Mikä on varhaisin lapsuusmuistosi? Minkä ikäinen olit ja mitä silloin tapahtui?
Luin äsken haastattelua, jossa vanhempi henkilö kertoi että hänellä on vain vähän muistoja alle 10 vuoden ikäisestä. Minusta tämä oli outoa, koska väitän itse muistavani paljon asioita jo 2-3 vuoden ikäisestä. Kirjoitan niitä myös tähän ketjuun.
Kuinka varhaisia muistoja muilla on?
Kommentit (243)
muistan kun olin n.kolme vuotias joitain asioita joita olen aikaisemminkin muistellut vuosi kausia. mutta en pysty nyt sukeltamaan lapsuuteeni ja muistamaan jotain uutta sieltä.
Muistan 1 v 8 kk ikäisenä, kun olin turvakodissa. Muistan sieltä leikkihuoneen, jossa leikin.
Samoihin aikoihin ehkä muutamaa kuukautta myöhemmin, muistan kun äitini pussasi naapuriperheen isää kun naapurin isä kyyditsi meitä juna-asemalle. Aikuisena sain tietää, että heillä oli ollut silloin suhde yli puoli vuotta. Molemmat naimisissa, naapurin vaimo tiesi, mutta isäni ei.
... jatkuu ... Alle kaksi vuotiaana vietiin perhepäivähoitoon. Silloin olin toisessa paikassa isoveljen kanssa kuin mitä myöhemmin olin hoidossa samassa paikassa pikkuveljen kanssa..
Perhepäivähoidossa sain olla pitkälti pinnasängyssä jostain syystä ihan vaan oleilemassa. Ehkä se oli hoitajalle helppo ratkaisu. Katselin sieltä kun muut leikkivät lattialla. Ilmeisesti en paljoa valitellut vaan olin tottunut osaani. Minusta hoitaja oli vanhemmille sanonut, että jaksan kävellä pitkiä lenkkejä vaikka vuotta vanhemmat lapset ovat välillä rattaiden kyydissä. Ehkä osin siksi että muuten olin paikallaan ja sillon sain liikkua..
Yhtenä päivänä kun äiti vei minua hoitoon, matkalla huomattiin, että oli unilelu unohtunut kotiin. Äiti sen huomasin ja kysyi käydäänkö hakemassa vielä. Ei minulle olisi ollut niin väliä, mutta osoitin mieltäni ja itkin tekoitkua että se täytyy hakea. Olin hieman yllättynyt että se tehosikin ja äiti kääntyi autolla hakemaan unilelua ihan minun takia.