Mikä on varhaisin lapsuusmuistosi? Minkä ikäinen olit ja mitä silloin tapahtui?
Luin äsken haastattelua, jossa vanhempi henkilö kertoi että hänellä on vain vähän muistoja alle 10 vuoden ikäisestä. Minusta tämä oli outoa, koska väitän itse muistavani paljon asioita jo 2-3 vuoden ikäisestä. Kirjoitan niitä myös tähän ketjuun.
Kuinka varhaisia muistoja muilla on?
Kommentit (243)
Muistan kun olin 2v. opin puhumaan ja sitä ihmettelin.
Olin 2 v 8 kk. Härnäsin 10 vuotta vanhemaa serkkuani ja äiti komensi. Olimme Ylläksellä ja olen kysynyt myöhemmin onko muistikuvani huonejärjestyksestä oikea, ja oli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kaksivuotias, kun putosin kotirannassa laiturilta järveen. Muistan, kuinka ihania värejä siellä vedessä näin, ja kuinka hyvä olo minulla oli.
Tätä seuraava muisto minulla on siitä, kun istuin minut pelastaneen naapurin sylissä itkien vihaisena. Olisin halunnut jäädä siihen ihanaan vedenalaiseen maailmaan.
Olen myöhemmin kysellyt tapahtumasta, koska olen luullut kuvitelleeni kaiken. Minulle on kuitenkin kerrottu, että minut saatiin elvytetyksi tekohengityksellä sen jälkeen, kun minut oli vedestä löydetty.
Jotenkin lumoava muisto.
Muistan kun kävin pyhäkoulussa 3v.
Olin katsomassa ukkia sairaalassa.
Hän sai sydäninfarktin kun olin 2 ja 3.
En tiedä kumpi kerroista on mielessäni, mutta
muistikuva huoneesta on yksityiskohtainen.
Muistan jotain neuvolakäynneistä ja rokotuksista ja äiti stressas jostain et osaanko jotain taitoja näyttää neuvolassa. Muistan myös vanhempien riitelyä.
Muistan kun vanhemmat mankeloi kun olin nukkumassa.
Muistan kun vanhemmat riiteli ja meinasivat erota.
Muistan kun äiti puhui et olen varmaan kehitysvammainen tai oli mua sellaiseksi epäilty.
Jotain neljä, viisi vuotiaana lääkärileikki naapurin tytön kanssa.
Yritin lähteä ryömimään/konttaamaan äidin luo, mutta kylässä ollut serkku nappasi aina vyötäröltä kiinni ja veti takaisin luokseen. Yritin monesti lähteä, mutta serkku veti aina minut takaisin.
Muistan myös takapuolen/alapään pesun ja miten inhottavalta se tuntui ja etenkin se veden lotiseva ääni kuvottaa vieläkin.
Ikäni lienee ollut 0-2.
Oli viileä kesäpäivä, tai loppukevään päivä ja olin luultavasti täyttänyt, tai pian täyttämässä 3. Olin isäni ja 7- ja 9-vuotiaiden serkkujeni kanssa kävelyllä ja isä ja serkut loikkivat jonkun lyhyen, jyrkähkön mäen elegantisti alas. Katselin, että hitsi vie, näytän noille isoille ihmisille, että pääsen tuon mäen ihan yhtä vikkelästi, kuin he, mutta lopulta jänistin ja laskeuduin mäen alas pyllymäkeä. Ärsytti.
Muistan myös, kuinka isoilta ja vanhoilta nuo pikkukoululaiset serkkuni tuolloin näyttivät mielestäni, heillä ja isälläni ei minun silmissäni ollut juuri ollenkaan kokoeroa ja he olivat todella aikuisen, tai vähintäänkin myöhäisteinin, kaltaisia.
Muutama muukin muisto on ajalta ennen, kuin täytin neljä, mutta neljä vuotta täytettyäni sain paljon enemmän pysyviä muistoja mieleeni
Jotain 2-3 v sain lahjaksi jouluna ratsastettavan leikkihevosen, jolla pyörät.
Sanottiin, että saan se käyttöön kesällä mökillä. Harmitti.
Olin joku 3-4 vuotias. Muistan kun söin luultavasti ensimmäisen kerran karkkia. Ne oli nallekarkkeja. Muistan, että miten joku voi maistua näin hyvälle. Halusin heti lisää. Muistan olleeni kotona olohuoneessa. Muutimme pois siitä talosta, kun olin alle 5-vuotias.
Muistan myös muita useita yksittäisiä tapahtumia siitä, kun asuimme siinä talossa. Eli muistan hyvin lyhyitä yksittäisiä tapahtumia ajalta, kun olen ollut alle 5-vuotias.
Muistan kun isä oli ryypännyt ja äiti laittoi isän nukkumaan olohuoneeseen. Muistan kun menin saunaan. Muistan kun oksensin rappusiin. Muistan kun paistettiin lettuja pihassa kesällä. Muistan kun vastasin (lanka)puhelimeen. Muistan kun heräsin päiväunilta ja menin syömään perunaa ja jauhelihakastiketta. Muistan kun piirsin keittiön seinään ja äiti oli äkäinen. Muistan kun kävin monta kertaa katsomassa patterin väliin kiinni jäännyttä pientä pomppupalloa. Muistan kun join kahvia silleen, että kaadoin sen kahvilautaselle ja ryystin siitä. :D Hauskoja pikku muistoja.
Taisin olla 4 tai 5. Oltiin perhepäivähoidossa niin, että siellä oli sillä kertaa vain minä ja mun ikäinen toinen lapsi, joten lähdettiin heti aamusta perhepäivähoitajan kanssa hoitamaan asioita.
Käytiin pankissa, jossa oli iso orava katolla, sen täytyi olla siis KOP. Siellä oli aulassa semmoset pastillituolit, siniset. Pyörittiin niissä hoitokaverin kanssa. Sen jälkeen käveltiin bussiasemalle ja asfaltti oli niin kuuma, että se poltti sandaalien läpi jalkoja.
Uskoisin että ensimmäiset varmat hajanaiset muistikuvani ovat tarhasta ehkä 5-vuotiaana. Olen vähän skeptinen että 3-vuotiaan muistijälkeen jäisi mitään.
Me muutettiin uuteen taloon, kun olin 3,5 vuotias. Muistan paljon asioita vanhasta kodista esimerkiksi joulun jolloin olin noin 2,5 vuotias ja sain lahjaksi ihanan palapelin, jossa oli vaaleanpunaisella pohjalla harmaa koira. Lisäksi muistan miten kieli jäätyi kiinni pyöräkellarin kaiteeseen samana talvena.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että joku voi muistaa tapahtumia 1-4 vuoden iästä. Minä en muista yhtään mitään siitä ajasta.
Ensimmäinen muistoni on kun olin 5-vuotias ja perheeni kanssa Ruotsissa lomalla. Vuosi oli 1995.
Kyllähän nuo varhaismuistot ovat välähdyksenomaisia ja harvassa.
N. 6-vuotiaasta saakka on pidempiä muistoja.
Koulun kuunteluoppilaana, koulun aloitus jne.
Liian yksityiskohtaiset ja pitkät kertomukset "olin 2-vuotias kun.." panevat epäilemään myöhemmin rakentunutta muistikuvaa.
Olin kaksivuotias, kun putosin kotirannassa laiturilta järveen. Muistan, kuinka ihania värejä siellä vedessä näin, ja kuinka hyvä olo minulla oli.
Tätä seuraava muisto minulla on siitä, kun istuin minut pelastaneen naapurin sylissä itkien vihaisena. Olisin halunnut jäädä siihen ihanaan vedenalaiseen maailmaan.
Olen myöhemmin kysellyt tapahtumasta, koska olen luullut kuvitelleeni kaiken. Minulle on kuitenkin kerrottu, että minut saatiin elvytetyksi tekohengityksellä sen jälkeen, kun minut oli vedestä löydetty.