Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison ulosotto ja talo yhteisomistuksessa

Vierailija
20.03.2021 |

Onko jollain enemmän tietoa ja kokemusta tällaisesta tilanteesta? Puoliso joutumassa ulosottoon. Yhteisomistuksessa talo jonka arvo vähän yli 300 000, jäännöslaina 260 000 ja remonttilainoja n. 30 000. Huomioidaanko nuo remonttivelat taloon kohdistuvana velkana, jolloin talo olisi 100% velkaa ja turvassa ulosotolta? Ulosottovelkaa on n. 40 000 ja se lyhenee laskurin mukaan 800 euroa/kk, riittääkö tämä lyhennystahti jotta talo jätetään rauhaan?

Pankki myöntäisi minulle yksin jäännöslainan verran lainaa, muttei riittävästi puolison osuuden lunastamiseen. En haluaisi myydä taloa, perheessä useampi pieni lapsi joiden kanssa muuttaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Kommentit (550)

Vierailija
21/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se puoliso on hirveän summan velkaa tehnyt? Firma nurin vai pelivelkoja?

Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa  eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.

Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.

Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.

Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.

Taas todiste siitä, ettei nainen katso miehen lompakkoon.

5 vuotta sitten ennen lakimuutosta ostettu, 100% lainalla, Garantian ostotakaus kattoi sen mitä talon omasta takausarvosta jäi uupumaan. Ihan mahdollista, tämä on minulle jo toinen 100% lainalla ostettu asunto.

Toinen? Mihin sunkin rahat aina katoaa kun laina taas 100%?

Vierailija
22/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen selvittämään velkojen juurisyyt ainakin aluksi.

Toki noista voi yhdessä selvitä, mutta jos siellä kytee päihde/uhkapeli/ostomaniaa, niin täytyyhän ne saada kuntoon, muuten sulle jää maksajan rooli ainiaaksi.

Perhetutulla oli peliongelmien takia hirveät rahaongelmat, ja jäi velkaa vähän pahemmalle paikalle kuin nordean joustoluotto.

Siinä sitten lypsi äitinsä nimissä ison lainan jotta pääsis kuiville.

Pääs kuiville, ja jatko parin kk:n tauon jälkeen samaa apinointia, nyt iäkäs äiti aivan kusessa sen ison lainan kanssa, mitä poika ei lyhennäkkään.

Joo ymmärrän. Minä olen tehnyt periaatepäätöksen, että tuon yhden jo otetun lainan jälkeen en maksumieheksi lähde. Juoksevista kuluista voin maksaa enemmän, mutta puolison velkoja en lyhennä enkä lähde niihin yhteisvelalliseksi. Omaisuus suojataan avioehdolla. Mieluiten suojaisin talonkin siirtämällä sen kokonaan omiin nimiini, puoliso luovuttaisi sen vaikka pelkällä jäännösvelan hinnalla mutta käsittääkseni se laskettaisiin velallisen epärehellisyydeksi tai jopa petokseksi joten näin ei voi tehdä. Ajatus olisi pitää taloudet täysin erillään mutta jatkaa elämistä yhdessä.

Lisävelkaantumisen pitäisi onneksi loppua ulosottoon. Tai on se käytännössä loppunut jo aiemmin, koska kukaan ei ole enää myöntänyt hänelle uusia järjestelylainoja/pikavippejä/mitään. Hän oli näitä suuren riskin lainanottajia, joille pikavippifirmat myönsi lainaa vain poskettomilla 30-50% koroilla, ja joille ei uuden korkokaton myötä kukaan uskalla enää lainata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti uo voi vaatia talon pakkomyyntiä. En nyt jaksa muistaa miten pienet lapset vaikuttaa  eli voidaanko lasten koti myydä. Aika monta vuotta tolla summalla saa maksella velkaa.

Älä söhlää. Talo on pankilla asuntolainan ja varmaan remppalainan vakuutena, joten vain pankki voi sen vaatia realisoitavaksi, jos nämä lainat jäävät hoitamatta.

Lainasumma kuulostaa kyllä trolliperäiseltä, sillä mikään pankki ei myönnä lainaa 290 tonnia 300 tonnin tönöä vastaan.

Mutta kyllä on hienosti ukko talouttaan hoitanut, jos tarina on totta. ÄO varmaan pienempi kuin päänympärys sentteinä.

5 vuotta sitten ennen lakimuutosta ostettu, 100% lainalla, Garantian ostotakaus kattoi sen mitä talon omasta takausarvosta jäi uupumaan. Ihan mahdollista, tämä on minulle jo toinen 100% lainalla ostettu asunto.

Ei ne mihinkään ole kadonneet, se asunto on vuokralla. Siitä oli 30% maksettu kun ostettiin tämä eli kaikki vakuusarvo meni siihen kohdistetun lainan vakuudeksi. Myydä sitä ei kuitenkaan kannata, koska mm. välityspalkkio ja yhtiövelka söisi tällä hetkellä liian ison osan. Sitäpaitsi se maksaa itse itseään pois enkä ulosottovelkaisen puolisona koe suurta hinkua hankkiutua eroon vähistäkin mahdollisuuksista kerryttää perheelle pahan päivän turvaa.

Vierailija
24/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ota itse 40000 euron laina ja maksakaa ulosottovelka pois. Ulosoton kulut ovat niin korkeat että niistä pitäisi päästä eroon. Ehkä tuossa tilanteessa myisin talon pois, jos sillä saataisiin maksettua velat.

Vierailija
25/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myytte talon velat pois kirjoitti:

Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?

Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.

Ap, jos ei ole vielä kommentoitu niin kannattaa liittyä Facebookissa ryhmään "Velallisten tukiryhmä". Saat sieltä paljon hyviä neuvoja kohtalotovereilta, jotka varmaan luotettavampia kuin arvailut täällä. Siellä kaikki ovat itse ulosotossa tai sen käyneitä, joten tietävät näitä asioita ihan omasta kokemuksesta. Helpottaa varmaan kun ei tarvitse niin paljon arvailla.

Vierailija
26/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?

Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois.  Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei. 

Puoliso ei osaa selittää mistä velkaa on tullut. Peliongelman toistuvasti kieltää, ryyppyveloista ei voi olla kyse. En maksa puolison velkoja pois koska en luota ettei hän tee sitä lisää. Olen ottanut nimiini yhden järjestelylainan 10 000 euroa, ne rahat katosi kuin tuhka tuuleen ja enempää en omistani siihen pohjattomaan kaivoon lapa. Minulla on kuitenkin vastuu lapsillekin olla uppoamatta mukana.

Ukko pihalle jos ei pysty kertomaan miten velat ovat syntyneet.

Ethän sinä pysty elämään tuollaisessa tilanteessa.

Velat ei jää tähän.

No kyllä ne velat ihan pakosta jää tuohon kun joutuu ulosottoon ja menettää luottotiedot. Silloin ei kukaan enää lainaa. Joten sinänsä ihan hyvä juttu että joutuu ulosottoon.

Vierailija
27/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskallat tuollaisen kanssa omistaa yhteistä taloa ja lainaa? Voit olla tyhjän päällä koska vain, jos olette yhteisvastuullisia lainasta. Et voi luottaa häneen, ettei hän ottaisi heti uutta velkaa jos vain jostain saa.

Talo myyntiin ja omaisuudet erilleen. Osta oma talo tai osake, ja mies maksakoon sulle vuokraa, jos haluatte yhdessä pysyä.

Vierailija
29/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se lyhenee 800€ kuussa paljonko se tekee vuodessa . 12 kertaa 800€ on ....paljonko itse maksat velkaasi kk. Saat lapsilisät.150 000 per henkilö velkaa miksei teillä ole säästöjä ?

Puolisolla ei luonnollisesti ole säästöjä koska hän on menossa ulosottoon. Säästöt on tietysti jo aikapäiviä sitten käytetty. Minulla on säästöjä, mutta ne ei ihan riitä talon lunastamiseen. Yhteisiä talovelkoja maksan tällä hetkellä vajaa 2000 euroa/kk, tähän tosin toivottavasti tulossa muutos kun miehelle jää ulosoton myötä enemmän käteen.

Ap, jos ei ole vielä kommentoitu niin kannattaa liittyä Facebookissa ryhmään "Velallisten tukiryhmä". Saat sieltä paljon hyviä neuvoja kohtalotovereilta, jotka varmaan luotettavampia kuin arvailut täällä. Siellä kaikki ovat itse ulosotossa tai sen käyneitä, joten tietävät näitä asioita ihan omasta kokemuksesta. Helpottaa varmaan kun ei tarvitse niin paljon arvailla.

Ryhmän tarkka nimi siis "Velallisten tukiryhmä VTR". On yksityinen ryhmä ja hyvin asiallinen sekä asiantunteva. Suosittelen. Saat sieltä tietoa, neuvoa ja vertaistukea sekä kuulla muiden kokemuksista.

Vierailija
30/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmän tarkka nimi siis "Velallisten tukiryhmä VTR". On yksityinen ryhmä ja hyvin asiallinen sekä asiantunteva. Suosittelen. Saat sieltä tietoa, neuvoa ja vertaistukea sekä kuulla muiden kokemuksista.

Kiitos vinkistä, täytyy liittyä!

Ap

Vierailija
31/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mihinkään ole kadonneet, se asunto on vuokralla. Siitä oli 30% maksettu kun ostettiin tämä eli kaikki vakuusarvo meni siihen kohdistetun lainan vakuudeksi. Myydä sitä ei kuitenkaan kannata, koska mm. välityspalkkio ja yhtiövelka söisi tällä hetkellä liian ison osan. Sitäpaitsi se maksaa itse itseään pois enkä ulosottovelkaisen puolisona koe suurta hinkua hankkiutua eroon vähistäkin mahdollisuuksista kerryttää perheelle pahan päivän turvaa.

Siis asunnon arvo 300 000, teillä OMAA velkaa noin 300 000 + Yhtiölainaa kohdistuu asuntoon? Eli teillä on velkaa YLI 100% asunnon arvosta...

Vierailija
32/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon reaalisointi on vihoviimeinen vaihtoehto, jos hoitaa lyhennykset sopimuksen mukaan, ei UO:llakaan ole tarvetta alkaa taloa pakkomyymään.

Olen netissä lukenut tapauksista, joissa asunto ulosmitataan maksusuunnitelmassa pysymisestä huolimatta, koska vouti katsoo ettei velkojen lyhenemistahti ole kuitenkaan riittävä. Tietysti netissä voi tuntemattomat kirjoitella mitä hyvänsä mutta tämä jäi mietityttämään.

No mieti lisää, mitä järkeä tuossa olisi kun nettohyöty jää pariin tonniin, jos ei mene peräti pakkaselle.

Siksi toisekseen talo on puoliksi vaimon.

Vierailija
33/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Ota itse 40000 euron laina ja maksakaa ulosottovelka pois. Ulosoton kulut ovat niin korkeat että niistä pitäisi päästä eroon. Ehkä tuossa tilanteessa myisin talon pois, jos sillä saataisiin maksettua velat.

Millähän logiikalla 300 000 euron teoreettisella arvolla olevan talon myynnistä saisi siihen kohdistuvat 290 000 euron velat, myyntikulut ja vielä 40 000 ulosototkin maksetuksi?

Ja millä logiikalla vaimon pitää äijän velat maksaa? Mahdollistaa ukolle yli varojen eläminen jatkossakin?

Ulosotto on henkilökohtainen.

Tuossa tilanteessa ottaisin eron ja osittaisin omaisuudet erilleen.

Vierailija
34/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi roikut luuserissa? Ei sen mûna niin ihana voi olla.

Vierailija
35/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat tuollaisen kanssa omistaa yhteistä taloa ja lainaa? Voit olla tyhjän päällä koska vain, jos olette yhteisvastuullisia lainasta. Et voi luottaa häneen, ettei hän ottaisi heti uutta velkaa jos vain jostain saa.

Talo myyntiin ja omaisuudet erilleen. Osta oma talo tai osake, ja mies maksakoon sulle vuokraa, jos haluatte yhdessä pysyä.

Miten niin tyhjän päällä? Ei se ulosottomies minun puolikastani talosta ota, korkeintaan pakottaa myymään ja antaa minulle oman osuuteni. Ihan samoin kävisi vapaaehtoisessa myynnissäkin. Toki sillä erotuksella, että itse myydessä hinta on parempi.

Oma suunnitelmani olisi maksaa asuntolainaa ja remontteja sen verran pois, että pankki antaa minun lunastaa loppuosan itselleni. Tavoite olisi siis ennen pitkää kokonaan minun nimissäni oleva asunto, mutta toiveena olisi että se asunto olisi juuri tämä talo eikä joku uusi asunto. Pitäisi vielä selvittää lakimiehen kanssa, voiko minun jo maksamiani lyhennyksiä käyttää takautuvasti osana kauppasummaa ilman että vouti alkaa yskiä.

Ap

Vierailija
36/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli puolisosi on syyllistynyt velallisen epärehellisyyteen, kun on "käyttänyt" säästönsä. Ihme loisijoita, miksette maksa velkojanne pois?

Vierailija
37/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin puolisosi osaa hoitaa uudet velat? Eli miten ne on syntyneet?

Itse ottaisin uuden lainan ja maksaisin miehen velat pois.  Ei tarttis pelleillä ulosoteon kanssa. Mut jos noi on jotain ryyppy ja pelivelkoja, niin ei ei ei. 

Itse vaihtaisin puolisoa mahdollisimman nopeasti. Noin petollisen ja epäluotettavan kanssa en jatkaisi.

Vierailija
38/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis asunnon arvo 300 000, teillä OMAA velkaa noin 300 000 + Yhtiölainaa kohdistuu asuntoon? Eli teillä on velkaa YLI 100% asunnon arvosta...

Yhteisen talon arvo reilu 300 000, omaa velkaa noin 260 + 30 tonnia. Lisäksi minulla yksin TOISESTA asunnosta 100 000 velkaa + 10 000 yhtiövelkaa, tämän asunnon arvo n. 150 000.

Vierailija
39/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puolisosi on syyllistynyt velallisen epärehellisyyteen, kun on "käyttänyt" säästönsä. Ihme loisijoita, miksette maksa velkojanne pois?

Niin, siis käyttänyt säästöt niiden velkojen maksuun. Ja ketkä me? Miksi minun pitäisi maksaa pikavippikierteeseen itsensä sotkeneen puolison velat pois, jotta hän voisi rauhassa velkaantua uudelleen?

Ap

Vierailija
40/550 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lyhennätkö sinä yksin teidän molempien nimissä olevaa lainaa? Jos teet näin, niin tehkää keskinäinen velkakirja siitä osuudesta, jonka maksaminen kuuluisi puolisollesi. Esim. jos sinä yksistäsi olet lyhentänyt lainaa 10 000 eurolla, tehkää velkakirja 5000 eurosta (puolisosi osuus lyhennyksestä). Kun sitten lunastat puolisoltasi hänen osuutensa asunnosta, vähennetään lunastushinnasta se määrä, jonka puolisosi on sinulle velkaa.

Esimerkiksi: Ostat puolisoltasi hänen 150 000 euron arvoisen puolikkaan asunnosta. Jos puolisosi on sinulle velkaa 30 000 euroa, niin sinun tarvitsee maksaa vain 120 000 euroa ja lisäksi kuitata puolisosi velat.