Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
81/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset turistit kävelevät päin ja etuilevat. Mutta niitä ei nyt ole kovin paljon. (Vaikka hys hys niitä edelleen tulee suomeen).

Mutta oon huomannut, että korona ei saa ihmisiä enää juuri väistelemään, kävellään ihan vierestä.

Vierailija
82/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti itseasiassa tehdä melkein samasta aiheesta threadi tänne toissapäivänä. En tiedä onko ihmisten käytöksessä tapahtunut jokin muutos, mutta minusta on alkanut tuntua, että nykyään vastaan tulee yhä enemmän kadun väärällä puolella kulkijoita. Onko kyseessä puhdas huomaamattomuus vai jonkinlainen passiivis-aggressivuus. Tein uuden vuoden päätöksen, että jatkossa se en ole minä joka väistää. Eli päin mennään.

-Mies 190cm, 105 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen pariskuntien kohdalla on ollut mahtavaa tehdä ihmiskoetta. Kun kävelevät luonnollisen leveästi rinnakkain lumikinosten reunustamatta kävelytiellä, olen suurieleisesti hypännyt kinokseen ja viittonut teatraalisesti reitin olevan heille vapaa. Joskus joku on pyytänyt anteeksi ääliömäistä tienvaltaustaan, mutta yleensä ei. Huumori on vaikea laji, mutta eihän näihin muutoinkaan viitsi suhtautua.

Vierailija
84/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on suomalaisten erityispiirre. Suomalainen ei osaa edes kiittää, kun saa tietä.

Ulkomailla sekä kiitetään että annetaan tietä.

Vierailija
85/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että k usipäisyys on lisääntynyt. Sithän se on. Olen viime vuosina saman huomannut.

Oli sitten k-päisyyttä tai ei, niin tuotahan on tapahtunut vähintään jo kymmenien vuosien ajan. (Niin kuin joku muukin tässä ketjussa jo kertoi.)

Samaa mieltä kyllä monen kanssa muutenkin, mm. aloittajan ja #6:n kanssa.

Vierailija
86/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut. "Jotkut " tekevät näin.

Vierailija
87/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös kyllästynyt siihen että kun kävelen yksin tien oikeassa reunassa ja vastaan tulee 2 tai useamman ihmisen porukka, minun kuuluisi ilmeisesti hypätä ojaan siksi aikaa jotta nuo vastaantulijat saa jatkaa rinnakkain kävelyä.

Teenkin nykyään niin etten enää väistä vaan tulen pokkana vastaan ja lopulta pysähdyn siihen nenän eteen jos on tarve. Aina ovat sitten lopulta ymmärtäneet väistää.

Tässä on jotenkin kyse siitä, että kun kävelee tuollaisessa kaveriporukassa yhteisessä rintamassa niin kukaan ei halua olla se, joka väistää sinne taakse kävelemään "pois porukasta", se on jotenkin psykologista.. itse olen tämän huomannut kun näitä ihmisrintamia tullut vastaan. Niistä ei meinaa kukaan väistää ikinä, ehkä he kokevat että heillä on joku eritysoikeus olla väistämättä ketään.

Vierailija
88/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih! Tällä alueella missä asun, on paljon vanhuksia, ja monesti kun kinttupolulla joku on tullut vastaan, oon aatellu väistää hangen kautta siinä kohdalla. Mutta sitten ne vanhukset onkin hyvissä ajoin n. 20 metriä ennen kohtaamista siirtyneet hankeen seisomaan ja odottamaan, että menen ohitse.

Haluaisin väistää, muttei onnistu! Kiittänyt toki olen, mutta on tullut sellainen nolo olo, kun minunhan olisi pitänyt väistää, ja ilmeisesti olen näyttänyt kiireisenä niin jyräävältä, että ovat siirtyneet ajoissa sivuun. Monesti tapahtunut.

Vierailija
89/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ulkoiluttajat, jotka kävelevät väärällä puolella tietä odottavat aina, että heitä väistetään. Miksi?

Vierailija
90/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissikset kyttää kävellessää luuria, ja kysymys, mikä estää sinua AP olla väistämättä.

Vierailija
91/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla hintelä? Minä en ole havainnut moista ongelmaa Kävelen määrätietoisesti suoraan valitsemaani oikeanpuoleista linjaa ja toiset väistää jo 50 m ennen. Jos eivät väistä, saattavat kaatua tai ainakin horjahtaa. Olen vain 187 sm/100 kg,

Vierailija
92/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksikö? Koska he ovat kusipäisiä tyyppejä. Siinäpä se.

Vierailija
93/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljin kinttupolkua joka on suositti ulkoreitti ja minun piti väistää 2 miestä eri kerralla

Ihan älytöntä! Olis ollu niin helppoa nostaa sut ilmaan, pyörähtää ympäri ja laskea sut toiselle puolelle alas. Ei olis tarvinnu kenenkään väistää!

Vierailija
94/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pro tip: Ostakaa veneilyliikkeestä sellainen paineilmalla toimiva sumutorvi ja alkakaa töräytellä sillä päin näköä näitä, jotka eivät älyä väistää. 

Vierailija
95/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pro tip: Ostakaa veneilyliikkeestä sellainen paineilmalla toimiva sumutorvi ja alkakaa töräytellä sillä päin näköä näitä, jotka eivät älyä väistää. 

Hyvä idea. Toinen vaihtoehto on pippurisumute, jolla voi suihkuttaa naamaan kymmenen sentin etäisyydeltä.

Vierailija
96/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin myös tehdä tästä aloituksen, joskaan ongelmani eivät ole vastaantulijat, vaan ne hvetin kävelytien valtaajat, jotka kuvittelevat siinä 4km/h vauhtia lyllertäessään, että eihän kukaan voi mitenkään olla tulossa takaa ohi.

Lenkkeilen kevyttä hölkkävauhtia, en siis paina mitään tuhatta ja sataa menemään vaan ainoastaan vähän kävelyvauhtia kovempaa, ja JOKA IKISELLÄ lenkillä saan vähintään sen pari kertaa erikseen jotenkin äännellä/rykiä/huutaa että pääsisinkö ohi, ennen kuin edessä menijälle tulee mieleen, että ehkä tästä ei tosiaan nyt pääsekään ohi kun koko kaista on vallattu joko rivissä kävelemällä tai esim koiran/lapsen avulla.

Vanhukset ymmärrän, eli esim sen että rollaattorin kanssa on joskus vaan pakko mennä keskellä tietä kun siinä on se hiekka. Mutta että terveet, aikuiset ihmiset eivät osaa ottaa huomioon, että koko tietä ei ole tarkoitus vallata niin ettei takaa pääse ohi ilman erillistä kulkulupaa

Vierailija
97/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Samoin.

T. Ison vihaisen koiran onnellinen omistaja

Se koirakin väistyy kun vähän räpäyttää sähköpaimenella.

Vierailija
98/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väistän, varsinkin jos kävelen väärällä puolen. Olen huomannut että kyllä minuakin väistetään. Mutta ehkä me karjalaiset olemme huomaavaisia 🙂

Vierailija
99/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kukaan maininnut, mutta pyöräilijöille on suotuisaa kulkea oikeaa polkua pitkin kuten liikenteessäkin. 

Ja koska pyöräilijät/kävelijät jakaa samaa tietä, niin itsekkin kuljen oikeaa tietä pitkin ja siksi en väistä.

Vierailija
100/1352 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tässä pitää alkaa avata sanaista arkkuaan tuntemattomille ja sanoa:”Anteeksi, pääsenkö tästä ohi?” Jos ne moukat sillä viisastuisivat? Kun ihan vieras puhui mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme