Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
121/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon koirien kanssa ja pyrin huomioimaan muutkin kulkijat, eli koirat eivät todellakaan liehu missään viiden metrin flekseissä miten sattuu, joskus tietysti sattuu eläinten kanssa yllättäviä tilanteita kun joku haju vetää puoleensa, rusakko tulee puskasta suoraan eteen jne.

Tässä muutama päivä sitten sattui tilanne että kävelin oikealla, koirat pientareen puolella, koirat pysähtyivät nuuhkimaan, olin jo havainnut että vastaan käveli nainen meidän puolella. Tää nainen törmäsi kylkeeni ihan täysillä seisoessani tien reunassa WTF?! En huomannut mitään ennen törmäystä, toinen koirista säikähti kun meinasin kaatua ja olisi todennäköisesti näykkäissyt naista jos hihna olisi ollut yhtään pidempi, tuohan tietysti olisi ollut sitten minun vikani jos niin olisi käynyt..

Vierailija
122/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen teille pitkille ja raamikkaille jotka voitte vaan kävellä väärällä puolella katua kävelevää päin. Itse olen lyhyt ja hoikka ja minun roolikseni valitettavasti jää se että joudun väistämään tai minut jyrätään, olipa se vastaan kävelevä pitkä mies tai minua pidempi nainen.

Paras tapaus tältä vuodelta on se kun yöllä oli satanut räntää paljon ja aamulla otin pyörän mukaan. Katuja ei oltu kumminkaan aurattu vielä joten en voinut ajaa pyörällä vaan talutin sitä. Loskaa oli paljon ja siinä jouduin tarpomaan. Kävelin kävelijöiden puolella tietä (tiemerkki joka jakaa kävelytieksi ja pyörätieksi). No vastaan kävelee eläkeläisrouva joka on lenkillä. Minä pysähdyn ja hän pysähtyy aivan eteeni. Hiljaisuus. Sanon että teidän tulisi nyt kyllä väistää. Rouva tokaisee että olen väärällä puolella tietä, kun pyörällä olen liikenteessä😂Sanon että minähän kävelytän pyörääni. Hän siihen että aijaa no noh ja väistää. Sitten hän vielä huutaa jotakin perääni hetkisen jälkeen josta en saanut selvää. Että tälläistä ihmisiä sitten vastaan sattuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen suuresti. Tampereella jotkut eivät ole väistäneet, vaikka muut niin tekevät. Ellei ole vahinko että on jääty tielle juttelemaan, sitä sattuu, mutta ne muut.

Vierailija
124/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörä- ja jalkakäytävällä saa kävellä kumpaa puolta tahansa. Ajotiellä kävelijä pitää kävellä vasemmalla puolella.

Vierailija
125/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡

Jalkakäytävät jalankulkijoille. Pyöräilijät voi pyöräillä ojanpohjia.

Kuljen kuin kuningas.

Vierailija
126/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilystä kyse, mutta kerran sain kuulla, että eräs vasenta reunaa ajava eukko oli soittanut poliisille, kun joutui minua oikeaa reunaa vastaan tulevaa väistämään ojaan! Hiljensin kyllä vauhdin, mutten tehnyt elettäkään väistääkseni.

Vierailija
127/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin koettu. Siksi en enää liiku missään. Olenko näkymätön? Tein kerran kokeen että kävelin vaan, kaks ämmää (olen nainen) käveli vauhdilla rinnakkain väärää puolta, ei ollut aikomustakaan väistää. Raivostuin ja huusin että miksi ette väistä. Vastaus oli onko sulla huono päivä😑😑😑😑😑

Vierailija
128/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi väistää. Kuten liikenteessäkin

Vierailija
129/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen itse oikealla puolella, mutta silti minun täytyisi väistää kun joku kävelee väärällä puolella suoraan päin? En voi käsittää tätä asennetta.

Ja tulipa samalla mieleen ne kerrat kun istuu bussissa ja vieressä istuja olettaa, että minä menen mahdollisimman pieneen tilaan ja itse levittää jalkansa kuin maailmanvaltias. Kerran kokeilin että vien ihan tasan sen oman penkkini verran tilaa enkä purista jalkoja tiukasti yhteen kuten yleensä. Tuntui että vierustoveria närkästytti, kun KEHTASIN viedä sen verran tilaa kuin minulle kuuluisi. Yritti silti työntää jalallaan minua lähemmäs seinää, mutta en suostunut liikahtamaan.

Vierailija
130/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli vastaan iso perhe rinta rinnan ja mulla ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin pysähtyä paikoilleni, koska en voinut väistää viereiseen pyörätiehen kun sieltä tuli koko ajan pyöräilijöitä. Tämän seurueen mies alkoi hirveällä raivolla huutamaan mulle ohi mennessään. Ilmeisesti piti sitä jotenkin r@sistisena eleenä että jäin sihen seisomaan vaikka en voinut viäistää mihinkään! :D Miksi he eivät väistäneet, teki mieli jäädä huutamaan siitä hänelle mutta kaveri oli niin aggre, etten uskaltanut.

Vierailija
131/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teenkin nykyään niin etten enää väistä vaan tulen pokkana vastaan ja lopulta pysähdyn siihen nenän eteen jos on tarve. Aina ovat sitten lopulta ymmärtäneet väistää.

Minä olen myös huomannut, että pysähtyminen on ainoa tapa saada toinen väistämään edes vähän. Tietysti tässäkin tavassa minä olen se, joka joutuu "ohjailemaan" tilannetta (ikään kuin opettamaan hyvää käytöstä), mutta enpä ainakaan joudu kiipeilemään lumipenkoille tai hyppäämään ojaan. Jos vain kävelen, niin silloin toinen ei mukamas huomaa minua ollenkaan. 

Vierailija
132/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

It's a jungle outhere

Vierailija
133/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka Kuoppis sanoi jossain haastattelussa järkyttyneensä Saksaan muutettuaan, kun muuttui siellä kadulla kulkiessaan läpinäkyväksi. Ei kai ole edes mikään "pieni mies". Oli varmaan joskus ysärillä.

Vierailija
134/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa liikennesäännöt, niin elämä helpottaa.

Ajoradalla kävellään VASENTA reunaa, ei tule vastaantulijoita.

Muutoin saa valita sen puolen tiestä, joka parhaalta tuntuu.

Vierailija
135/1352 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japani olisi kouluttava kokemus näille kaupungin jalkakäytävän väärää puolta käveleville pösilöille. Siellä miljoonakansa kulkee just eikä melkein oikeaa puolta. Väärää puolta harhailevat varmaan pannaan sakkoja makselemaan. Siellä on todella hieno järjestys. Kaikki sujuu kuin rasvattu, kaikki hoitaa hommansa. Ihana Japani, järjestyksen ja sivistyksen maa!

Vierailija
136/1352 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havahtunut tähän väistämisasiaan myös.

10v sitten mielestäni ei ollut tällaista.

Vierailija
137/1352 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ohitin (oikeanpuoleisen liikenteen mukaisesti) takaapäin juosten kaksi lastenvaunuja RINNAN työntävää mamsellia. He tukkivat käytännössä koko ulkoilureitin. Minä menin ohi puoliksi puskan kautta enkä osunut arvon mamselliin yhtään mutta kohdalla alkoi aivan hirveä huuto ja ulina!! Ilmeisesti tämä Mamselli säikähti kun reitillä on yllätys yllätys muitakin kulkijoita!!

Siis just näitä en vaan käsitä. Kun kaupungissa kuitenkin ollaan niin reittejä ei saa tukkia ja pitää olla silmät selässäkin jotta on valmius väistää muita. Toiset pitää ottaa huomioon eikä lastenvaunut ole mikään peruste tukkia tietä. Kannatan ehdottomasti oikeanpuoleisen liikenteen sääntöä palautettavaksi lakisääteiseksi jalankulkijoille. Nyt on homma mennyt ihan pelleilyksi.

Vierailija
138/1352 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vaunuilla on mukava tukkia rinta rinnan vaunutellen koko kävelyväylä, toisia väistämättä patteristona jyräten.

Vierailija
139/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan. 

T. Yhdestä toisesta kaupungista

Vierailija
140/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan. 

T. Yhdestä toisesta kaupungista

Oulussa järjestään 90% koiranulkoiluttajista kävelee väärällä puolen tietä... Osa kävelee myös pyöräbaanoilla.