Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on varhaisin lapsuusmuistosi? Minkä ikäinen olit ja mitä silloin tapahtui?

Vierailija
25.02.2021 |

Luin äsken haastattelua, jossa vanhempi henkilö kertoi että hänellä on vain vähän muistoja alle 10 vuoden ikäisestä. Minusta tämä oli outoa, koska väitän itse muistavani paljon asioita jo 2-3 vuoden ikäisestä. Kirjoitan niitä myös tähän ketjuun.

Kuinka varhaisia muistoja muilla on?

Kommentit (243)

Vierailija
21/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3v 3kk kun pikkusiskoni syntyi, sen muistan.

Vierailija
22/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä neljä, olimme lenkillä rankkojen sateiden jälkeen ja pikkuveljeni päätti hyvätä syoraan johonkin tulvivaan ojaan. Siellä se sitten kellui kädet levällään ja äiti kahlasi onkimaan sen sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin minun 1 v kuvaa. Ketutti kun hirveästi neuvottiin miten olla ja mikä nalle ottaa ja kun en osannut vielä vastat elikkäs puhua mitään, vaikka muiden puheet ymmärsin täysin.

Vierailija
24/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2- vuotiaana, sain joululahjaksi lähes itseni kokoisen nuken, jonka nostin pahvilaatikosta. Nukke on vieläkin tallessa.

Vierailija
25/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen laskeutui ensi kertaa kuuhun. Tuli suorana telkkarista yöllä. Isi herätti katsomaan, vaikka olin vasta 5-v.

Vierailija
26/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 9kk. Tutkittiin toistuvia rakkotulehduksia ja sairaalassa otettiin katetrilla pissanäyte ja se sattui. Sen jälkeen äiti vei kahvilaan syömään hienon leivoksen. 

Vierailija
27/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kaksivuotiaana vaarini talutti minua kädestä. Menimme katsomaan pellolla olevaa varsaa. Vaari kuoli pian sen jälkeen, enkä muista siitä ajasta muuta. Seuraava muisto on kolmevuotiaana. Otettiin keväällä kellarista perunoita kylvöön. Olin mukana ja minulta hukkui mollamaija sinne kellariin ja tuli kauhea hätä. Onneksi se kuitenkin löytyi. Muistan tarkkaan miten lämmin ilma silloin oli ja myös, että minulla oli vielä pitkähihainen leninki. Muistan sen kankaan kuvion. Siinä oli punaisella pohjalla valkoisia kukkia. Siitä lähtien minulla on monia yksittäisiä muistoja ja muistan sen lapsen ajatusmaailman, kun ei vielä oikein käsittänyt asioita.

Vierailija
28/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insesti. Tekijä isä. Alkoi jo vauvana. Vaikka en älyllä vielä tajunnut, muisto on kuin kuvana. Kehokin muistaa.

On mahdollista muistaa aivan pienestä, varsinkin jos asia on vaikuttanut voimakkaasti.

Äidin hokema oli "ei lapsi muista, ei lapsi muista".

Minulla on vastaavaa. Pakotettiin leikin varjolla koskemaan sukupuolielimiä. Tajusin vasta melkein aikuisena, mitä oli tapahtunut ja silloin kyseinen sukulainen on jo kuollut. Vastenmielisiä muistoja, joita yritän olla ajattelematta. Mitäänhän asialle ei sinänsä ole enää tehtävissä. 

Vierailija
29/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisimmat muistot liittyvät varmaankin isän ottamiin kaitafilmeihin kuten siihen että olin 3-vuotiaana rantalomalla Italiassa. Samoin jotain lapsuuden muistoja tulee mieleen katsomalla vanhoja valokuvia. Tosin siihen aikaan valokuvien ottaminen ja filmaaminen oli huomattavasti nykyistä vähäisempää ja ne valokuvat piti varta vasten kehittää, jotta näki mitä niissä oli.

Digi- ja kännykkäkameroiden aikakaudella nykylapsilla ja nuorilla tulee olemaan huomattavasti enemmän tuota visuaalista materiaalia omasta lapsuudesta eikä vain niitä loma-, joulu-  ja syntymäpäiväkuvia.

Vierailija
30/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 3 v. kun pikkuveljeni syntyi. Äiti lähti synnyttämään ja muistan, kun taksi tuli ja katsoin ikkunasta ikävissäni äidin menevän autoon ruskea ulsteri päällä.

Jäin siskon kanssa lapsenvahdin huomaan. Isä oli töissä.

Minun siskoni syntyi muutamaa viikkoa ennen kuin täytin 3 vuotta eli 2-vuotiaana aikaisin muisto. Muistan, kun minut vietiin illalla mummolaan kun äiti lähti synnyttämään, ja mummo oli jo nukkumassa.

Mummolassa olin myös silloin, kun äitini lähetti minulle 4-vuotissyntymäpäiväksi kakun.

Vierailija
31/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen laskeutui ensi kertaa kuuhun. Tuli suorana telkkarista yöllä. Isi herätti katsomaan, vaikka olin vasta 5-v.

Varhaisin tv-ohjelma, jonka muistan katsoneeni suorana lähetyksenä oli jalkapalloilun MM-finaali Länsi-Saksa vs Hollanti kesällä 1974. Katsoimme sen serkkujeni ja muiden sukulaisten kanssa kesämökillä mustavalkoisesta matkateleviosta.

Vierailija
32/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insesti. Tekijä isä. Alkoi jo vauvana. Vaikka en älyllä vielä tajunnut, muisto on kuin kuvana. Kehokin muistaa.

On mahdollista muistaa aivan pienestä, varsinkin jos asia on vaikuttanut voimakkaasti.

Äidin hokema oli "ei lapsi muista, ei lapsi muista".

Minulla on vastaavaa. Pakotettiin leikin varjolla koskemaan sukupuolielimiä. Tajusin vasta melkein aikuisena, mitä oli tapahtunut ja silloin kyseinen sukulainen on jo kuollut. Vastenmielisiä muistoja, joita yritän olla ajattelematta. Mitäänhän asialle ei sinänsä ole enää tehtävissä. 

Muistan myös hyvin pienestä kun ei ollut samanikäisiä tyttöjä vaan monta vuotta vanhempia poikia joiden perässä kuljin ja jotka hyväksikäytti. En ollut varmaan kuin 4-5 vuotias. En ymmärtänyt mitään. Isompana tyttönä ymmärsin ja häpesin. En uskaltanut puhua kenellekään. Pysyin sitten heistä kaukana. Maalla ei silloin niin lapsia vahdittu.

Vierailija
33/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden ikäinen. Olen ollut.

Ksikki varhaiset muistot liittyvät johonkin ikävään.

Pelästyin jotain, sattui tms.

Äiti laittoi uunin edessä pikkuveljelle pesuvettä, kaatoi kattilassa lämmitettyä vettä vatiin, oli ottamassa kylmää vettä hanasta, kun veli astui siihen kiehuvaan veteen.

Oli siis kävelevä, mutta vaippaikäinen. Itse olen 2v vanhempi.

Muistan myös kun kotona kävi terveydenhoitaja vaihtamassa jalkaan rasvakääreen.

Muistoja on myös siitä, kun navetassa leikimme veljen kanssa vasikoiden seimessä, silitin kissaa, joka hermostui ja silpaisi minulta lakin päästä. Ei voitu kovin isoja olla.

Vierailija
34/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin jo seistä mutta en puhua niin ikää en niin tarkkaan tiedä. Muisto on sellainen missä seison vanhempien välissä jotenkin ja äiti kommentoi nenäni mallia. Surkea itsetunto varmaan peruja jo tuosta.

Vierailija
35/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistikuva on myös ukkini hautajaisista kun olin 4.

Vierailija
36/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä kolmen vuoden ikäinen, kun olin äidin kanssa saunassa, ja putosin lauteilla. Minulla oli paise takapuolessa, ja se puhkesi siinä rytäkässä. Äidin oli ollut tarkoitus viedä minut seuraavana päivänä lääkäriin siksi että paise piti puhkaista. Näin tapahtui 60 vuotta sitten!

Vierailija
37/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3 v ja tein naapurin pojan kanssa tötteröitä sanomalehtipaperista ja savivelliä laitettiin sinne tötteröön jäätelöksi.

En ollu ikinä livenä nähnyt jäätelötötteröä,mutta naapurin poika oli.

Olen 71 v

Vierailija
38/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että joku voi muistaa tapahtumia 1-4 vuoden iästä. Minä en muista yhtään mitään siitä ajasta.

Ensimmäinen muistoni on kun olin 5-vuotias ja perheeni kanssa Ruotsissa lomalla. Vuosi oli 1995.

Vierailija
39/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan,kun nukuin pinnasängyssä, jota meillä kutsuttiin häkkisängyksi. Muistan, miten opin kiipeämään pois sängystä. Ensin hilasin itseni vatsalleni sängyn laidalle, siitä kiepautin itseni ympäri, niin että pystyin sitten pudottautumaan sängyn vieressä olevalle tuolille. Isoäiti eli mamma laittoi minut iltaisin nukkumaan ja lauloi aina samaa laulua "Onpa taivaassa tarjolla lapsillekin". Peittona minulla oli vaaleansininen huopa, jossa oli oravankuvia ja palloja. Luultavasti se oli äitiyspakkauksesta, jonka varhaisiin saajiin kuuluin.

Muistan myös, miten äiti vei minua neuvolaan rokotettavaksi, kun olin alle 3-vuotias. Muistan miten makasin paljas peppu pystyssä hoitopöydällä ja neuvolan täti iski piikin kankkuun. Se kävi kipeää, vaikka äiti oli etukäteen rauhoitellut, ettei se koske yhtään. Pienen tytön mielessä rokutusneula muutti muotoaan ja väitin äidilleni pitkään, että neulassa oli sininen pallo päässä. Vasta aikuisena käsitin, että rokotusneula ja nuppineula olivat menneet lapsen mielessä sekaisin. Äiti oli ompelija ja hänellä oli hienoja lasipäisiä nuppineuloja, joissa oli eri värisiä nuppeja, siis myös sinisiä.

Minulla on myös monia välähdyksenomaisia muistikuvia, joita en pysty ajoittamaan. Osa niistä lienee varsin varhaisia.  

Vierailija
40/243 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille rakennettiin uutta kotia. Tästä on yksi selvä muisto. Olin vähän alle 2 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän