Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa

Vierailija
20.03.2021 |

Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?

Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Kommentit (550)

Vierailija
541/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh! 40 000 euroa ulosottovelkaa ja lainoja oli alussa 12. Miten ja miksi ihmisellä voi olla 12 eri lainaa? 

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 5,5 vuotta sitten ulosotossa velkaa melkein 40000 euroa. Tein ulosottomiehen kans sopimuksen että laitan s-postilla palkkalaskelmasta kopion kuukausittain. Palkasta maksan 1/3 ulosottoon ja ulosottomies kohdistaa rahan eri lainoille. Lainoja oli alussa 12, nyt jäljellä 4. Ulosotto päättyy ens syksynä. Olen kuukausittain maksanut 600-1200e riippuen tuloista. Tulot vaihtelevat lisien mukaan, olen hoitajana kotihoidossa. Missään vaiheessa ei ole ulosottomies puhunut että minun omistama asuntoni menisi lainojen maksuun.

Vierailija
542/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se puoliso on hirveän summan velkaa tehnyt? Firma nurin vai pelivelkoja?

Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa  eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.

Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.

Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.

Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.

Taas todiste siitä, ettei nainen katso miehen lompakkoon.

5 vuotta sitten ennen lakimuutosta ostettu, 100% lainalla, Garantian ostotakaus kattoi sen mitä talon omasta takausarvosta jäi uupumaan. Ihan mahdollista, tämä on minulle jo toinen 100% lainalla ostettu asunto.

Toinen? Mihin sunkin rahat aina katoaa kun laina taas 100%?

Mun jälkikasvu (3) hankkivat juuri asunnot. Niin paljon lainaa kuin saivat ja aika hitaasti lyhentävät kun korot ovat pienet. Pistävät sen sijaan sijoituksiin kaiken ylijäävän. Ja kun tulot on suuret, niin jäähän sitä. Aikovat lyhentää kerralla jos ja kun lyhennys kannattaa (korot nousee) paremmin kuin sijoitukset. Onhan tossa riskinsä. Mutta sitä pienentää asuntojen erinomainen sijainti. Eli kyllä niistä eroon pääsee, eikä tule edes pahasti takkiin, vaikka riskit toteutuu.

Ihan fiksua, kun pysähtyy miettimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on 100 000 euron vuositulot, niin miten voi olla melkein koko talo maksamatta?? Mihin se raha virtaa? Miksi maksat enemmän yhteisiä kuin mies? 

Vierailija
544/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se puoliso on hirveän summan velkaa tehnyt? Firma nurin vai pelivelkoja?

Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa  eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.

Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.

Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.

Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.

Taas todiste siitä, ettei nainen katso miehen lompakkoon.

5 vuotta sitten ennen lakimuutosta ostettu, 100% lainalla, Garantian ostotakaus kattoi sen mitä talon omasta takausarvosta jäi uupumaan. Ihan mahdollista, tämä on minulle jo toinen 100% lainalla ostettu asunto.

Toinen? Mihin sunkin rahat aina katoaa kun laina taas 100%?

Mun jälkikasvu (3) hankkivat juuri asunnot. Niin paljon lainaa kuin saivat ja aika hitaasti lyhentävät kun korot ovat pienet. Pistävät sen sijaan sijoituksiin kaiken ylijäävän. Ja kun tulot on suuret, niin jäähän sitä. Aikovat lyhentää kerralla jos ja kun lyhennys kannattaa (korot nousee) paremmin kuin sijoitukset. Onhan tossa riskinsä. Mutta sitä pienentää asuntojen erinomainen sijainti. Eli kyllä niistä eroon pääsee, eikä tule edes pahasti takkiin, vaikka riskit toteutuu.

Ihan fiksua, kun pysähtyy miettimään.

Niin ja heidän entisten asuntojen myyntivoitto + omaosuudet meni sijoituksiin eikä uuteen asuntoon.

Ite kyllä ehottelin, että käyttäkää uuteen, että laina uuteen olisi pienempi. Mutta sanoivat, että pappa ei nyt ymmärrä, ajat on toiset kuin sinun nuoruudessa.

545/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä taloa ulosmitata, jos velat saa muutenkin maksettua.

Yhteisesti omistetun omaisuuden ulosmittaus

Usein velallisella on yhteistä omaisuutta toisen henkilön kanssa, esimerkiksi kiinteistö. Tällainen yhteisesti omistettu omaisuus voidaan tietyin edellytyksin ulosmitata kokonaan. Ennen yhteisomistusesineen myyntiä yhteisomistajalle varataan tilaisuus lunastaa velallisen omistama osuus. Mikäli yhteisomistaja ei käytä lunastusoikeuttaan, voidaan yhteisomistusesine myydä ulosottomenettelyssä. Yhteisomistajalle palautetaan hänen osuutensa mukainen määrä myyntihinnasta.

Vierailija
546/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh! 40 000 euroa ulosottovelkaa ja lainoja oli alussa 12. Miten ja miksi ihmisellä voi olla 12 eri lainaa? 

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 5,5 vuotta sitten ulosotossa velkaa melkein 40000 euroa. Tein ulosottomiehen kans sopimuksen että laitan s-postilla palkkalaskelmasta kopion kuukausittain. Palkasta maksan 1/3 ulosottoon ja ulosottomies kohdistaa rahan eri lainoille. Lainoja oli alussa 12, nyt jäljellä 4. Ulosotto päättyy ens syksynä. Olen kuukausittain maksanut 600-1200e riippuen tuloista. Tulot vaihtelevat lisien mukaan, olen hoitajana kotihoidossa. Missään vaiheessa ei ole ulosottomies puhunut että minun omistama asuntoni menisi lainojen maksuun.

Ei ole mitenkään vaikeaa saada vaikka 21 eri lainaa. Yksi keino on "kilpailuttaa" lainatarjoukset, minkä jälkeen tarjouksia alkaa tulla ovista ja ikkunoista niin, että vain nappia painamalla rahat ovat tilillä. Tai tuli ainakin ennen, en tiedä onko nyt muuttunut.

Yhteisesti omistettua asuntoa harvemmin ulosmitataan toisen puolison veloista. Ei sitä ulosmitata varsinkaan silloin, jos ei vakuusvelkojen jälkeen jää velkojille juuri mitään.

Useammin ulosmitataan esimerkiksi kuolinpesäosuuksia, joissa voi olla enemmänkin omistajia.

Vierailija
547/550 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat talosi mieheltäsi pois ennen voudin raapaisua hieman halvemmalla. Miehesi saa sillä summalla velan kuitattua ilman luottotietojen menetystä. Hetken elätte ja säästätte, jonka jälkeen miehesi voi ostaa osuutensa takaisin.

Vierailija
548/550 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti mikä vammainen mies. Ja nainen ollut äitiyslomalla 3 synnytystä. Eihän noin lasketa tuloja. 

Vierailija
549/550 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa myydä asunto ja vaihtaa vuokra asuntoon. Maksaa velat ja kulut. Sitten alkaa asunto säästäjäksi ja ostaa muutaman vuoden päästä oikea asunto. Puolet halvempi kuin tuo. 

Vierailija
550/550 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se talo lähtenyt alta pienemmänkin asian takia, kuten Irwin Goodmanin maksamatta jääneet verot.