviä asuntolainasta. Ongelma on se, että pankki ei hyvästä palkasta huolimatta myönnä ihan riittävästi lainaa puolison lunastamiseen ulos, koska laskennalliset kuukausikulut on mm. lasten lukumäärän ja remonttivelkojen vuoksi liian suuret ja vakuudet liian pienet.

Ap

Vierailija
68/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talosta on asuntolainaa 260 tonnia ja remonttivelkaa n. 30 tonnia, arvo hieman yli 300 tonnia. Puolisolla on 40 tonnia velkaa. Talon myymisellä kuitattaiisin siis taloon kohdistuvat velat, puolison henkilökohtaisia velkoja sillä ei saisi kuitattua. Ja talon velkaisuus ei ole ongelma, minä selviän sen lainoista. Ongelmani koski talon mahdollista ulosmittausta puolison velkojen kuittaamiseksi. En ole halukas muuttamaan tästä pois ellei ole aivan pakko.

Ap

Miten teillä voi olla talosta asuntolainaa enemmän kuin, mitä tuon hintaiseen taloon myönnetään asuntolainaa? Onko se 30 tonnin remontti laskenut talon arvoa?

Vierailija
69/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?

Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.

Eli puolisosi on syyllistynyt velallisen epärehellisyyteen, kun on "käyttänyt" säästönsä. Ihme loisijoita, miksette maksa velkojanne pois?

Niin, siis käyttänyt säästöt niiden velkojen maksuun. Ja ketkä me? Miksi minun pitäisi maksaa pikavippikierteeseen itsensä sotkeneen puolison velat pois, jotta hän voisi rauhassa velkaantua uudelleen?

Ap

Siksi, että aiemmat auttamisyritykset ovat osoittautuneet virheiksi ja mm. omiin nimiini ottamani 10 000 järjestelylaina kadonnut muutamassa kuukaudessa taivaan tuuliin. Meillä on kolme lasta joiden elatuksesta olen vastuussa, eikä minulla ole mahdollisuutta antaa puolisoni vetää minua mukanaan velkakierteeseen. Jos lähtisin tuohon kyytiin, olisimme parin vuoden päästä molemmat ulosotossa ja koti lähtenyt alta.

Ap

Vierailija
70/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ulosmitataan. Kannattaa yrittää myydä ennen kuin menee pakkohuutokauppaan. Siellä niitä lapsiperheiden koteja on myynnissä.

Vierailija
71/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten teillä voi olla talosta asuntolainaa enemmän kuin, mitä tuon hintaiseen taloon myönnetään asuntolainaa? Onko se 30 tonnin remontti laskenut talon arvoa?

Talo on ostettu ostotakauksen turvin 100% lainalla. Remontit on nostaneet arvoa, tuoretta arviota ei ole tehty, mutta pari vuotta sitten tehdyn arvion mukaan eivät kuitenkaan olisi nostaneet läheskään remonttien hinnan vertaa.

Ap

Vierailija
72/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siksi, että aiemmat auttamisyritykset ovat osoittautuneet virheiksi ja mm. omiin nimiini ottamani 10 000 järjestelylaina kadonnut muutamassa kuukaudessa taivaan tuuliin. Meillä on kolme lasta joiden elatuksesta olen vastuussa, eikä minulla ole mahdollisuutta antaa puolisoni vetää minua mukanaan velkakierteeseen. Jos lähtisin tuohon kyytiin, olisimme parin vuoden päästä molemmat ulosotossa ja koti lähtenyt alta.

Ap

Meinasin kysyä samaa mutta vastaus tulikin ja itse olen sitä mieltä, että autat ja pakotat maksamaan ettei mee rahat taas taivaan tuuliin. Sillee että näet kun menee maksuun. (miksi et valvonut aikasemmin rahoja?) En tiedä voiko niin tehdä jos rahat ei ole oikeasti puolison niin sit saa maksettua velallisen lainat pois. Oot hyvässä työssä, arvostan

Vierailija
73/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä taloa ulosmitata, jos velat saa muutenkin maksettua.

Niin, JOS.

Jos ne olis maksettu, niin ei ulosotossa oltaiskaan.

Vierailija
74/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää se talo. Sähän ylläpidät sitä nyt yksin joka tapauksessa, eikä sulla ole siihen varaa. Jos jatkat näin, olet kohta samassa jamassa puolisosi kanssa.

Vierailija
75/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisen talokuplan olette itsellenne rakentaneet. Hirveät määrät velkaa eikä lähes mitään omaa rahaa sisässä. Toivottavasti asunnot on esim Helsingin keskustassa, että saatte omanne pois. Jotain järkeä tähän velanottoon

No ei se nyt ihan paikkaansa pidä ettei meillä (minulla) ole mitään rahaa. Minulla on sijoitusasunto josta on 1/3 maksettu ja joitakin pieniä säästöjä ja sijoituksia. Nämä on kuitenkin huomioitu pankin laskelmissa maksimilainamäärää arvioitaessa. Kuten sanottu, pankki antaisi minulle yksin näillä vakuuksilla, tuloilla ja laskennallisilla menoilla reilu 260 000 euroa lainaa. Kyllä se maksukyky siis on pankinkin mielestä hyvä. Hieman vaan jää vajaaksi tuosta koko talon lunastamisesta.

Ap

Vierailija
76/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myykää se talo. Sähän ylläpidät sitä nyt yksin joka tapauksessa, eikä sulla ole siihen varaa. Jos jatkat näin, olet kohta samassa jamassa puolisosi kanssa.

Kyllä minulla on varaa maksaa asuntolaina ja asumiskustannukset. Pankin taulukon mukaan lasketut menot vaan ovat karvan verran liian suuret riittävän lainan myöntämiseen. Pankki ihan ymmärrettävästi laskee nämä melko suurella marginaalilla omien saataviensa turvaamiseksi.

Ap

Vierailija
77/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keissi vaikuttaa siltä, että vaikka talo myytäisiin, ei se riittäisi edes velkojen maksuun. Sitten pitäisi muuttaa vuokralle ankeaan kaksioon ja maksella vuokraa sen sijaan, että makselisi itselle kotia. Sen päälle sitten jäännösvelan kustannukset.

Vierailija
78/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.

90-luvun lama-aikaan moni pankinjohtajan sukulainen tiettävästi osti pilkkahinnalla talon, kun se ei enää riittänyt velkojen takaukseen.

Silloin tuli laki yksityishenkilön velkajärjestelystä, ja siinä on myös asunnon säilyttämismahdollisuus.

79/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on talo 100% velkaa ja miehen pitäisi asuntolainan lisäksi lyhentää ulosottolainaa 800€/kk niin kyllähän te hirveän tiukille joudutte.

Talon myyminen ei toisi teille yhtään rahaa, mutta pääsisitte velattomaksi. En nyt tiedä auttaisiko se sitten, kun jossain pitää asua kuitenkin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
80/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keissi vaikuttaa siltä, että vaikka talo myytäisiin, ei se riittäisi edes velkojen maksuun. Sitten pitäisi muuttaa vuokralle ankeaan kaksioon ja maksella vuokraa sen sijaan, että makselisi itselle kotia. Sen päälle sitten jäännösvelan kustannukset.

Talo riittää juuri ja juuri jäännösasuntolainan ja remonttivelkojen kattamiseen. En kuitenkaan tiedä, saako remonttivelkoja maksaa päältä koska talo ei ole niissä vakuutena, vai päättääkö ulosottoviranomainen itse mitä velkoja asuntolainan maksamisen jälkeisellä osuudella kuitataan. Jälkimmäisessä tapauksessa voi olla että remonteista jäisi vielä hieman velkaa.

Tietenkään ulosottoviranomainen ei päätä kuin puolisoni osuudesta. Minun osaltani jäännösasuntolainan ja asunnon arvon erotus on vähintään 20 000 ja tämä riittää kuittaamaan minun nimissäni olevat remonttilainat. Puolison nimissä olevat kuitattaisiin joko hänen puoliskollaan, tai lisättäisiin ulosottovelkaan jos ulosottoviranomainen vaatii pistämään jonkun toisen velan etusijalle.

Ap